Kirjoittaja Aihe: Inducks  (Luettu 107756 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
Inducks
« : 06.01.2004 klo 00:04:03 »
Täällä kun on teitä ankisteja...

haluaisin tietää, onko verkkoon koottu sellaista (edes osittaista) Barks-/ankkahakemistoa, johon olisi listattu myös Aku Ankan parhaat -sarja, kovakantiset kirjat: Aku Ankan JuhlaSarjat, Aku Ankan toivesarjat, Ankalliskirjasto, Minä ___ ym.

Sellaisesta olisi mukava käydä tarkistamassa paikka, josta haettu sarja omasta hyllystä löytyy, jos vaikka se inducksin tarjoama vuosikerta 1968 ei ihan just nyt olekaan käsillä
;-)

Vastauksista etukäteen kiittäen...

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Inducks
« Vastaus #1 : 06.01.2004 klo 00:21:00 »
Löytyy. Inducks on kansainvälinen indeksointiprojekti, johon on saatu jo koottua suurinpiirtein kaikki Disneysarjakuvat mitä maailmassa on. Suomalaiset ovat tiukasti mukana. Listathan päivittyvät jatkuvasti.
Kannattaa selata Ankistien linkkilistaa:
http://www.perunamaa.net/ankistit/links.htm

Timo

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #2 : 06.01.2004 klo 00:28:53 »
Käydään läpi vähän tarkemmin. Perushakua voi kokeilla tuolla:
http://coa.inducks.org/coa/c1/search.php

Suomen julkaisujen listaa:
http://coa.inducks.org/coa/c1/country.php?lg=0&c=fi

Superhakua:
http://coa.inducks.org/coa/c1/comp.php/0

Sarjakuvaa voi hakea koodilla (löytyy yleensä sarjan alkuruudusta), titteliotsikolla eli sarjan nimellä, vapaasanalla tai julkaisun mukaan.

Ohjeita hakuihin ja koodeihin sekä taustatietoa ym:
http://inducks.org/bolderbast/

Timo

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #3 : 06.01.2004 klo 00:41:38 »
Löytyy. Inducks on kansainvälinen indeksointiprojekti, johon on saatu jo koottua suurinpiirtein kaikki Disneysarjakuvat mitä maailmassa on. Suomalaiset ovat tiukasti mukana

No hyvä. Otetaan esimerkki ongelmasta. Haluan lukea suomeksi tarinan "The Billion Dollar Safari" W US 54-01.

Inducks tarjoaa mulle suomen-julkaisuiksi:

Finland (Miljardin markan norsu)

Aku Ankka - neljännesvuosikerta 1989-1 Miljardin markan norsu
Aku Ankka 1968-27/28/29 Miljardin markan norsu (1968)
Aku Ankka 1989-04/05/06 Miljardin markan norsu (1989)

Kuitenkin luulen, että tarina on mulla hyllyssä muutenkin kuin vuoden '68 tai '89 lehtinä, joita mulla siis ei edes ole.

Mitä teen? Miten saan kirjat sisällytettyä hakuun?
« Viimeksi muokattu: 06.01.2004 klo 00:47:18 kirjoittanut [kivi] »

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #4 : 06.01.2004 klo 01:01:51 »
Kuitenkin luulen, että tarina on mulla hyllyssä muutenkin kuin vuoden '68 tai '89 lehtinä, joita mulla siis ei edes ole.
Oletko varma? Sikäli kuin tiedän, kaikki Ankka-lehdet on indeksoitu, kuten myös muut julkaisut, kirjat mukaanlukien.

Mitä teen? Miten saan kirjat sisällytettyä hakuun?
En ole hakuekspertti. Kaikki kirjatkin löytyvät listattuina. Jos niitä jaksaa selata läpi, niin ehkä sitten löytyy, jos on löytyäkseen. Luotan Inducksiin ja olen varma ettei tuota ole missään kirjassa. Eli turvallisena veikkauksena sanon että tuo on jossain tulevassa Barks-Ankalliskirjastossa.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #5 : 06.01.2004 klo 13:19:45 »
Kiitokset kaikille. Asia selvisi - mulla ei tosiaan olekaan tuota suomeksi kuin lehtinä.

Sellaista se on, kun muistissa on noita ankkoja vähän enemmänkin...

Mut kyllä Inducks on hyvä. Hienoa, että sellaista tietokantaa pystytään paitsi rakentamaan, myös ylläpitämään. Iso käsi ankisteille.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #6 : 25.03.2006 klo 13:30:42 »
PS. Pystyyköhän Inducksiin laittamaan hakuehtoihin sarjikset jotka perustuvat pätkiksiin? Tuli mieleen kun tästä ekasta ruotsalaisesta Akusta löytyy Hessun sorsastus -pätkiksen kaksisivuinen sarjisversio.

Kyllä siellä on filmitkin listattuina ja sarjoissa on yleensä mainittu, mihin ne viittaavat. Mutta haku taitaa vaatia SQL-hakua joka on jo sen tason filosofiaa, joka ei mulle aukene.

Timo

Daddy Duck

• Jäsen
« Vastaus #7 : 25.03.2006 klo 13:43:41 »
Vanhemmissa Aku Ankka- lehdissä ei lue kuka on  piirtänyt ja käsikirjoittanut sarjat. Itselläni on jonkin verran 80-luvulta lehtiä ja niissä on parhaimmat sarjat. Haluaisin tietää kenen tekemiä ne ovat. Mistä saa selvyyttä asiaan?
"Kolmen sekunnin kuluttua voimme katsella itsellemme uutta setää!"

