Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä  (Luettu 139978 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vesa saarinen

• Jäsen
Vs: Sarjakuva-aiheiset kirjoitukset sanomalehdissä
« Vastaus #120 : 04.04.2013 klo 15:40:28 »
Kukaan ei puhunut asiallisuudesta mitään, vaan artikkelin objektiivisuudesta. Ja Petteri Oja on jo aiemmin osoittanut kuinka huonosti tuntee supersankari-sarjakuvan, joten mielipiteesi on invalidi, kunnes olen lukenut artikkelin, tai kunnes joku muu vahvasti alaan vihkiytynyt on lukenut artikkelin ja tietenkin kommentoinut sitä täällä. Subjektiivinenkin artikkeli voi olla asiallinen.

Varovasti, varovasti. Puhut nyt jätkästä, jolla on sekä Batman-naamari että hulppea lepakkomiesmaalaus! Onko sinulla?
"Maailman turhien asioiden joukossa sarjakuvat edustavat kärkipäätä! Kaiken lisäksi ne ovat kalliita."
-Roope Ankka

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #121 : 04.04.2013 klo 15:49:47 »
Samoin. Römpötin kohdalla tiedän suurinpiirtein, mistä olen hänen kanssaan samaa mieltä ja mistä en. Vertailu ilmaislehtien "kriitikoihin" ei kyllä oikein toimi.

Edelleenkin minusta tuo oli asiallinen juttu. Sun viestistäsi voisi päätellä, että koska kirjoittaja on Römpötti se ei voi olla. Mutta et kai sinä niin ennakkoluuloinen ole?

vertaus "ilmaislehtien kriitikoihin" toimii minulle.

ja voi kuule: Olen.
Myönnän ilolla.

Ennakkoluulon määrite:
Lainaus
Ennakkoluulo on käsitys kohteesta ennen kuin on tutustuttu kohteeseen. Ennakkoluulo muodostuu tarkkailijan omien käsitysten ja arvostusten tai muualta saatujen tietojen perusteella. Tavallisesti ennakkoluulolla tarkoitetaan käsitystä, joka on ristiriidassa todellisuuden kanssa.

En ole tosiaankaan koskaan Römpöttiä tavannut, ainoastaan lukenut kirjoituksiaan sarjakuvan saralta.
Niiden kautta olen vain tutustunut mielenmaisemaansa enkä todellakaan koe tarvetta kuluttaa tästä ainoasta elämästäni aikaa hänen tapaamiseensa.

Harri Römpötiltä  odotan käsillä olevasta aiheesta yhtä objektiivista kantaa kuin itseltäni sarjakuvien kovakantisuudesta.
Se että pystyn perustelemaan asiallisesti kantani ei muuta tosiasiaa että vihaan trendiä sydämeni kyllyydestä ja se ei ihan vähän ole.

Mutta jos edellisestä jäi epäselväksi: Römpöttiä on aika turha tarjota minulle minkään vakavasti otettavan teesin tueksi tästä nimenomaisesta sarjakuvan genrestä.
Fani ei tarvitse olla.

Ja Petteri Oja on jo aiemmin osoittanut kuinka huonosti tuntee supersankari-sarjakuvan, joten mielipiteesi on invalidi....

ei kyllä Petteri sitä itse asiassa tuntee sangen hyvin.Paljon paljon paremmin kuin monesti antaa kvaakissa ymmärtää.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #122 : 04.04.2013 klo 16:37:17 »
Ja Petteri Oja on jo aiemmin osoittanut kuinka huonosti tuntee supersankari-sarjakuvan, joten mielipiteesi on invalidi, kunnes olen lukenut artikkelin, tai kunnes joku muu vahvasti alaan vihkiytynyt on lukenut artikkelin ja tietenkin kommentoinut sitä täällä. Subjektiivinenkin artikkeli voi olla asiallinen.

