Kirjoittaja Aihe: HS: Johtaminen kannattaa kulttuurissa  (Luettu 11967 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PJ

• Jäsen
  • AG / Punainen jättiläinen
HS: Johtaminen kannattaa kulttuurissa
« : 08.11.2008 klo 10:58:13 »
Sarjakuvataiteilijoiden ja kustantajien ansioita lueteltiin Hesarissa, joka on kaikkien tuntema totuuden torvi (summia vähän pyöristelty):

Marjaana Tulosmaa (Egmontin toimitusjohtaja) : tulot yhteensä 155 000 euroa
Harto Pasonen (Arktinen banaani, kustantaja) : tulot yhteensä 57 000 euroa
Pertti Jarla (sarjakuvantekijä) : tulot yhteensä 39 000
Juho Juntunen (sarjakuvantekijä) : tulot yhteensä 37 000
Juba Tuomola (sarjakuvantekijä) : tulot yhteensä 30 000
Ville Ranta (sarjakuvantekijä) : tulot yhteensä 20 000
Milla Paloniemi (sarjakuvantekijä) : tulot yhteensä 13 000
Kai Vainionmäki (Aku-kirjoittaja) : tulot yhteensä 13 000

ja hännänhuippuna

Antti Grönlund (Punaisen jätin toimitusjohtaja) : tulot yhteensä 6 566 euroa

Turha siis luulla, että tarjoan näillä tuloilla enää kenellekään yhtään mitään koskaan ikinä. Taidan tuplata tuloni tänä vuonna varastamalla sarjakuvafinlandian palkintosumman ja painua jonnekin Uralin taakse vuohipaimeneksi (jossa olisi halpaa). Toinen vaihtoehto on mennä Brasilian viidakkoon noitatohtoriksi ja vetää pää sekaisin jollain eksoottisella hedelmällä, joka kasvaa ympäri vuoden.
Muoto muuttuu, sisältö pysyy.
-Antero Ruusuvuori, 2007

kaltsu

• Jäsen
Vs: HS: Johtaminen kannattaa kulttuurissa
« Vastaus #1 : 08.11.2008 klo 11:48:07 »
Tässähän olisi mainio tilaisuus hieman piikitellä ja todeta että "kustanna parempia sarjakuvia".

:P

Yrittäjien tulot on aina jääny mulle hiukan arvoitukseks mut mikäli pärjäilet tuolla vajaalla 6600 eurolla niin eihän asiat välttämättä ihan hullusti ole. Olet itsesi herra ja teet käsittääkseni töitä sinulle rakkaiden asioiden parissa. Ite oon tällä hetkellä säännöllisen kuukausipalkan pilalle hemmottelema mut joku 4 vuotta sitten olisin ollut todella iloinen jos olisin tienannut saman verran sarjakuvia piirtämällä.

Ja kun asiaa vähääkään enemmän ajattelen, olisin vieläkin.

Sinänsä iha lohdullinen luettelo. Jos kerta noi niin miksen minäki. :)

PJ

• Jäsen
  • AG / Punainen jättiläinen
« Vastaus #2 : 08.11.2008 klo 11:57:34 »
Totta, en tullut ajatelleeksi, että tuloni ovatkin yli 500 euroa kuukaudessa. Sillähän pärjää jo loistavasti, kun vuokrakin on vain 462 euroa. Ihmetyttää itseänikin, että millä sitä on elelty.  :)
Muoto muuttuu, sisältö pysyy.
-Antero Ruusuvuori, 2007

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #3 : 08.11.2008 klo 11:58:10 »
Tässähän olisi mainio tilaisuus hieman piikitellä ja todeta että "kustanna parempia sarjakuvia".

:P

Ai Gunmia parempia?
Josko jätetään "huumori " ja piikittely sikseen.

Hienoa että joku pärjää.
Vakaasti uskon että säännölliset tulot sarjakuvista olisi mahdollista tässäkin maassa mutta ei tällä kulttuurimallilla.
Ehkä jonain vuonna.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #4 : 08.11.2008 klo 12:20:46 »
Onkos noi luvut bruttoa vai nettoa?

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #5 : 08.11.2008 klo 12:30:17 »
Totta, en tullut ajatelleeksi, että tuloni ovatkin yli 500 euroa kuukaudessa. Sillähän pärjää jo loistavasti, kun vuokrakin on vain 462 euroa. Ihmetyttää itseänikin, että millä sitä on elelty.  :)

Niin. Sama ihmetyttää varmasti mm kaikkia maamme opiskelijoita ja työttömiä.

Ei ole tarkoitus olla ylenpalttisen ilkeä tai "hauska" vaan halusin ensisijaisesti tuoda esiin noita lohdullisempia näkökulmia. Yrittäminen ei takuulla oo niitä helpoimpia tapoja ansaita elantoaan ja jaksamisessa auttaa taatusti jos siellä silmissä vilkkuu muutakin kuin ne dollarin kuvat.

