Kirjoittaja Aihe: Millaista tekniikkaa käytät piirtäessäsi ääriviivoja?  (Luettu 9587 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OM

• Jäsen
Heips taiteilijat,

Haluaisin kysyä, miten ja millaisella tekniikalla teette ääriviivoja ja suoria viivoja. En tarkoita sarjakuvaruutujen kehyksiä, vaan esimerkiksi ihmisen ääriviivoja. Kysyn tätä siksi, etten saa kunnollisia ääriviivoja koska käsi, jolla piirrän vapisee. Esimerkiksi kynä pysähtyy kesken viivan ja sitten kun aloitan kohdasta mihin viiva jäi, se näyttää minusta sahalaitaiselta, jatketulta viivalta, katkonaiselta...miten sen nyt selittäisin >:(. Minusta viivaninäyttää rumalta jos se katkeilee enkä pysty aloittamaan sitä juuri samasta linjata. Kertokaapa miten te teette kaikki hienot viivanne??

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
Vs: Millaista tekniikkaa käytät piirtäessäsi ääriviivoja?
« Vastaus #1 : 30.10.2009 klo 21:18:57 »
Eipä tuo minua ole häirinnyt, jos ääriviivan lopettaa johonkin kulmaan tai käännökseen, ei huomaa liitosta. Tekee suoran viivan kerralla ja siinä on.

Esimerkkinä tuo wanha sivu.

Ja sitäpaitsi pieni rosoisuus tekee elävämmän näköisen.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2009 klo 21:20:38 kirjoittanut SnowMan »
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

AapoK

• Jäsen
« Vastaus #2 : 30.10.2009 klo 22:38:33 »
Tämä on tehty miltei kokonaan sivellintussilla. Tussaus tehty melko tarkan lyijykynäviivan päälle. Sivellin kun mahdollistaa eri kokoista jälkeä, on sillä työskentely mukavaa. Pyrin aina viivan rentouteen ja ehkä pieneen luonnosmaisuuteen, koska se antaa hieman eloa kuviin.

Tässä taasen ääriviivat on tehty tavallisilla huopakynillä, 0.5- ja 0.8-kokoisilla sekä isommalla tussilla mustia pintoja ajatellen. Ääriviivat eivät ole niin eloisia kuin siveltimellä tehdyt, mutta harmaalaveeraus kuitenkin tulee ääriviivapiirrosten päälle siveltimellä, joten se korvaa puutteet. Hieno tekniikka kaiken kaikkiaan.

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #3 : 04.11.2009 klo 21:53:31 »
Mä en ainakaan pysty mihinkään sellasiin ja se näkyy mun viivatyöskentelyssä. Jos antaisin muodosta periks niin sit ehkä kävis, mut mieluummin piirrän söheröä viivaa ja muodot niin hyvin, kuin osaan, kuin nättejä aaltoja. Ehkä sit joskus kun oon piirtäny ihan homona, osaan tehdä viivaakin. Jos en, saa luvan kelvata sellasenaan.

mikko jylhä

• Jäsen
« Vastaus #4 : 05.11.2009 klo 14:38:42 »
Kaikkein tunnistettavimmat Tenavat -stripit on piirretty tosi tärisevällä viivalla, koska Schulzin parkinsonintauti oli edennyt jo aika pitkälle. Samaa efektiä on myöhemmin jäljitelleet myös terveet ihmiset, esim. Kaltsu.

Ittelläkään ei käsi ole maailman vakaimpia, siksi käytänkin sivellintä. Se antaa mukavan  jousituksen käden ja paperin väliin, niin ettei pienimmät vapinat ja epävarmuudet kädessä näy.
float like a butterfly, stink like a beaver

Emppu

• Vieras
« Vastaus #5 : 06.11.2009 klo 15:14:00 »
No, mulla ei hirveemmin käsi tärise, mutta toisaaltaan, jos sitä viivaa vetää ajatuksen kanssa, niin kyllä se aika rouheaksi jää.

Yleensä tussaan siveltimellä ja korjaan virheet microneilla tai muilla vastaavilla nysväystusseilla. Tietokoneella suoria viivoja nyt on helppo vedellä, kun käyttää joko liimattavaa ruudukkoa tai alttia pohjassa, kun piirtelee.

Mara

• Jäsen
« Vastaus #6 : 06.11.2009 klo 19:03:22 »
Itselläni ainakin suorien viivojen vetäminen suoraan terällä on hyvin vaikeaa. Sen vuoksi ainakaan terällä piirtämäni kuvat eivät kamalasti sisällä suoria viivoja. Tietääkö muuten kukaan miten saisi käytettyä viivoitinta terän kanssa ilman että tussi läträä koko sivun? Viivan paksuutta on niin hankala säädellä huopakynillä...

PurPur

• Vieras
« Vastaus #7 : 06.11.2009 klo 19:09:18 »
Tietääkö muuten kukaan miten saisi käytettyä viivoitinta terän kanssa ilman että tussi läträä koko sivun? Viivan paksuutta on niin hankala säädellä huopakynillä...

