Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä, kysymyksiä...  (Luettu 3808 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juho

• Tadaa
  • Jäsen
  • Hän, joka yrittää osata piirtää.
Kysymyksiä, kysymyksiä...
« : 29.11.2009 klo 09:58:45 »
Minulla olisi muutama kysymys sarjakuviin ja välineisiin liittyen.

1. Mikä olisi halpa ja aloittelijalle varsin monipuolinen piirtopöytä?

2. Googletin Adobe Photoshop, Adoben sivuilta löytyi erilaisia Photoshoppeja. Mikä niistä olisi piirtäjälle paras, varsinkin sarjakuvien piirtäjälle?

3. Listatkaapas muutama ilmainen ja hyvä piirtely -ja kuvanmuokkausohjelma.

4. Olen tätä jo kysynyt aiemminkin, mutta kun kunnon vastausta ei oikein tullut, niin miten tehdään omakustannelehti? Jos siihen skanneri-tulostinta tarvitaan, semmoinen löytyy jo. Ja lehden sivukoko olisi A4.

Kiitän vastauksista. Olen jo yrittänyt aiemmista topiceista vastauksia näihin löytää, mutta kun ei löytynyt.

Uroskana

• Vieras
Vs: Kysymyksiä, kysymyksiä...
« Vastaus #1 : 29.11.2009 klo 14:45:51 »
Löytyy, löytyy, et vaan katsonut tarpeeksi huolella. Tarkistapa vaikka ensitöiksesi     
Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ -ketju, sieltä pitäisi löytyä linkit lähes kaikkiin kysymyksiisi liittyen. Osa toki on pitkiä ja luettavaa paljon, mutta niin ovat avaria kysymyksetkin, eivätkä niin yksiselitteisiä.

Juho

• Tadaa
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 29.11.2009 klo 15:14:46 »
Ei löytynyt omakustanteen tekemisestä.

Ainiin, yksi kysymys vielä. Mistä saatte ideanne ja miten keksitte toimivan sarjakuvahahmon? Minulla on sellainen ongelma että en keksi mitään.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2009 klo 15:16:43 kirjoittanut Lawisss »

AapoK

• Jäsen
« Vastaus #3 : 29.11.2009 klo 15:25:59 »
Ainiin, yksi kysymys vielä. Mistä saatte ideanne ja miten keksitte toimivan sarjakuvahahmon? Minulla on sellainen ongelma että en keksi mitään.

Katsella, kuuntelemalla, lukemalla. Hyviä hahmoideoita on ympäristössä jatkuvasti, vaikutteita voi saada vaikkapa jostain tuttavasta tai sitten historiallisesta hahmosta. Elokuvat ja kirjallisuus pursuavat myös erilaisia ja mielenkiintoisia hahmoja, samatenkin eri sarjakuvien hahmoja kannattaa tutkia. Kaikki riippuu vain siitä, millaisen hahmon tahtoo tehdä. On myös parempi tuntea hahmonsa melkoisen hyvin, ennenkuin hänet pistää seikkailemaan.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #4 : 29.11.2009 klo 16:09:58 »
Ei löytynyt omakustanteen tekemisestä.

On siitäkin mutta sehän riippuu omakustanteesta.
Se teetkö klassiseen valokopiokone laulaa ja sakset soi on erilaista kuin printterilla taitto-ohjelman kautta laittaminen.
Taittamisesta on useitakin ketjuja.
Niitä kannattaa lukea eritoten jos ulkoistat painotyön kopio/offsetlafkalle.
Silloin asetukset ovat vielä tarkemmat.

markkinoinnista on vielä omat ongelmansa johon vastaillaan julkaisupuolella.

Toimiva sarjakuvahahmo on tietenkin sellainen jota itse lukisit. Jos et itse lukisi sitä miksi tekisit sitä?
tähän kysymykseen voit tietenkin vastat vain itse.
Aapokn kommentti on totta, maailma on ideoita täynnä.
Ja jos haluat vaan piirtää niin käsikirjoittajia joilla on enemmän ideoita kuin aikaa ja piirtäjiä kyllä piisaa.

Juho

• Tadaa
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 29.11.2009 klo 16:21:05 »
Joo, nyt tuli vähän hahmo ideaa ym.. Voitte lukea hahmosta jonka juuri keksin täältä:

http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,788.msg281826.html#new

Sanokaa, liekö edes hyvä ja kiinnostava hahmo? Niin ja vielä yksi: en ole askartelumiehiä, että kertokaapa tuosta taitto-ohjelma systeemistä, että mistä ladata ja miten käyttää?

