Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvan piirtämisen tahti  (Luettu 8896 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
Vs: Sarjakuvan piirtämisen tahti
« Vastaus #15 : 16.12.2009 klo 18:30:01 »
Olen itse piirtänyt nyt 4_sivua per päivä.Eli sivellintusseilla väritän ja Huopa/Flanelleilla tussaan valmiiksi.+Tottakai piirrän ensin  sivun.
Kello- viiden- tee.

bats

• Jäsen
« Vastaus #16 : 11.01.2010 klo 14:30:54 »
laatua ei vauhtia.

Entä jos on sellainen piirustustyyli, että vain piirtää nopeasti? Minulla on: sarjakuvasivun lyijärivaiheeseen ei voi mennä enempää kuin pari-kolme tuntia. Sitten tussit about tunti.

Ei sitä varmaan kannata hidastelemaankaan ruveta. Toisaalta: piirrän A4 paperille, ja monet ymmärtääkseni piirtävät A3:lle. Kyllähän tuo paperin koko varmasti vaikuttaa.

Minusta hidas tahti ei takaa laatua eikä laadukas välttämättä ole hitaasti tehtyä.
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #17 : 11.01.2010 klo 16:09:10 »
Itselläni on nopea työtahti.EI siinä mitään pahaa ole,Joutubessa on videoita siitä kuinka esim Jim Lee piirtää,aika nopea äijä.
Kello- viiden- tee.

J-S

• Vieras
« Vastaus #18 : 13.01.2010 klo 16:22:04 »
Olen juuri lukemassa kirjaa Veikko "Joonas" Savolaisesta. Piirsi parhaimmillaan 7 strippiä päivässä.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #19 : 14.01.2010 klo 14:43:47 »
...Savolaisesta. Piirsi parhaimmillaan 7 strippiä päivässä.

Jotkut vain ovat niin nopeita. Olen itse sairastanut tämän viikon flunssaa, ja kaikki piirtäminen on hyytynyt kuin liivate kattilanpohjaan. Sitten, kun alkaa taas irrota, pitäisi pyrkiä tuottamaan sivu parissa päivässä, siis noin kaksi strippiä päivässä. Ehkä lauantaista tai sunnuntaista alkaen homma toivottavasti lähtee kulkemaan. Tai maanantaista.

Tai ehkä kasvatan siivet ja lennän kuuhun.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #20 : 14.01.2010 klo 15:26:32 »
Parhaimmillaan oon tehnyt kolme värisivua päivässä, mutta kyllä siitä laatu kärsii eikä sellaista tahtia voi ylläpitää. Tänään teen yhden kansikuvan ja kolme strippiä, se on ihan ok tahti mulle, vähän yläkanttiin ehkä.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2010 klo 15:33:36 kirjoittanut pertti jarla »
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #21 : 14.01.2010 klo 16:17:34 »
Olen juuri lukemassa kirjaa Veikko "Joonas" Savolaisesta. Piirsi parhaimmillaan 7 strippiä päivässä.

Taisi olla niitä aikoja, kun piirsi läpi yön ja päivän, 20-tuntisia päiviä. Kirjassa on myöhemmin muistaakseni kohtaus, jossa Joonas kertoo kuinka koko yön piirrettyään, meni nukkumaan joskus kuudelta aamulla ja heräsi kai yhdeksältä jatkamaan duunia ja katsomaan mitä tuli yöllä tehtyä. Tulos oli ihmeellistä surrealismia, taitavasti piirrettyä toki, mutta kaikenlaisia outouksia ruuduissa, lentäviä käsilaukkuja, joilla on siivet ja mitä kaikkea... Unen ja valveen ja uupumuksen keskellä. Tehokkuutta ei voi vetää tappiin, uusiksi meni sarja ja "tehokkaasti käytetty" aika (monta tuntia) meni täysin hukkaan.

Timo

Miha

• Vieras
« Vastaus #22 : 14.01.2010 klo 16:56:22 »
Sivu valmistuu viikossa lopunperän kanssa, hidastahan se on, mutta näin olen kyennyt pitämään samaa tahtia yllä jo vuodesta 2007.  Sivu tussaantuu kahdessa päivässä ja maalaaminen vie kaksi päivää myös. Tämän viestin kirjoitushetkellä laskin että minulla on nyt 94 sivua valmiina.

