Kirjoittaja Aihe: Termit hukassa  (Luettu 2433 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Fenriz

• Uusi jäsen
Termit hukassa
« : 12.01.2010 klo 20:29:01 »
Välillä tuntuu että menee nuo termit sekaisin, ainakin itse kun yritän asiani pukea viestiksi.

Eli semmoinen mustepulloon kastettava irtoteräinen kynä. Miksikäs sitä sanotaan - pelkästään mustekynäksi? Ja se mustepullon muste, ihan kun joku olisi sitä jossain sanonut tussiksi, vai tarkoittaneeko "kastaa tussiin" kenties jotain muuta?

Tussit miellän semmoisiksi erivärisiksi kyniksi jossa on korkki, muovirunko ja sen sisällä semmonen pehmeä mustesäiliö - ja "terä" on semmonen vähän paksumpi. Huopakyniksi olen jossain nähnyt kansssa niitä kutsuttavan.

Itse käytän puhtaaksi piirtämisseen kapeakärkisiä tussikyniä, vai onko ne nyt mustekyniä - Faber-Castel, Pigma ym. Uusin ostos on Faber-Castell 8 PITT artist pen -8 kynän pakkaus. Pakkauksessa lukee "3 nibs; S, M, Brush." Ton "nib":in päättelin olevan se kovakärki kun yleensä niissä sellainen on, sitten toi Brush on varmaan se taipuisa kärki jollainen noissa "tusseissakin" on (mitä yllä mainitsin).

Vai onko toi "tussi"  vaan yleisnimitys niille kaikille?

Kuulakärki/ballpoint pen taitaa sitten olla itsestään selviä, siis sellaiset joilla allekirjoitetaan sopimukset.

Siveltimellä taidetaankin sitten viitata vesiväreihin ja maalaamiseen.

Mutta noi viestin yläpään välineet kiinnostavat eniten. Wikipedian tussi-artikkelissa mainittiin myös Art Pen, huopakynä jossa kärkipala on vaihdettavissa. Kun puhutaan irtoteristä niin tarkoitetaanko niitä metallisia teriä, jotka laitetaan niihin irtovarsiin kiinni vai noita?
« Viimeksi muokattu: 12.01.2010 klo 20:32:49 kirjoittanut Fenriz »

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
Vs: Termit hukassa
« Vastaus #1 : 12.01.2010 klo 20:54:51 »
...
Eli semmoinen mustepulloon kastettava irtoteräinen kynä. Miksikäs sitä sanotaan - pelkästään mustekynäksi?
Teräskynäksi, tussiteräksi. Joku taisi joskus sanoa myös "dippikynä", kun se sillä lailla dipataan tussipulloon.

Lainaus
Ja se mustepullon muste, ihan kun joku olisi sitä jossain sanonut tussiksi, vai tarkoittaneeko "kastaa tussiin" kenties jotain muuta?
Se neste on tussia. Saksalaisille Tusche, engelsmanneille India ink, ranskalaisille Encre de Chine.

Lainaus
Tussit miellän semmoisiksi erivärisiksi kyniksi jossa on korkki, muovirunko ja sen sisällä semmonen pehmeä mustesäiliö - ja "terä" on semmonen vähän paksumpi. Huopakyniksi olen jossain nähnyt kansssa niitä kutsuttavan.
Huopakyniä ne ovat.

Lainaus
Ton "nib":in päättelin olevan se kovakärki kun yleensä niissä sellainen on, sitten toi Brush on varmaan se taipuisa kärki jollainen noissa "tusseissakin" on (mitä yllä mainitsin).
On. Tai kuitukärki, joka on kovempi kuin huopakynän kärki.

Lainaus
mainittiin myös Art Pen, huopakynä jossa kärkipala on vaihdettavissa. Kun puhutaan irtoteristä niin tarkoitetaanko niitä metallisia teriä, jotka laitetaan niihin irtovarsiin kiinni vai noita?
Minä en ole nähnytkään ArtPenejä, joissa olisi muunlainen kuin teräksinen kärki. Toisaalta olen wanha.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2010 klo 14:49:57 kirjoittanut Anssi Rauhala »
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

J-S

• Vieras
« Vastaus #2 : 12.01.2010 klo 21:57:45 »
Onko tämä ihan huopakynä vai jonkin muunlainen tussi?
kuva: http://www.jetpens.com/images/pilot_sw-dr5-b.jpg

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #3 : 12.01.2010 klo 22:01:57 »
Onko tämä ihan huopakynä vai jonkin muunlainen tussi?

Kuitukärkikynä. Yksi omista suosikeistani sillä puolella on just tuo DR. Joskus tekstasin kaiken noilla.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #4 : 13.01.2010 klo 10:45:37 »
Tämän linkin takaa löytyy varmaan wikiartikkelia selkeemmät kuvailut. Ja tämä Sarjakuvantekowikin välineosasto vielä on erittäin hyvä ja seikkaperäinen.

Timo