Seirana

• Uusi jäsen
Aloittelijan kysymys (sorry,sorry...)
« Vastaus #6 : 25.01.2010 klo 23:09:29 »
Olen aikoinani halunnut mennä opiskelemaan multi mediaa, mutta sitten asiat menikin hiukan toisin, enkä ole sen jälkeen tietokoneella muuta alaan liittyvää tehnyt kuin hiukan muokkaillut ottamiani valokuvia. Osaan siis käyttää tietokonetta, olen tehnyt jotain pieniä juttuja piirustusohjelmilla, mutta muuten minulla ei ole kokemusta, vaikka luovuutta löytyykin.

Olen nyt tekemässä lastenkirjaa ja haluaisin tehdä siihen itse kuvituksen. Kyllä, kyllä, aika tuhoontuomittu ajatus, mutta teen kirjan itselleni, ellei kukaan muu sitä lukea halua :) Tekstit on jo tehty, nyt puuttuvat vain kuvat.

Kysymys: Mikä piirustuslauta kannattaa ostaa? Sen pitäisi olla niin hyvä, että tarvittaessa saa sellaista jälkeä, jota voi kirjaksi tulostaa. Enkä halua, että laite jää heti liian "huonoksi", eli ostan kerralla mielummin paremman.

Kysymys 2: Mitä ohjelmia kannattaaa ostaa? En osaa niitä käyttää, eli en halua hankkia kuutta eri ohjelmaa, mielummin vain yhden tai kaksi, jotka sitten hyvin opettelen käyttämään. Riittääkö yksi ohjelma vai tarvitaanko niitä enemmän? Tässäkin sama, eli mielummin ostan ja opettelen kerralla sellaisen kunnon ohjelman, millä on jälki hyvää.

Kysymys 3: ja nyt tulee se kohta mitä jo otsikossa pyysin anteeksi... en tosiaan ole alan ammattilainen, enkä oikeasti harrastajakaan. Eli minkä takia kuvia skannataan ja sitten retusoidaan koneella? Eli jos haluan vaikka nalle puhin piirtää puun juureen, niin kuuluuko piirtää kaikki koneella, vai vain tausta koneella ja henkilöt käsin ja ne sitten skannata koneelle ja koneella värittää? Vai miten juttu toimii...?

Mistä kannattaa aloittaa? Onko mahdollista oppia ohjelmien käyttö itse, vai onko ns. "pakko" mennä jollekin kurssille?

Olen koittanut nyt parin päivän tietoja etsiä netistä, mutta se on jotenkin tosi hankalaa, kun ei ole taustatietoja ohjelmista tms.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Aloittelijan kysymys (sorry,sorry...)
« Vastaus #7 : 25.01.2010 klo 23:21:56 »
Olen nyt tekemässä lastenkirjaa ja haluaisin tehdä siihen itse kuvituksen. Kyllä, kyllä, aika tuhoontuomittu ajatus, mutta teen kirjan itselleni, ellei kukaan muu sitä lukea halua :) Tekstit on jo tehty, nyt puuttuvat vain kuvat.

Olet ainakin aloittanut oikeasta päästä -- teksti ensin.

Kysymys: Mikä piirustuslauta kannattaa ostaa? Sen pitäisi olla niin hyvä, että tarvittaessa saa sellaista jälkeä, jota voi kirjaksi tulostaa. Enkä halua, että laite jää heti liian "huonoksi", eli ostan kerralla mielummin paremman.

Wacom. Intuosit sun muut on parempaa mallia, Graphiret sun muut harrastelijamalleja, mutta kyllä ne Wacomin tabletit taitavat olla ohjelmistojen kanssa parhaiten yhteensopivia.

Kysymys 2: Mitä ohjelmia kannattaaa ostaa? En osaa niitä käyttää, eli en halua hankkia kuutta eri ohjelmaa, mielummin vain yhden tai kaksi, jotka sitten hyvin opettelen käyttämään. Riittääkö yksi ohjelma vai tarvitaanko niitä enemmän? Tässäkin sama, eli mielummin ostan ja opettelen kerralla sellaisen kunnon ohjelman, millä on jälki hyvää.

Oikea Adobe Photoshop lienisi se valinta, mutta on kyllä kallis. GIMP on ilmainen ja sisältää 80 % Photoshopin toiminnoista. Corel Painter on taas varmaankin maalarien valinta. Tässä on kyllä vaikea sanoa mitään kovin selkeää valintaa, ehkä haluat katsoa esim. Reima Mäkisen "Mangan värit" opusta, siinä on käsitelty tätä.

