Author Topic: Suomen suurin sarjakuva  (Read 5175 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
Vs: Suomen suurin sarjakuva
« Reply #15 on: 01.03.2010 klo 21:42:13 »
Painotyönä toteutettaessa taas on melkoinen säätäminen saada vähänkään isomman kokoinen kuva prikulleen oikein. Kyllähän ulkomainoksissa on isojakin auto- jne. mainoksia painokuvina (valokuvina), mutta niitä yleensä katsotaan melko kaukaa eikä saumojenkaan asettumisella ole niin tarkkaan väliä. Mutta kun kuvassa on pikkutarkka piirros jota katsotaan myös läheltä, niin saumojen on mentävä justiinsa millilleen kohdilleen niinkuin tuossa Poliisimuseon sarjakuvaseinässä.

Niin, eli silloin resoluution pitää olla sama kuin läheltä katsottavalla originaalilla, kun taas normaali kaava on että resoluutio laskee kun koko kasvaa. Mikä tuossa on vaikeaa?

Mä olen tehnyt kans aika isoja sarjakuvia, mm koko Taidehallin julkisivun kokoisen lakanan, joka toteutettiin tulosteena, originaali oli muistaakseni AA tai A0-kokoinen. Kyllä se lakana varmaan jossain on. Vielä isompi sarjakuva, jonka maalasin ihan käsin ja laimennetuilla talomaaleilla vanerilevyille peitti Pietarinkadulla 6-kerroksisen jugendtalon julkisivun rakennustelineet, eli sillä oli korkeuttakin jo joku 30 metriä.

Pienempiä, mutta silti hyvinkin tuon Huitulan työn kokoisia sarjakuvia olen tehnyt mm omaksi näyttelykseni (ne seinät lienevät edelleen jossain päin maailmaa) ja Rumba-lehden messuosastoksi. Työmetodeina suurtulostin ja teippileikkuri, jälki oli terävää ihan läheltäkin.

Kivi
« Last Edit: 01.03.2010 klo 21:45:07 by [kivi] »