Minusta tarina on one-shot, koska jatkoa ei ole tehty ja henkilöt eivät esiinny missään muussa tarinassa. Voin tietysti olla väärässä. Mikä on sinun määritelmäsi one-shotille? Ja onko se spessu koska tulossa?
Juu. En kyseenalaista termiä lainkaan, enpähän vain ole koskaan ajatellut toimittavani vuosittain 14 x 4 kappaletta one-shotteja. Pari jatkumoa pois lukien. Pois se minusta, että veisin korkkaritaiteilijoilta kunnian itsenäisiksi miellettävistä teoksista!
Pikemminkin kehaisisin, että minusta näiden visailujen suola on soveltaa tällaisia termejä lievästi hämäännyttävissä yhteyksissä. Juputukseni onkin täysin omakohtaista päivittelyä lankaan menemisestä. Mikä tarkkaan ajatellen onkin minulle takkuaivolle ihan oikein.
Minulla on Moogilta koko Prattin "War Picture Library"-setti lainassa ja ihmeteltävänä. Näillä näkymin spesiaalia ei ole tulossa, koska:
1. Sarjakuvatarinat eivät kauttaaltaan ole edes korkkariakselilla ylivoimaisen hyviä, kiinnostavia tai taiteellisesti korkeatasoisia, vaikka kuinka haluaisi jumaloida Hugo-sedän elämäntyötä. Niin kuin minä olenkin tehnyt.
2. Setti oli silti suunnitelmissa silloin, kun vanhaa Fleetwayn Library-kamaa alettiin paketoida Random/Loganin ja Britton & co:n speziaaleiksi. Menekki jäi noissa ns. varmemmissa tapauksissa odotettuakin valjummaksi, jolloin kuriositeettinen "kulttuuriteko" jäi tekemättä ja kioskeihin viemättä.
3. Fleetway-oikeudet siirtyivät äskettäin kokonaan Amerikan DC-firmalle, eikä diilejä enää helposti ja kohtuuhinnoilla tunnu syntyvän, vaikka matskun skannaisi lehdistä.
4. Perimmäinen ristiriita vallitsee myös siinä, että korkkarilukijat eivät välttämättä innostu lainkaan Hugo Prattin taiteesta, eivätkä Prattin ihailijat välttämättä innostu Korkeajännitys-logosta ja -formaatista hyvin ja kauniisti toimitetun albumituotannon rinnalla.