Kirjoittaja Aihe: Ihon väritys tietokoneella, CMYK-arvo?  (Luettu 7492 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tapio Puhakka

• Jäsen
Ihon väritys tietokoneella, CMYK-arvo?
« : 30.11.2008 klo 23:37:03 »
Olen ensi kertaa värittämässä sarjista tietokoneella. Muistan jostain lukeneeni iholle olevan joku standardivärimääritys, mutten nyt onnistu kaivamaan sitä mistään tietooni? Osaatteko kertoa tämän CMYK-arvon? Entä mitä arvoa käytätte itse?
« Viimeksi muokattu: 30.11.2008 klo 23:40:09 kirjoittanut Tapsa »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Ihon väritys tietokoneella, CMYK-arvo?
« Vastaus #1 : 30.11.2008 klo 23:49:20 »
Tämä on jo ainakin kolmas kerta kun tätä kysytään Kvaakissa. Ei semmoista voi standardisoida. Ihmisten ihonväri vaihtelee yksilöllisesti ja toisekseen ympäröivä valaistus vaikuttaa paljon asiaan. Korkeintaan tämä voidaan tehdä jossain hyvin yksinkertaisessa huumoristripissä, jossa on käytössa joitakin päävärejä ja muutenkin rajattu paletti. Silloin voi kokeilla vaikka M 25% ja Y 50%. Muuten ei, jos siinäkään. Mikä vaan mikä nyt hyvältä näyttää.

Timo

Tapio Puhakka

• Jäsen
« Vastaus #2 : 01.12.2008 klo 22:44:04 »
Tämä on jo ainakin kolmas kerta kun tätä kysytään Kvaakissa. Ei semmoista voi standardisoida. Ihmisten ihonväri vaihtelee yksilöllisesti ja toisekseen ympäröivä valaistus vaikuttaa paljon asiaan. Korkeintaan tämä voidaan tehdä jossain hyvin yksinkertaisessa huumoristripissä, jossa on käytössa joitakin päävärejä ja muutenkin rajattu paletti. Silloin voi kokeilla vaikka M 25% ja Y 50%.

Joo, kiitos kommentista, ymmärrän yskäsi, mutta olen vähän eri mieltä. Kyllä useimmiten joitakin asioita vakioidaan, jotta toisia voidaan varioida. Lähinnä siksi jotain hyvää yleistä käytäntöä jäljitin, koska näytöllä (RGB) hyvän näköinen ei välttämättä toistu yhtä hyvänä printissä (CMYK) . Ja voiko oman tulostimensa jäljenkään olettaa olevan yksi yhteen lopullisen painatuksen kansas? Mutta jollei mitään vakiota ole ole, elämä jatkuu ilmankin : )

Taipuu muuten aika lailla keltaiseen tuo ehdotuksesi...

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #3 : 01.12.2008 klo 23:18:01 »
Taipuu muuten aika lailla keltaiseen tuo ehdotuksesi...

Oheisen avatarini naama pohjautuu juuri tuohon. Mutta huom: pohjautuu.
Jos kattoo jotain yksinkertaista sarjakuvaa jostain sanomalehdestä vaikka niin aika usein siellä on pohjalla 100% keltanen ja jotain magentaa päällä 25% tai jotain.

Timo

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 01.12.2008 klo 23:49:31 »
...Puhumattakaan siitä, että värit muuttuvat aina sen mukaan mitä värejä niiden vieressä on.

hannu lipponen

• Vieras
« Vastaus #5 : 20.12.2008 klo 20:47:43 »
20 % magenta, 20 % yellow. Tätä olen itse käyttänyt, ihan hyvin toiminut perusihonvärinä. Varjoihin kylmempää, tietty.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #6 : 20.12.2008 klo 23:24:54 »
Pelkään että tämä ketju kielletään rasistisena.

:angel:

hannu lipponen

• Vieras
« Vastaus #7 : 22.12.2008 klo 02:39:41 »
Itse asiassa DC Comics Guide for Coloring and Letteringissä taitaa olla joku CMYK-standardi ihonvärille. Täytyypäs tarkistaa asia, jahka krapulalta ja dead linelta kerkiän.

hannu lipponen

• Vieras
« Vastaus #8 : 22.12.2008 klo 18:58:41 »
Joo, sepä se,  20%/20% on edellämainitun opuksen suositus "kaukaasialaiselle" iholle.

JPQ

• Jäsen
« Vastaus #9 : 05.01.2009 klo 10:59:42 »
...Puhumattakaan siitä, että värit muuttuvat aina sen mukaan mitä värejä niiden vieressä on.

Sitten vielä rodun merkityskin. ps. joskus myös tuntuu että painoväreissä olisi julkaisujen välillä eroja. enkä puhu nyt sarjakuvista vaan painotuotteista muutenkin vaikka sarjakuva foorumilla ollaankin.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #10 : 06.01.2009 klo 15:39:12 »
joskus myös tuntuu että painoväreissä olisi julkaisujen välillä eroja.
Mikä on ihan luonnollista. Väreihin vaikuttaa sekä värierottelu että paperin laatu ja moni muukin asia. Lisäksi painomusteiden laatu vaihtelee eli eri erien välillä saattaa olla hiukan eroja, vaikka olisivatkin samaa väriä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Ami

• Jäsen
« Vastaus #11 : 28.01.2009 klo 22:49:53 »
Joo, kiitos kommentista, ymmärrän yskäsi, mutta olen vähän eri mieltä. Kyllä useimmiten joitakin asioita vakioidaan, jotta toisia voidaan varioida.

Ihonväri on juuri sellainen asia, jota on hyvä varioida. Ainakin mulla pistää silmään, jos kaikilla on saman värinen iho, kun oikeasti ihon sävy vaihtelee paljonkin (vaikka etninen tausta olisikin sama). Mun silmään sama ihonväri on sukulaisuuden merkki, siksi esim rakastavaisiin ei voi käyttä samaa sävyä.

Iho sävyttyy myös valon mukaan ja siinäkin eri sävyt eri tavoin. Vrt. esim Obaman pariskunta ulkona kylmässä talven valossa ja sisällä virkaanastujaistanssiaisissa.

JPQ

• Jäsen
« Vastaus #12 : 27.04.2009 klo 16:02:39 »
ja itse RGBeenä kiva väri tyylin ongelman ratkaisin kirjassani määrittelemällä värit (3kpl) CMYK arvoina suoraan. joten eiköhän tämäkin toimisi tässäkin. ja kirkkaissa väreissä uskoisin enempi varomista jos RGBeestä hakee kuin tämmöissä hillityissä.
ps. kuvia oli lisäksi joten värejä ei tarvittu kun kanteen pohjaväri ja tekstinväri ja sisäsivujen tekstin väri.