Kirjoittaja Aihe: Lahtelaiset!  (Luettu 8565 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
Re:Lahtelaiset!
« Vastaus #15 : 03.06.2004 klo 00:24:18 »
äh. hans tai joku poisti sen viestin ennenkuin ehdin vastata. nyt en enää muista tarkkaan mitä siinä oli.

mutta joo, mulla ON aina samat jutut, niinkuin monella muullakin, ja mulla on myös omat jos ei hyvät niin ymmärrettävät syyni siihen, kuten kaikilla ihmisillä. Mun syy, yksi niistä, se minkä voi tällaisessa julkisessa keskustelussa kertoa, on että KYLLÄ, olen katkera. Olen katkera, liittyen sarjakuvaan siis,  henkilökohtaisista syistä: minusta tämä skene voisi elättää vallan mainiosti ainakin muutaman ihmisen jos hommat hoidettaisiin ammattitaitoisesti. Se on tietty jossain määrin oma intressini, haluaisin tienata näissä hommissa leipäni, mutta myös yleisempi: mulla on kultakalan keskittymiskyky, joten mitään eläkevirkoja en itselleni hae. Vaan kun duuni on kerran luotu, jonkun tarvitsee se tehdä ;) ja itseäni en pidä mitenkään korvaamattomana (päinvastaisista merkeistä huolimatta). Olen katkera siihen etten ole löytänyt mukavia työkavereita; yhdessä saa enemmän aikaan kuin yksin. Olen ehkä jossain määrin katkera siitä että päätin palata tänne (Suomeen) ja mikään ei toimikaan, mutta on tietysti omassa harkinnassani olla tai lähteä. Olen katkera hienoista ideoista joita ei voi yksin toteuttaa mutta omasta ja muiden sosiaalisesta kyvyttömyydestä johtuen ne eivät toteudu ollenkaan. Tässä taas liipataan niitä henkilökohtaisia katkeruudn aiheita joita en ala tällaisella yleisellä foorumilla levittelemään.

Tämä kaikki on minusta puuhastelua. Missä ei sinänsä ole mitään vikaa, mä vaan haluaisin jo siirtyä seuraavalle tasolle. Ja kun se ei ole mahdollista ainakaan juuri nyt, puran sitten turhautumistani aamutuimaan kahvihuuruissa tällaisiin tyhjänpäiväisyyksiin ja vielä täysin aiheen vierestä. Kuten Hans oivaltavasti huomioi, milloin mikäkin riittää sen laukaisemaan.

Suomen kokoisessa maassa yksi ihminen voi saada kyllä valtavasti aikaan. Vastaavasti valtavasti asioita voi jäädä tekemättä.

Mitä natsivertauksiin tulee, mielestäni sellaisten käyttö osoittaa huonoa historiantuntemusta ja on mautonta. Muuten olen sitä mieltä että moderaattori on yliherkkä. Kyllä tämä foorumi yhden Nissenin kestää. Toisaalta, ne päättää joiden on foorumi. Tai tapahtuma.

Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #16 : 03.06.2004 klo 00:30:47 »
Ainakin Lahden sarjakuvaelämässä on siis VAIHTOEHTOJA... ei mikään yhden totuuden kaupunki, kuppikuntia taitaa olla peräti kolme ellei enemmänkin... nyt kun ne vielä kirittäis toisiaan aina vaan PAREMPIIN tuloksiin...

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #17 : 03.06.2004 klo 08:55:28 »
Enpä ole vähään aikaan mitään kommentoinutkaan. Eikä tämäkään kai mitenkään viisasta ole mutta kyllä te sarjakuvataiteilijat olette aika veli- ja sisarkultia, piirinne taitavat olla aika pienet? Kyllähän minäkin toivoisin että suomalaiset sarjakuvantekijät elättäisivät itsensä ja mahdlllisen perheensä mutta tuskinpa niin taiteellisella tuotoksella mitä Suomessa sarjakuvat ovat, mitään kummoisia haaveita moisesta juurikaan voi elätellä...

Oma lukunsa ovat sitten humoristiset strippisarjakuvat - mutta niidenkin idean pitäisi olla sen verran yleismaailmalliseen psyykeen vetoavia (kuten B. Virtanen ja Viivi ja Wagner, ainakin jossain määrin) että menestymisen mahdollisuuksia olisi.