Kysymys 3: ja nyt tulee se kohta mitä jo otsikossa pyysin anteeksi... en tosiaan ole alan ammattilainen, enkä oikeasti harrastajakaan. Eli minkä takia kuvia skannataan ja sitten retusoidaan koneella? Eli jos haluan vaikka nalle puhin piirtää puun juureen, niin kuuluuko piirtää kaikki koneella, vai vain tausta koneella ja henkilöt käsin ja ne sitten skannata koneelle ja koneella värittää? Vai miten juttu toimii...?

Työtavat ovat jokaisella erilaiset, mutta monet haluavat ainakin hahmotella lyijykynällä, jolloin tuo skannaus tulee vastaan. Mutta erilaisia tapoja on paljon.

Mistä kannattaa aloittaa? Onko mahdollista oppia ohjelmien käyttö itse, vai onko ns. "pakko" mennä jollekin kurssille?

Kvaakissa näitä on jo käsitelty paljon ja kirjojakin asiasta löytyy. Kursseista en osaa sanoa muuta kuin sen että olen käynyt HUONON Photoshop-kurssin...
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Nanna

• satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
« Vastaus #8 : 25.01.2010 klo 23:46:28 »

Itse aloitin ihan nollasta Photoshopin yms. ohjelmien käytön opettelun. Perusasioiden oppiminen itse ei ole ollenkaan mahdotonta, mutta ilman tutoriaaleja siihen kuluu aikaa. Ja kärsivällisyyttä vaaditaan. Ensimmäiset kokeilut ovat aina ihan hirveitä. Ei pidä lannistua, vaikka ohjelman nippeleistä ja nappeleista ei aluksi ota selkoa millään. Omista tuotoksista kannattaa myös pyytää kritiikkiä kokeneemmilta, jotta osaa jatkossa välttää sudenkuoppia.

Googlettamalla löytyy suuret määrät tutoriaaleja piirrosten värittämisestä, skannaamisesta, retusoinnista yms. asioista, joista on aloittelijalle tosi paljon hyötyä.

AnttiV

• Jäsen
« Vastaus #9 : 26.01.2010 klo 01:54:48 »
Komppaan myös ylläolevia, Lisäilin kuitenkin alle muutaman oman hajatelman.

Kysymys 1:

oikeastaan muita piirtolautoja kuin Wacom ei kannata ostaa, itellä on kotikäytössä vielä 5 vuotta vanha nuhruinen Graphire ja on kestänyt todella hyvin. Kannattaa ehkä ostaa hieman parempi lauta kuin Graphire tai Bamboo, itse aioin ostaa seuraavaksi Wacom Intouosin (tai jos olet todella rahoissasi niin Cintiq :)) . Piirtolautaa ostaessa kannattaa kokeilla hieman minkäkokoinen alusta on itselle riittävä, tuo pienin mahdollinen ei välttämättä ole ihan optimaalinen, omassa Graphiressani piirtoala on noin puolen A4-arkin kokoinen.

Kysymys 2:

Oma mielipteeni on että digitaaliseen maalaamiseen/piirtämiseen paras väline on photoshop, testailin joskus Painter IX versiota ja se tuntui hieman epästabiililta koneellani, jotkut brushit ja asetukset olivat ihan kivoja mutta samat efektit saa Photoshoppiin myös. Jos sinulla on opiskelija-status niin Photoshopin saa myös opiskelijahintaan (sillä voi tehdä myös kaupallisia duuneja.) Jos yksi ohjelma pitäisi valita niin Photoshop on myös hyödyllinen siinämielessä että voit valmistaa kuvat siinä suoraan painokelpoisiksi, en ole varma mutta Paintereissa yms. väriprofiilien jne. on mahdotonta. Olenkin aina mieltänyt Painteria käytettävän Photoshopin kanssa (painterissa suditaan ja photoshopissa säädellään värit kohdalle ja hienosäädetään.) En tässä paneudu ilmais-softiin kun minulla ei ole niistä kuin kursoorista kokemusta.

