Kvaak.fi - keskustelu

Sarjakuvantekijöiden keskustelut => Piirtäminen, tekstaus, väritys ja skannaus => : Patrick Wester 22.08.2003 klo 10:08:24

: perrrrssss....pektiivi
: Patrick Wester 22.08.2003 klo 10:08:24
Perspektiivihommelithan on tunnetusti hankalia ja yleensä ainakin meikäläinen heittelee niitä silmämääräisesti. Olisi kuitenkin kiva tietää ihan tarkastikin noita sääntöjä, eli jos jollakin on GEOMETRIASTA tietoa niin voisi antaa vinkin, tai osoittaa netistä saitin missä aiheesta olisi enemmän.  
Eli: Pakopistettä hyväksykäyttäenhän on sangen yksinkertaista saada aikaan esmes horisonttiin katoava valopylväsrivistö joka pienenee niin että palut lyhenevät oikein ja paalujen välit lyhenevät niinikään oikein. Mutta: Millä vinkeellä saa esimerkiksi kohti horisonttia pienenevän kerrostalon julkisivun ikkunat ja ikkunanvälit pienenemään oikeaoppisesti? Valopylväisiin verrattuna tuo on monimutkaisempi koska siinä on ikäänkuin kaksi muuttujaa, ikkunan leveys joka muuttuu kauemmas mentäessä ja lisäksi ikkunoitten väli, joka muuttuu kauemmas mentäessä.
Luulisi netissä olevan jonkun sivuston jossa kelataan aihetta, jonkun oppilaitoksen sivu tms? Vai pitääkö minun rehata takapuoleni kirjastoon tästä... dammit!  
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Timo Ronkainen 22.08.2003 klo 10:41:50
Toi on kai semmonen kahden pisteen perspektiivi. En ole mikään paras minäkään perspektiivihommissa. Kirjastosta löytää parhaiten oppaita ja hauskempi niitä on kirjasta zoomaillakin.
Sit on muuten tämmönen kirja (josta ei ole omaa kokemusta, eli en tiedä miten hyvä/huono on):
David Chelsea:
Perspective! for Comic Book Artists: How to Achieve a Professional Look in Your Artwork
Löytyy ainakin amazonilta. Ehkä BookPlussaltakin.

Timo
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Juha Kouvalainen 22.08.2003 klo 10:46:08
Millä vinkeellä saa esimerkiksi kohti horisonttia pienenevän kerrostalon julkisivun ikkunat ja ikkunanvälit pienenemään oikeaoppisesti? Valopylväisiin verrattuna tuo on monimutkaisempi koska siinä on ikäänkuin kaksi muuttujaa, ikkunan leveys joka muuttuu kauemmas mentäessä ja lisäksi ikkunoitten väli, joka muuttuu kauemmas mentäessä.

Silmämääräisesti?

Horisonttiin vedetyillä viivoilla saat ikkunan ylä- ja alapokat vatupassiin, mutta liekö noiden pystykarmien paikkoihin mitään muuta konstia kuin harjaannuttaa silmää.

Tämäkin on sarjakuvassa joskus vähän toissijainen juttu. Pientä perspektiiviliioittelua (esim. ns. kalansilmälinssin läpi katsottu kuva) heittää kyllä nuo horisonttiviivatkin sopivasti mutkille, ettei siinä paljon viivoitinta tarvitse.

Vai oletko ihan Giraudia tekemässä?
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Juha Kouvalainen 22.08.2003 klo 10:48:39
Toi on kai semmonen kahden pisteen perspektiivi. En ole mikään paras minäkään perspektiivihommissa. Kirjastosta löytää parhaiten oppaita ja hauskempi niitä on kirjasta zoomaillakin.
Joo siis kahdella pisteellä onnistuu kyllä, mutta tällöin kuvakulma on tosiaan jotain äärimmäisyyksiin väännettyä sammakko- tai lintuperspektiiviä. Jos kuvataan normaalia raittia ihmisen tasolta niin tahtoo se toinen pakopiste karata reippaasti työpöydän puolelle.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Welzu2 22.08.2003 klo 10:56:09
Yksi mielenkiintoisimpia tapoja tehdä perspektiivi on Byrnellä, joka piirtää ihan ensimmäisenä ruutuihin aina melko tiheän ruudutuksen mukailemaan perspektiiviä ja piirtää sitten hahmot ja taustat sen mukaan. On kuulemma käyttänyt sitä tyyliä alusta asti.
Kokeilin itsekin sitä taannoisessa projektissa ja kyllä sillä saa ihan mukavaa jälkeä, kumitettavaa tulee vaan hirmuisesti.

Onko täällä muutes kirjautumisen kanssa jotakin onkelmaa, kun tää heittää mut koko ajan pois?
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Timo Ronkainen 22.08.2003 klo 10:58:19
Jos kuvataan normaalia raittia ihmisen tasolta niin tahtoo se toinen pakopiste karata reippaasti työpöydän puolelle.
Saattaa joo, en tiä. Tuo on ainakin toisinaan ollut ongelma. En tiedä miten muut tekee. Kirottua on tämä.
Pitänee vaan tehdä semmosia tyylitellymmän oloisia juttuja, jossa ei oikealla perspektiivillä ole mitään väliä.
Winsor McKay tosin sanoi, että kun perspektiivin hallitsee, on loppu silkkaa pässinlihaa. Ja se mies tosiaan hallitsi perspektiivin!

Timo
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Jukka Koivusaari 22.08.2003 klo 11:43:14
Köyhän miehen vektorigrafiikkaa voi tehdä käsipelillä kynällä ja viivoittemella.
(Nyt tulee vähän sekavaa juttua - Olis helpompi piirtää kuva , mutta töissä ei viitti ja kotona on modeemi sökö)

 Eli piirretään kuvan viereen sivulta perspektiivitön projektio  (y,z)- koordinaatistoon, ja päälle ylhäältäpäin kuvattu(x,z)-koordinaatteihin.
Jossa siis x on vaaka-, y korkeus-, ja z syvyyssuunta.


(x,z)-kuvan alle  ja( y,z)-kuvan viereen piirretään projektiopinta  eli siis se paperin pinta jolla kuva näkyy. Näiden viivojen ulkopuolelle merkitään katsojan paikka.
Kummastakin projektiokuvasta samasta piirrettävästä pisteestä (eli vaikka nyt sen ikkunanpokan ulkoreunan vasen alakulma - sivultapäin katsoen tietysti vain vasen alakulma ja päältä vasen etukulma) piirretään viivat katsojaan.
 Näiden viivojen ja  projektiopinnan leikkauspisteeestä piirretään suorassa kulmassa viivat paperille.
Viivojen leikkauspisteessä on alkuperäisen pisteen perspektiivikuva.

Käytännössä jompi kumpi apukuva piirretään ensin ja haetaan siitä toisen kuvan z-koordinaatit .

Menetelmä on työläs ja suttuinen , mutta voi olla luonnosteluvaiheessa avuksi.
 Itse en ole sitä koskaan tosissani käyttänyt, mutta kokeiltu ja toimii.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Patrick Wester 22.08.2003 klo 11:43:46


Silmämääräisesti?

Horisonttiin vedetyillä viivoilla saat ikkunan ylä- ja alapokat vatupassiin, mutta liekö noiden pystykarmien paikkoihin mitään muuta konstia kuin harjaannuttaa silmää.

Tämäkin on sarjakuvassa joskus vähän toissijainen juttu. Pientä perspektiiviliioittelua (esim. ns. kalansilmälinssin läpi katsottu kuva) heittää kyllä nuo horisonttiviivatkin sopivasti mutkille, ettei siinä paljon viivoitinta tarvitse.

Vai oletko ihan Giraudia tekemässä?

Kyllähän noita silmämääräisesti tekee, mutta näin syntyvä "perspektiiviliioittelu" muodostuu täten tyyliseikaksi joka väkisinkin leimaa kokonaisuutta asettaen rajoja muullekin ilmaisulle työn alla olevassa jutussa. Heh, vaikka en olekaan Giraudia tekemässä, noi hommat olisi hyvä tietää. Asioita on hyvä tietää. Ja kerrankos sitä joutuu jotakin kaupungin yleiskuvaa väsäilemään. Kun joutaa niin sama kai se on satsata kunnon opukseen missä perspektiivihommelit on selostettu.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Patrick Wester 22.08.2003 klo 11:50:24

Köyhän miehen vektorigrafiikkaa voi tehdä käsipelillä kynällä ja viivoittemella.
(Nyt tulee vähän sekavaa juttua - Olis helpompi piirtää kuva , mutta töissä ei viitti ja kotona on modeemi sökö)

 Eli piirretään kuvan viereen edestä perspektiivitön projektio  (x,y)- koordinaatistoon, ja päälle ylhäältäpäin kuvattu(x,z)-koordinaatteihin.
Jossa siis x on vaaka-, y korkeus-, ja z syvyyssuunta.


Vau, kiitti. Tuota pitää illan ratoksi testailla. En ihan ensilukemalta osaa mieltää mitä syvyyssuunnalla on asian kanssa tekemistä, mutta selostus vaikutti pätevältä ja uskottavalta. Pitää kokkeilla tuotakin.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Jukka Koivusaari 22.08.2003 klo 12:02:06
En ihan ensilukemalta osaa mieltää mitä syvyyssuunnalla on asian kanssa tekemistä,

 Perspektiivillä ei paljon muun kanssa taida tekemistä ollakkaan.
Eli siis se (x,z)-kuva on ikäänkuin "sateliittikuva" maisemasta.

Unoihtui vielä toinen takuuvarma ja helppo tekniikka , eli ns. tarmokoivistot.
Ota valokuva ja piirrä päälle ;)
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Patrick Wester 22.08.2003 klo 12:20:37
En ihan ensilukemalta osaa mieltää mitä syvyyssuunnalla on asian kanssa tekemistä,

 Perspektiivillä ei paljon muun kanssa taida tekemistä ollakkaan.

Haa, tiesin että tässä on joku juttu mitä en täysin ole ymmärtänyt..! :)

Unoihtui vielä toinen takuuvarma ja helppo tekniikka , eli ns. tarmokoivistot.
Ota valokuva ja piirrä päälle ;)

Ai niinkö se tekee? Sitä pitäisi muutenkin räiskiä digikameralla aivan helkkaristi kuvia kaiken maailman kohteista kaiken aikaa, jotta olisi mistä ammentaa sitten kun tarvii mallia, ettei tarvisi sitten viime hädässä aina plarata epätoivoisena lehdyköitä ja surffailla...    
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Jukka Koivusaari 22.08.2003 klo 12:27:49
Ai niinkö se tekee? Sitä pitäisi muutenkin räiskiä digikameralla aivan helkkaristi kuvia kaiken maailman kohteista kaiken aikaa, jotta olisi mistä ammentaa sitten kun tarvii mallia, ettei tarvisi sitten viime hädässä aina plarata epätoivoisena lehdyköitä ja surffailla...    

