Kirjoittaja Aihe: Fingerpori ja muut Pertti Jarla -sarjakuvat  (Luettu 1741209 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #1065 : 16.04.2008 klo 13:25:49 »
Oy! Hienoa että noita on ilmaantunut seinille. Suomessahan lainlaatijan mukaan ravintoloissa ei saa tupakoida, mutta se pitää myös kieltää kylteillä.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #1066 : 16.04.2008 klo 13:35:39 »
Minä haluan tuollaisen omaan olohuoneeseeni! Tai työhuoneeseen, koska siellä minä kyllä enemmän oleskelen.

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #1067 : 16.04.2008 klo 16:35:03 »
Palaa huonosti tällainen käsitelty paperi. Menee hormit ja tuhkaluukut tukkoon.

T. Kokemusta on!
Minä sulle tukkoon menneet tuhkaluukut näytän!

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #1068 : 17.04.2008 klo 22:02:23 »
Alppu luettu viime yönä ja sangen tiukka pakkaushan on kyseessä. Osa stripeistä oli ehtinyt jo unohtua matkan varrella.

Pelkäsin hieman miten toimisi näin isompana palana, mutta pelko oli turha -hyvin rullaa! Kenties tässäkin avitti strippien kokoominen aihepiireittäin yhteen. Aiemmin vain mustavalkoisina lukeneena yllätyin myös positiivisesti väreistä. Mukana oli riittävästi sävytystä ja varjostusta ja sävyt olivat sangen vibrantit. Vähän kyllä kummastutti miksi puolet strpeistä oli väreissä ja puolet mustavalkoisina. Kustannuskysymys?

Sisäkansien kartat oli hulvattomia. Etenkin pohjoisen Mordor ruletti! Nykykartassa tosin kummastutti missä kummaan Tiedekeskus Fingerpoli oikein on piiloitettu. Ehkäpä kyseessä on niin salainen installaatio että se on piiloitettu maan uumeniin. paisti että sivulla 34 on tosin siitä täytekuva eli siinä meni sekin teoria roskakoriin...

EDIT: Niin ja kansi toimii eri hyvin. UV lakkaa tms on käytetty hillitysti hienona tehokeinona. Juuri nyt katsoessa sitä tuli mieleen että miksiköhän alpparin nimessä on käytetty r-kirjainta sekä isolla että pienellä? Ja itseasiassa ylipäätään sekaisin isoja ja pieniä kirjaimia? (FinGErPORi)
Vai onko tuo alpparin nimen tekstityyppi jne nyysitty Laineen Tuntemattoman sotilaan elokuvajulisteesta? Ei nyt googlaamalla välittömästi löytynyt julkkaa vertailukohdaksi.


Omia suosikkeja tuossa ovat: klassinen karkeat jauhot (tietenkin), Eva Braun kertoo suhteestaan, natsien tupakointikielto sekä klaanilaisten lastentanssit
« Viimeksi muokattu: 17.04.2008 klo 22:14:13 kirjoittanut Lönkka »

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #1069 : 17.04.2008 klo 23:02:58 »
miksiköhän alpparin nimessä on käytetty r-kirjainta sekä isolla että pienellä? Ja itseasiassa ylipäätään sekaisin isoja ja pieniä kirjaimia? (FinGErPORi)

Toi onkin kiinnostava juttu: aluksi tein sen vahingossa, tekstasin nimen kokonaisuudessaan ja huomasin sitten että on sekä iso että pikku r. Yritin sitten korjailla otsikkoa, mutta alkuperäinen virheellinen näytti aina vaan parhaalta. Silloin olisi tietty pitänyt tehdä koko otsikko alusta alkaen uusiksi, mutta 1) minua ei oikeasti häirinnyt virheellinen versio ja 2) olen laiska.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

jinroh

  • Rocket Scientist
  • Jäsen
  • Viestejä: 964
  • Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #1070 : 19.04.2008 klo 11:10:34 »
Minä sulle tukkoon menneet tuhkaluukut näytän!

Tähän riittänee yksi kuva nokikolarista ja Riitasta.
@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku

Janne Kuusinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 920
  • I.L.S.J.K.P.(R)
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #1071 : 19.04.2008 klo 13:33:50 »
Eilen illalla sitten tuli luettua tämä ensimmäinen Fingerpori-albumi. Päädyin hysteeriseen adrenaliini-hihihihi -tilaan, joten päätin, että nukun yön yli ennen kuin annan palautteen.

No niin, nyt olen rauhoittunut, ja voin sanoa, että kyseessä on
PARAS SUOMESSA JULKAISTU STRIPPISARJAKUVAKOKOELMA IKINÄ.

