TOSA:n tarina ja esittely oli tosi mukavaa luettavaa, yhtymäkohtia omaan historiaan tosi paljon ja siitä innostuneena oma lyhyempi esittely:
Rekisteröitynyt:14.10.2010 klo 15:31:30
Ensi kosketus oli tietenkin Aku Ankan ja AA taskukirjojen kautta. Kotiin ostettiin myös Jippoa ja Asterixeja/Lucky Lukeja oli jo lapsuudessa koko ajan saatavilla, samoin kuin Zoomin albumit ja Blueberryt, jotka tekivät myös ison vaikutuksen. Opin mm. lukemaan AA Taskukirjan kautta, huomasin yhtäkkiä osaavani itse lukea päiväkodissa, kyseessä taisi olla nro 37, Roope ja Kroisos kilpasilla. Joululahjoiksi saatiin jättikirjoja ja AA 400-sivuisia, mm. Toivesarjat, joka tuli luettua monta kertaa kannesta kanteen. KVAAKin pääsivuilta löytyy mun ja parin muun kirjoittamia taskarikolumneja, joissa lisää historianostalgiaa.
Varsinainen oma keräilyinnostus alkoi kuitenkin Hulkin nron 4/81 kautta. Äitini toi sen isoveljelleni tuliaisiksi Helsingin reissulta, mutta isoveli ei tykännyt, ja antoi lehden minulle. Hulkin myötä tuli tietenkin tutuksi myös Ihmeneloset, jotka olivat hetken kakkossarjana, kunnes saivat oman lehden. Samoihin aikoihin eri kustantajan Hämähäkkimies tuli keräilyn kohteeksi. Paikkakunnan divarit tuli kierrettyä joka päivä. Keräilyä kesti kevääseen 1984 asti, kunnes kustantajana toimiva Mail-Manin sarjakuvalehdet lopetti toimintansa ja Hulkin viimeiset erikoisjulkaisut ilmestyivät. Ihmenelosissa oli juuri edellisvuonna alkanut John Byrnen juoksu, joka jäi ikävästi myös kesken. Kannoin kaikki divariin ja unohdin sarjisten keräilyn hetkeksi.
Sitten taas vuonna 1987, olikohan Ryhmä-X lehden numero 3/87 joka kiinnitti huomion lehtipisteessä, ja jonka jälkeen keräilyinnostus taas alkoi, ja oli voimissaan vuoteen 1992 asti. Keräsin taas kaikki 80-luvulla ilmestyneet Marvel-lehdet, lopettaakseni taas, tällä kertaa intti, ajokortti, kesätyöt jne veivät huomion. Ensimmäisiä tyttöystäviä pyöri kans kuvioissa. Tällä kertaa kuitenkin päätin säästää lehdet, ja keräily oli Marvelin lisäksi laajentunut mm. Shokkeihin ja muihin kauhusarjakuviin, DC:hen jne. Jostain syystä jonkin muuton yhteydessä totesin että lehdet uhkaavat jäädä ulkovarastoon, ja päätin silloin hankkiutua lähes kaikesta eroon. Alfa Antikva toimi yhtenä luotto-divarina, sekä myyjänä että ostajana.
Opiskelut ja työt, myöhemmin vaimo ja perheellistyminen veivät mukanaan, kunnes joskus 2009 kieppeillä sain taas kipinän. Vaimo osti minulle lahjaksi AA Taskarin nro 350, "Vuosisadan rakkaustarina".

Vähän tuon jälkeen tajusin, että väliaikoina on julkaistu aika paljon Marvelia kovakantisina, ja aloin keräillä niitä. Apuna tässä oli KVAAKin foorumi, jonne uskaltauduin rekisteröitymään 2010. Sen jälkeen olen kerännyt kaiken ja paljon muutakin takaisin, siten että tällä hetkellä miesluolassani on 5 hyllymetriä sarjakuvaa lattiasta kattoon. Autotallissa löytyy lisää
![Cool 8]](https://www.kvaak.fi/keskustelu/Smileys/classic/cool.gif)
. Suurimman osan olen myös sidottanut vuosikerroiksi, koska tykkään nimenomaan lukea isompaa kirjaa, en hirveästi tykkää yksittäisistä lehdistä, vaikka niiden pläräily onkin ajoittain mukavaa.
Tällä hetkellä löytyy lähes kaikki Suomessa koskaan julkaistut Marvelit, DC:t, Kauhusarjakuvat, tärkeimmät eurooppalaiset sarjakuvat, Texin kirjastot, Maxit ja suuralbumit, täydelliset Creepy, Eerie ja Vampirella archivesit, AA:n näkkärit 1951-1983, hirveä määrä taskareita (muistaakseni jotain 150-300 väliä en koskaan jaksanut tilanpuutteen vuoksi hankkia kokonaan), Rosan ja Barksin kootut, jälkimmäiset sekä suomeksi että pari kertaa englanniksi, alkuperäiset Another Rainbow'n sekä Fantagraphicsin tuoreemmat värilliset kootut. Ja tietysti paljon taidekirjoja, mm. Barksin öljyvärimaalaukset sekä ankoista että muista "funny animalseista". Myös jotain alkuperäisiä litografioita löytyy, ja ne komistavat mm. lastenhuoneiden seiniä. Sain myös aiempia keräilyvuosia paremmin haalittua mm. täydelliset Ihmesarjat, joista valtaosan hankin itse asiassa juuri TOSAlta.
Koko ajan tulee ostettua lisää, eli käytännössä lähes kaikki julkaistava tulee hankittua. Lisäksi aloitimme KVAAK Kirjan kautta itsekin julkaista sarjakuvia, kun vielä n. 5v sitten tuntui että kustannusala on kuolemassa. Sama ongelma on itsellä kuin TOSA:lla, että aika paljon on mennyt lukemattomana hyllyyn, ja toiveissa olisi että joskus (eläkkeellä??

) olisi aikaa lukea noita. Arjessa ei juuri ehdi paljoa kokoelman lukemiselle omistautua. Mutta ehkä vielä joskus!
Edit: no, ei siitä paljon lyhyempi tullut