 Ainakin Hesarin kuukausliitteen sarjakuvan taustat on tehty noin. Niistähän näkee, että ne on "väritetty" valokuvilla.
Joku paremmin asioista perillä oleva kertoi , että sillä on joku videokamera-projektori-digitaaliviritys, jolla se kuvailee ja piirtää.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Reima Mäkinen 22.08.2003 klo 13:08:52
Pakkohan tähän keskusteluun on osallistua.
Valokuvia kun olen käyttänyt, vaikkapa mainitulla Tarmokoivistois -tekniikalla, niin minusta rakennuksista yms. tulee helposti aivan perseen näköisiä. Ihmisiä on hankala joskus liki mahdoton saada istumaan (tai seisomaan) samaan kuvaan.
Niinpä mulla on alkanut vakiintua semmoinen puolivillainen mallista (joko foto tai elävä)  piirtäminen. Eli että kattoo kuvasta vähän osviittaa ja silmällä sovittaa loput.

Tässä myös huomaa tosi hyvin valokuvattaessa käytettyjen selkeästi erilaisten linssien (polttovälien) vaikutuksen kuvaan. Sama juttu joittenkin 3D ohjelmien kanssa. Ei hyvä, jos pitää lähtee hakemaan siinä piirtämishässäkässä vielä sopivaa linssiä kehiin. Mistä taas päästään sarjakuvassa sangen käytännöllisiin "laajakulmaotoksiin", mutta se onkin sitten jo toinen tarina.

Suuntaisperspektiivi, siis se, että unohtaa pakopisteet ja et viivat pakenee suurin piirtein saman suuntaisina kaikki, on joskus ihan ok.
Sitten mangapiirtäjillä on kans joku sellanen puolihulvaton käytäntö ihan kai melki maan tapana. En nyt muista millä nimellä sitä kutsuttiin. Se kumminkin perustuu siihen, että syvyysvaikutelmaa latistetaan.

Ylipäätään, jos laittaa kuvaan etualan, "keskivaiheen" ja "kaukaisuuden", nii siinäkin on syvyyttä jo riittävästi moneen lähtöön.
Ja totta, tässä tuli nyt taas nippu kepulikonsteja, joilla itseään kunnioittava supersankaripiirtäjä ei tee yhtikäs mittää.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Juha Kouvalainen 22.08.2003 klo 14:37:27
Vittu. Jätkäthän heittää läppää kuin jotkut matemaatikot. Sarjakuviahan tässä vaan piirretään, perkele  ;D

Mutta vakavasti puhuen, vaikka silmä (tai itse asiassa aivojen näkökeskus ja pari muuta osastoa) olisi kuinka harjaantunut kolmiulotteiseen ajatteluun, väistämättä jossain suhteessa sattuu pieniä perspektiivivirheitä. Tällä ei kuitenkaan ole mielestäni kokonaisuuden kannalta ratkaisevaa merkitystä, ellei nyt tosiaan tehdä ihan valokuvantarkkaa realistista sarjakuvaa, jossa virheet vievät aika helposti uskottavuuden jäljestä.

Tosiaan nuo projektiot auttavat, mutta eikö tällöin ole jo helpompi ottaa nykytekniikka käyttöön, mallintaa ympäristö jollakin 3D-ohjelmistolla vaikka vain karkeasti, tulostaa halutut kuvakulmat ja tussata vaikka valopöydällä niistä läpi.

Ok. Huono idea. Sarjakuvathan pitää tehdä käsin alusta loppuun. Joo.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: JJ Naas 22.08.2003 klo 14:46:23
Sitten mangapiirtäjillä on kans joku sellanen puolihulvaton käytäntö ihan kai melki maan tapana. En nyt muista millä nimellä sitä kutsuttiin. Se kumminkin perustuu siihen, että syvyysvaikutelmaa latistetaan.

Joo, se on aika hassu... Kohteiden koko ei muutu, vaan sijainti ruudulla määrää etäisyyden: mitä lähempänä ruudun yläosaa kohde on sitä kauempana se on, ikään kuin jossain linnunsilmäperspektiivistä kuvatussa tietokonepelissä tyylin vanhat Ultimat tai Zeldat. (Tätäkö tarkoitat?)
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Jukka Koivusaari 22.08.2003 klo 16:40:14
Sitten vielä kirjoitin läven päähäni :P

Eli piirretään kuvan viereen edestä perspektiivitön projektio  (x,y)- koordinaatistoon, ja päälle ylhäältäpäin kuvattu(x,z)-koordinaatteihin.
Jossa siis x on vaaka-, y korkeus-, ja z syvyyssuunta.

Siis se viereen tulevan kuvan pitää olla (y,z) korkeus/syvyys- koordinaateissa , tietysti koska tässä haetaan korkeussuuntaista syvyysvaikutelmaa.
Elikkä kuvan päälle aihe yläpuolelta ja viereen sivulta kuvattuna.

Vai oliko se nyt näin , jokatapauksessa kokeilemalla selviää - vaihtoehtoja ei ole hirveän montaa. Ja tässä taisi olla parikin eri tapaa tehdä tuo oikein.

Jonkunverran aikaa , kun viimeksi tätä kunnolla testailin.

: Re:perrrrssss....pektiivi
: Rami Rautkorpi 22.08.2003 klo 18:20:54
Mikäli ymmärsin kysymyksenasettelun oikein, ratkaisu on tässä:

http://koti.mbnet.fi/ramir/perspektiivi.html (http://koti.mbnet.fi/ramir/perspektiivi.html)
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Tero Mäntylä 22.08.2003 klo 18:29:30
P oikein. Mutta: Millä vinkeellä saa esimerkiksi kohti horisonttia pienenevän kerrostalon julkisivun ikkunat ja ikkunanvälit pienenemään oikeaoppisesti?  

Tohon ikkunoiden pystyviivoihin on ainakin yksi keino. Ihan kirjasta How to Draw Manga: Putting Things in Perspective lunttasin ja kuvat ovat samasta kirjasta.

Eli yleensä nuo ikkunat voidaan sijoittaa suorakaiteen sisään. Suorakaiteen keskipisteen saa selville piirtämällä viivat vastakkaisista kulmista myös silloin kun suorakaide on perspektiivissä. Kun keskipiste on selvillä onkin helpompi jakaa suorakulma osiin. Loppu menee silmävaralta.

kuvat

http://www.studio-rain.com/tpm/pics/p1.jpg
http://www.studio-rain.com/tpm/pics/p2.jpg

Eiköhän tätä voi soveltaa isommissakin kohteissa.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Tero Mäntylä 22.08.2003 klo 18:31:29
http://koti.mbnet.fi/ramir/perspektiivi.html (http://koti.mbnet.fi/ramir/perspektiivi.html)

Ja näämä samaan aikaan joku teki asiasta paljon paremman esityksen. Kiitos Rami.

Nopealla googleamisella löysin pari ihan kelvolliselta tuntuvaa how to draw sivustoa.

http://www.wetcanvas.com/ArtSchool/Toolbox/LearningHowToDraw/

http://www2.evansville.edu/studiochalkboard/draw.html
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Veli Loponen 23.08.2003 klo 01:00:08
Esimerkki mainitsemastani Byrnen tyylistä löytyy vaikka osoitteesta http://www.network54.com/Hide/Forum/thread?forumid=251973&messageid=1054437881&lp=1054437998
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Juha Kouvalainen 23.08.2003 klo 12:49:32
No tuo Byrnen esimerkki oli kyllä hyvä, sillä ainakin tuossa suurimmassa ruudussa tuollainen "lentokoneperspektiivi" on kyllä sellainen piirrettävä, että koordinaatisto on käytännössä välttämätön, tai muuten nuo talot vinksottaisivat minne sattuu. Nuo pienempien ruutujen kuvat menisivät varmasti ilman ruudutustakin melko hyvin kohdalleen.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Patrick Wester 25.08.2003 klo 16:14:58
Mikäli ymmärsin kysymyksenasettelun oikein, ratkaisu on tässä:

http://koti.mbnet.fi/ramir/perspektiivi.html (http://koti.mbnet.fi/ramir/perspektiivi.html)

Vau, tuossapa se tuli kaikessa yksinkertaisuudessaan! Kiitän!  
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Wilpuri 25.09.2003 klo 15:48:23
Oma taktiikkani on sijoittaa tarinat metsiköihin, aavikoille tai laajoille niityille... eipähän tule mitään perspektiiviongelmia...

Joskus harvoin, kun olen oikein halunnut urheilla olen piirtänyt sellaisia yhden katoamispisteen kujia yms.

Mielestäni kaiken ei sarjakuvissa tarvitse näyttää miltään insinöörin piirrokselta. Joskus voi vetää hieman "tunteella".
: Re:perrrrssss....pektiivi
: [kivi] 26.09.2003 klo 19:41:44
Mutta: Millä vinkeellä saa esimerkiksi kohti horisonttia pienenevän kerrostalon julkisivun ikkunat ja ikkunanvälit pienenemään oikeaoppisesti? Valopylväisiin verrattuna tuo on monimutkaisempi koska siinä on ikäänkuin kaksi muuttujaa, ikkunan leveys joka muuttuu kauemmas mentäessä ja lisäksi ikkunoitten väli, joka muuttuu kauemmas mentäessä.

Hah, tää onkin hauska kysymys, johon on ihan oikea ja toimiva keino:

-Piirrä talon seinä yhden pisteen perspektiivillä
-jaa talon seinän pystyviiva viivottimen asteikkoa käyttäen oikeisiin suhteisiin, eli leveämmät välit ikkunan leveydelle, kapeammat ikkunoiden välisen seinän leveydelle, isoimmat välit ylös ja alas (niistä tulee ikkunoiden ja nurkan väliset seinänosat)
-vedä kaikkiin näin saatuihin pisteisiin seinän "vaakasuuntaan" halkaiseva viiva katoamispisteestä (perspektiiviin)
-vedä viivottimella vinoviiva talon seinän nurkasta nurkkaan
-vedä jokaisesta kohdasta missä vinoviiva leikkaa perspektiiviviivan pystyviiva talon seinän poikki. Nämä pystyviivat ovat ikkunoiden pystyreunoja, ja katso! Ne katoavat perspektiivissä.


Ymmärsitkö? Tää on tehtynä helpompaa kuin selitettynä...
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Patrick Wester 29.09.2003 klo 09:53:01
Mutta: Millä vinkeellä saa esimerkiksi kohti horisonttia pienenevän kerrostalon julkisivun ikkunat ja ikkunanvälit pienenemään oikeaoppisesti?(...)
Hah, tää onkin hauska kysymys, johon on ihan oikea ja toimiva keino:
-Piirrä talon seinä yhden pisteen perspektiivillä
-jaa talon seinän pystyviiva...
Ymmärsitkö? Tää on tehtynä helpompaa kuin selitettynä...

