Yritin etsiä netistä tuosta Asterixin ja Lassin ja Leevin originaalikoosta, mut ei oikein löytynyt. Jos on näistä kahdesta tietoa heittää noin lonkalta, ni viihtiks kertoa?
Asterix-originaalia en olekaan koskaan nähnyt! Lassi ja Leevejä kylläkin: niistähän tuli suomeksikin semmoinen kirja, jossa oli loistavasti otetut kuvat originaalisivuista ja sitten laitettu vierekkäin painetun version kanssa - se oli itse asiassa alunperin näyttelykatalooki ja onnekseni satuin tuon näyttelyn näkemään. Silloin olin laittavinani mieleen, että sunnuntaisarjan originaali oli vain pikkuisen tuon kyseisen julkaisun sivua isompi.
Nyt minulla on jonkinlainen reprovedos sarjan viimeisestä sunnuntaisivusta ja koitan katsoa sitä tuon kirjan kanssa ja pohtia, olisiko tämä originaalin kanssa yksi yhteen... voi hyvin olla, tai jos tätä on pienennetty, niin ei ainakaan sitten paljoa. Tässä sunnuntaisarjan kuva-alan koko on 22,5 x 32,5 cm. Eli siis ei todellakaan kovin iso sisällön hienouteen nähden - yleisesti ottaen monet originaalit ovat paljon suurempia kuin tulisi ajatelleeksi.
Näistä Wattersonin sivuista pitää sanoa semmoinen tekninen knoppi, että yhdessä asiassa ne kyllä paljastivat tekijänsä mahdottoman pikkutarkkuuden: näyttelyyn oli siis valikoitu originaaleja Lassin ja Leevin jokaiselta vuodelta, sarjan alusta loppuun. Kaikki sivut koko kaudelta olivat samankokoisia. Aivan ensimmäiset pari vuotta olivat vain perus lehtiöpaperilla, silmämääräisesti jotain Daler-Rowneyn cartridge-paperia vastaavaa. Sitten oli siirrytty irtoarkki-bristoliin - ja tässä on se erikoisuus: ison irtopaperiarkin nurkassahan on yleensä joku valmistajan leima. Siitä lähtien, kun Watterson otti tämän paperin käyttöön, näyttelyn jokaisen sunnuntaisarjan vasemmassa alanurkassa oli tämmöinen leima, aina samassa kohdassa.
Eli siis nämä sinänsä ei-niin-kovin-suuret sunnuntaisarjat oli, aina ja jok'ikinen, leikattu ison paperiarkin nurkasta, samasta kohdasta ja samoin päin.
Sovittiko Watterson aina juuri sopivasti viikon sarjat yhdelle isolle paperiarkille? Miten muuten selittyy se, että sunnuntaisarjan paperi tuli aina juuri samasta kohdasta isoa paperia? Leikkasiko hän aina sunnuntaisarjan mittaisen palan ensimmäisenä pois? Merkillepantavaa säännönmukaisuutta joka tapauksessa, olihan tässä kuitenkin kyse useampien vuosien jatkuvasta toiminnasta.
Hugo Prattin ruokokynistä en tiedä, mutta jonkun hänen myöhäiskauden originaalin olen nähnyt ja se todellakin oli piirretty huopiksilla. Ja isoon kokoon; jokainen ruuturivi oli leikattu erikseen, mutta kyllä niistä varmaan yhteensä tuli suunnilleen A2. (*)
Pratt kuitenkin varioi tätä uransa mittaan ilmeisen paljon: olen nähnyt kuvan yhdestä hänen paljon vanhemmasta sivustaan, jonka reunaan oli merkitty "al naturale", eli siis mitä ilmeisimmin se oli tehty julkaisukoossa albumisivun mittaiseksi! Semmoinen on kuitenkin aika harvinaista...
(*) Angoulemen reissu paljastaa, että myöskin Milo Manara on tehnyt myöhemmät albuminsa samalla tavalla: keskipaksuilla huopiksilla valtavaan kokoon, jokainen rivi erikseen.