Kirjoittaja Aihe: Parhaat tekstaajat ja konefontit  (Luettu 11563 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
Re:Paras tekstaaja
« Vastaus #15 : 11.10.2004 klo 14:19:56 »
Tästä tulee mieleen kuinka kävin innoissani selaamassa Otavan VIHDOIN kustantamaa Persepolista (Marjane Satrapi). Olin odottanut kirjaa TODELLA kovasti. Mutta mitä näinkään? Kirja oli TODELLA rumasti ladottu HIRVITTÄVÄLLÄ FONTILLA, ettei olisi ollut juuri tuo comic sans, välistykset oli kamalat... ja lisäksi paperi oli jotain halpaa, melkein läpinäkyvää ja tosi valkoista. Olin niin pettynyt että melkein pääsi itku.

Ensin ISO KUSTANTAJA istuu oikeuksien päällä vuositolkulla (tiedän, että muitakin kiinnostuneita kustantajia olisi ollut) ja sitten kun he VIHDOIN päättävät julkaista sen, ulkoasu on kammottava, HALPA. Kovista kansista huolimatta. Enkä ole yhtään mainostakaan ko. opuksesta nähnyt - toivottavasti olen väärässä. Harmittaa niin paljon. Tuo jos mikä olisi ollut huomiota vaativa kirja kun se on kuitenkin vähän erilainen sarjakuva ja sitä olisi voinut markkinoida vähän toisenlaiselle yleisölle. Ei pitäisi Otavallakaan olla rahasta kiinni tehdä huolellista työtä. Etenkin kun aiemmin heillä on ollut ihan huoliteltujakin sarjakuvia, ei aina mutta useimmiten.

Kyllä tuntuu isot kustantajat olevan ihan hukassa laatusarjakuviensa kanssa. Pienillä on sentään ulkoasuasiat kunnossa. Markkinointi taitaa olla vähän hakusessa kaikilla tasapuolisesti. Voi, saataisiinpa jo Suomeen se albumipalkinto eri genreineen. Olen varma että nimeämisineen se vaikuttaisi albumimyyntiin. Niinkuin Finlandiatkin.

Sori et meni off-topiciksi. Kyllä mä sen Persepoliksen silti ostan ja suosittelen muillekin.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Canard

• Jäsen
  • Der Zorn Gottes
« Vastaus #16 : 11.10.2004 klo 20:44:44 »
Minusta on hyvä kun jäljitellään alkuperäistä tekstaustyyliä, Suuri Kurpitsa taisi pyrkiä juuri tähän, että tekstaus on mahdollisimman saman näköistä kuin alkuperäisessä.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #17 : 12.10.2004 klo 10:34:13 »
Nythän on kovasti yleistynyt tapa rakentaa fontti alkuperäistekstauksen mukaan. Vaikutelma voi vain olla hiukka outo, kun lopputulos on "käsialamaista" mutta viivasuoraa. Ks. Kati Kovácsin ruotsinnokset (Optimal).
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Lurker

• Vieras
« Vastaus #18 : 12.10.2004 klo 14:01:26 »
Kuten Pätkä aina sanoo Pekka Puupää -elokuvissa, asiahan ei tietenkään minulle kuulu, mutta...

Mitä ihmettä? Onko joku omin luvin "pöllinyt" jonkun toisen fontin?

Puhumattakaan siitä, että tätäkin keskustelupalstaa näytetään käytettävän sarjakuvien piraattikäännösten jakelun mainoskanavana.

Olkaa nyt herran tähden varovaisia. Eikös sellaisesta voi joutua leivättömän pöydän ääreen?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #19 : 13.10.2004 klo 19:30:47 »
Otavan VIHDOIN kustantamaa Persepolista (Marjane Satrapi). Olin odottanut kirjaa TODELLA kovasti. Mutta mitä näinkään? Kirja oli TODELLA rumasti ladottu HIRVITTÄVÄLLÄ FONTILLA, ettei olisi ollut juuri tuo comic sans, välistykset oli kamalat...

Ei ollut Comic Sans, mutta ei paljonkaan parempi. Ikävä kyllä. Ruotsinkielinen painos käyttää muuten samaa fonttia.

Mitä ihmettä? Onko joku omin luvin "pöllinyt" jonkun toisen fontin?

Tuossa aakkos-sarjassa käytetään vapaasti jaettavaa Tintin -fonttia. Itse sarjahan on periaatteessa laiton.

Timo

EDIT: Laitoinpa sit nää kaksi viestiä yhteen, kuten Kaltsu tuossa alla osasi neuvoa, ja olin viä kyllin noheva, että hoksasin ilmottaa asian vielä samassa viestissä.  ;D
« Viimeksi muokattu: 13.10.2004 klo 21:27:22 kirjoittanut Timo Ronkainen »

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #20 : 13.10.2004 klo 19:51:57 »
EDIT: PS Miksi en laittanut näitä kahta viestiä yhteen? Oi, miksi?

Eihän se ole myöhäistä jälkeenpäinkään. Siitä vaan pasteet toisen viestin sisällön toiseen ja poistat ylimääräisen.

Timo muuten, onko uudessa Sammyssa käyttämäsi fontti mistä peräisin? Muistutti hämmentävästi omaa rupuista käsialaani. Hiukan hiomalla siitä hyvän jäljitelmän saisikin. Viitsitköhän paiskata sen mulle mun sähköpostiin?

kaltsu@hotmail.com

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Vastaus #21 : 13.10.2004 klo 21:56:21 »
Nythän on kovasti yleistynyt tapa rakentaa fontti alkuperäistekstauksen mukaan. Vaikutelma voi vain olla hiukka outo, kun lopputulos on "käsialamaista" mutta viivasuoraa. Ks. Kati Kovácsin ruotsinnokset (Optimal).

Humm jaa, sainoisinpa että tietääkseni oot hiukan hakoteillä, Vesa. Tekstaajat on ollut eri joka albumille ja esim. Karu-Cell´in Karin Wänstedt´in tyyli oli ehkä hieman konemmaisen tarkka mutta kuitenkin käsin tehtyä.

Vasta viimeisin, ´Miestennielijä´ on kylläkin tehty käsintekstauksesta koneellistetulla fonttilla.

Noin yleisesti, jos koneisiin saataisiin fontti-ohjelmiin sattuma-generaattori ja 4-5 hiukan erilaista, jokaista kirjainta niin kai sekin tekstaus menettelisi.
Mutta niinkö kaikki muukin, sitä voidaan tehdä tyylikkästi taikka sitten vaikka tökerösti.

-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.