Kirjoittaja Aihe: Strippisarjakuvien mitat?  (Luettu 4645 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Makku

• Vieras
Strippisarjakuvien mitat?
« : 24.11.2009 klo 18:18:08 »
Mitkä ovat strippisarjakuvien mitat, johon ne kuuluu piirtää? Haluaisin kokeilla piirtää niitä ja yrittää saada ne jossain lehdessä julkaistuksi.   ::) (kai tämäkin olisi jossain lukenut mutta ei jaksa ruveta penkoon mitää)
« Viimeksi muokattu: 24.11.2009 klo 18:20:56 kirjoittanut Makku »

JanneT

• Jäsen
Vs: Strippisarjakuvien mitat?
« Vastaus #1 : 24.11.2009 klo 18:48:00 »
Yksirivisellä leveys on 3.2 kertaa korkeus.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #2 : 24.11.2009 klo 20:45:36 »
Yksirivisellä leveys on 3.2 kertaa korkeus.

Jos katsot viivottimen kanssa mitaten lehdissä esiintyviä sarjakuvia, huomaat että ne ovat kaikki eri kokoisia. Yleisenä nyrkkisääntönä stripin koko on noin 3:1. Originaalikokoja on sitten yhtä paljon kuin tekijöitäkin, mutta itse olen huomannut että vähintään 30cm leveä orginaali sopii minulle, silloin A3-arkille saa kaksi strippiä vaakaan ja jää vielä tilaa kokeilla kyniä.

Mara

• Jäsen
« Vastaus #3 : 24.11.2009 klo 21:18:55 »
http://www.royalcomics.com/tuki/sanomalehtisarjakuvienmittasuhteet.pdf

Tuolta löytyy jonkinlainen standardikoko (ainakin kyseisen syndikaatin mukaan).

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #4 : 24.11.2009 klo 21:32:31 »
Jos katsot viivottimen kanssa mitaten lehdissä esiintyviä sarjakuvia, huomaat että ne ovat kaikki eri kokoisia. Yleisenä nyrkkisääntönä stripin koko on noin 3:1. Originaalikokoja on sitten yhtä paljon kuin tekijöitäkin, mutta itse olen huomannut että vähintään 30cm leveä orginaali sopii minulle, silloin A3-arkille saa kaksi strippiä vaakaan ja jää vielä tilaa kokeilla kyniä.

Joo, kyllähän strippien koossa on jonkin verran eloa. Se "virallinen" mitta vaihtelee myös syndikaatista riippuen. Universal Press Syndicate neuvoi ainakin aikoinaan tekemään 13:38,4 mittasuhteella eli 1:2,95, King Feature taas 4:13 eli 1:3,25, mikä vaikutti ainakin silloin yleisemmältä mittasuhteelta. Ei se käytännössä niin tarkkaa ole, erothan ovat hyvin pieniä. Tärkeämpää lienee pitää kiinni niistä mittasuhteissa, jotka tuosta marginaalista lopulta sattuu valitsemaan.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Ami

• Jäsen
« Vastaus #5 : 01.05.2010 klo 17:02:39 »
Itse teen noin 1:3:n koossa.

Originaalin kokoa kannattaa myös miettiä. Ainakin minulla originaalin koko vaikuttaa kuvan mittasuhteisiin: 9x9cm:n ruutuihin tuntuu mahtuvan paljon enemmän asiaa kuin 8,5x8,5cm:n ruutuihin, varhaisista 8x8 ruudun kokoisista puhumattakaan. Pidän eniten tuosta 9cm:n korkeudesta, mutta nykyiseen A4-lehtiööni ei mahdu niin suuria.

« Viimeksi muokattu: 01.05.2010 klo 21:09:48 kirjoittanut Ami »