Kirjoittaja Aihe: Ajankohtaisuuksia 16.4  (Luettu 11128 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Otto Sinisalo

• Jäsen
Ajankohtaisuuksia 16.4
« : 16.04.2004 klo 18:42:27 »
Kreegah bundolo vaan kaikille. Mitä olette lukeneet - mitä kuuluu? Laineen Jukkahan näitä ajakohtaisuusketjuja on säntillisesti aloittanut, ja hyvä niin. Ehdinpä nyt ensin tällä kertaa.

Palailin tuossa "työ"-matkalta Kainuusta ja kävin Puupäänjaossa vapisemassa. Yksi albumi on tullut luettua, nimittäin tämä Alias, vol. 4, viimeinen lajiaan, ja tiedä häntä johtuiko se post-apokalyptisesta mielentilasta vai mistä, mutta kylläpä putosi kovaa. Itseäkin rupesi ahdistamaan kun Violetti Mies Kilgrave kertoo miten asiat ovat. Kummallista metafiktiota lopussa tosin, melkeinpä suoraan Morrisonin Animal Manista.

Aluksi en ihan niin kovasti digannut Aliasista - älkää sekoittako telkkarisarjaan - mutta loppua kohti parani hurjasti. Melkeinpä surettaa katsella Marvelin huippusarjojen päättyvän. Luovan renessanssin vuosina 2001-2003 kokenut yhtiö regressoituu silmissä. Riskejä ei enää oteta. Alias muuttuu Pulseksi, jossa ei saa kiroilla ja ISO 9001 Bagley kuvittaa tympeällä tyylillään. Tällä viikolla lopetettiin kaksi kilpailijan genreuudistajaa, Wildcats ja Stormwatch. Hyvät päivät jenkkimainstreamissa ovat päättyneet, luulen.

Mutta onneksi eurooppalaiset vielä osaavat viihdyttää. Blacksad vol. 2 on ulkona: olen tyytyväinen.

Maso

• Jäsen
  • Kvaak!
Re:Ajankohtaisuuksia 16.4
« Vastaus #1 : 16.04.2004 klo 19:35:48 »
Minulla ei ollut post-apokalyptistä mielentilaa, mutta Alias, vol. 4 putosi tännekin lujaa.

Kun sain päätökseen Daredevil vol. 2 #28-50 lukemisen, aloittelin jonkun Black Widow albumin lukemista. Seuraavaksi Hellboy, joka on minulle uusi tuttavuus.

Onko kellään muuten Kabukista mitään sanottavaa? Kannaattako hommata ja missä muodossa?

Anonyymi Jaarittelija

• Jäsen
  • "I hate Mondays!"
« Vastaus #2 : 16.04.2004 klo 20:21:34 »
Tällä viikolla lopetettiin kaksi kilpailijan genreuudistajaa, Wildcats ja Stormwatch.

Mutta sekä Authority että Sleeper sentään jatkuvat, molemmat syksyn saapuessa Ed Brubakerin käsikirjoittamina. Ja Wetworks tekee myös "odotetun" paluun Mike "Lucifer" Careyn johdolla...

Onko kellään muuten Kabukista mitään sanottavaa? Kannaattako hommata ja missä muodossa?

Mars, kauppaan, mars! Noin valtava aukko yleissivistyksessä on paikattava tukevan kokoelma-albumipinon voimalla. Sekä Kabuki että tälläkin foorumilla superlatiivein hehkutettu Powers ovat muuten siirtyneet varman päälle pelaavan Marvelin siipien suojiin. Tiedä sitten, voidaanko tätä pitää pitkän ja kauniin suhteen alkuna...

"Kill one man, and you are a murderer.
Kill millions of men, and you are a conqueror.
Kill them all, and you are a god."
Jean Rostand (1894 - 1977)

Jurpop

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #3 : 16.04.2004 klo 20:32:37 »
Ostin kirpputorilta läjän Indiana Jones sarjakuvia, jotka kannoin vessaan likapyykkikorin päälle ja olen niitä siellä istuessani lukenut. Hauskaa, kuin paluu vuoteen 1985.

Katsoin Stanley Kubrickin Barry Lyndonin ja olin äimänä.

Tutustuin 1602 lehteen ja olin enemmän äimänä.

Eli huonosti menee. Ei mitään eurooppalaista hyvää sarjakuvaa pitkään aikaan.

Niin tai no. Luin hymyillen Ville Rannan Angloumen matkasta kertovan matkapäiväkirjan hänen kotisivuiltaan.

