Kirjoittaja Aihe: Lisääkö tekijän nimikirjoitus sarjiksen keräilyarvoa?  (Luettu 20279 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
Vs: Lisääkö tekijän nimikirjoitus sarjiksen keräilyarvoa?
« Vastaus #15 : 27.06.2008 klo 17:02:47 »
Googlen kuvahaulla löytyy helposti Ditkon kuva.

Mjoo, täsmennetäänpä sitten taas; tästä oli paljon keskustelua jenkkipalstoilla, kun ensimmäinen Spider-Man elokuva tuli. Ditkosta tiedetään yhteensä kuusi tai seitsemän valokuvaa, mutta tuo ohessa oleva taitaa olla niistä tuorein. Eli siis viimeisen n. 40 vuoden ajalta hänestä ei tunneta yhtään valokuvaa.
Silloin muistaakseni sanoivat asiasta tietävät, että peräti nuo kaikki valokuvat olisi kätketty jonnekin mukaan Spider-Man ykköseen. Että siitä vaan sitten pysäytyskuvia kelaamaan: mitä kätkeytyykään taustan seinille ja pöydille?
(Ihan elokuvan peruskatsomisella ei kyllä yhtään sattunut silmään).

Chompp

• Jäsen
« Vastaus #16 : 28.06.2008 klo 09:31:31 »
(Siinä on taiteelliselta kannalta semmoinenkin juttu, että vaikka ainutkertainen luonnos on omaperäisempi, saattaapi olla, että se tulee paljon haparoivammin tehdysti, kuin se monesti toistettu, jonka piirtäjä on ainakin rutinoitunut tekemään hyvin - tuli väistämättä tämä havainto tehtyä, kun kerran seurasin erästäkin Don Rosaa piirtelemässä faneille).
Minulla taas on aivan päinvastaisia kokemuksia; kun itse olen pyytänyt Rosaa piirtämään, jonkin hieman harvemmin pyydetyn hahmon, niin hän on oikein luonnostellut sen ensin ja tussannut sitten. Toisin kuin jos olen halunnut piirroksen esim. iloisesta Akusta niin tulos on ollut melkoisen hutaistu.

Vieraista vierain

• Vieras
« Vastaus #17 : 13.08.2008 klo 18:19:55 »
Kun tuo Don Rosa näköjään on otettu puheeksi, mietin tässä, kuinkahan paljon kehtaisi pyytää Don Rosan kirjan nahkakantisesta versiosta? (Esim. Tuo Temppeliherrojen kätketty kruunu -kirja?) Hyvässä kunnossa kyllä, ja mustavalko kuvalla. Mitähät herrasväki sanoo? Maksoivat tuolloin sitä n. 1000 markkaa.

marko70

• Vieras
« Vastaus #18 : 13.08.2008 klo 20:23:35 »
Kun tuo Don Rosa näköjään on otettu puheeksi, mietin tässä, kuinkahan paljon kehtaisi pyytää Don Rosan kirjan nahkakantisesta versiosta? (Esim. Tuo Temppeliherrojen kätketty kruunu -kirja?) Hyvässä kunnossa kyllä, ja mustavalko kuvalla. Mitähät herrasväki sanoo? Maksoivat tuolloin sitä n. 1000 markkaa.
250 tarjottu

Vieraista vierain

• Vieras
« Vastaus #19 : 13.08.2008 klo 21:22:36 »
Kiitoksia vain.

Olen ensisijaisesti myymässä serkulleni, joka tästä oli jo tarjonnut omat hintansa. Vastasi nyt itse maksavansa hiukan runsaammin, joten oletettavasti se lähtee "sukuun". Kiitoksia kuitenkin.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #20 : 14.08.2008 klo 02:49:14 »
" Lisääkö tekijän nimikirjoitus sarjiksen keräilyarvoa?"

Vastaus: EI! Paitsi jos se on harvinainen. Mutta, palaan:

Keräilyarvo on yleensä ja aina toissijainen sisältöön nähden. Keräilyarvolla ei ole koskaan ollut tekemistä oikean arvon kanssa. Siis sarjakuvan SISÄLLÖN. Kaikki muu on toissijaista. Sisältö olisi kaikkein kivintä kaikessa, mutta: harvinaisuus ja/tai joku muu semmoinen määrää yleensä hinnan sarjakuvissa tai postimerkeissä. Postimerkin ja sarjakuvan ero on, tai sen pitäisi olla: sarjakuvassa on kertomus. Postimerkissä on vain hampaat. mastus, eli maste.

Timo

Sinilakki

• Vanha Homekorva
  • Jäsen
  • I found it, I keep it.
« Vastaus #21 : 14.08.2008 klo 16:53:25 »
Harmillista kun serkullensa myy. Minäkin olisin voinut tarjota sellaiset 270 euroa, ja siitä tulikin mieleeni, että taidan aloittaa nahkakantisen Rosan metsästyksen. Hyvä alku olisi Divari osiossa?

