Kirjoittaja Aihe: Aito vai Väärennös!?  (Luettu 2219 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Severi

• Sertifioitu Höpsisti
  • Jäsen
Aito vai Väärennös!?
« : 05.06.2009 klo 09:26:28 »

Vielä hetken ehtii sijoittamaan varojansa kuvaan joka on ilmeisesti tekijänsä signeeraama.

Mutta mahtaako tämä Borista tervehtivä taiteilija oikeasti olla Hergé?
Mitä mieltä olette?

:-\

Edit: Joakim Gunnarssonin blogissa on vastaavista tapauksista lisää.

« Viimeksi muokattu: 05.06.2009 klo 11:02:36 kirjoittanut Severi »
Eih Bennek, Eih Blavek

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
Vs: Aito vai Väärennös!?
« Vastaus #1 : 05.06.2009 klo 12:45:22 »

Aika tökerö väärennös. Näitä on viime vuosina ruvennut putkahtelemaan Ranskan ebaylle yhä säännöllisemmin.
Hergén omistepiirrokset ovat sikäli otollinen kohde huijareille, että kysyntä on kova ja hinta korkea - ja hän teki niitä paljon ja joka kerta prikulleen samanlaisia, viiva viivalta. Eli siis aitojakin vastaavia pitäisi olla markkinoilla aika paljon.
(Mutta käypä hinta moisesta on sitten jo semmoiset 700-800 euroa).

Tavallaan hassua, Amerikan ahneilla markkinoilla väärennettyjä nimmaripiirroksia yritetään tuputtaa tavan takaa (etenkin Bill Wattersoniksi väitettyjä), mutta minä olin jotenkin aina halunnut ajatella, että sivistyneempänä sarjakuvakansana ranskalaiset olisivat moisen touhun yläpuolella. Mutta näköjään olen ollut väärässä, sillä todellakin, huonotkin väärennökset ovat nyt jo kerta toisensa jälkeen käyneet kaupaksi...  :P

(P.S., olen itse lähiviikkoina laittamassa ebaylle myyntiin Hergén nimmaroimaa kirjettä. Siinä ei ole piirrosta, mutta ainakin allekirjoitus on aito...)

Severi

• Sertifioitu Höpsisti
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 05.06.2009 klo 22:14:43 »

Aika tökerö väärennös.
[...]
Tavallaan hassua, Amerikan ahneilla markkinoilla väärennettyjä nimmaripiirroksia yritetään tuputtaa tavan takaa (etenkin Bill Wattersoniksi väitettyjä), mutta minä olin jotenkin aina halunnut ajatella, että sivistyneempänä sarjakuvakansana ranskalaiset olisivat moisen touhun yläpuolella. Mutta näköjään olen ollut väärässä, sillä todellakin, huonotkin väärennökset ovat nyt jo kerta toisensa jälkeen käyneet kaupaksi...  :P

Olen samoilla linjoilla. Piirroksessa on vikaa. Tintin silmät ovat mielestäni liian kaukana toisistaan ja koko piirroksesssa jotain löysyyttä. Ensimmäiseksi huomio kiinnittyi melko huolimattomasti piirrettyyn Milouhun.

Kokonaisvaikutelmaa ei paranna Ikean kehykset ja myyjän liki olematon myyntihistoria.

Joko Hergéllä oli todella huono päivä tai sitten "Hergé" on lepsu. Nimmari on kuitenkin uskottavampi.

Mutta on niitä rehellisiäkin myyjiä. :angel:
Tämä kaveri Amis de Hergé:n järjestämällä kirpparilla Nivelles:issä myi vuoden 1966/1967 joulukorttia. (Tästä kauniista kortista enemmän kiinnostuneet voivat tutkailla Benoît Peetersin Tintin juhlakirjan sivua 153 jossa se on sivun kokoisena.)

Useissa näistä korteista on Hergén omakätinen tervehdys mutta tässä kortissa sitä ei alunperin ollut. Joku oli sellaisen kuitenkin korttiin jälkeenpäin tehtaillut, vaan onneksi sen verran kehnosti että väärennös oli paljastunut. Kortista olikin sittemmin vedetty nimmari yli korjauslakalla. (Toivottavasti näette kuvassa hieman kellertävän alueen painetun tekstin alapuolella.)

Jos kortissa olisi ollut aito Hergén nimikirjoitus niin kortin hintana olisi ollut 650 € (kts. kortin yläreuna). Tälläisenäkin siitä vielä pyydettiin 150 € mikä oli minulle sen verran kova hinta että ostamatta jäi.

Jotta toivottavasti uskosi hieman palautui ranskalais/belgialaisten myyjien rehtiyteen.

(Edit: typot)
« Viimeksi muokattu: 12.06.2009 klo 23:41:47 kirjoittanut Severi »
Eih Bennek, Eih Blavek

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #3 : 06.06.2009 klo 01:24:39 »

... Piirroksessa on vikaa...
... Nimmari on kuitenkin uskottavampi.

Minulla on semmoinen mielikuva, että Hergéllä olisi ollut oikeasti myös erittäin siisti ja säännöllinen kirjoituskäsiala, niinkuin monilla siihen maailmanaikaan koulunsa käyneillä. Verrataan tervehdystekstiä vaikkapa Alph'Artin luonnosten repliikkeihin ja marginaalihuomautuksiin.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/