Inhoan Viiviin & Wagneriin "vertaamista" ja Hesarin merkityksen pohtimista, mutta niiden vaikutuksen kautta tähän tilanteeseen kuitenkin on tultu. V&W oli ensimmäinen vinkki siitä, ettei kotimaisen strippisarjan huumorin tarvitse olla kilttiä aamuista ranskanpullaa. Fingerpori(-albumi) on merkittävä pajatsontyhjennys, virstanpylväs absurdin, groteskin, mutta silti oivaltamiseen perustuvan sarjakuvahuumorin saralla, irtiotto keski-ikäisten mekaanisesta vitsikulttuurista, jota eräskin sarjaa lytännyt arvostelija edustaa. Fingerpori vastaa niihin laatuvaatimuksiin, joita nyttemmin noin nelikymppiseksi varttunut, ja sitä nuoremmat sukupolvet ovat jo osanneet vaatia.

Paras vivahde Fingerpori-ilmiössä on se, miten sarja ehkä hieman yllättäenkin hivelee myös monen ns. keski-ikäiseen huumorintajua. Kuin varkain, tiedostamatta Pertti Jarla on luonut hallitun sillisalaatin, jonka "kohderyhmä" onkin paljon arveltua suurempi! Se hivelee, antaa toivoa, osoittaa jälleen, ettei tämä maailma nyt niin paha paikka ole kuin mitä erään toisen ketjun ultrakyynikot antavat ymmärtää.

Kiitos, Pertti, että annat näin taitavasti naurun ja ajattelemisen aihetta!

Routa

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 7
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #1072 : 20.04.2008 klo 14:57:19 »
No niin, nyt olen rauhoittunut, ja voin sanoa, että kyseessä on
PARAS SUOMESSA JULKAISTU STRIPPISARJAKUVAKOKOELMA IKINÄ.

Olen täysin samaa mieltä!!

Rainer Frilund

  • Jäsen
  • Viestejä: 51
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #1073 : 20.04.2008 klo 21:00:29 »
Ostin kirjan viikonloppuna. Ostoksen jälkeen lounaalla
paikallisessa ruokalassa hekottelin ääneen ja näytin
parhaita paloja tyttärelle puolisoineen, jotka olivat
vierailulla. Tyttärellä  mm. kondiittorin koulutus ja
hän jäi hieman mietimään missäs niitä karkeita jauhoja
käytetäänkään. Melkein kaikessa kelpaa se puolikarkea.
"Pääsee vähemmällä", oli totinen(?) kommentti jauhovitsiin.

Hupaisaa hyllyntäytettä.




Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #1074 : 21.04.2008 klo 13:20:53 »
Törkeätä, miten Mustanaamio oli "erotisoitu" tämän päivän stripissä! Eikö piirtäjällä ole mitään rajaa, eikö mikään ole pyhää; onko tämän sarjakuvan tarkoitus pilkata sarjakuvaa? Oman pesän likaaja, sanon minä.

"Joka näkee Mustanaamion nännit, saa tuta kuolemaakin pahemman kohtalon." (Viidakon sanonta)

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #1075 : 22.04.2008 klo 14:38:27 »
Tämän päivän Kauppalehdessä ollut MS Office -mainos pisti hihityttämään jarlamaisella mainoslauseellaan: "Vasta kun innostut, saat aikaan jotain suurta". (sanamuoto saattoi toki olla muutakin, lopputulos sama.) Tuli Karl-Barks-Stadt mieleen...
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Samone

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 536
  • Muumipappa
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #1076 : 24.04.2008 klo 08:31:33 »
Kehutaan nyt. Tänään yksi parhaista  :laugh:

ezuli

  • Vieras
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #1077 : 24.04.2008 klo 09:25:27 »
Onneksi isä ei suuttunut, koska silloin olisi joutunut käyttämään lisäksi erästä toista sanontaa.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #1078 : 24.04.2008 klo 09:41:54 »
Pertsa "Alan Dorkin" Reponen olisi tehnyt tämän päivän stribestä ainakin kuuden minuutin mittaisen sketsahduksen.

Heimo Vesa (Heikki Kinnunen) korjaa mopoaan, irvistelee, ähkii, kolistelee. (2 min)

Isä-Vesa (Leo Lastumäki) huutaa yläkerran ikkunasta: Poika!

Heimo: Mitä?

I-Vesa: Tuletko tänne!

Heimo: Miksi?

I-Vesa: Ala tulla nyt sieltä!

Heimo: Minulla on tässä mopon korjaus kesken.

I-Vesa: Nyt tänne!

Heimo: Minkä takia?!

I-Vesa: Harkitsetko sinä poika itsemurhaa?!

Heimo: Mitä!!

I-Vesa: Alahan tulla!

....korjaan, Perza olis tehnyt stripistä yhden kokonaisen puolituntisen viihdeohjelman, tuossahan oli vasta eka ruutu. Matkalla rappusia yläkertaan Kinnunen olisi vielä laulanut viisun suomalaisesta ahistuksesta yhdessä naapurin tytön kanssa (Tuija Ernamo).   
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 815
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #1079 : 24.04.2008 klo 10:22:25 »
Väärä johtopäätös oli tänään hyvin fingerporimainen ku-klux klan kanoineen.