Ameriikasta tuli kuitenkin jotain veret seisauttavaa, nimittäin Sin City, Hell and Back. Jostain kumman syystä tuommoinen väkivalta, machopullistelu, poseeraus ja tissien esitteleminen iskee minuun aikuistumisesta huolimatta.

Kuuntelen Kapteeni Ääntä ja Soul Captain bändiä ja mietin vihreitä ja luonnonmukaisia ajatuksia.

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 16.04.2004 klo 22:13:51 »
Barry Lyndon on yksi upeimmista elokuvista kautta aikain. Lisäksi kyseessä on ajaton teos, joka voisi olla yhtä hyvin tehty tänä vuonna kuin 1975. Onnittelen elokuvavalinnasta.

Sen sijaan itse äimistelin seuraavaa: Jussi Jäniksen ihmeelliset seikkailut: Blacktown

Olen hämilläni kuten ensimmäisenkin albumin kanssa. Miksi? Kyse on odotusarvoista. Kuten sanottua sarjan päänimittäjä on Jussi Jäniksen ihmeelliset seikkailut, päähahmo on jänis ja muutkin hahmot ovat eläimiä. Mieleeni hiipii termi funny animals. Vaikka albumeissa onkin viljelty sanallista huumoria, ei se osu täysin odotuksiini, missä on hupi ja mätke? Lisäksi Blacktownissa kuolee henkilöitä, kaikesta ampumisesta huolimatta Lucky Luke ei koskaan saanut ketään tapetuksi. Siis eläinhahmot ampuvat toisiaan!? Vaikka päähahmot ovatkin eläimiä ei tämä taidakaan olla ihan pienten lasten sarjakuvaa.

Toinen kohta on sana seikkailu. Oletuksena mielessäni ovat Tintin seikkailut ja Asterix seikkailee, mutta ensimmäinen Jussi Jänis ei sisältänyt varsinaista seikkailua, toisessa albumissa sentään jo seikkaillaan. Mutta mutta, siinä missä Tintin seikkailut etenevät ajassa lineaarisesti ja Asterixkin pysyy omilla vuosillaan, on Jussi Jänis nyt villissä lännessä, ja selvästi sellaisessa ajassa jossa ensimmäisen albumin laskettelukeskuksia ei ole. Kylläpä nämä ovat ihmeellisiä seikkailuja, ensimmäisen albumin pohjalta rakentuneet odotukset tulivat alas korttitalon tapaan.

Nyt meillä on siis käsissämme lännenseikkailu. Aiemmista tuttavuuksista (Lucky Luke, Blueberry) poiketen on värimaailma ruskean harmaa, eli ei sieltä pirteimmästä päästä. Hahmogalleria taas on sieltä pirteämmästä päästä ja tilannehuumori rakentuu ihan Lucky Luken tapaan. Huumorin pääpaino on kuitenkin sanallisessa ilmaisussa, joka on usein kestävämpää kuin slapstick. Ammuskelua ja tappelua on taasen vastaavassa määrin kun Blueberry-albumissa. Tämähän on hyvä lännenseikkailu, genren mukaisesti ongelmia ratkotaan väkivallalla.

Henkilögallerian, piirrosasun ja sarjan nimen ristiriita itse kerrottujen tarinoiden kanssa on mielenkiintoinen. Tämä albumi olisi melkoista tuubaa jos kyseessä olisi Tex Willerin ihmeellinen seikkailu, mutta Jussi Jäniksen seikkailuna se on hyvä. Tämäkään ei ollut SE albumi joka olisi saanut minut ihastumaan täysin rinnoin tähän sarjaan, mutta en aio ostostani divariinkaan kantaa ja odotan mielenkiinnolla seuraavaa suomennosta. Kenties tämä rakkaus kehittyy aikaa myöten kukkaansa.

On se hyvä, että näitä uudempiakin eurooppalaisia sarjakuvia tänne saatiin, muutoin olisin yhä kangistunut vanhoihin asemiini. Nyt kun luulen saaneeni kiinni sarjan perusteista niin seuraava albumi voi upota jo helpommin. Tai sitten oletukseni ovat taas pielessä ja joudun taas hämmästelemään.

Muutoin on ollut tehot aika lähellä nollia eli mitään ei ole taas saanut aikaiseksi. Kaiuttimista kuuluu Olavi Virran laulua.

But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #5 : 17.04.2004 klo 00:08:39 »
Luin F. Walthérystä kerovan haastattelukirjan A Propos Natacha.
Mielenkiintoista.

Tosin ontuva ranskani vähentää lukuelämyksen nautittavuutta.

