Kirjoittaja Aihe: Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)  (Luettu 242509 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ligne claire

• Jäsen
Vs: Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)
« Vastaus #630 : 16.06.2021 klo 23:04:12 »
Heip!

Olen pitkän linjan sarjakuvafani, ja olen juuri nyt innostumassa vanhasta harrastuksesta toden teolla uudelleen. Siihen kuuluu kaikkien vanhojen suosikkien uudelleen lukeminen ja -arvioiminen, uusiin sarjakuviin tutustuminen, oman sarjakuvamaun uudelleenselvittely, ja keskustelukanavan etsintä!

Olen jonkin aikaa selaillut tätä foorumia ja huomannut sen hengen rennoksi ja suvaitsevaiseksi, ja kollektiivisen tietomäärän valtavaksi! Joten täällä sitä ollaan! Olen nyt jo hyötynyt suuresti useista vanhoista threadeista tällä foorumilla, ja tosiaan on ollut kiva huomata, että monenlainen sarjakuvamaku hyväksytään täällä! Sarjakuvathan ovat tosi hauska asia, ei niistä kannatakaan mieltään pahoittaa.

Aloitin sarjakuvien lukemisen siinä 1982 tienoilla, ensimmäinen luettu sarjakuva taisi olla Tintti Tiibetissä, kovin moni sen jälkeen ei olekaan pannut siitä paremmaksi. Pienenä sitä ahmi vain kaikkea mahdollista sarjakuvaa loputtomasti... minulla oli sarjakuva-arkku, sellainen vanha puinen merimiesarkku ja joskus UIN siellä sarjakuvien joukossa rakkauteni osoitukseksi (mallina tietysti Barksin Roope). Lapsuuden suosikkeja oli Aku Ankka, Tintti, Veikko Tette ja Jykke, Mustanaamio, Anu ja Antti, Barelli, Alix Peloton, Valerian, Star Wars, Indiana Jones, Ryhmä-X, Teräs-, Hämähäkki- ja Lepakkomies, Action Force, Tex Willer, Tarzan, Conan Barbaari, Prinssi Rohkea, Flash Gordon, Ratsupoliisi King, Asterix, Lucky Luke, Ahmed Ahne, Johannes ja Pirkale, Yakari, Punanahka-sarja, Hopeanuoli (intiaanipäällikkö, EI mikään japanilainen koira), Historian Suuret Seikkailut-sarja, Kuvitettuja Klassikkoja, Tenavat, Harald Hirmuinen, Lassi ja Leevi jne. 90-luvulla mukaan pääsivät myös Petri Hiltusen kaikki teokset, Robert Crumb, J. O'Barrin Crow, Bilalin Metsästysretki, Gaimanin Sandman, Mooren Killing Joke ja Watchmen, Baggen Bradleyt / Viha, Madsenin Valhalla, Christensenin Aarne Ankka jne, ja uudella vuosituhannella Mooren Promethea, IDW:n Dungeons & Dragons ja nettisarjakuva Gunnerkrigg Court. Ja nyt sitten luen kaikkia näitä uudelleen ja etsin muutakin uutta, kuten kirjoitin. Melkein kaikki on hauska löytää uudelleen. Mutta totta myös on, että muutamista tuntuu olevan maku mennyt!

Kaikkien aikojen suosikkini lienevät Tintti, Alix, Prinssi Rohkea, Watchmen, ja Bilalin Metsästysretki. Suurin uusi suosikki on Blake ja Mortimer! Sen piirrosjälki, asenne ja tyyli iskivät minuun täydellisesti. Suosikkipiirtäjiä näiden mainittujen ulkopuolella ovat mm. Bob de Moor, Alex Raymond, Al Williamson, Sy Barry, Kari T. Leppänen, Alfredo Alcala.

Haluan oppia tuntemaan paremmin klassisia amerikkalaisia toiminta/seikkailusarjakuvia, sekä kaikkea ranskalais-belgialaista sarjakuvaa (painottunee kyllä vahvasti vanhempaan). Harkitsen myös, että ryhtyisin lukemaan ranskankielisiä sarjakuvia alkukielellä - se voisi olla hauskaa!

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #631 : 17.06.2021 klo 00:05:27 »
Olen jonkin aikaa selaillut tätä foorumia ja huomannut sen hengen rennoksi ja suvaitsevaiseksi, ja kollektiivisen tietomäärän valtavaksi! Joten täällä sitä ollaan! Olen nyt jo hyötynyt suuresti useista vanhoista threadeista tällä foorumilla, ja tosiaan on ollut kiva huomata, että monenlainen sarjakuvamaku hyväksytään täällä! Sarjakuvathan ovat tosi hauska asia, ei niistä kannatakaan mieltään pahoittaa.

Mahtavaa, että uskaltauduit mukaan!

Tervetuloa osallistumaan!

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #632 : 20.06.2021 klo 00:02:46 »
Tervetulemasta tosiaan juu! Aika paljon samoja sarjakuvia ollaan luettu!