Jep, osaan tuon nyt. Osasin tuon myös vuosia sitten, mutta homma unohtui vuosien mittaan kun piirtäminen jäi vähemmälle. Tommoset kaavat eivät ole sama asia kuin uiminen, pyörälläajo taikka kukka- ja mehiläishommelit, jotka muistaa aina kerran ne opeteltuaan. Vielä kun oppisi uimisen sekä  kukka- ja mehiläishommelit...
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Wilpuri 30.09.2003 klo 10:22:32
Kukka ja meh.. köh köh...  :-[

Juu... Perspektiivi juttuja tuli harjoiteltua koulussa, mutta enää en muista niistä paljoakaan... onneksi metsiköissä ja aakeilla laakeilla niityillä ei tarvitse hirveästi pähkäillä perspektiivejä....  8)
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Hazart 12.11.2003 klo 00:43:00
Tossa on kuulkaas mielettömän hyvä opas vähän edistyneemmille perspektiivistä!

http://www.drawthrough.com/tutorials/index.html (http://www.drawthrough.com/tutorials/index.html)

Byrnen tyyli on mielenkiintoinen ja niille, jotka pelkäävät sitä suurta kumitusurakkaa: KÄYTTÄKÄÄ VALOPÖYTÄÄ! Ei tartte kumia lainkaan ja jos tussaus menee keturalleen niin originaali ei mene miksikään. Minun tapauksessani valopöytä  tarkoittaa loisteputkivaloa lattialla, lasilevyä sylissä ja papereita siinä päällä. Made in home!

Tsemppiä kaikille piirtäjille!

Hazart
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Hazart 15.03.2004 klo 17:26:09
http://koti.mbnet.fi/hazart/perspektiiviongelma.JPG

Siinä mulla ongelma. Pitäisi saada tarkasti samankokoinen A pala tuonne B palan oikealle puolelle. En kuitenkaan tiedä millä vippaskonstilla saisin mitattua sen perspektiiviin. Auttakaa, jotta pystyn piirtämään lentokoneen tällaiseen perspektiiviin niin, että siivet tulevat yhtä pitkiksi!

Silmämääräisestikin sen voi tehdä, mutta haluaisin oppia sen mittaustekniikan.

thx & peace

 8)

: Re:perrrrssss....pektiivi
: Axuz 15.03.2004 klo 17:43:49
Kappas... Hazardilla on ihan samanlainen valopöytä kuin mullakin! En vain jaksa yleensä pitää sitä sylissä, kun selkä alkaa reistailla, mut mä usein istun lattialla ja korotan koko höskän pienen laatikon avulla sopivalle korkeudelle...  ;D

Perspektiivit on helvetin vaikeita juttuja etenkin monimutkaisimmasta päästä olevat. Kunpa voisin auttaa Hazaa, mut itse olen kans perspektiivien kanssa aina helisemässä ja luvattoman usein teen ne ominpäin vapaalla kädellä ja "vapaalla silmällä"...  ::) Valitettavasti...
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Hege 15.03.2004 klo 17:58:00
Ratkaisuun tarvittaneen astelevyä A-osan pitkän ja lyhyen sivun välinen kulman mittaamiseen ja sini- tai kosinikaavaa johon sivujen pituudet ja kulma sijoitetaan (muistaakseni) sekä taskulaskinta itse laskutoimitukseen, mutta nyt ei satu olemaan kaavakirjaa lähistöllä joten joudutte etsimään kaavat itse. Ei ole hirveän hankala... muistaakseni.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Hazart 15.03.2004 klo 18:09:43
Axu: En mie enää noin alkeellista valopöytää käytä. Niska siinä vain meni. Homma on nyt siirretty pöydälle.

 8)
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Hazart 15.03.2004 klo 18:11:42
Jeah Nappari! Toi se oli. Tattis!
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Hege 15.03.2004 klo 18:26:03
There is the easy way, the hard way, the navy way and my way.  ;)
: Re:perrrrssss....pektiivi
: jpan 16.03.2004 klo 16:23:12
Jatketaan perspektiiviongelmilla: Miten tällaisessa tilanteessa tietää, mihin tuon oikeanpuoleisen seinän toinen pystyviiva pitää vetää? Ja seinä on siis samanmallinen kuin tuo vasemmanpuoleinen. Oletetaan, että siis tiedetään seinän viivojen muodostaman kulman suuruus pakopisteessä sekä sen mitat ilman perpektiiviä. Ja kuvahan on täällä (http://www.kolumbus.fi/pihkalat/ropleema.jpg).
pitäisi ensin tietää tarkoitatko oikealla ja vasemmalla mallikuvan pystysuoria viivoja näytöllä vai katselupisteestä katsottuna oikeata tai vasenta viivaa. Toiseksi pitäisi tietää onko kaaviosi katsottu ylhäältäpäin vai onko se sivuprojektio.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: tertsi 16.03.2004 klo 16:27:29
Minusta Napparin asettama probleema on ihan selkeä. Mutta ei mulla ole hajuakaan siitä, miten se ratkaistaan.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: jpan 16.03.2004 klo 19:16:41
Jatketaan perspektiiviongelmilla: Miten tällaisessa tilanteessa tietää, mihin tuon oikeanpuoleisen seinän toinen pystyviiva pitää vetää? Ja seinä on siis samanmallinen kuin tuo vasemmanpuoleinen. Oletetaan, että siis tiedetään seinän viivojen muodostaman kulman suuruus pakopisteessä sekä sen mitat ilman perpektiiviä. Ja kuvahan on täällä (http://www.kolumbus.fi/pihkalat/ropleema.jpg).
pitäisi ensin tietää tarkoitatko oikealla ja vasemmalla mallikuvan pystysuoria viivoja näytöllä vai katselupisteestä katsottuna oikeata tai vasenta viivaa. Toiseksi pitäisi tietää onko kaaviosi katsottu ylhäältäpäin vai onko se sivuprojektio.

Sivultapäin, siis. Voidaan siis vaikka kuvitella nuo kahtena punaisena samankokoisena mainostauluna: toinen on kohtisuorassa katsojaan kohti (vasen) ja toinen vinossa (oikea), eli se täytyy kuvata perspektiivissä. Poikkiviiva on tietenkin horisontti ja rasti pakopiste. Oikeanpuoleinen mainostaulu täytyy tietenkin piirtää lyhyempänä kuin vasemmanpuoleinen, koska se on vinossa, ja kysymys kuuluukin kuinka lyhyeksi? Taitaa mennä loppupeleissä aika matemaattiseksi. En tiedä, voiko sitä ihan lukiotason trigonometrialla tms. ratkaista. Voisihan sen siis ihan silmämääräisestikin vetää, mutta kiinnostaisi tietää, onko sitä mahdollista saada jollakin matemaattisella tai muulla menetelmällä täsmälleen oikein.

_ /  <- tuolla tavalla taulut ovat siis ylhäältäpäin katsottuna.


no tämähän on selvä kun kysymyksen ymmärtää.  Piirrät ensin taulut ylhäältäpäin. Sitten piirrät samaan karttaan oman sijaintisi (=katsomispiste). Taulujen taakse piirrät vaakasuoran viivan (=perustaso), joka on kohtisuorassa katsettasi. Sitten piirrät katselupisteestäsi suorat viivat, jotka kulkevat taulujen nurkkapisteiden kautta perustasoon.  Perustasolle on nyt merkattu taulujen pystysuorien lnjojen paikat.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: tertsi 16.03.2004 klo 19:37:58
Voisiko joku piirtää tuon ohjeen käytännössä. En oikein ymmärtänyt,  nyt vuorostani.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Veli Loponen 16.03.2004 klo 23:26:09
Näinkö:
(http://members.surfeu.fi/welzunet/pera.jpg)

Tajusinko vaiko en?
: Re:perrrrssss....pektiivi
: tertsi 16.03.2004 klo 23:55:29
Ja sitten mitataan tuo pituus x-janalla ja piirretään samanmittainen seinä Napparin kuvaan?

Meneekö tämä jotenkin niin?

Eli miten Welzun kuvasta saatu mitta käytetään hyväksi Napparin kuvassa?
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Veli Loponen 17.03.2004 klo 00:02:32
Siitä saadaan oikeanpuoleinen pääty oikeaan kohtaan. Eli pystysuorien viivojen välinen etäisyys on sama kuin tuo x -janan pituus.

Mutta vain, jos ymmärsin oikein ja piirrokseni on oikein.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Veli Loponen 17.03.2004 klo 00:11:48
Eli jokseensakin näin:
(http://members.surfeu.fi/welzunet/pera2.jpg)

Jos tämä mitään selventää...
: Re:perrrrssss....pektiivi
: jpan 17.03.2004 klo 09:28:03
Eli jokseensakin näin:
(http://members.surfeu.fi/welzunet/pera2.jpg)

Jos tämä mitään selventää...

Juurinäin, olisin itsekin voinut piirtää tuon, mutta en osaa siirtää kuvia tähän keskustelukanavalle katsottavaksi. Tuolla systeemillä saa ne ikkunatkin paikoilleen. Yksi asia, mikä on hyvä pitää mielessä on se, että ihmisen näkösektori on n. 60 astetta. Eli näköpisteestä näkee sivuille vain 30 asrtetta molemmin puolin ja sektorin ulkopuolisia asioita ei pitäisi esittää kuvassa. Tai voi tietysti,  jos haluaa, mutta silloin kuva "vääristyy" samalla tavalla kuin käyttäessä kamerassa laajakulmaobjektiiviä.

Yksi virhe Welzun kuvassa kyllä on. Nimittäin tuo toinen taulu pitäisi tietysti käsitellä samalla metodilla. Eli vetää viivat sen päistä "perustasolle". Silloin sen koko kasvaa perspektiivissä (koska se on lähempänä katsojaa. Jos haluaa, että tuo vasemman puolinen taulu olisi sen kokoinen kuin Welzun kuvassa, pitäisi "peruslinja" vetää samaan kohtaan kuin vasemman puolinen taulu yllhäältäpäin katsotussa kuvassa.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Veli Loponen 17.03.2004 klo 11:35:36
Yksi virhe Welzun kuvassa kyllä on. Nimittäin tuo toinen taulu pitäisi tietysti käsitellä samalla metodilla.
Tota mietinkin, mutta jätin sen pois, kun en halunnut liikaa tavaraa kuvaan. Kysehän oli kuitenkin vain siitä vinosta esineestä. Mutta jos toisaan molempien taulujen pitäisi olla samankokoisia, niin tuohon suoraan tauluunkin pitää tehdä sama "mittaus".
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Hazart 17.03.2004 klo 14:01:00
How to draw manga -sarja tarjoilee hyvän kirjan perspektiivistä. Nimi on: Putting things in pespective. Se on simppeli ymmärrettävyydeltään, mutta silti riittävän kattava. Sisältää myös loistavia niksejä, joilla perspektiivistä saa tehokeinona kaikenlaista kivaa irti. Suosittelen!

