Kirjoittaja Aihe: Emmanuel Guibert  (Luettu 2361 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mlietzen

  • Jäsen
  • Viestejä: 528
Emmanuel Guibert
« : 16.06.2009 klo 14:10:36 »
Nyt kun Guibertin The Photographer on päässyt englanninkielisessä maailmassa oikein myyntilistojen huipulle, lienee sopivaa avata tekijälle oma aihe. Ei tämä oikein enää tuonne Sotasarjakuvat-ketjuunkaan mahdu ja Luettua-ketjussa tästä hehkuttaminen tuntuisi kovin mitäänsanomattomalta.

The Photographer on upea teos.

Aikaisempi Alan's War alkoi hyvin mutta näivettyi loppua kohden, juttu ei jaksanut kantaa, päähenkilön edesottamukset eivät olleet lopulta erityisen kiinnostavia. The Photographer perustuu samalla tavalla jonkun toisen kertomuksille omista kokemuksistaan, mutta tällä kertaa resepti on täysosuma.

Valokuvaaja Didier lähtee Neuvostoliiton miehittämään Afganistaniin kuvausreissulle Lääkärit ilman rajoja -järjestön työntekijöiden kanssa. Sarjakuvan sekaan on upotettu Didierin valokuvia, yhdistelmä joka toimii yllättäen erinomaisesti, piirrokset ja valokuvat täydentävät toisiaan, osana sarjakuvakerronnan virtaa yksittäiset otokset paljastavat itsestään ja kuvaushetkestään huomattavasti enemmän. Itse kerronta on melko korutonta, tunnelma on juuri sellainen kuin kuuntelisi jonkun kertovan kokemuksistaan. Tapahtumissa on dramaattisuutta, mutta ne tuntuvat todellisilta, kirja onnistuu olemaan samanaikaisesti arkinen ja vähäeleinen mutta myös tunteellinen ja väkevä.

Päähenkilö Didier on hyvin inhimillinen. Reissu Afganistaniin ja takaisin ei suju ensikertalaiselta kuin tanssi. Tekijöiden kunniaksi tarina kattaa myös äärimmäisen vitutuksen, esimerkiksi kun Didieriltä palaa proput kehnojen oppaiden takia. Ja kaikkeen käytetään aikaa, kerronnassa ei hosuta, tapahtumien annetaan kiertyä auki omalla, eletyllä tahdillaan. Triviaaliin keskusteluun muiden ranskalaisten kanssa käytetään suunnilleen yhtä paljon tilaa kuin niihin jännittävämpiinkin tapahtumiin.

Jos on elämä Afganistanissa kovaa ranskalaisella valokuvaajalla, sitä kovempaa se on paikallisilla. Varsinkin lapset ovat sodassa kärsivänä osapuolena. Hevosillakaan ei ole helppoa. Kirja on täynnä kauheuksia kauheuksien perään. Osa kirjan viehätyksestä varmasti syntyy siitä että Afganistan oli ja on edelleenkin hyvin kaukainen ja vieras paikka. Lukuelämys on hyvin vangitseva. Siinä missä Alan's Warin kolmas osa/luku näivettyi kasaan, tämä ottaa lisää vauhtia - Didier lähtee paluumatkalle yksin. Kirjan huippukohta on kirjaimellisesti vuorenhuipulla. Kerronta, piirrokset ja lopuksi valokuvat nivoutuvat saumattomasti yhteen. Upeasti toteutettu kohta.

Guibertin graafinen tyyli muistuttaa suttuista Tinttiä, varsinkin se voi tulla mieleen kivisistä maisemista ja kuvakulmista, seikka johon viitataan kirjassakin. Afganistanin karuus sopii Guibertille, jonka piirrostyyli keskittyy ihmisiin. Jotkin ruudut kirjassa ovat yksinkertaisuudessaan upeita, pelkästään jokin henkilön asento tai ele saattaa olla aivan hurmaava detalji.

En keksi The Photographerissa oikein mitään vikaa. Päinvastoin, se onnistui toistuvasti yllättämään. Harvoin sarjakuva onnistuu enää tekemään minuun sellaista vaikutusta kuin The Photographer, jotenkin sitä on liian paatunut, liian kyyninen. Mutta tämä oli jotakin UUTTA. Didierin kokemus välittyy ja sen suuruus säilyy. Tämä ei johdu pelkästään siitä että tarina on jo valmiiksi iso, vaan ehdottomasti onnistuneesta toteutuksesta, joka ei vuoda tarinan aineksia ylt'ympäriinsä, vaan esittää ne johdonmukaisesti ja harkitusti. Se jos mikä on hyvää kerrontaa.

Kerrassaan mainiota. Voin vain vilpittömästi ihailla ja taputtaa. Se että tällainen teos vielä myykin, se tuntuu jotenkin aivan käsittämättömältä. Luultavasti se on se aihe ja Afganistan, eikä niinkään se korkea taiteellinen taso, mutta silti. Hienon kirjan saavat käsiinsä, vaikka olisivatkin vain sunnuntailukijoita.

Englanninkielinen, First Secondin julkaisema kirja kokoaa kaikki kolme ranskankielistä osaa yhteen, kirja on yli 270 sivua pitkä, nelivärinen, koko suurempi kuin A4. Jostain syystä Bookdepositoryn hinta tälle on silti vain 12,90 euroa.

