Kirjoittaja Aihe: Art Spiegelman (Maus)  (Luettu 7910 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo

• Mikä lie
  • Jäsen
Vs: Art Spiegelman (Maus)
« Vastaus #30 : 09.02.2024 klo 09:07:17 »
Hyllyjen tyhjennyksen yhteydessä tein hämmentävän löydön. Huuli-lehden numerossa 3/1976 nimittäin oli Spiegelmanin Maus-tarina kolmisivuisena versiona!
Wikipediasta löytyi tämä tieto: "Spiegelman on sanonut keksineensä, että hän voisi kertoa sukutarinansa funny animals -tyyliin (Funny Animals -lehdessä ilmestyi ensimmäinen Maus-tarina jo vuonna 1972), kuvitteellisen kerronnan avulla. " Voisipa arvata tuon ensimmäisen tarinan olleen todennäköisesti Huuli-lehden julkaisu.
Hämmentäväähän tässä on se, että jo neljä vuotta myöhemmin se julkaisiin suomeksi! Huuli ei siis ollutkaan sellainen.. korjaan: "sellainen" lehti, joksi se on minun muistikuvissani muotoutunut.

Reijo Valta

• Valvoja
  • Haddadaa
« Vastaus #31 : 09.02.2024 klo 09:43:14 »
Mainio löytö! Kirjoitin Mausista viimeisimpään Sarjainfoon, mutta ei tullut mieleen tarkistaa, että onko 70-luvun juttuja julkaistu suomeksi. Siis on!

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #32 : 09.02.2024 klo 10:30:35 »
Minä luulin, että tämä olis ollu ns. yleistä tietoa sarjakuva-alalla. Mikään ei näemmä ole. Sarjakuvalehdistön historiaa siis tarvitaan. Hyvä niin.

Timo

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #33 : 09.02.2024 klo 14:34:53 »
Jymyssä ja Huulessa tuli vaikka mitä jännää. Itse luin taannoin näköispainoksia amerikkalaisista feministisistä ug-lehdistä 70-luvulta, ja tajusin että niitäkin julkaistiin tuoreeltaan suomeksi. Jymy 1/75 oli pyhitetty pelkästään naisten tekemille sarjakuville, ja se koostettiin lehdistä Tits & Clits, Pandora's Box, Wimmen's Comix, Manhunt ja Girl Fight Comics.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #34 : 21.03.2025 klo 09:17:24 »
Huomio huomio, hox hox sarjakuvan ja Spiegelmanin fanit.
Suomen paras elokuvafestivaali, Night Visions, esittää Art Spiegelman dokumentin.
https://www.nightvisions.info/wp/portfolio/art-spiegelman-disaster-is-my-muse/

Ainoa negatiivinen puoli (tai no, kaksi) ovat esitysajat ja -paikka. WHS Unionin penkit ovat rustiikkisen viehkeät etunojaisessa punk-hengessään eivätkä helli istumalihaksia tai katsojaa.
Ja vaikka helsinkiläisen perspektiivistä paikka on " ihan hemmetin kaukana ja vaikeasti saavutettavissa, siis mieti jossain pitkänsillan kupeessa!" niin meille joille kaikki alkaa vähintään kahden tunnin matkalla että ON helsigissä se on kiva että on vain varhain keskiviikkona ja torstaina....

Mutta kaikki jotka voivat käykää katsomassa ihmeessä.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #35 : 21.03.2025 klo 10:17:54 »
Huomio huomio, hox hox sarjakuvan ja Spiegelmanin fanit.
Suomen paras elokuvafestivaali, Night Visions, esittää Art Spiegelman dokumentin.
https://www.nightvisions.info/wp/portfolio/art-spiegelman-disaster-is-my-muse/

Ainoa negatiivinen puoli (tai no, kaksi) ovat esitysajat ja -paikka. WHS Unionin penkit ovat rustiikkisen viehkeät etunojaisessa punk-hengessään eivätkä helli istumalihaksia tai katsojaa.
Ja vaikka helsinkiläisen perspektiivistä paikka on " ihan hemmetin kaukana ja vaikeasti saavutettavissa, siis mieti jossain pitkänsillan kupeessa!" niin meille joille kaikki alkaa vähintään kahden tunnin matkalla että ON helsigissä se on kiva että on vain varhain keskiviikkona ja torstaina....

Mutta kaikki jotka voivat käykää katsomassa ihmeessä.
Tuohan on entinen New York elokuvateatteri. Talo on kaiketi nimeltää "Pikku Naantali". Samassa paikassa on sijainnut elokuvateatteri Union (14.10.1924-1929)...sitten Regina (1.9.1929-1933)...sitten Unika (26.2.1933- 1968)...sitten Alfa Romeo (15.11.1968-1988) ja lopuksi siitä tuli New York 1-2 (1988-huhtikuu 2000). 14.10.2014 elokuvateatteri toiminta aloitettiin uudestaan talossa ja nyt nimeksi on sitten tullut "WHS Teatteri Union"

Omakohtainen kokemus teatterista on joskus vuodelta 1988-1989, kun mentiin koulun kanssa (historian opettaja halusi viedä meidät) katsomaan elokuvaa "Olemisen sietämätön keveys". Se oli New York-teatterin aikaan ja silloin penkit oli irralliset ja kovat. Mulla häntäluu on viottunut, niin oli tuskaa katsoa 174 minuuttinen leffa tuolla. Itse leffa oli ihan hyvä, mutta tuska sen katsomiseen ei ollut. Toivottavasti penkit edes vähän parantuneet New Yorkin ajoista.

Juu mä olen leffa-hullu ja kerännyt vähän tietoja Stadin leffateattereista!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #36 : 21.03.2025 klo 10:29:49 »
Itse nykyisessä useampia elokuvia juurikin Night Visions festareilla katsoneena: penkit ovat lähes irralliset, vahvassa etunojassa ja kovat.

Eikä silti helsingin kehnoin elokuvateatteri.

Mutta pääasia on itse dokumentti.

Art Spiegelman - disaster is my muse virallinen traileri YouTubessa

Lax

• Jäsen
« Vastaus #37 : 12.04.2025 klo 11:41:43 »
Voisihan ne WHS:n penkit toki olla pehmeämmät mutta jos nyt ei kyse ole mistään tuntikausien epookista niin ihan ok minusta silti (ja tällöin on väliaika, baari palvelee). Paljon ovat kuitenkin plussalla paikkana, teatterin esityspolitiikka on uskomattoman monipuolinen, kannattaa ehdottomasti seurata säännöllisesti. Vastahan siellä oli esim. pelielokuvia siten että aulassa sai myös pelata Mortal Kombatia yms. ennen näytöstä alkuperäisillä konsoleilla, tiedä vaikka joskus olisi sarjakuviinkin liittyvää elokuvaa, dokumenttia esim.