Miettikääpä muuten kuinka monta vuotta Harto Pasonen on joutunut kiristelemään vyötänsä kun hän on aloitellut kustannustoimintaansa jo 80-luvun puolivälissä ja vasta Viivi ja Wagner taisi tuoda vähän enemmän voita leivälle.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2008 klo 12:31:55 kirjoittanut kaltsu »

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #6 : 08.11.2008 klo 12:33:44 »

Miha

• Vieras
« Vastaus #7 : 08.11.2008 klo 12:50:02 »
Onkos noi luvut bruttoa vai nettoa?

Yrittäjien kohdalla ymmärtäisin listassa olevan verotukseen vahvistetut tulot. Näistä on vähennetty ansionvähennyskulut. Jäljelle jäävällä rahalla on sitten kyettävä hankkimaan se, mitä ei verotuksessa saa pois (eli asumiskulut, ruoka, burana, kalja, yms)

Pelialalla keskiverto vuosiansio on aloittelevien graafikoiden kohdalla muistaakseni noin 20.000 bruttona, seniori 3D-graafikolla (+5 vuotta kokemusta) 35 - 45.000.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #8 : 08.11.2008 klo 13:01:55 »
...Yrittäjien tulot on aina jääny mulle hiukan arvoitukseks ...

Menot, ne ne vasta ovatkin mystisiä. Yrittäjillä on aivan jumalaton ulospäin suuntautuva rahavirta, ja hyvä on, jos niille itselle jää noinkin kivasti.

Itsekin maksoin siitä, että sain töitä tehdä, viime vuonna ehkä semmoiset (summamutikassa umpimähkään) viisi tonnia. En johda muita kuin itseäni, mutta onneksi en enää ole yrittäjä, silloin olisi ollut vielä kalliimpaa.

Hyvän vuokrakämpän löysi PJ! Me ei vielä makseta seitsemääsataa, mutta vuoden päästä alkaa varmaan olla sekin vaara.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #9 : 08.11.2008 klo 13:32:41 »
Yrityksen perustaminen alkaa kannattaa suunnilleen 8000 euron liikevaihdosta ylöspäin... ihan vaan vaikka toiminimenkin. Saa tosiaan sitä verotettavaa tuloa tavallaan pienemmäksi, koska voi vähentää reilusti enemmän kuluja. Se raja, milloin kannattaa tehdä free-kortilla ja milloin toiminimellä, on liukuva.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #10 : 08.11.2008 klo 13:36:22 »
Olen ollut siinä käsityksessä, että tuloni olivat 24 000. Taas paljastuu kuinka vähän tajuan näistä. 4000 tuli mätkyä joka tapauksessa, sellaista se on kun ei mitenkään voi aavistaa seuraavan vuoden tuloja.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #11 : 08.11.2008 klo 17:20:20 »
Olen ollut siinä käsityksessä, että tuloni olivat 24 000. Taas paljastuu kuinka vähän tajuan näistä. 4000 tuli mätkyä joka tapauksessa, sellaista se on kun ei mitenkään voi aavistaa seuraavan vuoden tuloja.

Minä laskelmoin yleensä aika lailla yläkanttiin, niin ei tule mätkyjä. Sain jopa pikkaisen takaisinkin. Jos tulee ylimääräistä, pyrin maksamaan ne vielä vuoden vaihteen jälkeen pois. Jälkiveroihin kun lisäävät hävyttömästi korkoa mutta palautuksiin ei sellaista liiemmin tule.

Mutta älköön kukaan olko kateellinen toiminimellä (tai muutoin) toimivalle piirtäjälle. Kohta ne alkaa työt vähenemään kaikilta joten iloitkaa siitä, mikäli sellainen tuottaa jollekin mielihyvää. Jos joku tässä maassa taidetta tai muuta tuherrusta tekemällä ansaitsee elantonsa, on se ehdottomasti muilta pois.

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #12 : 08.11.2008 klo 17:55:09 »
Jälkiveroihin kun lisäävät hävyttömästi korkoa mutta palautuksiin ei sellaista liiemmin tule.

Olin kyllä itse katsovinani, että valtio maksoi mulle pakkolainasta jotain 9% korkoa. Voin muistaa väärin.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #13 : 08.11.2008 klo 18:02:36 »
Olin kyllä itse katsovinani, että valtio maksoi mulle pakkolainasta jotain 9% korkoa. Voin muistaa väärin.

Veikkaan Ossin tarkoittanen juuri sitä että jos pakkolainan korko takaisinmaksettaessa on 9% on se jälkiveroissa moninkertaisesti 9%

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 08.11.2008 klo 19:03:33 »

Varmaankin "huonompia sarjakuvia". Eikös se nyt ole sellainen sääntö vähän kaikessa viihteen pihalle pukkaamisessa, että firma tarvitsisi jonkun taiteellisilta arvoiltaan kenties ei-niin-hyvän, mutta hyvin myyvän ja parhaimmillaan jatkuvan teoksen, joka tuo kassavirtaa sisään?
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.