Ottaen huomioon, että 1996 keksin ensimmäisen kerran scifisarjikseni miljöön (synkkä ja ahdistava dystopia) ja siitä lähtien mielikuvitukseni on aika ajoin nostanut alitajunnasta esiin erilaisia hahmoja persoonallisuuksineen, tehtävineen ja ihmissuhteineen, niin aika paljon on jo kasassa. Thank gods and deities

Vasta viime aikoina päätin kuitenkin muuttaa miljöötä sekä kantavaa juonta radikaalisti vähemmän kliseiseen suuntaan ja siksi mindmappeja on nyt tullut luotua jokseenkin apinan raivolla. Monikansalliset yhtiöt vs. kansallisvaltiot ja valtioliitot, hahmojen tarinat, globaali ympäristön tila sekä juonen kannalta välttämättömät paikalliset ja kansainväliset konfliktit vaativat ehdottomasti mindmapin tekoa, jotta pääsen selvyyteen juonikyhäelmäni käyttökelpoisuudesta sarjan loppuun asti.
Pyrin ns. kovaan scifiin (tosin fantasiamaustein), joten minun on oltava ajan tasalla sekä aiheesta ihminen vs. biosfääri että mahdollisista tulevaisuuden keksinnöistä, kuten esineprinttereistä, teleporttauslaitteista (onhan fotonien teleportaatio jo nyt mahdollista), tietsareiden ja tekoälyn kehityksestä sekä ihmisten, eläinten ja kasvien geenimanipuloinnista + biotekniikasta yleensä jne. jne. Näiden sarjiksen maailmaan toivottavaa realistisuutta tuovien juttujen vuoksi projektini tulee vaatimaan vielä muutaman vuoden, ennen kuin pääsen tosissani piirtämään itse albumisarjaa.
Onneksi sentään kohtaukset ja henkilöhahmot tupsahtavat elämään aina varsin spontaanisti ilman synnytyskipuja (useimmiten erinäisten biisien sanoitusten avulla), joten scifisaippuan/jännityksen/jännitteiden luominen tarinaan on minulle suhteellisen helppo nakki. Melodramaattisuus vs. traagisuus taitavat olla ne kantavat tekijät hahmojeni elämän kuvaamisessa, sillä itse pidän kovasti suurista tunteista ja dramatiikasta - eritoten, jos ne johtavat ylitsepursuavasta onnellisuudesta eri vaiheiden kautta henkilökohtaiseen tragediaan. Minussa taitaa olla hieman misantrooppisen sadistin vikaa

Joka tapauksessa kehittelen aihetta seuraavien vaiheiden kautta:
1. JOHDANTO: Ihka eka välttämätön vaihe on mindmap, jolla suunnitellaan uskottava miljöö, juonen alustavat suuret linjat ja kantavat ideat kässäriä varten.
2. AINEISTO JA MENETELMÄT 1: Henkilöhahmojen luominen ja niiden liittäminen suureen kokonaisuuteen (tällä hetkellä valmiina käytettäväksi noin 30 eri hahmoa). Hahmoja luodessa putkahtaa esiin myös kohtausidiksiä kuin itsestään sekä samalla juoni kristallisoituu joissain irrallisissa kohdissa sen verran kelvolliseksi, ettei siinä ainakaan omasta mielestäni ole enää parantamisen varaa.
3. AINEISTO JA MENETELMÄT 2: Juonen alustava "luuranko" jokaista albumia varten tietyssä aikaskaalassa ranskalaisin viivoin - tässä vaiheessa tekstinkäsittelyohjelma tulee mukaan kuvaan. Juonta kuljettavat eteenpäin sekä henkilöhahmot, heidän elämänsä ihmissuhteineen ja yhteiskunnallisine asemineen että firmojen/valtioiden/valtioliittojen konfliktit. Koko homman tarkoitus on liukua koko ajan ikävämpään, kaoottisempaan ja ahdistavampaan suuntaan, kunnes ihmiskunta lopullisesti ja kirjaimellisesti lakkauttaa olemassaolonsa. Viimeisen albumin vihoviimeisen suurkatastrofin jälkeen sarjaa ei sitten jatketa enää kuin ehkä hypoteettisen lukijakunnan pyynnöstä, jos tarina ei siitä vesity (olenpa minä toiveikas, uskon saavani projektini vielä julkaistua sekä löytäväni sille jopa innostuneita lukijoita

)
4. TULOKSET: Juonen suurten linjojen entistä yksityiskohtaisempi konkretisointi ja tarkentaminen sekä itse projektin kokonaisuuden että henkilöhahmojen (jotka eivät missään tapauksessa saa maistua pahvilta) kannalta - tässä vaiheessa mindmapit ja lukuisia mustia aukkoja täynnä oleva juoniluuranko muunnetaan varsinaiseksi tarinaksi. Tekstinkäsittelyohjelmaa tarvitaan projektin tässä vaiheessa ensimmäisen kerran toden teolla. Tarinan kuljetuksen kaleidoskooppimaisuus on The Masterplan, mikä muuten helpottaa juonen luomista yllättävän paljon! Ts. lisää ranskalaisia viivoja, mutta myös kässärimäistä tekstiä zoomaten entistä syvemmälle tarinaan ja sen kuljetukseen.
5. TULOSTEN TARKASTELU: Varsinaisen kässärin kirjoittaminen (tähän vaiheeseen en ole vielä päässyt!) kohtaus kohtaukselta dialogeineen päivineen albumi kerrallaan - tarinankuljetuksessa/albumisarjassa kauempana olevat asiat jätän kuitenkin edelleen kohdan 4 tasolle. Jokaisen albumin loppu tulee jäädä avoimeksi teaseriksi, jossa annetaan ymmärtää, että nyt joku/jokin on pahassa pinteessä, mutta ymmärtämättä antaa liikaa informaatiota, jottei juonesta tulisi liian ennalta arvattava.
6. JOHTOPÄÄTÖKSET: Storyboard, mikäpä muu. Storyboardia en myöskään aio tehdä kuin albumi kerrallaan, sillä tarinaan tulee todnäk paljonkin muutoksia matkan varrella. Juonenrakennusprosessiani voisi verrata elinkaariarvioinnin tekoon ISO-standandisarjan mukaan eli syklisyys on juonen kehitysprosessissa taikasana. Jos päädyn umpikujaan jonkin ideani kanssa, peruutan askel askeleelta takaisinpäin mahdollisesti jopa vaiheeseen 2 asti, kunnes saan muutettua tarinaani toimivammaksi yrittäen välttää pahimpia kliseitä (ellei sitten juoni vaadi joissain kohdin tarkkaan mietittyä kliseisyyttä hyvän melodraaman/tragedian/niiden yhdistelmän aikaansaamiseksi

)
7. YHTEENVETO: Varsinainen piirtäminen. Albumi kerrallaan. Kun 3-5 ensimmäistä albumia ovat valmiina, tarjoan projektiani kustantajalle. Loppu riippuukin sitten yksinomaan potentiaalisesta kustantajasta eli jääkö juttu pöytälaatikkoon vai saanko julkaistua koko roskan vielä joskus. Toivottavasti jotain alkaa tapahtua viimeistään vuonna 2020
![Cool 8]](https://www.kvaak.fi/keskustelu/Smileys/classic/cool.gif)