 8)
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Rami Rautkorpi 17.03.2004 klo 15:18:25
Yksi lisäys vielä tuohon ratkaisuun: Olen nimittäin tässä itsekseni pähkäillyt, miten Napparin alkuperäisessä kuvassa määritelty taulun korkeuden ja leveyden suhde saadaan oikeaksi. Nythän tuossa linnunsilmäkuvassa näköpisteen, taulun ja perustason väliset etäisyydet on valittu jokseenkin mielivaltaisesti, johtamatta niitä mitenkään alkuperäisestä geometriasta (eikä taulun korkeus tietenkään näy millään tavalla suoraan ylhäältäpäin).

Mutta sitten jos tuo kohtisuorassa oleva taulu piirretään myös tuon linnunsilmäkuvan avulla, niin sen kauttahan pysty- ja vaakamittojen suhde tulee oikeaksi. Hetki vain, piirrän kuvan.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Rami Rautkorpi 17.03.2004 klo 15:42:58
(http://koti.mbnet.fi/ramir/perspektiivi2.gif)

Oikeastaan asia on niin, että näköpisteen, taulun ja perustason väliset etäisyydet ovat edelleen mielivaltaisia, siis siinä mielessä että Napparin alkuperäinen kuva ei välitä mitään informaatiota siitä, kuinka lähellä kamera on kuvattavia kohteita. Eli nyt itse asiassa laitoin kameran liian lähelle, ottaen huomioon sen 60 asteen katselukulmarajoituksen. Jos tuohon nyt piirtäisi lisää jotain kolmiulotteisia objekteja, huomaisi, että ne vääristyvät kovasti reunoilla.

Ja tuo taulun korkeuden ja leveyden suhde ehkä tuntuu itsestäänselvältä, mutta asia olisi eri, jos oikeanpuoleisen taulun lähin reuna ei olisi samalla viivalla kuin vasemmanpuoleinen taulu.

EDIT: No niin, eli selkeyden vuoksi laitoin nyt vihreällä ne apuviivat, jotka olen valinnut vapaasti, eli vasemmanpuoleisen taulun ja perustason linjat, sekä näköpisteen. Sinisellä ovat ne apuviivat, jotka on johdettavissa suoraan alkuperäisestä kuvasta ja edellämainituista valinnoistani. Siis oikeanpuoleisen taulun vasen reuna sekä Napparin valitsema alkuperäinen pakopiste ovat määrätyt, ja nyt vain oikeanpuoleisen taulun oikea reuna puuttuu.

Ensin tietenkin pitäisi piirtää oikeanpuoleinen taulu linnunsilmäkuvaan, jossa tällä hetkellä on vain sen vasen reuna. Tähän tarvitaan perustasolle merkittyä pakopistettä. Pakopisteen suunta näköpisteestä katsottuna on sama kuin pakopisteeseen "pakenevien" viivojen suunta. Eli taulu on yhdensuuntainen näköpisteen ja pakopisteen yhdistävän viivan kanssa, se on yhtä pitkä kuin vasemmanpuoleinen taulu, ja sen vasen reuna on jo merkitty. Näin siis saadaan oikeanpuoleinen taulu piirrettyä linnunsilmäkuvaan, ja sen avulla oikea reuna saadaan piirrettyä perspektiivikuvaan. Tämän viimeisen vaiheen apuviivat piirsin punaisella.

Menikö nyt oikein?
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Jukka Koivusaari 17.03.2004 klo 16:02:56
(http://koti.mbnet.fi/ramir/perspektiivi2.gif)

Oikeastaan asia on niin, että näköpisteen, taulun ja perustason väliset etäisyydet ovat edelleen mielivaltaisia, siis siinä mielessä että Napparin alkuperäinen kuva ei välitä mitään informaatiota siitä, kuinka lähellä kamera on kuvattavia kohteita. Eli nyt itse asiassa laitoin kameran liian lähelle, ottaen huomioon sen 60 asteen katselukulmarajoituksen. Jos tuohon nyt piirtäisi lisää jotain kolmiulotteisia objekteja, huomaisi, että ne vääristyvät kovasti reunoilla.



Tuohan on variaatio tuolla alkupäässä säiettä esittämästäni tekniikasta. Toinen mahdollisuus on siis laittaa pakopiste paperin toiselle puolelle - toimii paremmin jos osa kappleista on hyvin lähellä ja osa kaukana. Mallikuvasta tulee tosin pienempi.

Ainakin Helsingin Akateemisessa  muuten löytynee Robert W Gillin "Rendering With Pen + Ink" - arkkitehtien käsikirjaa, jossa näitä perspektiivijuttuja on kohtuullisen perusteellisesti selvitetty.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Rami Rautkorpi 17.03.2004 klo 16:23:42
Toinen mahdollisuus on siis laittaa pakopiste paperin toiselle puolelle - toimii paremmin jos osa kappleista on hyvin lähellä ja osa kaukana.

Eli toisen pakopisteen valinta vastaa tuota katselupisteen ja perustason sijoittelua? Voisin kokeilla lisätä tuon menetelmän kuvaan, koska se taitaa olla loppujen lopuksi paljon yksinkertaisempi.

EDIT: No jos nyt en kuitenkaan. Kysyin itseltäni: "Mihin toinen pakopiste tässä kuvassa sijoittuisi?" ja se tuli rumasti kuvan keskelle. Antaa olla.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: jpan 17.03.2004 klo 17:45:09
Jeah! Nyt alkaa monet jutut selkiytyä. Kiitoksia vaan kaikille avusta!

Sellaista vielä mietin, että miten tuon perustason paikka määräytyy (siis ihan yleisellä tasolla, ei välttämättä juuri tässä esimerkissä)? Tai miten sen sijainti vaikuttaa? Sori, jos kyselen tyhmiä, aivot eivät ihan vielä taivu tähän kaikkeen :)

Perustason voi periaatteessa pistää minne vain. Mitä lähemmäksi itseäsi sen pistät, sitä pienempi piirroksestasi tulee. suhteet säilyvät samoina. Yleensä kannattaa pistää se kulkemaan jonkun tunnetun pisteen kautta. Esim jommankumman taulun kulman kohdalle. Tämä siksi, että juuri siinä kohdassa pystysuora linja on "samassa mittakaavassa" lintuperspektiivin kanssa. Esim jos taulut ovat 10m leveät ja 5m korkeat. Ensin piirrät pohjakuvan (lintuperspektiivin) 1:100 mittakaavassa (1m=1cm). Silloin perustaso, joka leikkaa nurkan on 1:100 mittakaavassa. Voit piirtää taulun ko. nurkan 5cm korkeana ja siitä lähteä apuviivoilla rakentamaan muuta perspektiivikuvaa.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: tertsi 17.03.2004 klo 19:46:23
Tyhmä kysymys:
Mitä merkitsee Ramin piirroksessa tuo vino lyhyt punainen katkoviiva, jossa on neliöt päissä? En keksi, mihin sitä tarvitaan.

Kiitoksia vain kovasti aiheeseen paneutuneille!
Tämä on mielenkiintoista!
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Rami Rautkorpi 17.03.2004 klo 20:01:13
Mitä merkitsee Ramin piirroksessa tuo vino lyhyt punainen katkoviiva, jossa on neliöt päissä? En keksi, mihin sitä tarvitaan.

Se merkitsee sitä, että taulu ja pakopisteeseen kulkeva viiva ovat yhdensuuntaiset. Neliö on suoran kulman merkki. Nyt kyllä tulee karttakepistä kynsille...
: Re:perrrrssss....pektiivi
: tertsi 17.03.2004 klo 20:08:20
Mitä merkitsee Ramin piirroksessa tuo vino lyhyt punainen katkoviiva, jossa on neliöt päissä? En keksi, mihin sitä tarvitaan.

Nyt kyllä tulee karttakepistä kynsille...
Oho, taisin olla jossain muualla kuin matikantunnilla silloin, kun käsiteltiin geometriaa. Ja siitä kaikesta on jo Niin Kauankin...
: Re:perrrrssss....pektiivi
: jokela 17.03.2004 klo 21:19:00
Tuotapa noin ...

tämä jo saattaa vaikuttaa saivartelulta mutta kumminnii että --

JOS taulut olisivat >pinnaltaan< vihreällä KOKO-viivalla (oikea taulu taaksepäin vinkkelissä ... ) kuvan suhteet olisivat oikeat. Siis punaisten taulujen koko olisi korrekti.  

MUTTA, taulut ovatkin >pinnaltaan< vihreällä KATKO-viivalla. Siis lähempänä katsojaa (X) Vasemman puoleinen taulu ei kai voi missään nimessä muuttua leveämmäksi kuin mitä se jo on (x-leveys=musta viiva) ??

(http://koti.mbnet.fi/ramir/perspektiivi2.gif)


Luulisin että korrektimpaa on vetää (4) ääriviivaa suorakulmassa vihreään KOKO-viivaan nähden ja koskien näillä kumpienkin taulujan ulkoreunoja/leikkauspisteitä. Toivottu leveys saattaisi täsmätä paremmin ... Taulut "kapenevat" ja samalla myös niiden väli.

Mutta toisaalta, mikäs estäisi "siirtämästä" tauluja taaksepäin, KOKO-viivalle ...

Sori, en voi tätä nyt kuvalla tehostaa, menee ruutu suttuun jos siihen rupeen piirteleen, heh ...

 -- j --
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Rami Rautkorpi 17.03.2004 klo 23:27:52
Vasemman puoleinen taulu ei kai voi missään nimessä muuttua leveämmäksi kuin mitä se jo on

Taulu ei muutu miksikään. Sen projektion koko muuttuu. Jpan selittikin jo, että perustason (vihreä KOKO-viiva) paikan voi valita vapaasti. Se vaikuttaa ainoastaan kuvan kokoon, ei kuvassa näkyviin mittasuhteisiin.

Itse asiassa perustason voisi periaatteessa siirtää aivan näköpisteen eteen, jolloin se edustaisi paperia, jolle näkymä piirretään. Todellista näkymää piirrettäessähän taulut ovat monta metriä leveitä, mutta ne projisoituvat paperille paljon pienemmiksi. Luulisin kuitenkin, että loppujen lopuksi kuvio on selkeämpi näin.

Luulisin että korrektimpaa on vetää (4) ääriviivaa suorakulmassa vihreään KOKO-viivaan nähden ja koskien näillä kumpienkin taulujan ulkoreunoja/leikkauspisteitä.

Jos nyt oikein ymmärsin mitä tarkoitat, niin tuosta olisi tuloksena isometrinen perspektiivi, jossa näköpiste on äärettömän kaukana kuvattavasta asetelmasta. Tai vähän sama, mitä satelliittikuvassa näkyisi. Ei yleensä se, mitä perspektiivikuvassa halutaan saada aikaan.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Arttu 18.03.2004 klo 02:16:35
Tyhmä kysymys:
Mitä merkitsee Ramin piirroksessa tuo vino lyhyt punainen katkoviiva, jossa on neliöt päissä? En keksi, mihin sitä tarvitaan.

