Author Topic: Huhtikuun haaste 2009 -kommentit  (Read 7667 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

janne luokkanen

• Jäsen
Vs: Huhtikuun haaste 2009 -kommentit
« Reply #15 on: 25.04.2009 klo 17:14:03 »
Mitä sinä et ymmärtänyt siinä? Ja meillähän käytännössä sama aihe mutta eri lopputulos ja tosin mulla ei vaan ole puhekuplaa jossa lukee jääkarhu/valkoinen karhu. Jos et näe ruutujen yhteyttä niin suosittelen että käytät hieman enemmän aikaa niitten katseluun niin kyllä ne aukeaa, koska ei se mitenkään monimutkainen sarjakuva ole.

Sinun sarjakuvasta voisin sanoa sen että jätä enemmän tilaa tekstille tai sovita se paremmin kuvaan sisälle. Lukuvaikeus tekee siitä aika hankalan nauttia mutta jos siihen ei kiinnitä huomiota niin kuvia on muuten oikein kiva katsoa.

bats

• Jäsen
« Reply #16 on: 25.04.2009 klo 17:41:13 »
Mitä sinä et ymmärtänyt siinä? Ja meillähän käytännössä sama aihe mutta eri lopputulos ja tosin mulla ei vaan ole puhekuplaa jossa lukee jääkarhu/valkoinen karhu. Jos et näe ruutujen yhteyttä niin suosittelen että käytät hieman enemmän aikaa niitten katseluun niin kyllä ne aukeaa, koska ei se mitenkään monimutkainen sarjakuva ole.
Mitenkäs tän selittäis.. Ymmärsin kyllä mitä sarjakuvassa tapahtui, ongelma oli se, siinä meni aikaa. ;D Eli piti ruveta tutkimaan sarjakuvaa että ymmärsin mitä tapahtuu, eli mies ampuu karhun ritsalla. Pointtini on, että yleensä sarjakuvan pitäisi olla niin selkeä kuin mahdollista, mieluiten niin selkeä että sarjakuvan idean ymmärtää yhdellä silmäyksellä, välittömästi. Tämä on ainakin minun näkemykseni. En osaa tätä tämän paremmin selittää. En muuten tajunnut että karhu oli jääkarhu, kun siinä on vähän punaista ja keltaistakin.  ;D Mutta kuvallisesti tämä on hyvä, vain kerronta tökkii mielestäni.

Ja tosiaan omassa sarjakuvassani on myös selkeysongelma. ;D Lähinnä sen takia että piirsin sarjakuvan suoraan tussilla, mitä en ennen tehnyt. (Oli kyllä hyvä kokemus ja aion tehdä niin jatkossakin.) Kirjoitin kyllä tekstit ensin, mutta näin siinä kävi että jotkut tekstit katosi viivojen alle. Jatkossa kiinnitän tuohon enemmän huomiota. Ja tosiaan ehkä vähän liikaakin korostin tota aihetta tekstissä, mutta halusin että on aihe näkyisi selkeästi sarjakuvassa. Värillisenähän tuo näkyisi parhaiten, sellaista olenkin tekemässä.
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Reply #17 on: 25.04.2009 klo 20:01:55 »
Batsin kritiikki on aiheellista. Jampuran sarjiksen keskiruutu on vaikealukuinen.

Eka ruutu: katse osuu ensin mieheen joka hypistelee ritsaa. Miehellä on kaksi oikeaa kättä. Takana lähestyy vaalea koiran näköinen eläin lehtimetsästä, joten tuskin ensimmäiseksi tulee mieleen jääkarhu.
Keskiruutu: ylhäällä mies, sitten harmaa valli, sitten tuikea eläin. Sitten ritsan narua, sitten ei saa selvää. Sitten ei saa selvää. Alimpana karvaista selkää.

Alin ruutu: Kaunis erämaisema, ja otus paljastuu jääkarhuksi mutta yllättäen se on kuollut.

Päättelen että keskiruutu ei aja asiaansa. Väitän että metsästäjän olisi oltava ampumavalmiina ekassa ruudussa, jotta sarjakuvakerronta toimisi, sillä muuten on johdonmukaista tulkita että eläin pääsi yllättämään.

En myöskään pidä viimeisen ruudun ruskeasta taivaasta joka yhtyy värillisesti ekan ruudun varjoisaan puuhun. Tämä on tekijän välityö, selvästi puutteellisesti mietitty.

