Kirjoittaja Aihe: Jippo, 70 -luvun lastenlehtien ykkönen  (Luettu 59171 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Jippo, 70 -luvun lastenlehtien ykkönen
« Vastaus #90 : 21.01.2018 klo 20:15:07 »
Se kaukoputki oli pahvista koottava ja muoviset linssit, jotka oli vähän sinne päin. Kyllä sillä vähän isompana kuun näki, mutta kuva kääntyi ylösalaiseksi (tähtikaukoputki kun oli). Saumoista se vuoti vähän valoa sisään. Ja hepponen. Petyin.

Timo

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #91 : 21.01.2018 klo 20:29:48 »
Olisiko ollut salakielivilkku?

Web-archivesta löytyivät jipot. Laitetaan tännekin talteen.

Mun mielestä se kenkään laitettava oli väriltää punainen tai sinne päin ja se oli jotenkin kiinni kengän pohjassa. Kun käveli niin se naksahti...meni aika äkkiä rikki, vaikka olinkin silloin vielä hoikka poika.

Avaruuskaukoputki on näköjään ollut numerossa 3/1977. Mutta kuukarttapallo...muistaakseni siinä oli jonkinmoinen juliste kuusta...en muista mitään kuukarttapalloa. Ottakaa huomioon, että olen ollut 4-5 vanha.
Niitä kaukoputken ja sen naksuttimen osia oli pitkään mulla legolaatikossa, joka oli siis ihan täynnä legoja sekaisin.

Hei oliskohan se tämä:
16/1978 Aavenaksuttimet/Hyppykengurut
Mut mun mielestä naksuttimia oli vain yksi tai sitten muistan jotenkin väärin.

Taitaa olla niin, että noi Jippo-lehden koottavat oli aika heppoista tekoa...eivät kestäneet pitkään.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #92 : 21.01.2018 klo 22:25:26 »
Tuosta listasta katselin et mulle saattoi tulla tuo lehti alusta alkaen ja about puolitoista vuotta. Tosiaan ne koottavat oli aika kertakäyttökamaa. Joku robottikoura ja taika-arkku taisi kestää mulla pisimpään eli muutaman päivän. Eläviä muistoja myös siitä kun yritin saada sukellusvenettä toimimaan. Se kai melkein onnistui. Samoin tuulimittarilla tuli yritettyä mittauksia useampanakin päivänä. Mutta eipä siinä iässä muutenkaan se innostus niin kovin pitkään yleensä kestänyt. Tosin tähtien tiirailu ja taikatemput olivat "ohjelmistossa" kyllä useampia vuosia, mutta ei suinkaan Jipon ansiosta, väittäisin.

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

jussih

• Jäsen
« Vastaus #93 : 22.01.2018 klo 16:34:33 »
Mun mielestä se kenkään laitettava oli väriltää punainen tai sinne päin ja se oli jotenkin kiinni kengän pohjassa. Kun käveli niin se naksahti...meni aika äkkiä rikki, vaikka olinkin silloin vielä hoikka poika.
Hei oliskohan se tämä:
16/1978 Aavenaksuttimet/Hyppykengurut
Mut mun mielestä naksuttimia oli vain yksi tai sitten muistan jotenkin väärin.
Taitaa olla niin, että noi Jippo-lehden koottavat oli aika heppoista tekoa...eivät kestäneet pitkään.
Tais olla jonkinmoiset steppausta korostavat hilavitkuttimet, kuten linkin kuvasta voi päätellä. Mulla on vielä tallella pari avaamatonta lehteä, joskus vielä noita vastaan tulee turuilla ja toreilla. Lehtiä ilman jippoja taas tiuhemmin. Mulla on jäänyt sarjiksista parhaiten mieleen juurikin Urho Tulitukka. Ja joo, heppoisia olivat jipot, ehkä pisimpään kesti tuo laiva pullossa, sitä kun ei pulloon saamisen jälkeen enää raaskinut onkia sieltä ulos. Muut kuluivat aika äkkiä rikki.

https://www.huuto.net/kohteet/jippo-no16-1978-sispkt/460533496

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Re:70 -luvun lastenlehtien ykkönen
« Vastaus #95 : 06.04.2020 klo 19:32:01 »
JIPPO. Päätoimittaja Olavi Järvi. Erikoistoimittaja Antti Mattila. Toimitussihteeri Synnöve Takala. Ulkoasu Jukka Nuutila. Toimittaja Helena Rantala. Toimituksen sihteerit Kristiina Buss, Merja Ryhänen. Kustantaja Lehtimiehet Oy. Kirjapaino Helprint Oy, Helsinki. Jippo-osien valmistaja Karhumuovi Oy, Pori.
Lauantain Hesarissa oli Julius Myliuksen nekro. Siinä kerrottiin että tämä Atskin käynyt somistajagraafikko "toimi myös muiden lehtien toimituksissa, kuten nuorten Jippo-lehdessä." Mylius oli siis perustamassa ROI-ilmaisjakelulehteä, siitä tuo "muiden". Nekrologin kirjoittaja on Juliuksen poika, Max Mylius, mahtaisiko sitten hänellä olla tarkempaa tietoa?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #96 : 22.01.2024 klo 21:37:35 »
Lauantain Hesarissa oli Julius Myliuksen nekro. Siinä kerrottiin että tämä Atskin käynyt somistajagraafikko "toimi myös muiden lehtien toimituksissa, kuten nuorten Jippo-lehdessä." Mylius oli siis perustamassa ROI-ilmaisjakelulehteä, siitä tuo "muiden". Nekrologin kirjoittaja on Juliuksen poika, Max Mylius, mahtaisiko sitten hänellä olla tarkempaa tietoa?

Palailen asiaan sattumalta vasta nyt tässä ja sattuneesta syystä, kun näitä lehtiasioita läpi kuitenkin käyn.
Jippo-kengurun piirtäjä lienee ruotsalainen, kun samanlainen kerran on näissa Ruotsin Jipoissa.

Timo

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #97 : 26.01.2024 klo 13:56:17 »
Palailen asiaan sattumalta vasta nyt tässä ja sattuneesta syystä, kun näitä lehtiasioita läpi kuitenkin käyn.
Jippo-kengurun piirtäjä lienee ruotsalainen, kun samanlainen kerran on näissa Ruotsin Jipoissa.

Vaan eipähäntä olekaan näin. Itselleni tuli yllätyksenä, että kyseessä oli Urpo Lahtisen Lehtimiehet Oyn pyrkimys murtautua skandinaavisille markkinoille. Eli Jippo oli suomalainen, pohjoimaihin suunnattu "innovaatio", muutaman muun ohella. Mutta siinä missä ruotsalaiset saivat tunkeutua Suomen markkinoille williamseineen ja semiceineen, niin Lehtimiehet Skandinavian torppasivat ruotsalaiset lehtikustantajat ja levittäjät, Pressbyrå - joka on kai Ruotsin Rautakirjaa vastaava taho. ks. Hymyn maa, s. 217-219.

Timo