Jep, Emailcartoon juuri. Katsotaan nyt elokuun aikana kun täältä kesälomantyngältä palailen. Eli yhteydenottoja otetaan mieluusti vastaan. Pyritään tekemään semmoinen kaikille osapuolille myönteinen diili ja kuvasto nettiin.
Kun Vesa lomalta palaat ja ehdit vähän asiaan orientoitua, niin olisi mukava jos kertoisit täällä Kvaakissa tarkemmin siitä, millaista diilia piirtäjien kanssa suunnittelette.
Syndikoinnin pelisäännöt kun on sellainen kiinnostava asia, josta varmasti kannattaisi keskustella yleisemminkin - vaikkapa tässä samassa viestijatkumossa.
Viimeksi kun minä olen tästä Emailcartoonin asiasta kuullut, eli keväällä Vesalta ja muilta firman edustajilta, homma oli ilmeisesti aika alkutekijöissään, ja säännöt suunnitteluasteella. Silloisissa kaavailuissa oli muutamia minun korviini outoja kohtia.
Tärkein oli se, että piirtäjät kuulemma esiintyisivät Emailcartoonin palvelussa nimettöminä. Kuvituksen yhteydessä esiin tulisi vain Emailcartoonin nimi, ei piirtäjän. Jos asiakas haluaisi lisää kuvia samalta piirtäjältä, tämä onnistuisi vain Emailcartoonin kautta.
Toinen oli sitten se, että Emailcartoonilla olisi oikeus rajata piirtäjän toimittamaa kuvitusta haluamallaan tavalla, vaikkapa niin että siitä otettaisiin vain yksi pieni yksityiskohta käyttöön.
En tiedä ovatko pasmat muuttuneet sitten kevään, ja nämä ideat jääneet historian hämäriin? Vesa varmaan pystyy kertomaan tämänhetkisen tilanteen.
Emailcartoonin aloitteessa on varmasti merkittävintä se, että Suomessa ei käsittääkseni aikaisemmin ole ollut kuvitussyndikaatteja, ainakaan suuressa mittakaavassa (Korjatkaa jos olen väärässä!). Sen sijaan sarjakuvaa on syndikoitu niin suomalaisten kuin varsinkin ulkomaalaisten toimesta.
Mielestäni tähän liittyy se, että sarjakuvasta maksetaan surkeasti kuvituksiin verrattuna, vaikka sarjakuvan tekeminen on yleensä vaativampaa. Syndikaatit syytävät erityisesti ulkomaisia sarjakuvia sellaiseen hintaan, ettei kotimainen piirtäjä saa yhdestä stripistä kuin naurettavat taskurahat. Siksi harva elää sarjakuvaa piirtämällä. Kuvitusten hinnat sen sijaan ovat paljon realistisemmalla tasolla.
En tokikaan väitä, että jos Emailcartoon tai jokin muu firma aloittaa kuvitusten syndikoinnin, se automaattisesti johtaa kuvitusten polkumyyntiin ja kuvittajien kurjistumiseen. Mutta minusta on alan kannalta erittäin merkittävää, millaiseksi syndikaatin hintataso muodostuu. Siksi olisinkin kiinnostunut kuulemaan Emailcartoonin kaavailut kuvitusten ulosmyyntihinnoista ja piirtäjän osuudesta.
Ja teiltä muilta, jotka ette ole Vesa, kuulisin mieluusti niin hyviä kuin huonojakin kokemuksia ja mielipiteitä syndikaattien toiminnasta sarjakuva- ja/tai kuvitustyön yhteydessä.
Hyvää keskustelua toivoen,
Maria :c))