Kiitoksia vain kovasti aiheeseen paneutuneille!
Tämä on mielenkiintoista!

Ei sitä mihinkään tarvitakaan, se on hyödytön, kuten on myös vihreä katkoviivakin.  >:(
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Arttu 18.03.2004 klo 03:52:49
Vasemman puoleinen taulu ei kai voi missään nimessä muuttua leveämmäksi kuin mitä se jo on

Taulu ei muutu miksikään. Sen projektion koko muuttuu. Jpan selittikin jo, että perustason (vihreä KOKO-viiva) paikan voi valita vapaasti. Se vaikuttaa ainoastaan kuvan kokoon, ei kuvassa näkyviin mittasuhteisiin.

Itse asiassa perustason voisi periaatteessa siirtää aivan näköpisteen eteen, jolloin se edustaisi paperia, jolle näkymä piirretään. Todellista näkymää piirrettäessähän taulut ovat monta metriä leveitä, mutta ne projisoituvat paperille paljon pienemmiksi. Luulisin kuitenkin, että loppujen lopuksi kuvio on selkeämpi näin.

Siinä mielessä olet oikeassa että korkeuden pitäisi myös muuttua. Nythän käy niin, että katsojan siirtyessä hyvin lähelle kohdetta, leveys kasvaa järjettömän suureksi.

Mielestäni loogisinta on sijoittaa tuo perustaso juuri katselupisteen ja kappaleiden väliin, tässä järjestyksessähän se menee tosielämässäkin.
- vrt. taiteilija,taulu, maisema.

Luulisin että korrektimpaa on vetää (4) ääriviivaa suorakulmassa vihreään KOKO-viivaan nähden ja koskien näillä kumpienkin taulujan ulkoreunoja/leikkauspisteitä.

Jos nyt oikein ymmärsin mitä tarkoitat, niin tuosta olisi tuloksena isometrinen perspektiivi, jossa näköpiste on äärettömän kaukana kuvattavasta asetelmasta. Tai vähän sama, mitä satelliittikuvassa näkyisi. Ei yleensä se, mitä perspektiivikuvassa halutaan saada aikaan.


ei tuosta mielestäni isometristä tule koska tuohan ei vaikuta lainkaan pakopisteiden paikkaan, jotka loppujen lopuksi määräävät perspektiivin.
Onko oikein sitten piirtää noin sitä en osaa sanoa.

Tietääkö kukaan mikä pitäisi pakopisteiden ja katsojan muodostaman kulman oltava, jotta se vastaisi ihmissilmää. Joku puhui aiemmin 60 asteen katselukulmasta, mutta ihmisen näkökenttä taas on sivuttaissuunnassa lähes 180 astetta.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Jukka Koivusaari 18.03.2004 klo 09:12:16
Toinen mahdollisuus on siis laittaa pakopiste paperin toiselle puolelle - toimii paremmin jos osa kappleista on hyvin lähellä ja osa kaukana.

Eli toisen pakopisteen valinta vastaa tuota katselupisteen ja perustason sijoittelua? Voisin kokeilla lisätä tuon menetelmän kuvaan, koska se taitaa olla loppujen lopuksi paljon yksinkertaisempi.

EDIT: No jos nyt en kuitenkaan. Kysyin itseltäni: "Mihin toinen pakopiste tässä kuvassa sijoittuisi?" ja se tuli rumasti kuvan keskelle. Antaa olla.

 Siis pakopisteellä tarkoitin katselupistettä. Joka siis voidaan laittaa tuon vihreän umpiviivan (paperin pinta ) yläpuolelle, jolloinka tuota katkoviivan kautta kulkevaa tasoa ei tarvita. Eli ikäänkuin luonnollinen pohjapiirros tilanteesta , jossa kuvaa katsotaan.
- tarttis piirtää kuva , ei tästä selittämällä kukaan mitään tolkkua saa ...
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Rami Rautkorpi 18.03.2004 klo 09:14:33
Ei sitä mihinkään tarvitakaan, se on hyödytön, kuten on myös vihreä katkoviivakin.  >:(

Selitin jo punaisen katkoviivan merkityksen, ja vihreä katkoviiva ei ole yhtään sen tarpeettomampi. Yritäpä merkitä oikeanpuoleisen taulun vasen reuna linnunsilmäkuvaan ilman vihreää katkoviivaa.

Oikeastaan pitää varmaan vielä tähdentää, että tätä esimerkkiä monimutkaistaa se, että liikkeelle lähdettiin Napparin osittain valmiista perspektiivikuvasta. Normaalisti linnunsilmäkuva kannattaa piirtää ensin, ja lähteä kehittelemään perspektiivikuvaa siitä. Silloin vihreää ja punaista katkoviivaa ei tietenkään tarvita, koska oikeanpuoleisen taulun paikan ja suunnan voi valita vapaasti.

Siinä mielessä olet oikeassa että korkeuden pitäisi myös muuttua. Nythän käy niin, että katsojan siirtyessä hyvin lähelle kohdetta, leveys kasvaa järjettömän suureksi.

Esimerkissä kohteiden leveys ja korkeus ovat vakiot, koska ne ovat alkuperäisen kuvan määräämiä (epäsuorasti oikeanpuoleisen taulun leveyden tapauksessa). Normaalisti vasemmanpuoleisen taulun (tai siis minkä tahansa katselusuuntaa vastaan kohtisuorassa olevan kappaleen) mittasuhteiden avulla voidaan korkeudet asettaa oikeiksi leveyksien suhteen. Ja jos leveys kasvaa "järjettömän suureksi", niin silloin perustasoa pitää tuoda lähemmäksi. Kuten on jo monta kertaa todettu, perustasoa voi siirtää mielivaltaisesti, se vaikuttaa ainoastaan kuvan kokoon, ei mittasuhteisiin.

Mielestäni loogisinta on sijoittaa tuo perustaso juuri katselupisteen ja kappaleiden väliin, tässä järjestyksessähän se menee tosielämässäkin.

Jos lopullinen kuva on silloin halutun kokoinen, siitä vain.

ei tuosta mielestäni isometristä tule koska tuohan ei vaikuta lainkaan pakopisteiden paikkaan, jotka loppujen lopuksi määräävät perspektiivin.

Kuvasta tulee x-suunnassa isometrinen. Tämä on helppo demonstroida kuvalla, mutta en ehdi piirtämään sitä nyt. Haluaako joku muu yrittää?

Tietääkö kukaan mikä pitäisi pakopisteiden ja katsojan muodostaman kulman oltava, jotta se vastaisi ihmissilmää.

Pakopisteiden ja katseen välistä kulmaa ei valita tuolla tavalla. Katsopa sitä linnunsilmäkuvaa. Pakopiste on merkitty perustasolle siihen kohtaan, jonka suuntaan vino taulu (ja kaikki sen suhteen yhdensuuntaiset tasot) näyttää "pakenevan". Jos kuvassa olisi perustasoa vastaan kohtisuorassa olevia tasoja (vanha kunnon "katunäkymä"), niiden pakopiste merkittäisiin perustasolle täsmälleen katseen kohdalle.

Joku puhui aiemmin 60 asteen katselukulmasta, mutta ihmisen näkökenttä taas on sivuttaissuunnassa lähes 180 astetta.

Itse asiassa jotain 100 asteen luokkaa, jos ei liikuta silmiään. Mutta tuo 60 asteen rajoitus johtuu siitä, että perspektiivikuvat ovat normaalisti tasoprojektioita, jotka vääristävät kuvaa reunoilta. Rajoittamalla katselukulmaa saadaan kuva näyttämään suhteellisen vääristymättömältä.

: Re:perrrrssss....pektiivi
: Arttu 18.03.2004 klo 14:49:00
Ei sitä mihinkään tarvitakaan, se on hyödytön, kuten on myös vihreä katkoviivakin.  >:(

Oikeastaan pitää varmaan vielä tähdentää, että tätä esimerkkiä monimutkaistaa se, että liikkeelle lähdettiin Napparin osittain valmiista perspektiivikuvasta. Normaalisti linnunsilmäkuva kannattaa piirtää ensin, ja lähteä kehittelemään perspektiivikuvaa siitä. Silloin vihreää ja punaista katkoviivaa ei tietenkään tarvita, koska oikeanpuoleisen taulun paikan ja suunnan voi valita vapaasti.

Tätä itseasiassa tarkoitin. En huomannut että piirsit tuon linnunsilmäkuvan vasta jälkikäteen.

Siinä mielessä olet oikeassa että korkeuden pitäisi myös muuttua. Nythän käy niin, että katsojan siirtyessä hyvin lähelle kohdetta, leveys kasvaa järjettömän suureksi.

Esimerkissä kohteiden leveys ja korkeus ovat vakiot, koska ne ovat alkuperäisen kuvan määräämiä (epäsuorasti oikeanpuoleisen taulun leveyden tapauksessa). Normaalisti vasemmanpuoleisen taulun (tai siis minkä tahansa katselusuuntaa vastaan kohtisuorassa olevan kappaleen) mittasuhteiden avulla voidaan korkeudet asettaa oikeiksi leveyksien suhteen. Ja jos leveys kasvaa "järjettömän suureksi", niin silloin perustasoa pitää tuoda lähemmäksi. Kuten on jo monta kertaa todettu, perustasoa voi siirtää mielivaltaisesti, se vaikuttaa ainoastaan kuvan kokoon, ei mittasuhteisiin.


Äh...näinhän se tietysti on. Menin halpaan koska tuo vasemmanpuolinen  neliö on piirretty suorakulmaiseksi. Jos sen vaakaviivat olisi piirretty pakopisteeseen, niin silloin myös sen korkeus muuttuisi katselupisteen siirtyessä.

: Re:perrrrssss....pektiivi
: Arttu 18.03.2004 klo 15:34:03

Tietääkö kukaan mikä pitäisi pakopisteiden ja katsojan muodostaman kulman oltava, jotta se vastaisi ihmissilmää.

Pakopisteiden ja katseen välistä kulmaa ei valita tuolla tavalla. Katsopa sitä linnunsilmäkuvaa. Pakopiste on merkitty perustasolle siihen kohtaan, jonka suuntaan vino taulu (ja kaikki sen suhteen yhdensuuntaiset tasot) näyttää "pakenevan". Jos kuvassa olisi perustasoa vastaan kohtisuorassa olevia tasoja (vanha kunnon "katunäkymä"), niiden pakopiste merkittäisiin perustasolle täsmälleen katseen kohdalle.

Joku puhui aiemmin 60 asteen katselukulmasta, mutta ihmisen näkökenttä taas on sivuttaissuunnassa lähes 180 astetta.

