Vallejo taitaa käyttää bodauslehtien kuvia apunaan. Dejah Thoris ainakin poseeraa asennossa jolla pinnistetään lihakset esiin. Sliipattua ja nuoltua jälkeä läpeensä, mutta tosiaan, olisi hienoa jos leffa näyttäisi tuolta ja olisi läpeensä pompöösia pullistelua muutenkin. Campin ystävänä.
Frazetta on ekspressiivisempi. Ja parempi sommittelija.
Minä luulen, että Vallejolla on varaa palkata malleja. Tai luultavasti saa bodarikaverinsa malliksi ihan muutenkin. Ja onhan hän itsekin bodari, joskin ehkä ei enää vanhoilla päivillään poseeraa itse. Minulla on yhdessä vanhassa Vallejo-kirjassa kuvia hänen prosessistaan, missä taiteilija itse on oma mallinsa.
...ja Frazetta ei käytä referenssejä, vaan piirtää päästä. Kuulemma on kerran maalannut taulun niin, että oli muuta porukkaa läsnä ja he todistivat että Frazetta ei kertaakaan ottanut mallia mistään.
Tämäkin on tavallaan hieman paisuteltu myytti. Frazetta ei yleensä käyttänyt malleja kuviinsa mutta ennen maalauksen tekoa hän teki runsaasti luonnoksia, joiden perusteella sitten rypisti lopullisen, vaikkakaan ei välttämättä luonnoksiin sitoutuen. Hän toisinaan käytti referenssimateriaalia, jota sai lehdistä, samoin poseerasi joihinkin kuviin tai sai valokuvia toimistoilta. Hän vaan ei kopioinut niitä suoraan. Suurelta osin hän tietysti maalasi ihan omasta päästään. Frazettalta on myös julkaistu vallan mainio luonnoskirja "Rough Work", jossa on pehmustetut kannet. Sisältö on toki kovaa kamaa.