Niin, ja tuo nimikirjoitus. Kyllä se lisää keräilyarvoa, mutta ei aina rahallista-arvoa. Tietysti jos kyseessä on Carl Barks tai jonkin muu todella kuuluisa henkilö. (Kirjoissa J.K. Rowlingin signeeraamalla kirjalla voisi saada 30 000 puntaa....) Mutta jos nimi ei ole niin suuri, allekirjoitus voi listä tunnearvoa omistajalle, mutta harvemmin rahallista arvoa. Sarjakuvien keräily on hankala aihe. Keräilijöitä kyllä on, mutta hinnat ovat sopimattomia. Joskus jokin maksaa mitä maksaa, joskus taas ei.
Hold on tight.

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #22 : 14.08.2008 klo 23:17:55 »
Omistuskirjoitus/piirros lisää kyllä tuotteen keräilyarvoa minulle juuri siinä kirjassa johon sen nimmarin on saanut pyydettyä, muille omistetuista teoksista ei viitsi juuri ylimääräistä maksaa ellei niissä ole sitten erityisen hieno kuva.
Muuten  nuo vaatimattomatkin kuvat kyllä saavat aina iloiselle mielelle kun albumin aukaisee. Olisiko näitä nimmareita/piirroksia nyt noin 10kpl eri albumeissa, mitään erityistä keräilyä niihin ei liity, toki jos pidän teoksesta niin jaksan kyllä sitä nimmaria jonottaa pidemmänkin tovin, kuten esim. Blacksadin tapauksessa.
Omassa Pieniä voittoja-albumissa on tämmöinen sutaisu.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

sarjiskeräilijä

• Jäsen
  • Sarjakuvat ovat minulle intohimo.
« Vastaus #23 : 18.11.2008 klo 22:37:15 »
Minulta löytyy hyllystä Aku Ankan parhaat -kirja omistuskirjoituksella ja Don Rosan nimikirjoituksella. Mahtaakohan lisätä rahallista arvoa? No, ainakin tunnearvoa lisää. :)

MTT

• Jäsen
« Vastaus #24 : 16.12.2008 klo 15:06:04 »
Kyllä itse väittäisin nimmarin lisäävän vähän kirjan arvoa, tietysti itselle (jos on nimmarin itse hankkinut) sillä on suurin tunnearvo mutta aina noista muutaman euron voi pyytää myynnissä enenmmän.

Ja tietysti muut "efektit" voi olla kanssa hienoja. Mulla on se vanha Crumbin Pilajuttuja ja piirroksia Robert Crumbin nimmarilla ja veritahralla varustettuna :-)
(PS. Veritahra oli muistaakseni ? jo ennen nimmaria joten se ei valitettavasti ole alkuperäistä Crumbia).

-MTT

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #25 : 16.12.2008 klo 21:01:40 »
(PS. Veritahra oli muistaakseni ? jo ennen nimmaria joten se ei valitettavasti ole alkuperäistä Crumbia).

"Kerään sarjakuviini tekijöiden nimikirjoituksen, sormenjäljet ja dna-näytteen". :D

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #26 : 17.12.2008 klo 05:16:59 »
Saisinko nimmarin, DNA-näytteen, sylkinäytteen, hilsettä, hiuskiehkuran, sormenjäljen, hikipisaran, JA jos se ei ole liikaa pyydetty, niin pikku pikku piirroksen?

T

Barksi

• Jäsen
« Vastaus #27 : 17.12.2008 klo 14:19:19 »
Saisinko nimmarin, DNA-näytteen, sylkinäytteen, hilsettä, hiuskiehkuran, sormenjäljen, hikipisaran, JA jos se ei ole liikaa pyydetty, niin pikku pikku piirroksen?

Kun Jippes piipahti Suomessa ensikerran, kävin tietenkin pyytämässä nimmarin kavereitteni kanssa. Myöhemmin kun vertailimme signeerauksia keskenämme, kirjani välistä, signeerauksen vierestä, putosi Jippesille kuulunut viiksikarva (oletettavasti). Olisikohan pitänyt laittaa talteen?  :)

sarjiskeräilijä

• Jäsen
  • Sarjakuvat ovat minulle intohimo.
« Vastaus #28 : 17.12.2008 klo 16:57:50 »
Viiksikarva saattaisi aika helposti hävitä kirjan välistä. Enkä minä nyt ainakaan pyytäisi mitään muuta kuin nimmarin, ja jos mahdollista niin piirroksen. Toki jotkut voi haluta jotain muutakin, esim. hiuksen tai jotain. Se vaan tuntuu minusta vähän oudolta.

Maso

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #29 : 21.11.2012 klo 19:46:28 »
Katsoin taannoin ebayltä mm. signeerattuja Frank Millereitä ja sanoisin, että nimikirjoitus vaikutti lisäävän ainakin pyyntihintaa. Toisaalta myös ilman signeerausta tulleista kovakantisista ja numeroiduista DD Visionaries opuksista pyydettiin järjettömiä hintoja. (sulkeutuneissa kohteissa oli vähän maltillisempia hintoja)