Itse asiassa jotain 100 asteen luokkaa, jos ei liikuta silmiään. Mutta tuo 60 asteen rajoitus johtuu siitä, että perspektiivikuvat ovat normaalisti tasoprojektioita, jotka vääristävät kuvaa reunoilta. Rajoittamalla katselukulmaa saadaan kuva näyttämään suhteellisen vääristymättömältä.


Jos aloitamme piirtämisen linnunsilmäkuvasta, niin silloinhan meillä ei ole mitään valmista pakopistettä, vaan ne voidaan sijoittaa suht vapaasti.   Tarkoitin katselukulmalla kuvan punaisten viivojen välistä kulmaa, joka riippuu katselu-sekä pakopisteiden paikasta.

(http://koti.welho.com/apuska/akuankat/perspektiivi60.png )
Tuo kulmahan määrittelee perspektiivin ns.jyrkkyyden.
Jos kulma on 180 astetta- pakopisteiden välinen etäisyys on ääretön, vaakaviivoista tulee suoria eli saamme isometrisen projektion.
Jos kulma on pieni niin silloinhan pakopisteet ovat lähellä kappaleita ja vaakaviivat ovat erittäin jyrkkiä.

Ilmeisesti tuolla 60 ast. kulmalla sitten saadaan suhteellisen luonnollinen perspektiivi.?

Vai olenko vain totaalisen pihalla asioista ?  ???
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Rami Rautkorpi 18.03.2004 klo 18:35:21
Eli ikäänkuin luonnollinen pohjapiirros tilanteesta , jossa kuvaa katsotaan.

Okei, ajoit takaa siis samaa asiaa kuin Arttu. Minulle vain tuli siitä mieleen kahden pakopisteen käyttö, joka toteuttaa saman asian. Sitä on vain mielestäni aika vaikea tehdä niin, että tulos on sen näköinen kuin etukäteen suunnitteli.

Jos aloitamme piirtämisen linnunsilmäkuvasta, niin silloinhan meillä ei ole mitään valmista pakopistettä, vaan ne voidaan sijoittaa suht vapaasti.

Itse asiassa ei voi. Esimerkissäni valitsin oikeanpuoleisen taulun suunnan sen perusteella, mihin Nappari oli merkinnyt pakopisteen. Sama toimii käänteisesti: Kun taulun (tai minkä tahansa tason) suunta on valittu, pakopisteen paikka määräytyy sen perusteella. Katselupisteen ja pakopisteen yhdistävä viiva on samansuuntainen kuin pakopisteeseen "pakenevat" pinnat.

Vai olenko vain totaalisen pihalla asioista ?  ???

En ole lakimies, mutta... joo. No, ehkä se on minun syytäni. Pitänee tehdä tuon edellisen "ei näin"-esimerkin sijasta "näin"-esimerkki, jossa edetään järkevästi asetelman suunnittelusta lopulliseen kuvaan.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: jpan 18.03.2004 klo 18:48:27
Tämä on yksinkertainen aihe, mutta kirjallisessa muodossa sekä kysymyksiä, että vastauksia on vähän vaikea ymmärtää.

Selvyyden vuoksi sanottakoon vielä (jos kaikki eivät sitä vielä ole ymmärtäneet) että aiemmin mainittu 60 asteen katselukulma rajaa näkymän reunat, eikä sillä ole mitään tekemistä pakopisteiden kanssa.  Pakopisteet määräytyvät kuvattavan kappaleen koordinaatiston mukaan.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Rami Rautkorpi 21.03.2004 klo 22:04:17
Koska onnistuin ilmeisesti sekoittamaan joidenkin pään pahemman kerran aiemmalla esimerkilläni, yritän korjata asian. Tässä on ensimmäinen pieni perspektiivioppituntini, johdonmukaisesti (toivottavasti) esitettynä:

http://koti.mbnet.fi/ramir/perspektiivi/

Lukekaa tuo, esittäkää kysymyksiä ja selvennysehdotuksia. Teen tarvittavat korjaukset, ja toivon mukaan viikon kuluttua koossa on perspektiivitutoriaali, joka tekee kaikista ihan perskuleenmoisia perspektiivityrannosauruksia.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Rami Rautkorpi 22.03.2004 klo 21:58:06
Vau! Mahtavaa! Ei yhtään kysymystä, eli kaikki ovat ymmärtäneet ensimmäiset osat täydellisesti!


Ei kun jatkoa peliin:

http://koti.mbnet.fi/ramir/perspektiivi/perspektiivi2.html

Ja taas toivoisin kysymyksiä ja kommentteja.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: jokela 23.03.2004 klo 12:09:25
Vau! Mahtavaa! Ei yhtään kysymystä, eli kaikki ovat ymmärtäneet ensimmäiset osat täydellisesti!
Ei kun jatkoa peliin:
http://koti.mbnet.fi/ramir/perspektiivi/perspektiivi2.html
Ja taas toivoisin kysymyksiä ja kommentteja.

Köhömm ... Saat sekä että. Toi esimerkki / osa 3. pistää silmään!

Eikös se kuitenkin ole niin että suoraseinäisten "laatikoiden" (tässä oikean puoleinen) pakopiste määräytyy horisonttilinjalle (vihreä kokoviiva) johtuen MISSÄ KOHTAA tämän vasemman puolen sivun jatkettu ääriviiva osuu horisonttilinjalle.

// Siis, JOKA laatikolla on geometrisistä ominaisuuksistaan (asteinen kulma suoraan horisonttiin nähden) riippuvat pakopisteet molemmilla puolilla. Nämä löytyy pidennettäessä molempien suorien sivujen linjoja horisonttilinjaan asti. Tässä -X- kohdassa syntyvät kyseessä olevan laatikon pakopisteet. Kärjistäen : jokainen esine / laatiikko / joulutonttu määrää OMAT pakopisteensä horisonttilinjalle täysin riippumatta muista kuvissa olevista elementeistä. //

Esimerkki 3:en pakopiste (vihreä ruksi) EI siis päde, mielestäni. Ja minkätakia vedät rinnakaisen viivan (oikean puoliseen laatikkoon nähden -- sininen katkoviiva) tähän pisteeseen?

Tässä eräs (tosin huono) esimerkki :  Kaksi laatikkoa  (http://www2.evansville.edu/studiochalkboard/lp-ex2.html) helposti piirretynä  rinnakaisesti samansuuntaisina. MUTTA -- jos ylimpää laatikkoa käännettäisi sen pystyakseliin nähden, siihen nähden pisteet vp1./ vp2. muuttuisivat myös! Eikö näin?

Eli tähän pätee // ... //. Huomio, kuva näyttää vain periaatteen, ei todellisia suhteita.
 
 -- j --
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Rami Rautkorpi 23.03.2004 klo 18:08:42
Okei, ilmeisesti en ollut tarpeeksi selkeä. Lukekaa se tutoriaali, ja sen jälkeen esittäkää kysymyksiä ja kommentteja.

Ja minkätakia vedät rinnakaisen viivan (oikean puoliseen laatikkoon nähden -- sininen katkoviiva) tähän pisteeseen?

Minkäkö takia? Minähän selitän sen tekstissä:

Merkitään ensimmäiseksi pakopiste niille laatikon sivuille, jotka ovat melkein kohtisuorassa projektiotasoa vastaan. Näiden sivujen suuntaiset viivat "pakenevat" samaan pisteeseen; siis sivujen ylä- ja alareunat, sekä niiden suuntainen viiva, joka kulkee katselupisteen läpi. Piirretään tämä viiva projektiotasolle asti, ja merkitään leikkauskohtaan pakopiste.

Jos tuossa on jotain epäselvää, niin sano vain mitä. Ehkä siitä voi saada vähän selkeämmän.

Selitin pakopisteen käsitteen hieman tarkemmin 2. osassa (http://koti.mbnet.fi/ramir/perspektiivi/perspektiivi1.html), joten kannattaa lukea sekin.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Rami Rautkorpi 24.03.2004 klo 22:16:00
No niin. Ei enää vastalauseita? Lisäsin 1. osaan (http://koti.mbnet.fi/ramir/perspektiivi/perspektiivi1.html) linkin pieneen sivuhuomautukseen (http://koti.mbnet.fi/ramir/perspektiivi/eitoimi.html) pakopistettä koskien. En tiedä, oliko tuo se mitä jokela ajoi takaa, mutta itse ainakin tein kyseisen ajatusvirheen piirtäessäni ratkaisua Napparin ongelmaan...

Jos tuo asia on nyt pihvi, voimme jatkaa eteenpäin:

http://koti.mbnet.fi/ramir/perspektiivi/perspektiivi3.html

Lukekaa tuo ja antakaa palautetta.
: Re:perrrrssss....pektiivi
: Rami Rautkorpi 26.03.2004 klo 18:41:42
No niin, onpas hienoa, ettei enempiä vastalauseita kuulu. Tutoriaalini on siis täydellinen.


Tässä loputkin:

http://koti.mbnet.fi/ramir/perspektiivi/perspektiivi4.html

: Re:perrrrssss....pektiivi
: Hazart 26.03.2004 klo 18:46:35
Rami: Tosi hyvännäköistä jälkeä. En ole ehtinyt sen enempää tutustua, kuin silmällen ja voin sanoa, että tuo yleisilme toimii. Käyn syvemmälle, kunhan jaksan keskittyä...

 8)
: Perspektiivi hallussa?
: Kuutio 12.08.2004 klo 18:20:29
Ensiksi näin uutena foorumin käyttäjänä tervehdys kaikille tasapuolisesti!

Sikälimikäli ketään kiinnostaa niin olen siis tämmöinen piirtelevä opiskelijanuori Tampereelta. Foorumin löysin pari viikkoa sitten ja näitä juttuja lueskellessa syttyi taas ihan uusi palo piirtää..varsinkin sarjakuva tyylisiä juttuja  :) ..muttajoo asiaan asiaan..

Kysymys kuuluu:
Miten paljon/taitavasti/monipuoliseti käytätte perspektiiviä piirtäessä? Mitä kikkoja? Apuviivoja, ruudukkoa,"feidausta" jne..? Vai pärjäättekö kenties kokonaan ilman? Itse en oikein vielä hallitse, mutta yritän oppia.  ;D
(Kirjastosta onneksi löytyy paljon alan materiaalia.)  
: Re:Perspektiivi hallussa?
: Tuukka 13.08.2004 klo 01:28:43
Pakopistettä käytän suuremmissa kokonaisuuksissa tai varsinaisissa "brassailukuvissa". Ei mitään sen ihmeempiä :P
: Re:Perspektiivi hallussa?
: Kuutio 13.08.2004 klo 14:06:53
Tjoo..harvemminhan tommosia kikkailuja kai sarjakuvissa edes tarvii. Lintuperspektiivistä haluasi vaan osata piirtää..ja samalla pitänee vähän perusteita opetella...prkl.
ehkä oli hiukan tylsä aihe..
kiitos kuitenkin Tuukalle kun vaivaiduit vastaamaan
: Re:Perspektiivi hallussa?
: Hazart 13.08.2004 klo 15:01:58
Jos käyt vähän ketjuja läpi voit huomata, että perspektiivistä on kirjoiteltu aikas paljon. Se voi selittää vastauksettomuutta...