Kysymys 3:

Todellakin ihan makukysymys, syy minkätakia monet luonnostelevat alustavat luonnokset esm. paperille ja skannaavat ne käsiteltäviksi on ehkä se että analoogisilla menetelmillä saadaan usein paljon lennokkaampaa jälkeä nopeammin kuin koneella sekä tietty tahallinen muokkausmahdollisuksien rajoittaminen (undot jne. :)) siinä on helpompi keskittyä olennaiseen kuten kompositioon ja rytmiin. Jotkut ottavat skannausprosessilla mukaan myös paperin tekstuuria ja vaikka maaliroiskeita ja yhdisteevät niitä digtaalisesti vaikka valokuviin ta 3d-malleihin. Mitään kiveen kirjoitettuja sääntöjä siitä miten tai missäjärjestyksessä asiat olisi tehtävä ei ole. Mutta aluksi kannattaa tehdä tutoriaalien mukaan aika orjallisesti että ohjelma tulee tutuksi.

Noista koulutuksista ja kursseista... Olen sitä mieltä että tällähtekellä Suomessa ei tarjota digitaaliseen kuvittamiseen juurikaan kursseja, tai jos on jotain tarjolla niin ne on just sellasia "multimedia flässi" -kursseja joissa käydään maikan haparoidessa luokan edessä parit tutoriaalit läpi (korjatkaa toki jos oon väärässä, itellä vaan on ollu todella huonoja kokemuksia.) Olen aika saletti että tänhetken todelliset osaajat on saaneet oppinsa jostain muualta tai opiskelleet itse (kts. http://www.tuomaskorpi.com/ ja http://www.sept13.org/ )Ainakin kannattaa kattoa maikan portfolio läpi ennen kun kurssille menee. Ehkä noissa oppii perusteet ja maikalta voi kysyä jos jää jumiin, mutta todellinen jalkatyö tehdään aina itse, eli itseopiskelua ohejelman hallintaan menee rutkasti.

Kannattaa lähestyä digitaalista kuvittamista samaan tapaan kuin tavallista kuvittamista, samat säännöt pätevät kutakuinkin kummassakin, digitaalisessa kuvittamisessa tulee vaan ottaa erilaisia rajoituksia (ja mahdollisuuksia!) huomioon, pätevä maikka kyllä osaa ohjata pahimpien karikkojen ohi.

Lopuksi vielä, jos avaisit hieman minkälaisia kuvituksia olet suunnitellut tekeväsi voisi neuvojen antaminen olla hiukan helpompaa, voi olla että pääsisit haluamaasi lopputulokseen helpomminkin, vaikka piirtämällä ja värittämällä vesiväreillä ja skannaamalla valmiin kuvan ja käsittelemällä siitä painoon menevän version :) Ylläolevat vinkit liittyvätkin lähinnä kuvituksen tekemiseen kokonaan koneella, sillä siitä minulla on enemmän kokemusta. Toivottavasti tästä tekstimuurista oli jotain apua, jos jokin kohta jäi epäselväksi niin kysy ihmeessä tarkennusta :P

Adobe Photoshop triali
http://www.adobe.com/downloads/

Painter trial
http://www.corel.com/servlet/Satellite/us/en/Content/1152796555406

muutama Gnomon Workshop koulutus-DVD (en tiedä tosiaan paljonko näistä olisi hyötyä, itse olen kuitenkin tykännyt :))
http://www.thegnomonworkshop.com/store/category/160/Illustration---Foundation
http://www.thegnomonworkshop.com/store/category/131/Fantasy-Illustration
« Viimeksi muokattu: 26.01.2010 klo 02:04:46 kirjoittanut AnttiV »

Seirana

• Uusi jäsen
« Vastaus #10 : 26.01.2010 klo 23:12:59 »
Hieno juttu, kiitoksia vastauksista.

Asun itseasiassa Saksassa, enkä Suomessa, mutta täältä on varmasti yhtä vaikeaa löytää hyviä kursseja kuin sieltä Suomessa.

Katselin jo laitteiden ja ohjelmien hintoja, niissä onkin aikapaljon eroja, täytyy tarkastella niitä vielä tarkemmin. Teidän tiedoista oli kyllä iso apu, eli tiedän nyt mitä ostan :)

Kyseessä on tosiaan lasten satukirja, joka kertoo tontuista. Ei mitään ihmeellistä, mutta sellainen kiva projekti, jota on kiva sitten esitellä joskus lastenlapsille ;)  Haluaisin kirjaan mahdollisimman kauniit kuvat, eli ei mitään perinteistä vesivärijuttua, vaan jotain hiukan erilaista ja hienompaa. Yksi vaihtoehto on käsitellä valokuvia ja jotenkin liittää niitä omiin piirroksiin, en tiedä. Nyt ensin ostan nuo laitteet ja ohjelmat ja sitten pikkuhiljaa yritän saada jotain kuvia aikaseksi.