Yritin tossa työn ohella piirtää 5 sivua sarjakuvaa viikossa. Epäonnistuin, niin yllättävältä kuin se saattaakin kuulostaa.
Anyways, nopeuttaakseni vastaavaa duunia jatkossa äkkäsin vasta nyt tehdä itelleni photoshopissa ruutupohjan guideja apuna käyttäen.
Tein eka taulukkolaskentaohjelmassa taulukon, johon syötetään perustiedot: tiedoston koko pikseleinä, haluttu ruutuväli pikseleinä ja haluttu marginaali pikseleinä. Avasi vähän silmiä, olin ihan turhaan tehnyt liian suurta ruutuväliä aikaisemmin, toimi paljon pienempänäkin. Taulukkoon kirjoitin sitten loistavia matemaattisia kaavoja, jotka laskevat tiedoston pysty- ja vaakasuunnassa kolmeen ja neljään ruutuun, ottavat huomioon marginaalin ja ruutuvälin ja laskevat jokaiselle vedettävälle viivalle tarkan pikselikohdan.
Näillä pikselikohdilla vedin sitten photoshopissa guidet paikalleen. Siis tosiaan niin, että sekä vaaka- että pystysuunnassa saa aikaan kolmea tai neljää ruutua. Tallensin tiedoston psd:nä venaamaan ja jatkossa vedän ruutujaot aina sen avulla. Tiedostosta saa siis tosi helposti ja nopeasti 2 ruutua, 3 ruutua, 4 ruutua, 5 ruutua, 6 ruutua, ... 16 ruutua.
Ruudut piirrän valintatyökalulla, joka lukituu automaattisesti guideihin. Tarpeeks monta laatikkoa, invert selection, paint bucketilla haluttu ruutuväliväri ja strokella esimerkiks tummanharmaata rajoiks.
Toki tossa kärsii luova lentävyys hirveästi, kun kaikki ruudutus on kaksi- tai kolmijakoista, mutta ainakin mulla sillon, kun pitää piirtää nopeasti, on tollasesta vaan apua. Varsinkin kun tällä kertaa oli paljon kahden hahmon välistä toimintaa ja dialogia, mikä mahtui helposti kaposiin ja korkeisiin ruutuihin, kun yleensä oon tykännyt vetää koko sivun mittasia ruutuja.
Toi tiedosto on apuna kyllä luovemmassakin toiminnassa, koska niitä guideja voi vapaasti kynällä (hiirellä) vedellä mihin haluaa. Laskee vaan sitten kaveriguidelle sopivan paikan halutun ruutuvälipikselimäärän perusteella. Tiukka pohja on paljon helpompi alusta kuin tyhjä paperi.