Välillä tuntuu että menee nuo termit sekaisin, ainakin itse kun yritän asiani pukea viestiksi.
Eli semmoinen mustepulloon kastettava irtoteräinen kynä. Miksikäs sitä sanotaan - pelkästään mustekynäksi? Ja se mustepullon muste, ihan kun joku olisi sitä jossain sanonut tussiksi, vai tarkoittaneeko "kastaa tussiin" kenties jotain muuta?
Tussit miellän semmoisiksi erivärisiksi kyniksi jossa on korkki, muovirunko ja sen sisällä semmonen pehmeä mustesäiliö - ja "terä" on semmonen vähän paksumpi. Huopakyniksi olen jossain nähnyt kansssa niitä kutsuttavan.
Itse käytän puhtaaksi piirtämisseen kapeakärkisiä tussikyniä, vai onko ne nyt mustekyniä - Faber-Castel, Pigma ym. Uusin ostos on
Faber-Castell 8 PITT artist pen -8 kynän pakkaus. Pakkauksessa lukee "3 nibs; S, M, Brush." Ton "nib":in päättelin olevan se kovakärki kun yleensä niissä sellainen on, sitten toi Brush on varmaan se taipuisa kärki jollainen noissa "tusseissakin" on (mitä yllä mainitsin).
Vai onko toi "tussi" vaan yleisnimitys niille kaikille?
Kuulakärki/ballpoint pen taitaa sitten olla itsestään selviä, siis sellaiset joilla allekirjoitetaan sopimukset.
Siveltimellä taidetaankin sitten viitata vesiväreihin ja maalaamiseen.
Mutta noi viestin yläpään välineet kiinnostavat eniten. Wikipedian
tussi-artikkelissa mainittiin myös
Art Pen, huopakynä jossa kärkipala on vaihdettavissa. Kun puhutaan irtoteristä niin tarkoitetaanko niitä metallisia teriä, jotka laitetaan niihin irtovarsiin kiinni vai noita?