Merrot

  • Nyt niin tuota jumalauta
  • Jäsen
  • Viestejä: 334
Vs: Emmanuel Guibert
« Vastaus #1 : 19.06.2009 klo 20:18:31 »
No ei varmaan yllätä että meikäläinen postaa tähän perään :)...

Jos Guibertin kädenjälki miellyttää ja tekee mieli lisää, niin ei kannata missata Capitaine Écarlate nimistä albumia. Minulla ei ole tietoa että tätä olisi julkaistu englanniksi, mutta jo pelkästään visuaalisen annin vuoksi teoksen hankkiminen ehdottomasti kannattaa. Jos minun pitäisi valita kaikista lukemistani albumeista se kaikkein upeimmin piirretty niin se olisi tämä. Albumissa yhdistyy minusta tekninen taito ja tyylitaju aivan pirun hienosti. Ohessa jotain näytekuvia.


Tarinointia ja ruutuja

« Viimeksi muokattu: 19.06.2009 klo 20:23:25 kirjoittanut Merrot »

Merrot

  • Nyt niin tuota jumalauta
  • Jäsen
  • Viestejä: 334
Vs: Emmanuel Guibert
« Vastaus #2 : 19.06.2009 klo 20:24:47 »
Ja vielä muutama näytesivu lisää

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Emmanuel Guibert
« Vastaus #3 : 23.06.2009 klo 21:37:30 »
Lukaisin Photographerin tänään.
mlietzenin vertaus suttuisaan Tintiin on kerrassaan osuva!

Upeaksi en olisi valmis ylistämään vaan laittaisin sen enneminkin ihan kiva -osastoon. Suurin ongelma minulle oli se että teos liian harvoin lähtee vetämään sarjakuvana ollen enempikin kokoelma valokuvia ja (kaiketi paljolti valokuvien pohjalta tehtyjä) kuvituksia joiden oheen on sitten laitettu paljon kuvatekstejä ja puhekupliakin. Tämä ei tietenkään tuhoa tarinan kiinnostavuutta, mutta teokselle sarjakuvana se tekee kyllä hallaa. Vähän liikaa tuli mieleen kuvitettu päiväkirja jossa on muutamien ruutujen tapahtumakokonaisuuksia eikä "oikea" sarjakuva. Didierin paluumatkan ongelmakohdat toimivat oikeastaan parhaiten kenties siksi että niissä oli selkeää jännitettä ja enempi pitempää sarjakuvamaista kerrontaa mukana.

Paremmin ja tasaisemmin tämä toimii kuitenkin kuin Alan's War.

mlietzen

  • Jäsen
  • Viestejä: 528
Vs: Emmanuel Guibert
« Vastaus #4 : 24.06.2009 klo 09:28:38 »
Vähän liikaa tuli mieleen kuvitettu päiväkirja jossa on muutamien ruutujen tapahtumakokonaisuuksia eikä "oikea" sarjakuva.

Se on tyypillistä matkakertomuksille muutenkin, tietty katkonaisuus. The Photographerin kerronnassa noin yleisesti ottaen oli minusta aika selvä tietoinen päätös siitä, että kerronnallista arsenaalia käytetään hillitysti; itseäni se ei haitannut, päinvastoin, se vahvisti kertomuksen dokumentaarisuutta.

Tavallaan tuntui että Guibert sijoitti itsensä tekijänä taka-alalle ja antoi Didierin äänelle sen pääroolin, ei pyrkinyt vaikuttamaan siihen kerronnallisilla kikoilla vaan ikään kuin vain välitti sen kertomuksen.

Karri Laitinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 70
  • Tulevaisuudessa kaikilla on samanlaiset hampaat!
Vs: Emmanuel Guibert
« Vastaus #5 : 21.07.2009 klo 07:29:14 »
Juu, hieno opus tuo The Photographer on ja kerronta tosiaankin konstailematonta. Valokuvien käyttö piirrettyjen rinnalla tuntui aluksi vähän tökkivältä mutta hyvin pian tarinaan uppouduttua niiden käyttö tuntui erittäin tärkeältä osalta tämän sarjakuvan dokumentaarista luonnetta. Ei tätä tän paremmin olis voinu varmaankaan totetuttaa; koskettava, välillä järkyttäväkin ja ajatuksia herättävä.

Inkstuds-sivustolta löytyy muuten valokuvaaja Lefèvren tarinan sarjakuvaksi tehneen Guibertin puolentoista tunnin haastattelu englanniksi (MP3).
« Viimeksi muokattu: 22.07.2009 klo 06:22:52 kirjoittanut Karri »
Karri Robotinpoikanen
http://www.robotinpoikanen.com

Merrot

  • Nyt niin tuota jumalauta
  • Jäsen
  • Viestejä: 334
Vs: Emmanuel Guibert
« Vastaus #6 : 21.07.2009 klo 12:57:07 »
Kiitos Karri linkistä! Olipa mielenkiintoinen (ja kerrankin riittävän pitkä) haastattelu.

Karri Laitinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 70
  • Tulevaisuudessa kaikilla on samanlaiset hampaat!
Vs: Emmanuel Guibert
« Vastaus #7 : 27.07.2009 klo 15:46:02 »
Yk:n pakolaisasiain hyvän tahdon lähettiläs Angelina Jolie puffaa The Photographeria:

http://firstsecondbooks.typepad.com/mainblog/2009/06/angelina-jolie-on-the-photographer.html

Karri Robotinpoikanen
http://www.robotinpoikanen.com