Ei toki, mä arvioin maailmaa ensisijaisesti siltä kantilta, mitä täältä piskuisesta Pohjois-Euroopan maasta pystyn näkemään. Täällä sillä nyt ei ainakaan ole mitään orjakannatusjuttuja mielessä, ja toisaalta se mitä olen lukenut eteläisten Yhdysvaltojen ihmisten mietteitä, on niillä monilla kuitenkin selkeä kansallisuuden tunne, joka erottaa ne "pohjoisvaltiolaisista", ja suuri kansallinen häpeä ja harmi siitä, että sitä ollaan pahaksi leimautuneita ja häviäjiä.
Lisäksi mun katsontakantaani vaivaa se, että olen Hyvä Ihminen, joka ei tuomitse muita ainakaan rodullisten tai kansalaisuuteen pohjautuvien ennakkoasenteiden vuoksi, ja koska tämä ei ole koulittu asenne vaan ollut mulla ihan aina, mun on tosi vaikea loppujen lopuksi ymmärtää Pahuuden voimia, niinkuin rasismia, orjuuden kannattamista ja mitä kaikkea pahaa näillä merkeillä nyt yritetäänkään viestiä. Mulle tuli ihan rehellisesti yllätyksenä ylipäätään se, että joku saattaisi kuvitella etelävaltioiden lipun - kuitenkin hyvin laajalti käytetyn symbolin - tosissaan edustavan orjuutta.
Ehkä mitä vanhemmaksi elän, sen paremmin opin ymmärtämään, kuinka pahoja ihmiset voivatkaan olla.