Onko kellään muuta sitä ongelmaa, että haluaa piirtää mutta ei kuitenkaan huvita? Että huomaa jatkuvasti tekevänsä jotain muuta mieluummin, vaikka piirtäminen on se kutsumus?
Aina. Vaikka piirtäminen on sekä hauskaa, palkitsevaa että tuottavaa (!) työtä, kulutan tuntikausia netissä googlettamassa milloin mitäkin, rakennan elektronisia laitteita, valmistan monimutkaisia aterioita, luen kasoittain sellaisia kirjoja kuin "Encyclopedia of Common Misconceptions", "Thesaurus of False Knowledge" ja "Collected General Ignorance" tai katson loputtomasti elokuvia sen sijaan että istuisin sen originaalin ääressä kunnes sivu on valmis joskus muulloinkin kuin deadlinen lähestyessä.
Kuitenkin, kun olen vaikka reissussa jossakin, se luonnoskirja ilmestyy taskusta heti kun istuu alas vaikka kahville tai lasilliselle, ja sivut täyttyvät lyijykynä- ja grafiittipiirroksista. Tai jos on enemmän aikaa, akvarelleista - mulla on tupakka-askia pienempi Windsor and Newtonin peltinen vesivärirasia (jossa tosin on sekaisin W&N-nappeja, Schminckeä ja St Petersburgia) pienine paletteineen, siellä varresta typistetty sivellin ja lentokonepullollinen vettä. Enkä voi kuvitella kokousta, luentoa tai vaikkapa hääkirkkoa jonka aikana en piirtäisi maanisesti koko ajan.
Itse asiassa, pitääkin palata tästä piirtämään. Se nyt kuitenkin on toiseksi hauskin asia jonka tiedän, ja siitä ensimmäisestä ei ole ammatiksi.

Kivi