Bats, koita piirtää niin että viivat eivät kosketa toisiaan jos ne ovat kuvan eri tasoilla syvyyssuunnassa. Ja tekstin ympärillä pitää aina olla selkeä puskurivyöhyke. Tämmöinen sarjakuva myös vaatii ruudunvälit, erottavat viivat eivät riitä.

bats

• Jäsen
« Reply #18 on: 25.04.2009 klo 20:34:21 »
Jopas jotakin, Keijon silmä on harjaantunut. Löysit kuvasta paljon asioita joita itse en havainnut.  ;D Ainakin ekan ruudun karhu, jota kai alitajuisesti luulin pensaaksi, ja tajusit jopa keskimmäisen ruudun. Itse hahmotin että siinä oli mies joka ampui ritsalla epäselvästi piirrettynä. Hahmotin ton karhun pään siinä jotenkin miehen nenäksi. Omituista.

Bats, koita piirtää niin että viivat eivät kosketa toisiaan jos ne ovat kuvan eri tasoilla syvyyssuunnassa. Ja tekstin ympärillä pitää aina olla selkeä puskurivyöhyke. Tämmöinen sarjakuva myös vaatii ruudunvälit, erottavat viivat eivät riitä.

Ensimmäistä lausetta en ymmärrä. Voisitko tarkentaa, minä en vain tajua.  :-\ Puskurivyöhykkeestä olet oikeassa. Ruudunväleistä taas en osaa sanoa. Kyllä ne varmaan tekisivät kokonaisuudesta tyylikkäämmän.

Kyllähän tässä amatöörisarjassa pelataan.  ;D Kuitenkin itselleni jokainen sarjakuvasivu jonka tänne laitan on rakas, jos en niistä pitäisi en niitä tänne lähettäisi.. Onhan niissä kaikissa vikoja joista monille kyllä itse voi olla sokea, ainakin aluksi. Esimerkiks tässä sivussa toisessa ruudussa ukon nenä on ihan persiistä. Ja käsi ja koko ukko oikeestaan. Kuitenkin tykkään piirtää sarjakuvia ja siinähän kehittyy vaan piirtämällä ja kiva niitä on laittaa muidenkin katsottavaksi. En tiedä miksi avauduin, älkää kysykö. Ehkä siksi että minusta täällä vois porukka arvostaa vähän enemmän kaikkia, jotka oikeesti tekee sarjakuvia eikä vaan näsäviisastele sormi perseessä. Muitakin kun niitä jotka tekee sarjakuvia tai kuvituksia työkseen tai on muuten siinä helvetin hyviä.

EDIT: Arvostan kyllä palautetta, kiitos siitä.  :D Ehkä vähän turha mun ruveta inttämään ruudunväleistä. Tuntuvat vain kovin työläiltä tehdä, enkä ole varma ovatko ne vaivan arvoisia. Voivat ollakin, täytyy miettiä asiaa.

Ai niin, sormi perseessä näsäviisastelijat eivät ole niitä jotka antavat asiallista kritiikkiä kuten Keijo, vaan ihan eri porukkaa. Joita en nyt nimellä mainitse. Tämän sanon siksi että JanneT:n lainaus voi antaa väärän kuvan siitä mitä yritin sanoa.
« Last Edit: 25.04.2009 klo 21:26:48 by bats »
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

JanneT

• Jäsen
« Reply #19 on: 25.04.2009 klo 20:51:26 »
Ensimmäistä lausetta en ymmärrä. Voisitko tarkentaa, minä en vain tajua.  :-\ Puskurivyöhykkeestä olet oikeassa. Ruudunväleistä taas en osaa sanoa kun en niitä käytä.  ;D En kuitenkaan usko, että tällainen sarjakuva nimenomaan vaatii ruudunvälit. Minusta nuo viivat ajavat asiansa.. Vertailun vuoksi, vaatisiko tämä sivu sinusta myös ruudunvälit? Myönnettäköön, että ruudunvälit olisivat tyylikkäämmät. Mutta mulla on kehitettynä tarkka systeemi A4-paperille piirrettäville sarjakuville, jonka ruudunvälit rikkois. Ihan tosi.

En tiedä miksi avauduin, älkää kysykö. Ehkä siksi että minusta täällä vois porukka arvostaa vähän enemmän kaikkia, jotka oikeesti tekee sarjakuvia eikä vaan näsäviisastele sormi perseessä. Muitakin kun niitä jotka tekee sarjakuvia tai kuvituksia työkseen tai on muuten siinä helvetin hyviä. Niille kyllä mielistellään ja kustaan hunajaa.

Ruudunvälit jäsentävät ajan kulkua. Toisin sanoen: rauhoittavat ruutuja. Siis: Helpottavat lukemista. Jos kehittyminen sarjakuvan saralla kiinnostaa kannattaa opetella arvostamaan palautetta, jota muut viitsivät sinulle antaa. Se on lahja, joka mahdollistaa kehittymisesi.
« Last Edit: 25.04.2009 klo 20:53:26 by JanneT »
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Reply #20 on: 25.04.2009 klo 21:04:16 »
Ruudunvälit ovat tarpeen mikäli ruutuja erottavat viivat uhkaavat mieltyä itse kuvien viivoiksi. Siksi niitä tarvitaan toisessakin esimerkkisivussasi, jossa esimerkiksi alakuvan turbaanin nauha yhtyy ruudunreunaan kun turbaani ulottuu yläruutuun.

