Ykkösestä kuva ja suomennosnäyte ohessa. Omani bongasin kun tuo selkämyksen erilainen fontti kiinnitti huomion aikoinaan eräässä antikvariaatissa, jossa lehti oli erotettu keräilylehdistä roskaksi lastenhyllylle... Kerran olen nähnyt ykkösen myynnissä myös Huudossa - hinta nousi aika poskettomaksi vaikka kyse ei ollut parin huutajan nokittelusta, vaan huutajia oli toistakymmentä. Hinnassa taisi olla "muumilisää".
Mutta siis Aarnisalon Rami-vainaan hinnastossa on maininnat Muumipeikoista 1 ja 2/1958, molempien uusintapainoksista vuodelta 1967 sekä numerosta 4/1967. Ramin tuntien jotain perää tai juonta noissa maininnoissa on, hän ei niitä sinne köykäisin perustein ole listannut (tai muuten asiasta olisi erikseen maininta). Itseäni nämä on kuitenkin piinannut sen verran kauan, että luottamus Ramin tietoihin näiden osalta meinaa jo rakoilla.
Olen tätä yrittänyt selvittää silloin tällöin ja jonkunlaisesta -67 peikosta löytyy mainintoja (esim tuolla on numeroimattoman sellaisen ISBN:kin mainittu ->
http://www.kirjaseuranta.fi/Tove_Jansson/), mutta mistään ei selviä olisiko 1967 saattanut ilmestyä joku uusi Muumipeikko (nro "4"?) eikä pelkkää ykkösen uusintapainosta. Yksi mahdollisuus jota olen pohtinut on, että jossain kirjassa tai kuvakirjassa olisi ollut mainos tai mainoksia lehdistä, joita ei ole sitten kuitenkaan painettu. Niin tai näin, asia vaivaa ja lisätietoja/referenssejä tai kumoavia tietoja aiheesta arvostaisin.