 8)
: Re:Perspektiivi hallussa?
: Veli Loponen 13.08.2004 klo 15:55:09
Plus että perspektiivi lähentelee jo aikamoista kirosanaa.

Mutta itse kysymykseen, niin käytän perspektiiviä pakon edessä enkä edes taitavasti. Yhtä pakopistettä olen tähän mennessä yleensä käyttänyt. Pitäisi ruveta opettelemaan myös kahden ja kolmen pakopisteen juttuja, mutta ei uskalla.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: tertsi 02.11.2008 klo 16:51:42
Mitäs mieltä olette tästä Conradin perspektiivitutkielmasta?
(http://farm4.static.flickr.com/3025/2988749185_55699becc1_o.png)
http://www.flickr.com/photos/tigresseblanche/2690632400/in/photostream/

Ei ole oikein piirretty, mutta onko sillä mitään väliä...?
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: JJ Naas 02.11.2008 klo 17:24:28
Mitäs mieltä olette tästä Conradin perspektiivitutkielmasta?

On tehty väärin sen verran röyhkeästi, että toimii. Taustan kalansilmäefekti on tietysti se oikein tapa tehdä perpektiivi, näinhän silmä sen näkee, perspektiiviviivat kun eivät tietenkään koskaan mene oikeasti viivasuorana katoamispistettä kohti. Etuala on littana, tällainen efekti syntyisi jos ottaisi kuvan tehokkaalla objektilla kaukaa, mutta silloin taustan kalansilmäefektikin tasoittuisi. Tavallaan tämä luonnonvastainen efekti erottaa etualan taustasta hyvin tehokkaasti, mikä epäilemättä on tarkoitus, ja samalla kun se on sen verran piilotajuisesti vaikuttava efekti, että sitä ei ensi silmäyksellä huomaa, se toimii hyvin. Toisella vilkaisulla siihen kiinnittää jo huomiota, mutta tekninen taituruus yleensä kertoo, että kyllä tekijä olisi halutessaan sen voinut tehdä realistisestikin jos olisi halunnut.

Eli siis: tee tarpeeksi röyhkeästi väärin niin se toimii, kunhan se ei näytä siltä kuin sillä oltaisiin yritelty peitellä huonoa perspektiivinhahmottamista, teknistä taitoa on siis oltava ja viiva ei saa vapista anteeksipyytelevästi.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: tertsi 02.11.2008 klo 17:57:06
Samoin ajattelen minäkin kuin Nääs (en vain osaa pukea ajatuksiani noin fiksusti tekstin muotoon).
Ja kaiken lisäksi vielä kuva pylvään vasemmalla  puolella noudattaa erilaista perspektiivilogiikkaa kuin oikealla puolella.

Alixin niukasta vaatetuksesta huolimatta katseeni ajautuu vääjäämättä taustalla kulkevaan autoon. (Joka taitaa olla melkoisen lyhyt!  ::))

Myös Lassin ja Leevin perspektiivit ovat ihan oma lukunsa. Viivat menee minne sattuu, mutta toimivat tosi hyvin. Tosin sarjan lajityyppikin on ihan eri kuin esim. Valkoisen tiikerin.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: keijoahlqvist 02.11.2008 klo 19:26:39
Käyttäisin varovasti ilmaisua väärin piirretty perspektiivi. Kysymys on jostain jonka mieli rakentaa päähän, eikä sitä ole mielen ulkopuolisessa maailmassa olemassa. Valokuvankin perspektiivi riippuu kulloisestakin optiikasta, eikä se ikinä vastaa ihmisen kokemusta.

Jos yrittää jäljittää ns. oikeaoppista perspektiiviä, ja epäonnistuu, se kyllä häiritsee katsojaa.

Jos antaa piu paut ja rakentaa kuvan kuin Picasso, se häiritsee eniten tyyppejä jotka pukeutuvat salihousuihin.

Jos noudattaa arkkitehtien soveltamia perspektiivikäytänteitä, kalvaljeeriperrrsss...pektiiviä tai jotain, tuskin tuottaa tarinan kaipaamaa vaikutelmaa, semmoiset on jäykkiä ja palvelevat muita tarpeita.

Jos piirtää tilavaikutelman semmoisena kuin tuntee sen toimivan tarinankerronnan tilanteessa, lukija luultavimmin hyväksyy mukisematta.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: JanneT 02.11.2008 klo 19:59:52
Ja kaiken lisäksi vielä kuva pylvään vasemmalla  puolella noudattaa erilaista perspektiivilogiikkaa kuin oikealla puolella.

Pakko kommentoida ettei mielestäni noudata erilaista logiikkaa. Kuvan yläpuolella oleva pakopiste on sijoitettu vaakatasossa lähelle oikeaa reunaa, minkä takia oikean reunan viivat menevät suht-suoraan. Muutenkin kuvan perspektiivi on taidettu toteuttaa ihan perinteisellä perspektiiviopilla, mutta sama kuvan yläpuolella oleva pakopiste on luonnottoman lähellä kuvatasoa, minkä takia viivat alkavat jo kuvan sisällä vasemmassa reunassa kallistua hyvin voimakkaasti. Kaarevuuskaan ei vaadi perspektiivisääntöjen rikkomista kunhan vetää perspektiivilinjat viivottimen asemesta harpilla, esimerkiksi siten että harpin kaari kulkee pakopisteiden kautta.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: tertsi 02.11.2008 klo 20:24:18
Voit hyvin olla oikeassa. En väitä vastaan.
Kuitenkin aika mielenkiintoinen kuva.

Tuo yllä oleva ei ole sarjakuvaruutu, vaan ex librikseksi tarkoitettu.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: Merrot 02.11.2008 klo 20:36:29
On tehty väärin sen verran röyhkeästi, että toimii. Taustan kalansilmäefekti on tietysti se oikein tapa tehdä perpektiivi, näinhän silmä sen näkee, perspektiiviviivat kun eivät tietenkään koskaan mene oikeasti viivasuorana katoamispistettä kohti. Etuala on littana, tällainen efekti syntyisi jos ottaisi kuvan tehokkaalla objektilla kaukaa, mutta silloin taustan kalansilmäefektikin tasoittuisi. Tavallaan tämä luonnonvastainen efekti erottaa etualan taustasta hyvin tehokkaasti, mikä epäilemättä on tarkoitus, ja samalla kun se on sen verran piilotajuisesti vaikuttava efekti, että sitä ei ensi silmäyksellä huomaa, se toimii hyvin.

No perkele olisit kyllä voinut puolustaa minua tuolla valkoinen tiikeri ketjussa kun tätä samaa yritin solkata  ;)  !
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: Doc Lomapäivä 03.11.2008 klo 09:50:35
Mitäs mieltä olette tästä Conradin perspektiivitutkielmasta?
Tuotahan ei ole piirretty kalansilmäefektiä matkien, vaan mallina on ollut valokuva joka on otettu kalansilmäobjektiivilla.

Hieno kuva. Joskus jossain toisessa ketjussa jo tunnustin rakkauteni kyseiselle efektille sarjakuvaruuduissa. Suorat perspektiivilinjat on usein (mielestäni) ahdistavia ja valjuja vaikka olisivatkin oikein. Elävyys katoaa. Sarjakuva on kuitenkin tunnetaloutta, jonka tarkoituksena on tuottaa tietty elämys.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: Ossi Hiekkala 03.11.2008 klo 10:03:32
tunnetaloutta

Off-topic mutta kuka tuollaisen sanakammotuksen on lanseerannut? Joku BoPo vai?
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: Lurker 03.11.2008 klo 10:04:47
Hergé kyllä oikein herkutteli näillä viivasuorilla perspektiiveillä! Tässä kaksi rinnakkaista ruutua "taittuu" eri suuntiin. Veikkoa ja Tetteä (http://www.kvaak.fi/naytajuttu.php?articleID=1141), tietty.
(http://www.kvaak.fi/images/articles/16102008210827-1.jpg)
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: Doc Lomapäivä 03.11.2008 klo 10:20:33
Off-topic mutta kuka tuollaisen sanakammotuksen on lanseerannut?
Kansallinen Kokoomus? En tiedä, se vain on jäänyt mulle suuhun. Olipa sarjakuva viihdettä tai taidetta, sillä pyritään aina tiettyyn tunnekokemukseen.

Hergé kyllä oikein herkutteli näillä viivasuorilla perspektiiveillä!
Tuossa se ei juurikaan haittaa, vaikka iso valkoinen seinä onkin aika tyly pinta. Laajat kaupunkikuvat on pahempia.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: JanneT 03.11.2008 klo 10:27:24
Hergé kyllä oikein herkutteli näillä viivasuorilla perspektiiveillä! Tässä kaksi rinnakkaista ruutua "taittuu" eri suuntiin.

Melkoinen mittarimatoefekti seinällä kyllä. Vai onkohan kyseessä kaksi eri seinää..?
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: Timo Ronkainen 03.11.2008 klo 10:53:09
Melkoinen mittarimatoefekti seinällä kyllä. Vai onkohan kyseessä kaksi eri seinää..?

Juu, kakkoskuvan seinä on lyhkäsempi, vaan ehkäpä siinä jo käännyttiin kulman taa?

Timo
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: keijoahlqvist 03.11.2008 klo 12:11:21
Juu, kakkoskuvan seinä on lyhkäsempi, vaan ehkäpä siinä jo käännyttiin kulman taa?

Timo
Tai sitten se on siedettävää huolimattomuutta (kun lukija ei yleensä ole pikkutarkka): muurinhelma on jälkimmäisessä kuvassa korkeampi suhteessa pojan vartaloon.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: JanneT 03.11.2008 klo 12:23:03
Tai sitten se on siedettävää huolimattomuutta (kun lukija ei yleensä ole pikkutarkka): muurinhelma on jälkimmäisessä kuvassa korkeampi suhteessa pojan vartaloon.

Mutta Hergellä on maine melkoisen pikkutarkkana kaverina. Ilmeisesti maine on kuitenkin vasta myöhemmin ansaittua - ja suuri osuus siitä kuulunee 'studiolle'.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: Timo Ronkainen 03.11.2008 klo 12:53:17
Tai sitten se on siedettävää huolimattomuutta (kun lukija ei yleensä ole pikkutarkka): muurinhelma on jälkimmäisessä kuvassa korkeampi suhteessa pojan vartaloon.