Viivan pitää liittyä toiseen viivaan harkitusti, koska toisissaan kiinniolevat viivat mieltyvät helposti samaan kohteeseen kuuluvaksi. Taaempana sijaitsevan kohteen ääriviivan ei siksi pidä koskettaa lähempänä sijaitsevan kohteen ääriviivaa vaan kernaasti välissä voi olla puoli milliä rakoa.

Siis: piirrä jokainen viiva harkitusti. Jokainen viiva kertoo osansa. (Vrt elokuvassa voi olla pikseleitä joille ei ole mietitty mitään tehtävää, kamera on vain ottanut ne mukaan, mutta sarjakuvassa piirtäjä päättää joka viivan tarpeellisuuden). Tämä ei tarkoita että pitäisi jännittää, kyllä viivan saa antaa etsiä rento ja luonteva reittinsä, mutta älä suttaa.

janne luokkanen

• Jäsen
« Reply #21 on: 25.04.2009 klo 23:50:24 »
Mitenkäs tän selittäis.. Ymmärsin kyllä mitä sarjakuvassa tapahtui, ongelma oli se, siinä meni aikaa. ;D Eli piti ruveta tutkimaan sarjakuvaa että ymmärsin mitä tapahtuu, eli mies ampuu karhun ritsalla. Pointtini on, että yleensä sarjakuvan pitäisi olla niin selkeä kuin mahdollista, mieluiten niin selkeä että sarjakuvan idean ymmärtää yhdellä silmäyksellä, välittömästi. Tämä on ainakin minun näkemykseni. En osaa tätä tämän paremmin selittää. En muuten tajunnut että karhu oli jääkarhu, kun siinä on vähän punaista ja keltaistakin.  ;D Mutta kuvallisesti tämä on hyvä, vain kerronta tökkii mielestäni.

Tulet yllättymään kun törmäät ns. taidesarjakuvaan :] Olen saanut tarpeeksi palautetta että voin myöntää sen olevan vaikea selkoinen. Minulla on tosin puolustus:

Olin syönyt puoli litraa vanukasta jota oli höystetty tomusokerilla joten olin vähän hyperaktiivinen. Siksi kaksi oikeaa kättä jota en pystynyt korjamaan koska olin musteet jo laittanut. Enkä jaksanut alkaa enää liimailee päälle mitään valkoista lappua ja tekee uudestaan.

Yleensä oletan että ihmiset jaksavat katsoa mitä kuvassa/ruudussa tapahtuu joten en halua edes tehdä mahdollisimman selvää sarjakuvaa. Mielestäni sellaisen piirtäminen on tylsää pitemmän päälle, vaikka tykkään kyllä lukea sellaista. Halusin myös keskellä sivua olevilla ruuduilla ilmaista että nämä tapahtumat ovat melkein yhden aikaisia. Kyse on samasta rytmittämisestä josta muutkin ovat maininneet. Tässä tapauksessa se ei vain monelle ole auennut haluamallani tavalla. Sanoit myös että ritsa ampuu väärään suuntaan, minusta taas ei. Itse ampuminen on jo tapahtunut eli näet saattoliikkeen jossa ritsan pussukka poukkoilee ilmassa. Ja jos kuvaa katsottaisiin laajemmin niin se olisi metsästäjän oikean olan yli kuvattu. Tästä voisi taas sanoa että aika kuluu omituisesti keskiruuduissa ja niin se kuluukin. Miksi? Koska sen voi tehdä myös niin.

Ja mitä siihen että karhu vaihtaa väriä johtuu siitä että... yritin tehdä jotain väriin liittyvää. Nyt kun sitä ajattelen ei se tee järkeä. Tein sarjakuvan nopeasti (n. puolitoistatuntia) koska halusin osallistua haasteeseen, jos sitä jää miettimään liikaa niin tällaset haasteet jää väliin.

Keijo: Ritsan narun jälkeen tulee lähikuva karhusta joka saa osuman päähän. Näet otuksen purukalustoa alaviistosta kuvattuna, kieli ulkona ja mustan tähden merkitsemässä kuolettavaa osumaa. Seuraavaksi on miehen jalka ja ritsan pussukka roikkuu vieressä. Mies seisoo tai liikkuu kohti karhua.

Aika pitkältihän tässä on kyse makuasioista ja siitä miten tyypit on tottunu lukee sarjakuvia. Minun pointtini voisi olla se että sarjakuvaa pitää lukea muutenkin kuin pelkkinä sanoina kuplissa. Ehkä menetän muutaman ostajan tällä tavalla, ehkä en.