Mielestäni tämä kommentti on labiili kunnes sitä täydennetään tiedolla missä noita vihkimyksiä järjestetään. Riittääkö maistraatissa käynti vai onko pakko liittyä uudelleen valtionkirkkoon?

Suomen paras "ilmaislehtien (sarjakuva)kriitikko" on ehdottomasti aiemminkin hehkuttamani Pekka Vanhala. "Kirjassa on värilliset kannet mutta 64 mustavalkoista sivua."

Jos en olisi koskaan tavannut ja arvioisin Curtvilea vain hänen kvaak-kirjoitustensa perusteella niin... joo, haenpas lisää kaffetta.

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #123 : 04.04.2013 klo 16:50:48 »

Suomen paras "ilmaislehtien (sarjakuva)kriitikko" on ehdottomasti aiemminkin hehkuttamani Pekka Vanhala. "Kirjassa on värilliset kannet mutta 64 mustavalkoista sivua."

Jos en olisi koskaan tavannut ja arvioisin Curtvilea vain hänen kvaak-kirjoitustensa perusteella niin... joo, haenpas lisää kaffetta.

Minäkin haen kupillisen sitten.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #124 : 04.04.2013 klo 17:21:52 »
Ja artikkelin on kirjoittanut Harri Römpötti joten se objektiivisuudesta.
Sanoisin että se oli haastattelu ei artikkeli. Eipä siihen kauheasti Römpöttiä mahdu, kun on täynnä tutkijan "mielipiteitä" ja muita lausuntoja. Ainakin näin minä sen koin, ja pidin ihan asiallisena (lehtijuttujen kontekstissa). En löytänyt virheitäkään, mikä on sarjakuvista kirjoitettaessa aina positiivinen yllätys. Ainoastaan otsikko oli mielestäni hieman raflaava, se ei ehkä täysin kuvaa tutkimuksen sisältöä, mutta kyllähän otsikonkin viesti itse juttuun sisältyy. Tutkija toki suhtautuu kriittisesti Watchmeniin:
Lainaus
"Sen naiskuvissa on ilmeisiä puutteita. Se saattaa myös pikemmin vahvistaa kuin purkaa lajityypin myyttejä. Tietyt vakiokuviot siinäkin säilyvät."
...mistä Curt ei varmaan tykkää.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #125 : 04.04.2013 klo 18:06:28 »
Haastettelu totta mutta kuten artikkeleissa myös haastatteluissa kirjoittajan omat antipatiat käyvät ilmi, mitä painottaa mitä ei.

Tutkija toki suhtautuu kriittisesti Watchmeniin:...mistä Curt ei varmaan tykkää.  :)

ei se mulle niin pyhä lehmä ole, Watchmenissä naiskuvaus on kieltämättä enemmän kuin hiukan valjua.
Prometheassa tai Before Watchmenissä (eritoten Silk Spectre ja Minutemen)tuo ei taasen päde.

Haastattelun perusteella (HUOM vain haastattelun perusteella)itse tutkimuksessa on lähdemateriaalin tutkinnan osalta aukkoja kuten:
Lainaus
"Toisen maailmansodan aikaan supersankarit olivat korostetun isänmaallisia, mutta WTC-iskujen jälkeen esimerkiksi Kapteeni Amerikka -lehdessä kyseenalaistettiin Yhdysvaltain rooli terrori-iskujen uhrina. Iskut rinnastettiin Dresdenin pommituksiin, joissa kuoli paljon siviilejä."

"Sarjakuviin tuli vainoharhaisuutta, selkeää vihollista ei enää löytynyt, ja pahuus alettiin nähdä oman yhteiskunnan rakenteissa."