Timo

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #633 : 20.06.2021 klo 09:49:10 »
Tervetuloa Kvaakiin, Ligne claire!

Erinomainen nimimerkki, muuten.

Ligne claire

• Jäsen
« Vastaus #634 : 21.06.2021 klo 22:31:48 »
Kiitos kaikille ystävällisistä toivotuksista! En muuten tainnut mainita Prattia ja Corto Maltesea, kerrankos sitä tekee elefantin kokoisen mokan. Suolaisen Meren Balladi / CM Etelämerellä on melko ylittämätön teos.

Threadeissa tavataan!

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #635 : 16.08.2021 klo 21:53:40 »
Tervetuloa foorumille, Elkei!

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #636 : 16.08.2021 klo 23:57:10 »
Viimeisimpiä ostoksia ovat Black Widow-kokoelmakirja sekä Brubaker/Epting kaksikon kynäilemä Velvet. Mulle sarjakuvan ehdoton puoli on aina ollut fyysinen formaatti. Se fiilis, kun kaivan kokoelmasta sen itse vuonna -86 ostetun hieman jo nuhjaantuneen Savage Sword of Conanin ja rojahdan riippukeinuun, on jotain mitä nykypäivän kertakäyttö-klikkipalveluista ei ikinä saa.

Tervetuloa, ikätoveri!

Sarjakuvan suhteen maku- ja lukutottumukset osuvat myös hyvin yksiin!

warthog

• Jäsen
« Vastaus #637 : 30.11.2021 klo 14:40:44 »
Olen keräilijä. Tykkään lukea sarjiksia laajalla skaalalla, suosikkeja mm. Masi, Tex Willer, Sarjakuvalehti, Hurja länsi/Tomahawk, Kauhu ja Shokki.
Lukemisen lisäksi olen kerännyt sarjakuvia myös sijoitusmielessä. Hyvää keräilykamaa saa halvalla aina joskus esim. Kierrätyskeskuksesta. Ja kun kirjaston kierrätyshyllystä plokkaa kamaa ilmaiseksi ja vie vaihtoon esim. Kampintorin antikvariaattiin ko. kamaa saa siis ilmaiseksi.

Nolo tunnustus: lasten sarjiksiakin luen joskus.

J.Harakka

• Sarjakuvataiteilija
  • Jäsen
« Vastaus #638 : 28.07.2022 klo 02:25:42 »
Tervehdys Kvaakin väki.

Olen rekisteröitynyt näköjään jo vuonna 2008, mutta unohtanut esitellä itseni, sillä olen aikaisemmin elämässä halunnut hiipiä varjoissa, ja pysyä poissa valokeilasta. Olen entinen juoppo ja luovuttaja, mutta sitemmin ollut raittiina jo yli kaksi vuotta.

Olen vuonna 1981 syntynyt sarjakuvantekijä. Sarjakuvien lukemisen ja piirtämisen aloitin hyvin nuorena, mutta koko ikääni en kuitenkaan ole pitänyt kynää kädessä, väliin mahtuu paljon haaskattuja vuosia, jolloin yritin opiskella insinööriksi, sitten opiskella graafiseksi suunnittelijaksi, olin töissä postilla, astiantiskaajana, juopottelin, urheilin ja pelasin tietokoneella ja sen sellaista.

Päätin alkaa sarjakuvantekijäksi vasta joskus kolmenkympin virstapylvään jälkeen vuonna 2012, jolloin menin ensimmäistä kertaa Limingan Taidekouluun sarjakuvalinjalle, mutta julkaisuasteelle en tosiaan päässyt kuin vasta vuonna 2020, sen jälkeen kun lopetin alkoholin kanssa läträämisen. Sitemmin minulta on ilmestynyt kaksi omakustannetta, ja 220-sivuinen nettisarjakuva on työn alla (Teen sille oman threadin).

Suurimmat vaikutukset tyyliin ovat varmaankin olleet Aku Ankka (ja etenkin Carl Barks), Action Force ja Transformers, joita kopioimalla opettelin piirtämään teini-iän kynnyksellä 90-luvulla. Muuten olen varmaankin lukenut ne kaikki samat sarjakuvat, jotka kaikki muutkin kvaakilaiset, eli ne jotka löytyy jokaisesta kaupunginkirjastosta. Asun tätä nykyä Oulussa. Siinäpä varmaankin tärkeimmät. Rauhaa maailmaan.

Liitteenä iloksenne opettelusarjakuva, jonka tein ysärillä :)
"Miehen halujen tulee ylittää hänen kykynsä, tai taivas on valetta."
- Nikolav Yvonn Turanilainen (Savage sword of Conan vol 11)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #639 : 28.07.2022 klo 14:44:20 »
Teretulemast, welcome jne.
Laittele jossain välissä myös myöhemmällä iällä tehtyjä sarjakuvia. :)

Timo