Kirjoittaja Aihe: Kapteeni Kansantasavalta, mies Bengalista...  (Luettu 9820 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

petekari

• Kapteeni Kansantasavalta
  • Jäsen
Kapteeni Kansantasavalta, mies Bengalista...
« : 04.08.2008 klo 17:21:32 »
http://koti.mbnet.fi/kapuk/sivu1.htm

Sain pitkästä aikaa väsättyä Kapteeni Kansantasavalta sarjista.
Kaipaisin kommentteja työn...jäljestä.

Pitäiskö surruttaa Photarin filtterit täysille, vai riittääkö mielestänne tämänhetkinen käsittely.

Toisaalta en haluaisi tehdä tuota enää yhtään "paremmin". Eikä taidot tuon pidemmälle riittäisikään.

Mutta ehdotuksia otetaan vastaan.

Kysymyksessä on siis foto-hässäkkä.
Ja hahmo on suomalainen veteraani joka on palannut Bengalin viidakoista...
Eli aika absurdeissa fiiliksissä mennään.
tarina muuttuu hetikohta supersankari parodiaksi.

Kannattanee iskeä F11 nappulaa sivulla, niin näkyy isompana ja Backillä pääsee takaisin.

Pete

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Vs: Kapteeni Kansantasavalta, mies Bengalista...
« Vastaus #1 : 04.08.2008 klo 19:33:54 »
Alku tukehtuu tekstiin kokonaan ja vaatii motivaatiota lukea. Otsikkotekstit puuroa, ehkä turhia rikkomassa kuvaa. Kun musiikkia ei sarjakuvaan saa (kun ei ole semmoisia kappaleita jotka alkais soida kaikkien päässä), ei laulun sanojen käyttäminen muuta ku raskauttaa lisää.

Alun laatikkotekstit joutaisi osin pois, kuvakerrontaa tilalle. Onhan niissä asennetta mutta kun kuvatkin toimii! Ja fontti jälleen kerran ei toimi. Loput tekstit kaipaa lakonista niukkuutta. Ja on epäselvää kelle päänsisäinen laatikkoteksti selostaa, itselle vai lukijalle?

Sitte pääsee kuvakerronta voimistumaan ja se on persoonallisinta outoilua mitä on aikoihin nähty. Tekstilootat heikentää sitä, ajattele jos toi kuvitus räjähtäis jarruitta silmille?

Haluan nähdä tuota kuvakerrontaa. Viimeinen ruutu panee arvailemaan kuka ryntää ostamaan elokuvaoikeudet. Joops.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #2 : 04.08.2008 klo 19:43:45 »
Samoilla linjoilla, tuon tekstisisällön voisi kertoa muutamalla virkkeellä, jolloin kuvakerronta ei pysähtyisi. Muuten antaa palaa!
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

petekari

• Jäsen
« Vastaus #3 : 04.08.2008 klo 20:02:51 »
joo, osuitte aika ytimeen.

Mun järki sanoo ihan samaa, mutta kun mun sydän tykkäisi lässyttää piiiitkällisesti.
Ei vaan toimi.
Yritän keksiä "tekosyitä ja oikeutuksia" tekstin käyttöön.
Taitaa vaan olla lukijan aliarviointia...

ja tossa fontti asiassa on tapahtunut taas "ruutuharha", kun tunnista toiseen tuijottaa isolla ruudulla ja koko ajan on ZOOMannu ihan puhekuplan lähelle, ei tajua miten pienellä se lopulta luetaan.

täytyy säätää...
pete

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #4 : 05.08.2008 klo 06:59:36 »
Hoo hohoo, koulutetut kommentoikoot rauhassa ja antakoot rakentavaa kritiikkiään, mutta minä sanon vaan, että antaa tulla lisää sitä mukaa kuin valmistuu! On tätä itseasiassa jo ehditty odotellakin.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

petekari

• Jäsen
« Vastaus #5 : 05.08.2008 klo 08:53:00 »
haluaako joku suositella jotain muuta fonttia, tuo tämänhetkinen on digitalstrip

laitoin uuden etusivun..."kansikuvakkeen".
Tyylikäs ja lihaksikas kaveri....
Pete

tänks Anssi!

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #6 : 05.08.2008 klo 14:20:58 »
Joo, tekstiä on alussa liikaa. Sitä pitäisi joko jakaa useammalle kuvalle tai raakasti vaan lyhentää. Ja kun se on aika kuvailevaa kumminkin, niin itse laittaisin (ehkä kliseisesti) vaikkapa lähikuvan silmistä ja sitten niitä "järkyttävän kamalia hirveyksiä" kuvina - välähdyksinä, muistoina. Mikäli se ei spoilaa (paljasta juonesta) liikaa jotain tulevaa. Vaatii tietysti paljon duunia. Ja se on aina ikävää  ;D
Naputatko tekstiä capslock päällä? Siinä kun on tuo capital-i eli päätteellinen iso "I"-kirjain. Häiritsee mua kun kaikki iiit on isoja. Sehän juontuu amerikkalaisesta sarjakuvatekstauksesta, jossa persoonapronomini on saatava erottumaan kaikista muista pölkkykirjaimista.
Muuten kyllä vallan komiaa jälkeä! Jatkoa odotellen.

Sarjakuvafontteja voi koittaa löytää täältä, vaikka suurin osa onkin aika kamalia.

