Minusta Suomessa ei osata tehdä elokuvia
Sanon kohteliaasti, että minusta sinä olet niin väärässä kuin ihminen voi olla.
Suomessa on tehty erinomaisia draamaelokuvia, täysin kelvollisia sota- ja jännityselokuvia ja jopa yksi erittäin onnistunut kauhuelokuva (
Valkoinen peura 1950-luvun alussa).
Minulla ei ole mitään lähiodraamaa vastaan.
Nousukausi oli ihan ookoo (tai no se oli lähiökomedia) eikä minua tippaakaan harmita, jos kotimainen elokuvateollisuus jatkossakin kiinnittää päähuomionsa yhteiskunnallisiin ja arkisiin aiheisiin. Eskapismi alkaa jossain vaiheessa vituttaa.
Mutta siitä huolimatta näkisin mielelläni esimerkiksi suomalaisen historiallisen gangsteriseikkailun (tässä ajattelen sitä
Aleks Revel -elokuvaa; tosin onhan meillä Taavi Kassilan
Petos vuodelta 1988). Annilan
Sauna oli mielestäni aivan kelvollinen kauhufantasia, mutta sellaisia voisi tehdä enemmänkin ja vielä parempia. Täydellisessä maailmassa jos elettäisiin, niin suomalainen trollpunk-elokuva olisi jo kultti-ilmiö Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa...
Antti Puuhaara...eikös ole niin, että sekä sarjakuva (josta olen kuullut mutta en lukenut) että 1970-luvulla tehty kotimainen barbaarielokuva (no, ei se ihan sitä oikeasti ollut) perustuvat samaan kansansatuun?
Vihtori ja Klaara -elokuvista en ole kuullutkaan. Taidanpa tehdä seppukun, kun kansalliskulttuurinen sivistymättömyyteni näin katalasti paljastui.