Ilja Rautsi

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #6 : 17.04.2004 klo 01:10:40 »

Jep, kannattaa hommata, kokoelmia. Ensimmäinen on olevinaan suht tavallista kostoa tulevaisuusmaailmassa, mutta siitä eteenpäin meno muuttuu aika äkkiä yhdeksi omaperäisimistä sarjoista joita Amerikassa julkaistaan, tilanteiden henkilökohtaisuudesta ratkaisujen raakuuteen. Kuvitus on niin omaa luokkaansa jälkimmäisissä osissa ettei uskoisikaan.

Ja tämän (humalaisen) ylistyksen jäljiltä tulet vihaamaan koko sarjaa ja ajattelemaan että mistö ihmeestä se äijä oikein selitti...?
"I'd prefer not to be reminded of his continued existence, frankly. If he's hit by a bus--let me know so I can go piss on his grave--otherwise, give it a rest."

-Erik Larsen Rob Liefeldista

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #7 : 17.04.2004 klo 14:01:48 »
Eikös niille aidoillekin Daltoneille käy huonosti varhaisessa eli Morriksen itsensä kässäämässä "Daltonit" -albumissa? Ampujia on toki muitakin kuin Luke. Tähän suuntaan ainakin viitataan Goscinnyn kirjoittaman Daltonin serkukset-albumin alussa. (Ja todellisuudessakin näin kävi tietty, paitsi Emmet Daltonille.) Mutta toisin kuin esim. Voittamaton Lucky Luke-albumissa väitetään, Phil Defer EI kuole kaksintaistelussa Luken kanssa, tämähän kyllä mainitaan - vain Deferin ampujanura on ohitse.

Sarjiskia ei ole ehtiny lukemaan kun niistä pitäs kirjoittaa koko ajan.

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Zippo

• Lueskelija
  • Jäsen
  • Sitä muuttuu jänikseksi...
« Vastaus #8 : 19.04.2004 klo 13:28:44 »
Sarjiksia ei ole hirveesti tullut luettua mitä nyt uusin hämäri ja se sitten se Morris-alppari. Wexi Korhosen tampereelle sijoittuvia "Kari Salo"-dekkareita olen lueskellut ja viimenen on luvun alla ja kun se on ohi niin sitten alkaa urakka.

Nimittäin viime torjantaina kävin täällä Lahdessa Prismassa ostoksilla ja siellä oli tarjolla Asterix-kirjastoa à 10 euroa, joten nyt on hyllyssä numerot II-XI. Täytyy alkaa etsimään sitä I:stä.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2004 klo 13:30:04 kirjoittanut Zippo »
Aamulla kun heräsin otin vitamiinin, pillerin. Katsoin peiliin ja kauhistuin, kun korvat kasvoi ja mä kutistuin...

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #9 : 19.04.2004 klo 14:11:28 »
Luin Ortizin piirtämän uuden Texin. Voi jehna kun oli kuivaa kamaa. Fyi fan.

Luin Hellblazer Son of Man kokooman. Taattua HB:tä, hassuna piirteenä John Constantine "puhui kameralle". Hölmöä minusta lähinnä, ei kovin onnistunut tehostekeinoyritelmä Ennisiltä. Yfff...monsterilla oli 80-senttinen...sanonko mikä...? Higginsin kasvojen piirtäminen edelleenkin sattuu silmään, auts.

Luin 1602 loppuosan, ihan ok mutta taas oli "vain" tämmöinen pahuksen "tulen toisesta aikajatkumosta"-tarina. Plääh. Mikä pettymys Gaimanilta.

Luin Gothamin poliiseista kertovan sarjiksen uusimman osan (oikosulku, en muista nimeä!!!). Ihan kökköä piirrosta, joku vieraileva kynäilijä joka matkii ilmiselvästi (ex?)vakikuvittaja Larkin viivaa siinä kovin hyvin onnistumatta. Taas sen verran aikaa kului edellisen osan lukemisesta että en muistanut poliisihahmojen nimiä ja juonta. Huokaus. Menee rankasti alamäkeä tämäkin sarjakuva...

Lobo Unbound oli ihan yhtä hölmö kuin alkaessaankin ja Lobo tappoi itsemurhaan yllytyksellä taas yhden planeetan asujaimiston. Eli tämähän oli ihan hyvä  ;D

Catwoman oli ihan depiksessä uusimmassa numerossa. Ihan kivasti taiteiltu. Kansi olisi mainio julisteena: Selina mv-kuvassa hienosti varjostettuna nyrkit pystyssä, veri suupielestä noruen.