Timo
« Viimeksi muokattu: 05.08.2008 klo 16:44:43 kirjoittanut Timo Ronkainen »

petekari

• Jäsen
« Vastaus #7 : 06.08.2008 klo 13:38:35 »
toi kyseinen fontti "DigitalStrip" on pelkkää isoa kirjainta.
Mutta ihan vaan tiedoksi että ei mulla ole Caps Lock-päällä  ;D

Mikä fontti teidän mielestä olisi hyvä, harkitsen "Crime Fighteria"

Joo yritän revittää täysin absurdilla linjalla, toisaalta yritän saada kaikenlaisia supersankari kliseitä ujutettua mukaan.

Teen tätä aika rock n' roll asenteella, pienet virheet ei haittaa, päinvastoin. Nytkin tulee jäätyä hieromaan yksittäisiä ruutuja aivan liian pitkäksi aikaa...

Pete

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #8 : 06.08.2008 klo 16:09:50 »
Minun makuuni ei ollut liikaa tekstiä. Tämä on lupaava, oletko kokeillut tekstata käsin? Inhimillinen kädenjälki voisi antaa hienon kontrastin muuhun ilmaisuun.

Todella hyvä idea.

petekari

• Jäsen
« Vastaus #9 : 16.02.2009 klo 19:13:12 »
Päivitin pitkästä aikaa.
Tai oikeastaan en päivittänyt, vaan muutin kolme ekaa sivua.
Laitoin vähän "tummempaa fiilistä", paraniko? enpä tiedä...
Pete

bats

• Jäsen
« Vastaus #10 : 21.02.2009 klo 15:00:33 »
Voisi olla aika kirjoittaa ensimmäinen viestini Kvaakkiin.

Sarjakuva vaikuttaa minusta erittäin hyvältä! Tyylikästä kuvakerrontaa, valokuvatyyli sopii tähän erittäin hyvin. En ole itse lukenut tällä tyylillä tehtyjä sarjakuvia, joten en ole tyyliin ainakaan kyllästynyt. Tarinakin vaikuttaa mielenkiintoiselta. Toivoisin kuitenkin ettet lyö hommaa täysin läskiksi vaan yrität pitää tarinan jotenkin "uskottavana" - niin uskottavana kuin supersankarisarjakuva voi olla - mikä ei tarkoita etteikö huumoriakin voisi olla. Suomalainen supersankari kuulostaa loistavalta idealta! Onko muuten kyse tulevaisuudesta, tuli mieleen tuosta Suomen puolustamisesta Bengalin sodasta vaikka se varmaan vitsi olikin.   ;D

Tekstiä voisi ehkä tiivistää, ja lyriikat voisi jättää pois niin kuville olisi enemmän tilaa ja sarjakuva olisi avoimempi.

Aloin miettimään tuota musiikkijuttua. Missä sanotaan että sarjakuvassa ei voisi olla musiikkia? Tarkoitan että nettisarjakuvaanhan voisi aivan helposti lisätä jonkinlaisen soittimen, joka soittaa vaikkapa tuota Thin Lizzyn biisiä samalla kun sarjakuvaa luetaan. No, tämä oli vain yksi idea.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2009 klo 15:17:01 kirjoittanut bats »
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

petekari

• Jäsen
« Vastaus #11 : 23.02.2009 klo 10:17:13 »
Kiitän.

Taistelen itseasiassa koko ajan tuon "läskiksi lyömisen" kanssa.
Periaatteessa haluaisin pitää homman edes jotenkin vakavana, mutta koska minulla ei oikeasti olisi aikaa tähän projektiin yhtään, se on vaikeaa.
Silloin joutuisin oikeasti miettimään tuota tarinaa ja dialogia.

Toinen syy on tietysti että en ole varma riittääkö mun taidot muuhun kuin tarinan totaaliseen naurettavuuteen ja absurdiin sekoiluun.
Ja kolmas syy on että haluan tehdä tätä liikoja miettimättä. Ideoita otetaan vastaan...
Pete

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #12 : 23.02.2009 klo 10:32:55 »
Oliko nuo kannet Kvaakin galleriassa nyt pelkkiä valekansia, vai onko ihan oikea lehti tullut/tulossa?

Timo

petekari

• Jäsen
« Vastaus #13 : 23.02.2009 klo 13:07:57 »
On tulossa. Yritän saada sarjisfestareille valmiiksi tuon "Synty-tarinan".
Mutta en ihmettelisi jos kyseessä olis vasta ensivuoden festarit...heh...
Mulla on suht valmiita sivuja, odottamassa nettiin menoa n. 3kpl.
Veikkaisin että valmiista tarinasta uupuu n. 5-sivua. Tai jotain...

Tuolta voi seurata etenemistä.

ja "oikeasti-lehti" tarkoittaa itse printattuja värikopioita yhteen niitattuna.

Pete

Oliko nuo kannet Kvaakin galleriassa nyt pelkkiä valekansia, vai onko ihan oikea lehti tullut/tulossa?

Timo

petekari

• Jäsen
« Vastaus #14 : 16.09.2009 klo 22:26:18 »
oho! ihme!
Päivitin sarjista, sivut 10-12 ovat siis uusia.

Friikillä meiningillä mennään eteenpäin.
Ja jäihän sinne virheitäkin. Ei mahda mitään, sehän on pientä että joku puhekupla jää laittamatta...heh.

Siirryin crimefighter-fonttiin.
Ja kyllä, yritän tietoisesti ujuttaa sanan "mystinen" mahdollisimman monta kertaa stooriin.

Eniten toivon tällä hetkellä että saan tarinan ulos "avaruusasemalta", olen täysin kuvakulman, eli kuvakulmattomuuden armoilla, kun tuota paikkaa ei oikein pääse oikeasti kuvaamaan. Näkyy käytännössä kuvien toistamisella.
Sinänsä ei toi nyt kauhea ongelma ole, Punk-hengessä tekeminen tapahtukoon, jatkossakin.