Ja minähän nyt saatan puhua taas sitä mitä suusta ulos tulee kun tuuli huulia hieman liehuttaa mutta tällaisen kuvan nyt olen saanut ihan näin niinkuin perussarjakuvaharrastajana. Mistään Gronkeista muuten en ole ikinä kuullutkaan joten tuo kinastelu tuolla aiemmin tuntui lähinnä hieman - noh, älkää nyt pahastuko - surkuhupaisalta. Mitä vikaa on harrastelijamaisuudessa? Elämän diletanttejahan tässä ollaan kaikki vaikka toisin haluaisimmekin ajatella. Harrasteista ja harrastelijamaisuudesta nousevat ne tosi ammattilaisetkin.

Hmmm...taidanpa mennä aamukahville...I don't make sense anymore, do I? (hemmetin englanti änkeää joka paikkaan)

nissen

• Vieras
« Vastaus #18 : 03.06.2004 klo 09:50:00 »
Rojola. Oma oli sensuuri koska kommenttini kumpusi väsymyksestä ja stressistä enkä edes viitsinyt lukea koko viestiäsi ennenkuin aloin hakkaamaan viestiä rystysilläni.

Viestissäni oli kuitenkin sellainen olennainen pointti että tässä viestiketjussa on kyllä eksytty aika kauas olennaisista asioista. Tai jotakin  olennaista sivutaan kyllä mutta se että minä olen herra Vartiaisen kanssa järjestänyt omalla rahalla ja omalla ajalla tapahtuman joka on tehty oman makumme mukaan niin siinä ei luulisi olevan sarjiskerhoilla ja muilla mitään syytä alkaa itkemään tai Muotoiluinstituutin sarjakuvaopettajalle selän takana nimittämään Nostalgia-klubia natsitapahtumaksi.

Kysehän tässä on pitkälti siitä kuinka lannistavaa on toimia kulttuurin parissa Lahdessa. Lahti ei tosiaankaan ole mikään kulttuurikaupunki. Verratessa esimerkiksi Kuopioon josta olen kotoisin ja joka on suurin piirtein saman kokoinen kaupunki, meininki on aivan eri. Kuopio on itsenäinen kulttuurikeskus jossa on vuosisatojen perinne taiteen ja kulttuurin saralla mutta Lahti on pelkkä pääkaupunkiseudun kaatopaikka. Markkinahumu sivistyksen valeasussa. Tänne tullaan opiskelemaan muotoilu- ja taideinstituuttiin ja lähdetään saman tien pois kun on paperit kourassa. Kaikenlainen harrastelu on vallalla.

Omalta kohdaltani voin sanoa että jos puolisoni ei olisi paikkakunnalta, olisin jo vuosia sitten poistunut Lahdesta. Valitettava tosiasia on kuitenkin se että tässä ollaan jumissa Päijät-hämeessä. Nostalgia-klubi on minun ja Tuukka Vartiaisen yritys lievittää sitä tuskaa jota kulttuurin puuttuminen kaupungissa herättää päivittäin. Pyrimme oman edun ohella saamaan aikaiseksi jotain yleishyödyllistä.

Kuten näillä sivuillakin haukutun herra Suurosen antikvariaatin ikkunassa niin osuvasti lukee: "Kulttuuri Lahdessa, missä lienet?"
« Viimeksi muokattu: 03.06.2004 klo 10:35:52 kirjoittanut nissen »

Mikko A / TQ

• Vieras
« Vastaus #19 : 03.06.2004 klo 16:21:39 »
Minusta tuntuu että lukuunottamatta kenties Gronk sihteerin:n tässä threadissa olevaa viestiä, Gronk ei liiemmin ole valitellut etteikö olisi mukaan päässyt ?? Mielestäni se oli ihan hyväksytty tosiasia.

Lähes kaikki asian tiimoilta ollut keskustelu keskittyi muuhun. Tapahtumaan pääsy tai pääsemättömyys itsessään oli merkityksetön.

Ts. oma privaatti keskusteluni mm. hr nissenin kanssa liittyi siihen että mies väitti Gronkin tuhonneen kaikkien muiden mahdollisuudet saada sarjakuvia kaupaksi (Lähinnä paikallisiin divareihin) tai saada apurahoja! HEH !

