Kirjoittaja Aihe: Miten saan terät puhtaaksi musteesta?  (Luettu 3311 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OM

• Jäsen
Miten saan terät puhtaaksi musteesta?
« : 20.07.2008 klo 13:18:18 »

Voisiko joku kertoa , miten saisin muste teristä kuivuneen musteen pois? Ei meinaa lähteä millään. Ostin kirpputorilta ison kasan teriä joista osaan on muste kuivunut tosi kovaa kiinni. Ruostuneet ne eivät ole, mutta liotus vedellä auttoi vain vähän.

Kiitollinen sheriffi redman tässä pyytääpi apua!

tertsi

• Vieras
Vs: Miten saan terät puhtaaksi musteesta?
« Vastaus #1 : 20.07.2008 klo 14:21:22 »

Voisiko joku kertoa , miten saisin muste teristä kuivuneen musteen pois? Ei meinaa lähteä millään. Ostin kirpputorilta ison kasan teriä joista osaan on muste kuivunut tosi kovaa kiinni. Ruostuneet ne eivät ole, mutta liotus vedellä auttoi vain vähän.

Kiitollinen sheriffi redman tässä pyytääpi apua!
Osta nestettä, jolla putsataan rapidoja. Vaikka Temperasta.

EDIT:
Käytetyissä terissä voi olla ongelmana myös se, että ne ovat löystyneet ja tylsistyneet käytössä. = Pilalla.
« Viimeksi muokattu: 20.07.2008 klo 14:26:04 kirjoittanut Tertsi »

Ile Ruokola

• kuvittelija
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 03.08.2008 klo 13:44:36 »

Voisiko joku kertoa , miten saisin muste teristä kuivuneen musteen pois?

Olen raapinut tussia teristä pois raaásti vaan partakoneen terällä. Ei ollut edes kohtalokkaan epäterveellistä terille, kuluvathan nuo kuitenkin ajan myötä. Pelikan -tussi lähtee paremmin kuin Winsor&Newtonin tussi, joka on kuin liimaa kovetuttuaan.

Ninni

• Jäsen
« Vastaus #3 : 03.08.2008 klo 17:02:28 »
Minä olen liottanut välillä ja sitten raaputellut partaterällä/skalpellilla/mattoveitsen terällä. Vankasti jämähtäneitä teriä on vaikea saada täysin puhtaiksi, mutta kyllä tolla konstilla pahimmat ryönät lähtee.

Malpo

• Vieras
« Vastaus #4 : 10.08.2008 klo 01:46:55 »
Itse olen ensin laskenut lavuaariin/johonkin astiaan lämmintä vettä, antanut liota jonkun aikaa ja sitten raaputtanut paperilla.

Jos on jotain töhnää vielä jäänyt, olen sitten jollain pikkusaksilla/pinseteillä/tms. kylmänviileästi rapsutellut kuivuneita kökkäreitä pois.