Itse aikoinani teippasin lantteja viivoittimeen niin että se pysyy vähän koholla paperista eikä lähde "imemään" mustetta allensa.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #8 : 06.11.2009 klo 19:10:24 »
Temperasta löytyy (tai ainakin ennen löytyi) semmoisia suoran viivan vetämiseen tarkoitettuja "teriä", joiden viivan paksuutta voi säätää (vetopiirrin). Kastetaan tussiin normaalin terän tapaan, niin mä ainakin olen tehnyt.

Linkin takana kuva vetopiirtimestä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Teknisen_piirustuksen_v%C3%A4lineet

Kannatta katsoa että viivoittimessa on se tussikynnys. Se pitää viivottimen reunan irti paperista, jolloin märkä tussi ei suttaa.

Kikkakepistähän jo olikin puhetta toisaalla.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2009 klo 19:24:02 kirjoittanut Tertsi »

Mara

• Jäsen
« Vastaus #9 : 06.11.2009 klo 20:23:22 »
Herranen aika! Yhdestä viivoittimesta löytyy tussikynnys! Voi tätä ilon päivää! ;D

tertsi

• Vieras
« Vastaus #10 : 06.11.2009 klo 21:19:09 »
Yhdestä viivoittimesta löytyy tussikynnys!
Tussikynnys ei ole mikään virallinen termi.
En jaksa muistaa, miksi tuota kynnystä kutsutaan oikeasti.

Fenriz

• Uusi jäsen
« Vastaus #11 : 12.01.2010 klo 11:48:23 »
"Tussikynnys" on ainakin kuvaava nimi  ;D

Mä en oikeastaan oo tusssiterää just käyttäny - sellaset kyl löytyy mut oon tainnu ruhtinaalliset 2 sivun luonnosta tussannu sillä joskus vuonna nakki ja peruna. Oon käyttäny tussikyniä, yleisin taitaa olla joku 0,5.

Oon kyl halunnu taas kokeilla mutta laiskalle se tussikynän korkki ja hetivalmis piirtämiseen on vaan jotenkin helpompaa kuin mustepullon avaaminen, irtoterän paikoilleen laitto ja musteessa dippaaminen. Lisäksi pelkään että tuhrin vain musteella sivun, vahingossa työnnän mustepullon kumoon ja sotken sivun ja pöydän. Ja mitäs sitten käytetyt terät? Puhdistettava kai ne on jollain?

Miten muuten toi viivan paksuuden säätäminen, painamalla? Eikös silloin vaan valu enemmän mustetta siihen piirtoterälle?

Ja topicin kysymykseen vastaten:
Samoilla linjoilla Redmanin kanssa: jos viiva jää kesken kun pitää vaikka kättä siirtää niin on vaikeata jatkaa sitä viivaa just samasta kohdasta, ja tussista jää siihen jatkamisen kohdalle joskus semmonen mustepiste. Näyttää tökeröltä. Mäkin yritän joskus peitellä niitä useilla luonnosmaisilla viivoilla tai varjostuksilla.

Mutta aina se ei häiritse. Välttämätön paha. Ei vika vaan ominaisuus  ;D

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #12 : 12.01.2010 klo 12:00:52 »
jos viiva jää kesken kun pitää vaikka kättä siirtää niin on vaikeata jatkaa sitä viivaa just samasta kohdasta, ja tussista jää siihen jatkamisen kohdalle joskus semmonen mustepiste. Näyttää tökeröltä. Mäkin yritän joskus peitellä niitä useilla luonnosmaisilla viivoilla tai varjostuksilla.

Mutta aina se ei häiritse. Välttämätön paha. Ei vika vaan ominaisuus  ;D

Kannattaa harjoitella kyynär- ja olkapään käyttöönottoa piirtämiseen. Viiva pitenee ja jälki paranee kun oppii liu'uttamaan kättä ja piirtovälinettä paperilla.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

M. K. Saarelainen

• Jäsen
  • Kahvia? Missä!
« Vastaus #13 : 12.01.2010 klo 13:47:11 »
Piirtäessäni Wacomin piirtopöydällä pelkkä ranneliike ei useinkaan riitä pitempien viivojen tekemiseen vaan kämmenä pitää liu'uttaa piirtopöytää vasten. Tällöin käytän puuvillakäsinettä kitkan vähentämiseksi ja taas luistaa. Myös kyynärpää on tärkeä tukea tuolin käsinojaa vasten rasituksen vähentämiseksi.

Ääriviivat pyrin piirtämään nopeilla yhtenäisillä viivoilla, mutta aika monta kertaa tulee undo-toimintoa käytettyä ennenkuin lopputulos tyydyttää. Myös suorat viivat pyrin tekemään käsivaralla ja viivain-työkalua käytän vain kun homma tökkii todella pahasti tai kun on kyseessä kappaleiden piirtäminen perspektiiviin.

Samoin toimin lyijärillä luonnostellessani.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #14 : 12.01.2010 klo 21:36:07 »
Ranne jäykkänä ja nopeita vetoja. Siitä ryhtiä viivoihin. Hitaasti nitkuttamalla tulee vapinaa.