Noi tonnin hintaluokan läppärit, joiden näyttöjä voi rähmiä myös sormin, ovat ihan perseestä, eikä niillä voi oikeasti piirtää. Kokeilet vaikka ihan vaan paintilla ja tajuat, ettei siitä tuu kyllä yhtään mitään.
Sitten kun pitää käyttää kynää, eli stylusta, eikä laite lue mitään muuta, on vehje jo ihan jees.
Mulla on Fujitsu-Siemens T4220, jossa on 12" wacom-enabled piirtonäyttö. Ihan kätevä pikkukone puuhasteluun, olen piirtänyt tohon näyttöön luonnoksia ja pieniresoluutioisempaa bulshittiä. Printtitasoa sillä ei saa aikaan, ei oikeen koneen tehot riitä tekemään kunnon jälkeä. Wacomin tyylin mukaisesti aika paljon ajuriongelmia. Uusimmassa Ubuntussa toimii piirtäminen paremmin kuin Vistassa, sääli ettei sisäänrakennettu mokkula ole Windows-yhteensopiva.
Kynä on pienempi ja huonompi kuin "oikean piirtopöydän" kynä, ja erityisesti kumin paineentunnistus on niin päin vittua, ettei sitä viitsi käyttää ollenkaan. (Osa ongelmasta on myös varmaan siinä, että itse kynän fyysinen kumiosa on niin vahvan jousen takana, että tarkkuus on aika hankalaa). Lisäksi varsinaisen piirtotunnistustason ja kynän kärjen välissä on aika paksu pleksi, joten missään nimessä kokemus ei ole samaa kuin kynällä paperille piirtäessä, kun kynän kärki ja piirtopiste ovat siis oikeasti aika eri paikoissa. Oikeastaan tavallinen piirtopöytä on parempi käyttää, koska siinä käsi ei peitä kynää, eikä tartte kikkailla vaikeiden asentojen kanssa - joka tapauksesa itse piirtäminen kun tapahtuu kursoria seuraamalla. (Ja tavallisessa piirtopöydässä on parempi kynä ja ilmeisesti parempi pöytäkin)
Jos tykkää piirtää koneella ja on rahaa laittaa läppäriin vähän enemmän, on toi kyllä tosi kiva työkalu. Lisäakulla (menee cd-aseman tilalle) vehkeellä voi piirtää jonkun kymmenen tuntia ja kannettavaksi se on pieni, vaikkakin paksu ja painava. Nettitavara ja tosiaan luonnokset tolla onnistuvat ihan hyvin, eikä tartte ees photaria asentaa, kun gimppi riittää helposti sellaiseen toimintaan. Ja jotain Celtixiä on hauska pyörittää kun voi suoraan piirtää kuvamuistiinpanoja, luonnoksia ja kuvakäsiksiä.
Firman keikkoja ajellessa toi on ollut tosi hauska, kun ei laivalla tai rekkaparkissa ole paljoa järkevää tekemistä, joko vetää käteen tai sitten piirtää (tai sitten piirtää sen jälkeen). Ei tartte pelkästään söhrätä luonnosvihkoon vaan saa jotain ihan oikeasti aikaankin. (En mä piirrä työkseni, mutta tosissani silti!) Ja onpahan haitek-tunnelma, kun saksalaiset eläkeläiset salaa vilkuilevat laivalla, että mitä ihmettä, sehän piirtää suoraan tietokoneeseen..
Ulkona auringonpaisteessa tolla voi silleen tosi kärvistellen muka olla tekevinään jotain, mutta kyllä se käytännössä varjoa vaatii. Että ei oo ihan sellanen vehje kuitenkaan, että onpa kaunis kesäpäivä, taidan pyöräillä kosken sillalle ja piirrellä stimuloivassa ympäristössä.
Samalla tekniikalla on myös muita koneita, silloin viime syksynä kun kannettavaa ostin, oli toi T4220 mun käsitykseni mukaan markkinoiden järkevin ratkasu Suomesta saatavista koneista.
Jos ei erityisesti tarvitse kannettavaa ja siihen piirtopöytää helposti siirreltävässä paketissa, on tavallinen piirtopöytä sekä halvempi, että parempi. A5 piirtopöytä ja erillinen kannettavakin saattas olla fiksumpi ratkaisu, jos on tilaa ja aikaa laittaa studio pystyyn.
Kokemukset tosta ovat panneet ihmettelemään, että onkohan Qintic oikeesti hyvä - jos on, niin siinä saa olla perhanan paljon ohuempi suojapleksi ja paljon parempi kynän kohdistus.