Olen asiassa puolueellinen, koska olen Kuvittajien puheenjohtaja, mutta ilman sitäkin pidin pilapiirtäjien liittymistä Grafiaan todella huonona ratkaisuna ja olen sitä mieltä yhä.
Kuvittajat perustettiin, koska kuvia (lähinnä) käsin piirtävät ihmiset olivat turhautuneet siihen, että eivät saaneet ääntään kuuluviin Grafiassa, joka Vuoden huippujen yms. myötä on yhä vahvemmin profiloitunut graafisen sunnittelun ja etenkin mainosalan järjestöksi, ei kuvan TEKIJÖIDEN järjestöksi. Näitä voimia on nyt sitten koitettu keskittää Kuvittajiin.
Pilapiirtäjät toimivat tässä nyt sitten alan yleistä linjaa vastaan menemällä järjestöön, josta muut piirtäjät ovat aikanaan katsoneet parhaaksi lähteä. Alan tilanne muuttui sitä myötä sekavammaksi. (Ja saattaa vaikuttaa osaltaan jopa sellaisiin asioihin, kuin järjestöjen saamiin avustuksiin).
Ihan omalta henkilökohtaiselta kannaltani tilanne on myös hiukan mutkikas, sillä itse teen pilapiirroksia ja käytän ammattinimikkeenäni termiä pilapiirtäjä. Mutta en ole Grafian jäsen ja tulin siihen päätökseen, että tämän takia en siihen liity, en ainakaan tässä vaiheessa, koska mielestäni se ei ole oikea ratkaisu. Ikävää, jos tämmöisen myötä jää sivuun sinänsä muuten kiinnostavasta alan toiminnasta, kuten tulevasta näyttelystänne.