Välillä olen yrittänyt koventaa tahtia, mutta sehän kostautuu aina. Kyllä varmaan vielä kauan menee ennenkuin vikaan osaan päästään. Mutta kyllä sinne vielä joskus päästään.

Teräskäsine

• Jäsen
  • Punk's not dead
« Vastaus #23 : 21.02.2010 klo 19:31:57 »
Nyt kun kyseessä on oma työ, jolla ei ole siis mitään kiirettä, sivuja syntyy huomattavasti hitaammin kuin viime vuonna opinnäytetyötä tehdessä. Suunnilleen yksi sivu kolmessa päivässä.

Tuossa vähän aikaa sitten päätin jakaa sarjakuvani lukuihin, joka muutti työstämistä. Aina kun yksi luku valmistuu, alan piirtämään sitä puhtaaksi. Monesti työ menee yksitoikkoiseksi, jos vain luonnostelee ja luonnostelee. Nyt voi ottaa vähän rennommin, vaikkakin puhtaaksi piirtäminen ja tussaaminen ovat työläämpiä kuin muistin.  :-\

T.P

• Jäsen
  • omassa persoonassaan!
« Vastaus #24 : 25.02.2010 klo 10:31:09 »
Itselläni on nopea työtahti.EI siinä mitään pahaa ole,Joutubessa on videoita siitä kuinka esim Jim Lee piirtää,aika nopea äijä.

Ettei olisi pikakelauksella äijän nopeudessa asiaa.. Mielestäni ei voi saada hyvää jälkeä jos tekee liian hätäisesti. Täytyy myöntää että luonnokset minäkin teen hieman hätäisesti mutta niin niistä tulee parempaa jälkeä. Muut vaiheet täytyykin tehdä huolellisemmin. Tussaus vaiheessa kannattaa pelata varman päälle ja käyttää valopöytää.

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #25 : 25.02.2010 klo 11:30:26 »
Meikä vannoo ton Raphael 8404- siveltimen nimeen. Ja niitä meneekin vuodessa melkoinen läjä. Käytän kokoa 2 ja sivellin musta siinä kiva, että sillä voi tehä nopeesti. Pyrinkin nykyisin tussaamaan niin nopeesti kuin vain suinkin, että viivassa näkyisi sellainen eläväisyys. Esmes tämmösen Kamala luonto- stripin tussaamiseen menee semmoset 15 minuuttia.

T.P

• Jäsen
  • omassa persoonassaan!
« Vastaus #26 : 25.02.2010 klo 11:48:19 »
Hyvän näköstä jälkee sillä saa. Mistäs sais ostettua tommosen? No pistän kuukkeliin hakuun ton nimen niin katotaan löytyykö. Hauska oli toi sun strippikin.  :laugh:

bats

• Jäsen
« Vastaus #27 : 15.03.2010 klo 17:57:49 »
Tulipa mieleen tästä kuvasta: pidän omaa piirtotahtiani, puoli tuntia-tunti-pari per sivu jos piirrän suoraan paperille, nopeana, mutta jos joku saa tällaista aikaan 1,5 tunnissa niin en minä niin nopea ole.

Siis nimenomaan olen murehtinut nopeaa piirtotapaani, ajatellut että olen liian nopea. Mutta on sitä näköjään muutkin. :D
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
« Vastaus #28 : 15.03.2010 klo 18:28:43 »
tästä kuvasta

En ikinä ymmärrä miten tuommoista jaksaa piirtää, oma piirtotahti on sen verran nopeaa ettei siinä kerkeä edes kissaa sanoa :D
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

Mara

• Jäsen
« Vastaus #29 : 04.04.2010 klo 17:21:09 »
Huhhuu... Minun piirtämistahtini on liian hidasta muihin verrattuna. Sivun valmistumiseen menee yleensä kaksi päivää (kokonaista). Ensimmäisenä teen ideoinnin, sivutaiton ja lyikkärit. Tässä luovassa vaiheessa aikaa ja kahvia kuluu paljon. Sitten tussatessani sama juttu. Tussausaika tuntuu olevan sellainen että A3:n täyttämiseen menee se kahdeksan tuntia. Pitäisi opetella vähemmän aikaa kuluttava piirtotyyli... Siirtyä vaikka siveltimeen.