Zot! taitaa olla aikas tuntematonta tavaraa tällä foorumilla. Itse luin Zotin tässä vähän aikaa sitten, ja ihan hyvää sarjakuvaahan se oli. En ole vähään aikaan nähnyt amerikkalaista sarjakuvaa, joka muuntuu yhtä paljon julkaisunsa aikana. Aluksi se on Flash Gordonin tapaista viatonta tieteisseikkailua, ja lopuksi se on jo melkein ihmissuhdemangaa. Yhtälö on kummallinen, mutta toimii.
Zot!ista näkyy hyvin taiteilijan kiinnostuskohteiden muuttuminen. Aloitti sarjakuvan teininä, teki adrenaalipitoista toimintaa joka onnistui pysymään kasassa juonensa puolesta vain sattumalta (tekijä tunnusti itse, ettei tiennyt minne oli menossa).
Sitten vanhennutaan, ja aletaan tekemään kokeilua ja "vakavampia" juonia. Sitten lopulta havahdutaan siihen, että nyt ollaan aikuisia ja pitäisi tehdä "aikuista" sarjakuvaa. Tämä näkyy Zot!issa hienosti, kun McCloud aloittaa jokaisen kappaleen kertomalla mikä oli oma elämäntilanne käsikirjoittamisen aikana.
Tuo b&w kirja oli todellakin hintansa arvoinen. Itse ostin akateemisesta muistaakseni 23:lla eurolla. Nyt kun saisi ne alkuperäiset värilliset jostain. Lainasin aikoinani kirjastosta, mutta olisi hienoa, jos olisi omana.