Marj

• Guest
« Reply #22 on: 26.04.2009 klo 08:46:27 »
Jee mitkä keskustelut! :) Itse en taida tähän haasteeseen ehtiä osallistua, kun täytyy lähteä leikkimään "taiteilijaa" taas tonne mielariin. ;) Mutta arvontapalkinto on kyllä edelleen voimassa. :)
Voi jestas sentään taas näitä mun juttuja. Vissiin ois lobotomiaan tarvetta.  ;)

Lisää sarjakuvia tulossa? Muutama päivä aikaa! Jee!
« Last Edit: 27.04.2009 klo 22:14:54 by Marj »

bats

• Jäsen
« Reply #23 on: 29.04.2009 klo 16:46:43 »
Hieno sarjakuva matkamiehellä.  ;D Mukavaa tutkimusretkifiilistä, mitä se sitten ikinä onkaan. Valitan vain siitä että ensimmäinen ruutu on jotenkin vaatimaton. Vähän enemmän korkeuseroja voisi olla ja kontrastina tummia alueita. Onko tuossa maan tasalla pilvi?  ;D Sumua kai tuo yrittää olla. Mutta kuten sanoin niin hieno sarjakuva tämä on. Tyylisi on mainio, kuten ovat tämä ja muut sarjakuvasi täällä osoittaneet. Mukavasti yksityiskohtia ihmisissä ja asuissa, ympäristön kanssa pääsitkin tällä kertaa helpolla.  ;D

EDIT 30.4.: Hih hih hii, jännittää. Tänään pitäisi voittajan selvitä.
« Last Edit: 30.04.2009 klo 14:42:46 by bats »

- Jari Tapani Peltonen

Marj

• Guest
« Reply #24 on: 30.04.2009 klo 15:54:56 »
..mitä mitä monta tuntia aikaa osallistua! Tuskin jaksan ihan 00:00 asti valvoa, että eiköhän arpaonnellinen selvine viimeistään aamulla.

Marj

• Guest
« Reply #25 on: 01.05.2009 klo 10:27:35 »
Ja onnetar suosi Jampuraa!!! Pistätkö yhteistietosi ja paidan kokosi (XS-XL) yksityisviestinä niin paita tulee perästä. Ja jihuu kaikille muillekin!!! :)

bats

• Jäsen
« Reply #26 on: 01.05.2009 klo 16:36:10 »
Ja onnetar suosi Jampuraa!!! Pistätkö yhteistietosi ja paidan kokosi (XS-XL) yksityisviestinä niin paita tulee perästä. Ja jihuu kaikille muillekin!!! :)
Vähän vituttaa sarjakuvataiteen trivialisointi onnenkaupaksi. Mutta ilmeisesti se on sitä ollut ennenkin täällä kuten Tertsi kertoi. ::)

PS. Ezuli, miksi et arvioinut mun sarjakuvaa?  :-\
« Last Edit: 01.05.2009 klo 16:43:32 by bats »

- Jari Tapani Peltonen

tertsi

• Guest
« Reply #27 on: 01.05.2009 klo 16:40:08 »
Tai sitten ymmärsin jotain väärin.

Ymmärsit jotain väärin.

Tähän mennessä jokaisessa haasteessa  voittaja on arvottu. Voittaja päättää seuraavan haasteen aiheen.
Katso kaikki edelliset haasteet.
« Last Edit: 01.05.2009 klo 16:43:10 by Tertsi »

matkamies

• taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Ukon lapset
« Reply #28 on: 01.05.2009 klo 17:04:28 »
Ja syy arpomiseen on lähinnä kait se että ei ole aina mukava yrittää perkata sitä "parasta". Varmaan siitäkin nimittäin joku vetää herneen nenään. Näin systeemi toimii. Odottelemme kai taas että milloin alkaa taas ne kupla-kisat joissa kvaakkilaiset äänestää voittajat.

Pistän kommentteja toivottavasti illalla.

Holle

• Jäsen
« Reply #29 on: 01.05.2009 klo 17:54:43 »
Jampura:
Mukavaa varjostusta ja paikoin asiallista piirustusta. Kesti kuitenkin hieman ennenkuin tarina valkeni.

Batsin juttu aika kaukaa haettu ja aiheeseen sovitettu. Pidin piirrosjäljestä vaikka se olikin jäänyt luonnosasteelle, logosta erikoismaininta.

Matkamiehen sarja ei heti säväyttänyt mutta tarkemmin tutkittuna hyvin kerrottu sarja. Paikoin huolimattoman oloinen piirros hämäsi. Lopun  dialogi ansiokasta.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com