Kirjoittaja Aihe: Luonnostelu: tikku-ukkomallit  (Luettu 4994 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Larska

• Vieras
Luonnostelu: tikku-ukkomallit
« : 24.04.2004 klo 16:48:12 »
Olen miettinyt tässä että käyttääkö kukaan näitä tämänkaltaisia apuna http://www.polykarbon.com/tutorials/body/male/stick.htm
siis onko näistä teille apua?

itse vaan pistän ilman mitään tollasia ja ihan hyvä tulee (se on kyllä suhteellista)
Tosin en kylläkään piirtele mitään trikoissa olevia ihmisanatomian mallikappaleita.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 09:54:27 kirjoittanut Reima Mäkinen »

O.K.

• Jäsen
Re:tikkumallit
« Vastaus #1 : 24.04.2004 klo 17:04:54 »
Minä ainakin aloitan luonnostelun tikuista, sitten tulee palloja ja kuutioita jne... Usein ensimmäisillä viivoilla ei ole mitään tekemistä ruumiinosien tai luuston kanssa, ne vain muodostavat sommitelmalle ja liikkeelle pohjan. Ainakin minä pyrin siihen, että liike ja hahmon perusmuoto ilmenee jo muutamasta viivasta; vähintääkin tikkuluonnos auttaa hahmottamaan mittasuhteet, eikä tule yllätyksiä kun huomaa ettei hahmo/esine sovikkaan tarkoitettuun tilaan. Pilakuvamaisissa hahmoissa käytän tekniikkaa yhtälailla, en vain realistisemmissa. Realistisessa tyylissä nimittäin mielessä voi olla selkeä kuva ruumiinosien suhteista ja ulottuvuuksista, kun taas pilakuvahahmojen liioitellut muodot ja vääristyneet mittasuhteet vaativat usein tarkempaa suunnittelua.

Esa

• Jäsen
« Vastaus #2 : 24.04.2004 klo 17:25:55 »
Kyllä mä aluksi teen, mutta en noin selkeästi. Vähän himmeällä vain hahmottelen. Tärkein tossa koko hommassa on luultavasti selkärangan piirtäminen, josta tulee sellaista sulavan näköisiä liikkeitä ihmiselle. En kyllä käytä ollenkaan realistisissa sarjakuvissa, vain stripeissä, jossa on epäanatomisia ihmisiä!

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #3 : 24.04.2004 klo 17:42:29 »
Silloin kun aloittelin piirtämistä kävi aina niin, että piirtäessäni hahmoja ne eivät mahtuneet paperille. Se johtui siitä, että tein ensin pikkutarkkaan pään ja sitten yläruumiin ja jalkoihin päästyäni huomasinkin tilan loppuvan kesken. Sitten kun siirryin tikku-ukkoihin niin muutamalla viivalla sai jo selville minkä kokoinen hahmosta tulee ja virheen sattuessa se oli helppo korjata heti alkuunsa, kuten OK sanoi. Tikku-ukot on siis erittäin käytännöllinen apu ja auttavat hahmottamaan kuvan ja hahmon kokonaisuutta jo heti piirustuksen alkupuolella.  

8)

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #4 : 24.04.2004 klo 19:50:22 »
Minä käytän aika useasti vähän tuon mallin kakkosvaiheen näköisiä soikuloita. Varsinkin jos pitää joku heppu vähän epätavallisempaan asentoon piirtää.

Larska

• Vieras
« Vastaus #5 : 24.04.2004 klo 20:40:32 »
Joo nyt testasin noita tikkuleita oikein kunnolla. Tuolla menetelmällä saa helposti meneviä hahmoja ja melkein aina luonnollisia hahmoja.
(tämä siis parin tunnin tutkailun jälkeen)

en tiedä miten pystyin elämään ilman tikkuja 8)

MMikael

• Jäsen
« Vastaus #6 : 24.04.2004 klo 21:10:06 »
Samanlaisia tikkuja ja rautalanka takkuja käyttelen itsekkin. Kannataa kokeilla myös muuhun esim eläimet.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #7 : 25.04.2004 klo 01:00:19 »
TIKUSTA UKOKSI!

Tutoriaali lähinnä aloitteleville piirtäjille.

1. Asento suunnitellaan tikku-ukolla
2. Lisätään vähän muotoja (kolmiulotteisuus)
3. Luonnoksen päälle tussaus
4. Väritys ja luonnoksen poistaminen alta

8)

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #8 : 25.04.2004 klo 11:17:03 »
Kyllähän sitä pakostakin tulee tuo juttu tehtyä. Hazartin työvaiheet ovat näköjään samanlaiset kuin minun (miten tuon erilailla voisi edes tehdä?).

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #9 : 25.04.2004 klo 11:31:38 »
Kyllähän sitä tulee tuollaisia tikkuhahmotelmia käytettyä. Varsinkin realistisemmissa piirroksissa.
Tosin en lähellekkään noin monivaiheisesti tee kuin Hazart.

Yleensä vain pyörittelen kynää paperilla ja haen kaaria ja liikeratoja hahmolle. Sitten pyyhin ylimääräiset pois tai tussaan päälle.

Täytyypä perehtyä tuohon polykarbonin systeemiin tarkemmin.
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Luikuri

• Jäsen
« Vastaus #10 : 25.04.2004 klo 12:57:52 »
Mielestäni aika tärkeää että löytää just itselle sopivan hahmottelumallin. Ite en osaa noilla viivoilla juurikaan hahmotella, mutta enpä kummoiseen realistisuuteen pyrikään. Pallukat toimii mulla.

http://members.surfeu.fi/luikuri2/kuvat/temp/Parpaari.jpg

(tämän löysin tänään koneeltani, 6kk sitten tehty. saa nähdä valmistuuko ikinä)
Hirtettäväksi syntynyt; hukkumalla kuole ei.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #11 : 25.04.2004 klo 13:42:30 »
Luikuri: Hienoa, että pistit toista vaihtoehtoa esille. Erittäin komean näköistä. Pallukat, neliöt, lieriöt yms. kannattaisi tosiaan opetella. Niitä voi sitten käyttää missä tahansa piirtämässään hahmossa, vempeleessä tai jopa maisemassa.

Hieno ketju!

8)

Edit: Luikurilla superkuvia kotisivullaan!!! Magea cartoon tyyli!!!
« Viimeksi muokattu: 25.04.2004 klo 13:45:06 kirjoittanut Hazart »