Paikallisiin divareihin ei ole tarjottu Gronkia vuosiin luultavasti 1 paikkaa lukuunottamatta, jonne kelpaa kyllä samalla diilillä muidenkin tekeleet jos vaan vie. Kävin taannoin kysely kierroksen ja selvisi ettei ole tarjottu muutakaan kotimaista sarjakuvaa noihin paikkoihin joista niitä voisi mennä. Ts. jos niskaan tulee absurdeja syytteitä ilman mitään pohjaa, toki niihin voi kommentoida ettei joku saa kenties omaa saamattomuuttaan vieritettyä tekosyyn nojalla pois omaltatunnoltaan. (tosin saamattomuus ehkä korni termi vetää tähän juuri järjestetyn tapahtuman jälkeen :) )

Uusimmat Gronk tuotokset on painoksiltaan muistaakseni 50 kpl luokkaa, joten luulisi niiden olemassaolo olevan oikeille taiteilijoille todella turhanpäiväistä ja erittäin marginaalinen haitta.
Kuten Tolppis jo mainitsikin, ettei ole edes Gronkista kuullut.

Keskustelun jatkamiselle kaikkein suurin syy lienee ne humoristiset arvot joihin se yltää, etenkin jos ihmiset ei alkaisi sensuroida itseään :)

T: Mikko A
Täysi Q / Kirkkoelämää / jne.............

sama mies

• Vieras
« Vastaus #20 : 03.06.2004 klo 16:28:32 »
lisäys..

en tiedä kuka on natsi läpän heittänyt, mutta jos tehdään vaihtarit että gronk hippi vihjaus otetaan takas ja vaihdetaan natsiksi, koska mielumminhan sitä natsi vihjausta kuuntelee  ;)

Leo Loikkanen

• Vieras
« Vastaus #21 : 03.06.2004 klo 17:36:47 »
Gronk on mennyt kesätauolle. Muuten, Lahdessa on eräs sarjakuva klubi, jonka eka lehti (Tähti-Sarjat) on pikkuhiljaa tulosa ulos, jossa on esim. sarjakuva siitä, miten puput loivat maailman (Minä piirrän sen) Mutta pitää vielä kattoo miten täsä kesän aikana toimitaan.

mikko / tq

• Vieras
« Vastaus #22 : 03.06.2004 klo 18:46:00 »
ei se tauolla ole:

"tapaamiset jatkuvat muuten myös kesällä, joka torstai ravintola Valentinassa, Vesijärvenkatu 32, kello kuudesta eteenpäin."

taidan lähteä tästä tunnin myöhässä katsastamaan aktiivisuuden.

nissen

• Vieras
« Vastaus #23 : 03.06.2004 klo 18:51:26 »
Tämähän on tajunnanräjäyttävää informaatiota. Lahdessa on siis kolme sarjakuvakerhoa ja me sitoutumattomat.

Leo Loikkanen

• Vieras
« Vastaus #24 : 04.06.2004 klo 10:59:06 »
mjooo... mutta Cafe KAtutason sarjis klubi on ainakin kesätauolla.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #25 : 04.06.2004 klo 22:55:37 »
Lahti, sarjakuvapääkaupunki! Vaikka tänään se tuntui olevan hetkellisesti Helsingissä, Myymälä kakkosen avajaisissa. Ex- ja nykylahtelaisia piisasi. Huomenna taas Lahteen!

Leo Loikkanen

• Vieras
« Vastaus #26 : 07.06.2004 klo 19:05:57 »
joo, tää paikka vetää sarjistaiteilijoita puoleensa....

Pasi Karppanen

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #27 : 12.06.2004 klo 02:28:54 »
Hm. Iso osa asioista joihin kommentoin seuraavassa näyttävät poistetun. No, sen verran paljon virheellistä infoa sekä muita asiattomuuksia mukana oli että sanonpa nyt aiheesta pari sanaa.