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #8 : 25.03.2006 klo 14:09:30 »
Vanhemmissa Aku Ankka- lehdissä ei lue kuka on  piirtänyt ja käsikirjoittanut sarjat. Itselläni on jonkin verran 80-luvulta lehtiä ja niissä on parhaimmat sarjat. Haluaisin tietää kenen tekemiä ne ovat. Mistä saa selvyyttä asiaan?

Tuolta:
http://coa.inducks.org/

Kirjoita joko ensimmäisessä ruudussa näkyvä koodinumero Tarinakoodi-laatikkoon ja klikkaa "haku".
Tai hae julkaisulla. Aku Ankkoja voi vaikka selata vuosikerroittain, jos niin haluaa.

Timo

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #9 : 25.03.2006 klo 14:34:49 »
Nopean tutkimisen perusteella jotenkin noin menisi:

SELECT inducks_movie.title,  story.title FROM inducks_movie, inducks_moviereference, story
WHERE inducks_movie.moviecode = inducks_moviereference.movieid AND inducks_moviereference.storyid = story.storycode AND story.storycode =  'W WDC 86-15'

Elokuvataulussa ei vain taida olla pätkiksiä eikä oikein muuta sopivaa taulua ole. No ainakaan tuolla tarinakoodilla ei löydy mitään. No laittamalla tohon viimeiseen tarinan koodin niin voi hakea viittauksia elokuviin. Kai.

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #10 : 28.03.2006 klo 19:13:03 »
Tää pitäis kysyä tuolla toisessa ketjussa mutta laitetaan vähän laajemmin noista: Miksei Disney julkaissut aikaisemmin tekijöiden nimiä? Harva tiesi Carl Barksinkaan nimeä, hän oli "se hyvä ankkapiirtäjä". Onko se kerrottu jossain? En muista nähneeni kovin selvästi sitä.

Entä mitä mieltä muuten olette nimien julkaisusta? Ei nimiä ole kuin vähän aikaa julkaitu, ne taisivat tulla 90-luvun lopulla?

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #11 : 28.03.2006 klo 19:43:01 »
Siks ku Disney signeeras ne ominaan.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #12 : 28.03.2006 klo 19:46:41 »
Tää pitäis kysyä tuolla toisessa ketjussa mutta laitetaan vähän laajemmin noista: Miksei Disney julkaissut aikaisemmin tekijöiden nimiä?

Nimitiedot tulivat Aku Ankkaan ja muihin pohjoismaisiin D-lehtiin 1998. Gladstonen lehdissä ne oli jo 1986.
Itseasiassa itse Walt ehdotti jo 1950-luvulla, että tekijätiedot voitaisiin laittaa sanomalehtisarjojen yhteyteen, King Features toppuutteli. Tieto eräästä Gottfredsonin haastattelusta.
Ub Iwerksin nimi oli useinkin Mikki-sarjan yhteydessä 1930-luvun alussa. Monesti siinä olivat päällekkäin Waltin ja Ubin nimet. Ks. esim. MM:n Kulta-aika sarjan ykköskirja. Italiassa ainakin esiteltiin Ub Mikki-sarjan esittelyartikkeleissa  jopa sarjan luojana.
ks. myös:
http://www.kvaak.fi/naytajuttu.php?articleID=203

Timo
« Viimeksi muokattu: 28.03.2006 klo 19:48:41 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #13 : 10.01.2007 klo 03:30:39 »
Kyllä tänne sopisi perusteellisempikin keskustelu Inducksista, sen toiminnasta, käytöstä, hakemisesta, sisällöistä, mahdollisista virheistä (hui!) jne.

Aloitan tällä huomiolla.
Mielestäni aavistuksen epäloogista. Takaisin Klondikeen vaikuttaisi tämän mukaan julkaistun USA:ssa kokonaisena (32s.) vasta 1994, vaikka tiedämme restauroidun version ilmestyneen jo Life & Times -kirjassa 1981. Idem (lat. "sama") seuraa mukana joka kohdassa, vaikka versio ei olekaan sama (edeltävät ovat 27 s.). (Ruutunappauksia Inducksin muodostamista hakutuloslistauksista).

Tämän indeksoinnin mukaan Life & Times ja m/v CBL sisältää 27 -sivuisen version SEKÄ aiemmin sensuroidut 4 ja 1/2 sivua ikäänkuin ylimääräisenä. Oliko nämä poistot nyt tässä versiossa julkaistu jotenkin erillään, ei siis sarjan väliin aseteltuna?

Pohjoismaisen CBL:n versio taasen näyttäisi sisältävän tämän mukaan kokopitkän 32 -sivuisen version LISÄKSI 4 ja 1/2 sivua---- ??

Vähän epäloogista...

Timo
« Viimeksi muokattu: 10.01.2007 klo 16:51:46 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #14 : 27.02.2007 klo 23:16:45 »
Mikähän takia tämä väittää ettei yhtään sarjan julkaisua tunneta...

Vaikka lehden koodilla hakien tuolla lehden loppupäässä se kuitenkin köllöttää:
http://coa.inducks.org/issue.php/x/it/TL+1984#f
« Viimeksi muokattu: 27.02.2007 klo 23:18:18 kirjoittanut Timo Ronkainen »