Tämä kehityskulku( lajityypissä)kun alkoi näkökulmasta riippuen ns pronssiajan huhtikuusta 1970 tai ns pimeän ajan vuodesta 1986 (watchmen, Dark Knight returns)  ja ei ole sitttemmin tyystin päättynyt lainkaan mutta alkaa olla tarpeetonta selittää sen enempää kuin Kapteeni Amerikkaa hahmona.
Ne jotka ovat päättäneet jo valmiiksi että kyseessä on Team America mutta vakavissaan republikaanisuuden henkeen onanoiden on turha kysyä ovatko koskaan lukeneet ainuttakaan viimeiseen 15-20 vuoteen?

Tässä tulee vastaan se että vaikka pitää etäisyyttä fanikulttuuriin on hyvää Durheimilaista metodologiaa, mutta Emilkin luki lähdemateriaalinsa ja suodatti informaation sen perusteella oliko sosiologisen materiaalin kerännyt matkaaja, lähetyssaarnaaja vai antropologikolleega.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #126 : 05.04.2013 klo 07:49:05 »
ei kyllä Petteri sitä itse asiassa tuntee sangen hyvin.Paljon paljon paremmin kuin monesti antaa kvaakissa ymmärtää.

No minä en ota vakavasti ketään joka vertaa Pölläjen Hovia Nolanin Batmaniin. Joten se siitä keskustelun asiallisuudesta. Lisäksi en pidä hirveän vakuuttavana pitää Ultimatesin Haukansilmää "syvempänä" hahmona kuin alkuperäistä. Ja vielä ilman minkäänlaisia perusteita.
Ja sitten on toinen asia tietää, kuin lukea, ja lukea kuin ymmärtää lukemansa, että voisi tulkita sen edes vähääkään tähdellisesti.

Mutta joo, minusta tämä koko keskustelu on debiili, ja minä en aio enää antaa teille hevosenkieltäjille enää yhtään Pe-Rectumia.

Luen huomenna sen artikkelin. On tässä parempaakin tekemistä.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #127 : 05.04.2013 klo 14:13:42 »
No minä en ota vakavasti ketään joka vertaa Pölläjen Hovia Nolanin Batmaniin.

Minä taas en ota vakavasti ketään, joka arvostelee "Pölläjen Hovia" lukematta sitä ensin.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #128 : 07.04.2013 klo 11:29:46 »
Minä taas en ota vakavasti ketään, joka arvostelee "Pölläjen Hovia" lukematta sitä ensin.

Minä olen lukenut sen. Ei siinä ollut mitään Nolanmaista.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Fantacore

• Jäsen
  • Fantacore Media
« Vastaus #129 : 19.04.2013 klo 11:50:00 »
Kristian Huitulan taidetta Los Angelesissa

Tamperelainen sarjakuvataiteilija Kristian Huitula on kutsuttu mukaan Los Angelesissa järjestettävään Star Wars -tribuuttinäyttelyyn. Näyttely avautuu 4.5.

(Aamulehti 18.04)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #130 : 19.04.2013 klo 12:14:36 »
Tämän päivän (PE 19.04) Metrossa juttua lukupiireistä ja kas, tarkemmin sarjakuvan lukupiiristä, jota pitää Tikkurilan kirjaston sarjakuvavastaava Harri Hokkanen. Luettavana oli tällä kertaa Delislen kirjat. (weekend-osion s.2 - en löytäny juttua verkosta)

Timo

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #131 : 09.05.2013 klo 04:34:03 »
Entinen vakiodivarini, Suma, Lappeenrannassa on venäläiskäviöiden ansiosta Ylen käsiteltävänä, mutta puolet jutusta käsittelee sarjakuvaa.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #132 : 09.05.2013 klo 09:18:17 »
Entinen vakiodivarini, Suma, Lappeenrannassa on venäläiskäviöiden ansiosta Ylen käsiteltävänä, mutta puolet jutusta käsittelee sarjakuvaa.

Olin tulossa linkittämään samaa juttua, sillä nuo varsin negatiiviset kommentit sarjakuvien lukemisesta hämmästyttivät. Ei kai asiat ihan noin synkästi ole?
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #133 : 09.05.2013 klo 12:30:55 »
Olin tulossa linkittämään samaa juttua, sillä nuo varsin negatiiviset kommentit sarjakuvien lukemisesta hämmästyttivät. Ei kai asiat ihan noin synkästi ole?