Hmmm...mitäs vielä...

En muista.

Johan sitä tuossakin. Pitäisi ostaa se Blacksadin uusi alppari. Ja Sleeperin kokooma. Ja joku jonka nyt jo unhoitin. Muttei nyt ole varaa.

PS: Ostin muuten juuri 20 eculla Barry Lyndonin ja Yksi lensi yli käenpesän dvd:t. Suosikkileffojani molemmat. Lyndon on kaunis ja julma elokuva.

Jurpop

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #10 : 19.04.2004 klo 15:14:08 »
Kumma että kaikki tuntuvat pitävän kovasti tuosta Barry Lyndonista. Onhan se hieno elokuva, kerronnallisesti jne, mutta mutta mutta. Miten sen nyt sanoisi? Aika omituinen? Vähän eleetön ja karu? Ei kovin lämmin? No kyllähän se herätti ajatuksia ja sai uppoutumaan elokuvaan koko mielellä eli hyvä elokuva silti.

Muistaako joku muu tuon Gothamin pollareista kertovan sarjakuvan nimeä. Alkoi kiinnostaa.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #11 : 19.04.2004 klo 16:12:07 »
Oonkohan mä nähnyt Barry Lyndonin?...

No, joka tapauksessa olen lukenut taas melkoisen määrän albumeita viimeisten kahden viikon aikana ja varsinkin viimeisten parin päivän aikana, kun olen virunut flunssan kourissa.
Sitä samaa vanhaa, eli Piko & Fantasioita, Sammyja, Ahmed Ahneita ja Asterixia. Lisäksi on vielä(kin) kesken Tim & Tomin TOARIN herääminen, joka tuntui mielenkiintoisemmalta kuin se eka T&T albumi, mutta heti kun Shock ilmaantui, kaikkosi kiinnostuskin.
Toivottavasti tuossa Naurettava nukke -albumissa ei ole Shockia.. Ja sitten vielä odottaa Kasper Keskiyö -albumi Taikanaamion salaisuus.

Taas pitäis päästä kirjastoon...

Edit: Ai juu. Sain vihdoinkin Rosan Kirje kotoa sarjan ja tykkäsin siitä kovasti. Ei ehkä niin koominen, kuin normaalisti, mutta mielestäni erinomainen yritys tehdä vakavaa ankkasarjaa.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2004 klo 16:14:01 kirjoittanut Welzu »
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #12 : 19.04.2004 klo 16:18:30 »
Aaah...nyt muistan: GOTHAM CENTRAL. Etenkin alussa oli todella hienoa jälkeä niin kerronnallisesti kuin kuvituksellisestikin vaikka nyttemmin alkaa näyttää pahalta...

Ja jes! Viimeinkin (no joo, aika pian jos rehellisiä ollaan) saan käsiini sen Sata sarjakuvaa teoksen, kirjastosta varattuna. Ja pääsen sen lukemisen jälkeen esittämään närästyttäviä kommenttejani. Varatkaa Alsucralia tms. käden ulottuville lähiaikoina.  ;D

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 19.04.2004 klo 18:58:20 »

Luin nipun vanhoja Sarjareita. Niissä oli paljon hyviä juttuja. Mieleen olivat varsinkin kauhistuttavan tunnelmallinen Kapteeni Kuolio -tarina Vampyyrit haahuilevat öisin (n:o 48) sekä J. Lehdon hauskat omaelämäkerralliset (?) toilailut (mm. 49).

Barry Lyndonia en ole nähnyt mutta Käenpesä on yks kaikkein parhaista. Mun DVD-hylly karttui tällä viikolla Twin Peaks -boxilla ja muutamalla hyvällä ja halvalla leffalla Anttilan laareista.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2004 klo 21:08:18 kirjoittanut Petteri Oja »

Esa

• Jäsen
« Vastaus #14 : 19.04.2004 klo 19:13:04 »
Jååh, minä olen lukenut Dragon Ball kasin ja Ranma½ kutosen.

Ihan kuin alkoi Dragon Ball olisi kehittynyt vähän vakavammaksi sarjaksi nyt uusimmissa, kuin alkupään numeroissa. Mitäs siinä, hyvä seikkailu ja tällä kertaa siinä tapettiinkin monta ihmistä!  :o

Ranmassa oli vähän liikaa pitkitettyä taistelua, mutta toisaalta siinä alkaa jo vähän romanttikan kukka puhjeta! Nauroin ääneen niissä Akanen kokkauskohdissa!  :)