Sinänsä on ikävä havaita, että tässäkään keskustelussa ei tarvittu paljoa ennen henkilökohtaisuuksiin menoa.
Sinänsä lämmittää sydäntä tulla kutsutuksi nahkatakkiteiniksi, teinivuosista kun alkaa ainakin allekirjoittaneen kohdalla olla kohta jo parin vuosikymmenen verran aikaa... ;-)

Tarkoitukseni ei todellakaan ollut enää palata tällä foorumilla ko. aiheeseen, paska kun ei möyhimällä parane eikä Gronkin tapana muutenkaan ole ollut pestä likapyykkejään julkisesti. Tässä tapauksessa kyseessä eivät tosin ole Gronkin likapyykit.

Yleisellä tasolla sanoisin että osoittaa Hansilta melkoista harkintakyvyn puutetta ja huonoa makua forwardoida yksityiselle parinkymmenen hengen postituslistalle (jolla Hans ei edes ole) kirjoitettu viesti yleiselle nettifoorumille. Onhan se varmaan ikävä jos joku kehtaa olla asioista eri mieltä ja vieläpä sanoa sen ääneen. Käytöstavat olisi kuitenkin syytä hyvä muistaa.

Kuten Mikko A. edellä sanoikin, se että Gronkia ei ko. tapahtumaan otettu oli hyväksytty tosiasia. Se mikä asiassa hämmästytti olivat perusteet ja Hansin Gronkia kohtaan osoittamat syytökset, jotka Mikko ansiokkaasti osoittikin kumpuavan pikemminkin jostain Hansin sisäisen todellisuuden syövereistä kuin todellisuudesta.

Jos kaupungissa siis järjestetään sarjakuvatapahtuma, johon sen järjestäjät kutsuvat _kaikki_ kaupungin omakustanteiden tekijät mutta jättävät yhden porukan pois, on se näiden oma asia. Se että tämä porukka on mukamas pilannut kaikkien muiden omakustanteiden tekijöiden maineen ja - mikä paksuinta - näiden mahdollisuuden saada apurahoja ei kuitenkaan perusteluna tarkastelua kestä.

Muutenkaan Hansin suhtautumista aiheeseen ei voine kaikkein terveimpänä pitää ja se mikä tässä keskustelussa onkin pahiten ärsyttänyt on Hansin esiintyminen jonkinlaisena Lahden Sarjakuvakentän äänenä.

Kun ilmoitukseen halukkuudesta tulla mukaan avuksi tapahtuman X organisointiin on vastauksena kommentteja linjalla ”lukutaidottomat apinat” tai muuta tälle foorumille sopimatonta tekstiä, on kysyttävä kenen päässä viiraa. Sama näkyi myös Hansin kuvauksessa käynnistäni ko. tapahtumassa jossa ei ollut juuri siteeksikään totta.

No, Gronk ei olisi halunnut asiasta numeroa tehdä mutta kun asiaa pöyhimään ruvettiin niin tulkoon sanotuksi. Noita Hansin purkauksia, jossa suurinpiirtein kaikki paha maailmassa luettiin syyksemme, tosiaan Gronkin parissa vatsa kippurassa. Monen mielestä ne olivat hauskinta listalla ollutta luettavaa aikoihin! ;-)

Edellä annettiin myös kokolailla sekava kuva Lahden sarjiskentästä ja sen eri fraktioista. Lisäksi viestit joissa asiaa korjattiin (Gronk todellakaan _ei_ ole kesätauolla vaan tapaamiset jatkuvat läpi kesän, joka torstai Valentinassa, Vesijärvenkatu 32 klo. 18.00) näyttävät niinikään poistetun.

Kerrattakoon että Lahdessa ei ole koskaan ollut enempää kuin yksi sarjakuvaseura, Gronk, jonka toimintaan ovat olleet tervetulleita kaikki, harrastajista isompiin (tai ainakin sellaisina itseään pitäviin) tekijöihin.

Se että  jälkimmäiset ovat olleet ainakin viime vuosina vähemmistönä on tietysti sääli,  Gronkin tapaamisiin kun ovat tervetulleita kaikki puhumaan sarjakuvista, elokuvista, kirjallisuudesta kuin kaikesta muustakin maan ja taivaan väliltä. Gronk tosiaankin on sarjakuva_harrastajien_ seura ja sen julkaisemat sarjakuvat ko. toiminnan _sivutuote_ eivät olemassaolon päätarkoitus. Tuota monen on ilmeisesti kovin vaikea käsittää.