Ei oikeastaan.
Itse rankkaisin paljon synkemmäksi.
 Aika pitkälti kuitattiin jutussa koko valikoimakin jota liikkuu.

Sarjakuva on poistunut lehtihyllyistä ja marketeista ja tämä ei alunalkaenkaan ole ollut mikään sarjakuvamaa, ei eurooppalaisella tai muullakaan mittapuulla.
Lisätään tähän teidealojen(musiikki, elokuva,kirjallisuus ja sarjakuva) murros.

Asia hukkuu usein ja varsinkin sarjakuvafestarien tai puupään tai Sarjakuvafinlandian aikana.

Mutta ei surra. Maito kaatui jo.
Keskitytään siihen tilanteen korjaamiseen, ei itsesääliseen surkutteluun.

K.Huitula

• Jäsen
  • Mutta huumori - se se vasta hauskaa on.
« Vastaus #134 : 09.05.2013 klo 12:40:59 »

Ei kai noissa kommenteissa mitään kovin hämmästyttävää tai erityisen negatiivista ollut? Kyllähän ne 50-60 -lukujen keräilysarjakuvat koko ajan maailmasta vähenee. Ja varmaan uusinta-näköispainokset vie kiinnostusta jonkun verran alkuperäisiltä, jotkut tyytyy siihen mitä halvemmalla saa. Ja senhän tietää kaikki ettei Akuissa vuodesta n.1970 alkaen ole paljon mitään jälleenmyyntiarvoa, niitä voi lappaa vaikka saunanpesän sytykkeeksi (tehkää niin, niin niidenkin arvo voi 50 vuoden päästä olla vähän korkeampi).

Ja mitä sarjakuvien yleiseen saatavuuteen tulee, niin siihen sopiikin hyvin vertailuna se kuinka Ferrarilla ollaan nykyään huolissaan kun liian monilla on jo Ferrari, sehän vähentää luonnollisesti arvostusta.. sen takia tuotantomäärää lasketaan. Ja jälleenmyyjille halutaan myös takoa kaaliin että laatu on määrää tärkempi. Voisipa sarjakuvankin kohdalla olla enemmän samaa mentaliteettia, ongelmahan on se että se koetaan ihan kertakäyttö-bulkkiviihteeksi Suomessa. Olen itsekin alkanut miettiä että jo ihan liian monella on esim. sarjakuva-Kalevala, saattaa olla jopa jollakulla joka ei osaa sarjakuvaa yleisesti edes arvostaa. Mieluummin myyn 10 albumia ihmisille jotka ymmärtävät sarjakuvakerronnan hienouden ja osaavat arvostaa sitä, kuin 50 ihmiselle jotka eivät tajua siitä mitään ja vievät heti divariin. Sarjakuva-Kalevalan kohdalla onneksi niin ei taida kyllä olla, divareissa tulee sen verran vähän vastaan, että sikäli voinee ollakin tyytyväinen. (Vaikka tämä nyt ei enää varsinaisesti liittynyt aiheeseen, täytynee jatkaa näistä muualla).
Mutta sanomalehtiin liittyen, arvostukseen, tai sen puutteeseen, vaikuttaa ihan varmasti sekin että hirveän vähän sanomalehdissä sarjakuvasta kirjoitetaan. Eihän suomalaisilla ole siitäkin johtuen mitään käsitystä mitä kaikkea suomalaisessa sarjakuvassa nykyään tapahtuu. Edes niistä merkittävimmistä asioista. Sanomalehtien kulttuurijournalismi on aivan säälittävässä tilassa.
www.fantacore.com - Fantacore Media
www.lemminki.fi
www.huitula.com - Sarjakuva, elokuva, animaatio & visual design