Niinpä on. Totta tuokin. Olipa Hergé nuorempana huolimaton.  :P

Timo
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: Lurker 03.11.2008 klo 12:59:31
Kaikki ehkä eivät seuraa Tex Willer -keskusteluja... siellähän aiheena oli tämä perspektiiviltään erikoinen pöytä (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,6804.msg169826.html#msg169826).

(http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?action=dlattach;topic=6804.0;attach=4915;image)
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: kaltsu 03.11.2008 klo 13:22:14
Ja mahtaakohan miehellä olla jotain graafikon koulutusta, kun välillä taustat ovat niin täynnä pikkuviivaa ja -pistettä että silmiä väsyttää.

Italian graafikkokouluissa opetetaan täyttämään kuvia pikkuviivoilla ja -pisteillä? Varmaan ne siellä opettaa käyttämään perspektiivejäkin luovasti.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: Timo Ronkainen 03.11.2008 klo 13:39:45
Texin tuoppi valahtaa kohta lattialle, vanhempi viiksivallu on sen verta järkevämpi että tajuaa pidellä tuopistaan kiinni. Kuka tää piirtäjä on?

Timo
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: Lurker 03.11.2008 klo 13:47:10
Texin tuoppi valahtaa kohta lattialle, vanhempi viiksivallu on sen verta järkevämpi että tajuaa pidellä tuopistaan kiinni. Kuka tää piirtäjä on?

Timo, olit itsekin tuolloin mukana ko. Civitelli-keskustelussa!
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: pappa-sami 03.11.2008 klo 13:53:18
Niinpä on. Totta tuokin. Olipa Hergé nuorempana huolimaton.  :P

Nuo kaksi kuvaa eivät olleet alunperin rinnakkain tai edes samalla sivulla. 30-luvulla tarina ilmestyi lehdessä kolmirivisenä aukeama kerrallaan ja toka kuva aloitti uuden aukeman. Kuvien välissä on vierähtänyt aikaa (viikon verran, heh) ja kulma tai edes rakennus ei ole välttämättä sama. Lisäksi Hergé ei ollut piirtänyt muuriin mitään helmaa.

40-luvulla tarina taitettiin uudestaan neliriviseksi. Silloin kuvat päätyivät rinnakkain ja muuriin ilmestyi tuo helma. Varmaan joku studiolaisista on sen lisännyt. Lisäksi tokan kuvan vasemmasta reunasta on niistetty pala pois.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: Timo Ronkainen 03.11.2008 klo 15:32:22
Timo, olit itsekin tuolloin mukana ko. Civitelli-keskustelussa!

Eihän näitä kaikkia muista, hämärästi kyllä jotenkin (vähän niinkuin kaiken muunkin).

Timo
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: keijoahlqvist 03.11.2008 klo 15:40:56
Nuo kaksi kuvaa eivät olleet alunperin rinnakkain tai edes samalla sivulla. 30-luvulla tarina ilmestyi lehdessä kolmirivisenä aukeama kerrallaan ja toka kuva aloitti uuden aukeman. Kuvien välissä on vierähtänyt aikaa (viikon verran, heh) ja kulma tai edes rakennus ei ole välttämättä sama. Lisäksi Hergé ei ollut piirtänyt muuriin mitään helmaa.

40-luvulla tarina taitettiin uudestaan neliriviseksi. Silloin kuvat päätyivät rinnakkain ja muuriin ilmestyi tuo helma. Varmaan joku studiolaisista on sen lisännyt. Lisäksi tokan kuvan vasemmasta reunasta on niistetty pala pois.
Ei hassumpaa. Olipa mielenkiintoista saada muistutus, että mikään koskaan ei ole miltä näyttää.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: Ami 29.12.2008 klo 21:42:34
Mulla on perspetkiivin kanssa pari pulmaa:

Kun piirrän hahmon puolikuvaan, tausta on helppo piirtää. Kun piirrän saman tyypin samassa kohdassa lähikuvaan, taustalla olevien asioiden koko muuttuu niiden etäisyydestä riippuen. Minulta puuttuu täysin intuitiivinen kyky hahmottaa kuinka suuriksi taustalla olevat objektit pitäisi lähikuvaan piirtää.

Toinen ongelma on pitkien ihmisten perspektiivi. Kun itse olen varsin lyhyt, näyttää pitkien ihmisten perspektiivi usein väärältä. Samoin on hankala hahmottaa mille korkeudelle eri tasot (esim pöydät) hahmottuvat suhteessa niiden vieressä seisoviin (tai istuviin) pitkiin ihmisiin.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: JJ Naas 29.12.2008 klo 22:01:25
Mulla on perspetkiivin kanssa pari pulmaa:

Kun piirrän hahmon puolikuvaan, tausta on helppo piirtää. Kun piirrän saman tyypin samassa kohdassa lähikuvaan, taustalla olevien asioiden koko muuttuu niiden etäisyydestä riippuen. Minulta puuttuu täysin intuitiivinen kyky hahmottaa kuinka suuriksi taustalla olevat objektit pitäisi lähikuvaan piirtää.

Sehän riippuu siitä kuinka kaukana tausta on. Jos se on kilometrin päässä oleva vuoristo tai kaupungin siluetti niin perspektiivi ei muutu käytännössä tippaakaan, jos "kamera" siirtyy metrin lähemmäksi hahmoa, eli noin yhden tuhannesosan verran lähemmäksi taustaa. Jos tausta on jokin sisätila, niin silloin metrin liikkuminen merkitsee enemmän. Asia pysyy kontrollissa helpommin jos..

1. Pitää huolen siitä että pakopisteet säilyvät
2. Huonekalujen väliset kokosuhteet säilyvät
3. Jos taustalla on katu tai huoneen peräosa, niin sinne kannattaa (sen jälkeen kun pakopiste ja pari päälinjaa on piirretty) ripotella eri syvyystasoille luonnosteltuja ihmishahmoja mittasuhteista muistuttamaan, ne voi sitten tussausvaiheessa pyyhkiä pois.

Toinen ongelma on pitkien ihmisten perspektiivi. Kun itse olen varsin lyhyt, näyttää pitkien ihmisten perspektiivi usein väärältä. Samoin on hankala hahmottaa mille korkeudelle eri tasot (esim pöydät) hahmottuvat suhteessa niiden vieressä seisoviin (tai istuviin) pitkiin ihmisiin.

Maailma on noin yleensä luotu keskimittaisille ihmisille. Pidemmillä ihmisillä on vain hieman hankalampaa oviaukoista mentäessä tai matalilla tuoleilla istuessa. Pöytä ja tuoli on hankala.. usein itsekin hämmästyn mittaillessa että keskiverto pöytä ei seisoessa ulotu kovin korkealle vartaloa ja kyynärpäillä pöytään nojatessa selkä on yleensä hieman kyyryssä. Suoraselkäisenä tuolissa istumista tapahtuu vain jos sellaista tarkoituksella yrittää.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: Anssi Rauhala 29.12.2008 klo 22:02:03
Mulla on perspetkiivin kanssa pari pulmaa...

Et ole yksin. (huokaus)

Lähikuvissa onkin kiva fuskata piirtämällä vain joku musta siluetti tai joutava hörhellys esittämään taustaa. Tai ei "kiva", mutta kaikki tietävät, mitä tarkoitan.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: Ami 08.01.2009 klo 20:49:34
Moniin töihin sopivat myös arvoperspektiivit. Esim Tarmo Koivisto käyttää Mämmilässä ihmisten mittasuhteissa vaihtelevaa arvoperspektiiviä, pienessä kuvassa pää saattaa olla 1/3 kehon mitasta ja kutistua taas seuraavassa lähikuvassa - ja juttu toimii. Parhaimmillaan tuo toimii esineiden ja muidenkin taustaelementtien kanssa. Sehän vastaa (ainakin oman intuitiivisen käsitykseni mukaan, en tiedä tutkimuksia aiheesta) ihmiselle luontaista tapaa hahmottaa ympäristöään.

Mutta teepä tuo sitten sarjakuvassa niin että toimii, eikä osu pahasti silmään.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: Teräskäsine 09.02.2009 klo 13:03:27
Itse olen tuskailut portaiden piirtämistä. Voisiko joku pistää linkiä jollekin sivulle, jossa olisi ohjeita portaiden piirtämiseen?
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: Rami Rautkorpi 09.02.2009 klo 13:27:55
Voisiko joku pistää linkiä jollekin sivulle, jossa olisi ohjeita portaiden piirtämiseen?

Tämä varmaan auttaa. (http://hoon.deviantart.com/art/New-perspective-on-perspective-19043867) En ole vain täysin varma, että tuo ei ole turhan monimutkainen.

Jos ollaan korkeintaan kahden pakopisteen perspektiivissä, voidaan lähteä siitä että välimatkat pystysuoralla eivät vääristy. Eli vedät portaiden kumpaankin reunaan pystysuoran apuviivan, johon merkitset tasavälein portaiden korkeudet. Niistä viivat pakopisteeseen.

Sitten haet korkeimman portaan reunan kohdan yhdeltä puolelta. Vedät apuviivan ylimmän portaan nurkasta alimman portaan nurkkaan. Portaiden pystysuorat tulevat tämän apuviivan ja pakopisteeseen vedettyjen viivojen leikkauspisteisiin.

Jatka apuviivaa, kunnes se leikkaa pakopisteen kautta piirretyn pystysuoran. Toinen apuviiva lähtee tästä leikkauspisteestä portaiden toiseen alareunaan.

Joku voi varmaan laittaa tästä näkyville mallipiirroksen, jos se nyt oikeasti jopa toimii.
: Vs: perrrrssss....pektiivi
: JanneT 09.02.2009 klo 13:34:00
Tämä varmaan auttaa. (http://hoon.deviantart.com/art/New-perspective-on-perspective-19043867) En ole vain täysin varma, että tuo ei ole turhan monimutkainen.

Jos ollaan korkeintaan kahden pakopisteen perspektiivissä, voidaan lähteä siitä että välimatkat pystysuoralla eivät vääristy. Eli vedät portaiden kumpaankin reunaan pystysuoran apuviivan, johon merkitset tasavälein portaiden korkeudet. Niistä viivat pakopisteeseen.

Sitten haet korkeimman portaan reunan kohdan yhdeltä puolelta. Vedät apuviivan ylimmän portaan nurkasta alimman portaan nurkkaan. Portaiden pystysuorat tulevat tämän apuviivan ja pakopisteeseen vedettyjen viivojen leikkauspisteisiin.

Jatka apuviivaa, kunnes se leikkaa pakopisteen kautta piirretyn pystysuoran. Toinen apuviiva lähtee tästä leikkauspisteestä portaiden toiseen alareunaan.

Joku voi varmaan laittaa tästä näkyville mallipiirroksen, jos se nyt oikeasti jopa toimii.

Sama menetelmä toimii tehokkaasti myös muiden tasaisin välimatkoin toistettavien muotojen kuvaamisessa perspektiivissä, kuten kaiteet, katulamput tai talojen ikkunat.