Sarjakuvaklubi, jonka jäseniä Leokin on, puolestaan kehitettiin eräänlaiseksi Gronkin ”junioritoiminnaksi”, olkoonkin että se on toiminut kokonaan Gronkinsta irrallisena yksikkönä. Idana siis tarjota jotain myös niille piirtäjille, joilla ei vielä riitä ikää baarikokoontumisiin ja mahdollistaa ruohonjuuritason sarjakuvatoiminnan jatkuminen kaupungissa jatkossakin.

Tämän lisäksi ovat sitten tosiaan nuo ”sitoutumattomat”, kuten Hans asian ilmaisi, joukko johon kieltämättä kuuluu paljon taiteellisesti korkeatasoista sarjakuvaa tuottavia tekijöitä. Ilmeisesti sen suuren luokan ammattilaisia kuitenkin ilmeisesti kaikki että Gronkin ynnä muiden toiminta on näille liian pientä piipertelyä.

Tällä foorumilla on puhuttu paljon siitä ettei Suomen sarjakuvakenttä ole muuttunut mihinkään viimeisessä kahdessakymmenessä vuodessa, että kenttä koostuu edelleen toisiaan kyräilevistä kuppikunnista.

Ikäväkseni minunkin on allekirjoitettava väitteistä ainakin jälkimmäinen. Itselläni on ollut ilo ja kunnia toimia sarjisfandomin lisäksi useita vuosia myös sf/f-fandomissa ja siinä missä scififandom pääsääntöisesti puhaltaa yhteen hiileen, tuntuu sarjisfandom keskittyvän toistensa kyräilyyn ja veren maku suussa tapahtuvaa Oikean taiteen tekemiseen.

Se _hauskuus_ joka scififandomissa on oleellinen osa toimintaa ja saa jaksamaan siinä loistaa sarjisfandomissa poissaolollaan. Tämä keskustelu on tuosta oiva esimerkki. Se että nimeltä mainitsemattomassa kaupungissa kehtaa vaikuttaa sarjakuvaseura, jolle sarjakuva on _harrastus_ ja hauskanpitoa tuntuu olevan joillekin punainen vaate.

Jos tuo on tilanne muuallakin, eli jos Suomessa toden totta on siirrytty alkuaikojen innostuneesta ruohonjuuritoiminnasta sarjakuvafasismin aikaan, jolloin soraääniä ei sallita vaan kaikkien on vannottava vakavan taiteenteon nimeen. kannattaisi suomalaisen sarjakuvakentän katsoa itseään peiliin.

Edellinen oli kärjistämistä, myönnettäköön, mutta tuo on se kuva joka minulle on pikkuhiljaa alkanut muodostua. Se mikä pienessä mittakaavassa näkyy Lahdessa kun voisi ulottaa koskemaan laajemmassa mittakaavassa koko Suomea.

Mitä tulee Lahden sarjakuvapiireihin, minä lopetan keskustelun tähän. Jos jollakulla on kuitenkin aiheesta jotain rakentavaa mielessään, avatkoon sanaisen arkkunsa. Ehkäpä juuri siitä kuinka sarjakuvakenttä, niin Suomen kuin Lahdenkin mittakaavassa, voisi yrittää ottaa asiat hieman rennommin, ja puhaltaa nykyistä enemmän yhteen hiileen.

Pasi Karppanen
sihteeri
Lahden Sarjakuvaseura Gronk

tertsi

• Vieras
« Vastaus #28 : 12.06.2004 klo 10:58:11 »
soraääniä ei sallita vaan kaikkien on vannottava vakavan taiteenteon nimeen.

Minä halusaisin vannoa vakavan viihteenteon nimiin.

Mutta on vain omakustanteita tai taidetta.

Harmi (mulle)!

Gollum

• Vieras
« Vastaus #29 : 22.06.2004 klo 20:45:35 »
Onko nämä jotain huumoriviestejä? Olen kirjastossa selannut Lahden sarjakuvaseuran julkaisuja ja olettanut aina että kyse on jostakin koululaisten sarjakuvakerhosta. Yli kaksikymmentä vuotiaita? Siis nämä henkilötkin jotka kirjoittelevat puolesta ja vastaan tässä ketjussa?

En usko!

S.T.