Tästä tulee mieleen kuinka kävin innoissani selaamassa Otavan VIHDOIN kustantamaa Persepolista (Marjane Satrapi). Olin odottanut kirjaa TODELLA kovasti. Mutta mitä näinkään? Kirja oli TODELLA rumasti ladottu HIRVITTÄVÄLLÄ FONTILLA, ettei olisi ollut juuri tuo comic sans, välistykset oli kamalat... ja lisäksi paperi oli jotain halpaa, melkein läpinäkyvää ja tosi valkoista. Olin niin pettynyt että melkein pääsi itku.
Ensin ISO KUSTANTAJA istuu oikeuksien päällä vuositolkulla (tiedän, että muitakin kiinnostuneita kustantajia olisi ollut) ja sitten kun he VIHDOIN päättävät julkaista sen, ulkoasu on kammottava, HALPA. Kovista kansista huolimatta. Enkä ole yhtään mainostakaan ko. opuksesta nähnyt - toivottavasti olen väärässä. Harmittaa niin paljon. Tuo jos mikä olisi ollut huomiota vaativa kirja kun se on kuitenkin vähän erilainen sarjakuva ja sitä olisi voinut markkinoida vähän toisenlaiselle yleisölle. Ei pitäisi Otavallakaan olla rahasta kiinni tehdä huolellista työtä. Etenkin kun aiemmin heillä on ollut ihan huoliteltujakin sarjakuvia, ei aina mutta useimmiten.
Kyllä tuntuu isot kustantajat olevan ihan hukassa laatusarjakuviensa kanssa. Pienillä on sentään ulkoasuasiat kunnossa. Markkinointi taitaa olla vähän hakusessa kaikilla tasapuolisesti. Voi, saataisiinpa jo Suomeen se albumipalkinto eri genreineen. Olen varma että nimeämisineen se vaikuttaisi albumimyyntiin. Niinkuin Finlandiatkin.
Sori et meni off-topiciksi. Kyllä mä sen Persepoliksen silti ostan ja suosittelen muillekin.