Kirjoittaja Aihe: Daan Jippesin Havank  (Luettu 24271 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Daan Jippesin Havank
« Vastaus #60 : 05.08.2009 klo 14:19:07 »
Sanoo mies, joka hyväksyy Valkoisen Tiikerin Alixin yliluonnollisen kielitaidon.  :)

Kielitaidottomuushan on edellytys tiedustelualalla.
 toki ymmärrän: kiinalaisen, vieläpä naisen, on mahdotonta osata kieliä.
Hymiön lienee tarkoitus olla hyväntahtoinen heitto.

nimim. Ei pakko olla samaa mieltä

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #61 : 05.08.2009 klo 17:12:47 »
Kielitaidosta:
Tinteissäkin puhutaan hyvää ranskaa vaikka hahmon syntyperä olisi mikä vain.
Paitsi Alcazar (ja muutama muu).

Olen tavannut oikeita kiinalaisia, jotka puhuvat erinomaista englantia. Ja ihan turhaa ja jopa häiritsevää olisi ollut panna Alix mongertamaan jotain vääria sanoja sävyttämään hänen puhumaansa englantia.
Alixissakin osa hahmoista puhui hoonoa enklantia, joten siksi se pisti silmään. Itse taas en ole tavannut (Kiinassa) yhtään hyvää englantia puhuvaa, mutta monia joiden "englannista" ei saa oikein mitään selvää.

Miksei siis Alix yltäisi samaan?
Se on niin nuori. Alixhan puhuu (lukee ja kirjoittaa?) jo sekä Putonghuaa että Kantonin kiinaa. (olikohan siinä vielä joku neljäskin kieli...) Lähellekään kaikille ei siellä riitä natiivina englantia puhuvia opettajia ja se vaikuttaa tosi paljon.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #62 : 05.08.2009 klo 21:09:49 »
Itse taas en ole tavannut (Kiinassa) yhtään hyvää englantia puhuvaa, mutta monia joiden "englannista" ei saa oikein mitään selvää.

Samahan se on missä vaan kouluttamattomissa paikoissa ja esim. maaseudulla, että osaajia on jopa vaikea löytää. Menepä isoihin kaupunkeihin ja vaikkapa Hong Kongiin, löytyy yllättäen iso kasa virtuooseja.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #63 : 06.08.2009 klo 00:05:41 »
Olin Shanghaissa vaateliikkeessä 90-luvun alussa. Henkilökunta ei puhunut ollenkaan englantia. Sitten kutsuivat paikalle vanhan ryppyisen vaatturin tai vastaavan. Hänen puheestaan/aksentistaan olisi voinut luulla meidän siirtyneen silmänräpäyksessä Oxfordiin.

Ja huomasin, kuinka se äijä oikein nautti kun sai puhua englantia

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #64 : 09.03.2010 klo 18:05:51 »
Havank luettu ja yllättävän hyväksi havaittu. Etenkin dialogi viehätti. Se nosti melko perinteisen tarinan tasoa huomattavasti. Mielellään tätä lukisi lisääkin. Sopivan kevyttä viihdyttä työpäivän jälkeen.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Mara

• Jäsen
« Vastaus #65 : 17.03.2010 klo 21:39:07 »
Hankin, luin ja pidin. Erityisesti autokohtaus virkisti vauhdin tunteellaan. Piti oikein jännätä että ajaako Havank ulos tieltä.

Juoni oli mainio. Niin koukeroinen, että sen seuraaminen oli paikoittain vaikeaa. Juuri tuollaisista minä pidän! Lukijalle pitää olla haastettakin. Silmäkulmat kostuvat, kun ajattelee, että tämänkaltaisia dekkareita ei enää kirjoiteta nykypäivänä. Nykyään on "trillereitä".

Mutta saadaankos tähän jatkoa? Ja jos saadaan niin milloin?

ksakke

• Vieras
« Vastaus #66 : 18.03.2010 klo 06:59:55 »
Havankin toinen albumi julkaistiin vasta viime kuussa ranskaksi...

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #67 : 18.03.2010 klo 09:15:21 »
Mutta alkukielellä se tuli jo aiemmin. Ellei jo lähes vuosi sitten.

Timo

Mara

• Jäsen
« Vastaus #68 : 18.03.2010 klo 13:39:32 »
Suomipainosta saadaankin sitten varmaan vielä odotella jonkin aikaa...

pappa-sami

• Bedevore
  • Jäsen
« Vastaus #69 : 18.03.2010 klo 16:10:49 »
Suomipainosta saadaankin sitten varmaan vielä odotella jonkin aikaa...

Jatkoa saadaan odottaa ainakin vuoteen 2011. Eka albumi ei ole myynyt vielä tarpeeksi.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #70 : 22.11.2011 klo 19:46:34 »
Jatkoa saadaan odottaa ainakin vuoteen 2011. Eka albumi ei ole myynyt vielä tarpeeksi.

Jatkoa ei taida suomeksi siis tulla. Itse pidin tästä "erikoisuudesta" paljonkin.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #71 : 22.11.2011 klo 19:55:16 »
Tarinassa oli niin paljon käänteitä, että en pysynyt kovin hyvin kärryillä. Sympaattisen oloista sarjakuvaa kuitenkin.

Pitää vaikkapa Joulunpyhinä antaa Havankille toinen mahdollisuus.

Lokkiparvi

• Jäsen
« Vastaus #72 : 06.02.2016 klo 00:51:17 »
Mulla tää Havank kolisi oikeen kunnolla, on niin järjettömän hienoa piirrustusjälkeä!  :-* (Löysin sen kiitos kvaakin ja tilasin sen saman tien huutonetistä). Hauska ja vauhdikas hahmo itse Havank myös. Ostan heti jos muut albumit julkaistaan suomeksi.

Yllätyin melkein vähän että Jippes on noin hyvä, koska hänen Barks-jäljittely-tyyli ei ole pahemmin puhutellut. Katsoin inducksista ja hänen alkuaikojen hollantilainen, pehmeämpi, aku-piirrostyyli mielytti myös. Tosi mestari kyllä näköjään tuo Jippes!

Minuakaan ei haittaa että hän "vähän matkii" Franquinin tyyliä ;) näin hienoja uusia sarjakuvia ei enää tahdo löytyä.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2016 klo 00:55:47 kirjoittanut Lokkiparvi »

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #73 : 06.02.2016 klo 07:14:19 »
Jippes on kameleontti, osaa omaksua monia tyylejä.
Tykkäilin myös tästä Havankista mutta se ainoa albumi tuli jo jokunen vuosi sitten joten en ole ihan henkeä pidätellen odottanut jatkoa...

Lokkiparvi

• Jäsen
« Vastaus #74 : 06.02.2016 klo 15:17:19 »
Totta tosiaan!  Mutta kai sitä pystyy helpommin tajuamaan ja oppimaan muiden tyylejä kun on itse piirtänyt aktiivisesti vuosikymmenien ajan, mutta silti olen vielä ällikällä lyöty tuosta aivopähkinän hienoudesta.

Jep huomasin että siitä on jo aikaa kun tämä on julkaistu, mutta yritän pitää toivoa yllä :D