Kirjoittaja Aihe: X-Men ja muut mutantit  (Luettu 399654 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaakko Pehkonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 357
  • Kvaak *hik*
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #360 : 30.01.2008 klo 18:17:12 »
En käyttäisi samaa sanaa tässä, mutta ymmärrän mitä tarkoitat. Tarinoissa on sellaista painostavaa lopullisuuden tuntua, etenkin vuosikerrassa 1987. Tapahtumat eivät ole kenenkään hallinnassa, ne vain vyöryvät eteenpäin hahmojen hakiessa osaansa niiden pyörteessä.

Tuo on kyllä hyvin tiivistetty. Minunkin suosikkini Ryhmä-X:ssä ovat vuodet 1987-1988.

Voisin melko suoralta kädeltä heittää, omasta puolestani, että oikeastaan yksikään tämän jälkeen tullut supersankari-pätkä ei ole tuntunut tarpeeksi jämäkältä. Useimmat Batmanin synkistelytkin ovat jotenkin valjuja verrattuna R-X:n numeroihin 4-5/1988.

Nämä ovat myös niitä harvoja tarinoita (lasketaan vielä mukaan 1987 Kitty & Wolverine-spesiaali), joissa Wolverinea osataan käsitellä mielenkiintoisesti ja tehdä hänestä "oikeasti" se hahmo joka on mieleen jäänyt. Mies on kova, erittäin kova, muttei kuitenkaan mikään Juggernaut jolle voi tehdä mitä tahansa ilman hidastumista.

Nämä ovat myös viimeisiä hetkiä ennen kuin mutanttien maailma jysähti täpötäyteen uusia hahmoja ja lehtiä...
Jahka saan ne pikku skorpionit käsiini, niin koivumäen herra pääsee tanssimaan saksanpolkkaa heidän pieksämäellään!

jussi mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 198
  • Kvaak!
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #361 : 30.01.2008 klo 19:04:48 »
Itse asiassa Byrne itse jaksaa aina vaahdota tästä, että näin ei oikeasti ollut. Byrnen ollessa X-menissä lehti oli lähellä lopetusuhkaa ja vasta myöhempien piirtäjien aikana (Smith?) lehti ponnahti korkeuksiin. Tai kyllähän se ylämäki taisi alkaa jo Byrnen kauden lopulla.
Mielenkiintoinen lausunto, kun ottaa huomioon, että etenkin loppupuolen tarinoissa juonet olivat enimmäkseen Byrnen tuotoksia ja Claremont vastasi lähinnä dialogista.
Mutta joo. JR juniorin kausi oli aika apokalyptistä. Vuosikerta 86 taisi olla vielä hakemista, mutta sen jälkeen oltiin huipulla. Itse tykkäsin Silvestrin ajoistakin, vaikka loppua kohden alkoi vauhti hiipumaan. Leen tullessa puikkoihin mentiin ihan pelkän inertian voimalla ja Claremontin lähtiessä meni ohjauskykykin.

Claremontin ja Byrnen X-Men kai kuitenkin nautti aika kovaa suosiota pienemmissä piireissä. Tämä taas sementoi pohjan tulevalle kaupalliselle menestykselle. Vaatimaton kaupallinen menekki myös mahdollisti astetta rankempien tarinoiden tekemisen - olettaisin. Hieman samanlainen tilanne taisi olla Daredevilissä, kun MiIler aloitti sen parissa.

Byrnen merkityksen lehden tarinoille taas huomaa helposti jos lukee Ihmesarjat # 5 ja 8 putkeen. Byrne on myöhemmissä jutuissaan pyörinyt samankaltaisten teemojen parissa kuin aikoinaan X-Menissä, mutta Claremont on pääsääntöisesti jatkanut omassa suossaan rypemistä. Paitsi jostain syystä kaikki loksahti hetkeksi paikalleen Romita Jr:n piirtämällä kaudella (tähän voidaan laskea myös muutamat Jr Jr:n kautta seuranneet numerot) , mistä itsekin pidän kovasti. Myös Alan Davisin ja Barry Windsor-Smithin piirtämät täytetarinat ovat kestäneet hyvin.  Yleisesti ottaen taas Simonsonien X-Factor oli mielestäni paljon toimivampaa kuin saman ajan X-Menit.

Tutustuminen X:iin kannattaa siis alkaa Ihmesarjoista tai vastaavista, koska Claremont/Byrnen X-Menit kuuluvat jo yleissivistykseenkin. Sitten hankkia jostain Jr Jr:n piirtämät numerot...
« Viimeksi muokattu: 30.01.2008 klo 19:06:56 kirjoittanut jussi mäkinen »

Jaakko Pehkonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 357
  • Kvaak *hik*
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #362 : 30.01.2008 klo 21:14:00 »
Myös Alan Davisin ja Barry Windsor-Smithin piirtämät täytetarinat ovat kestäneet hyvin.  Yleisesti ottaen taas Simonsonien X-Factor oli mielestäni paljon toimivampaa kuin saman ajan X-Menit.


Simonsonien X-Factorit ovat tosiaan varsin hyvä ja toimiva jatkumo. Ostin ne pari vuotta sitten ja ihmettelin miksei Mail-Man julkaissut aikanaan näitä enempää. Näitä kannattaa väijyä.

Jahka saan ne pikku skorpionit käsiini, niin koivumäen herra pääsee tanssimaan saksanpolkkaa heidän pieksämäellään!

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #363 : 30.01.2008 klo 21:45:37 »
Meikkis on tosiaan mennyt tuohon "keräilen vanhoja numeroita takaisin" moodiin. Mulla oli silloin nuorena ihan hyvät R-X kokoelmat, nyt ostelen sitten divareista ja netistä aina jaksaessani numeron pari taas itselleni. :) Arvonsahan nuo ovat kyllä säilyttäneet paremmin kuin Nokian osakkeet... Onneksi keräilyhinkuni loppuu Silvestri kauden puolivälin jälkeen, sen jälkeiset osat eivät enää niin iskeneet. Tai olihan siellä jotain satunnaisia hyviä pätkiä, esim. se jakso missä Rogue ja olisiko ollut Wolverine seikkailivat Antarktiksen esihistoriallisessa valtakunnassa

Tästä Ryhmä-X -nostalgisoinnista on pyörinyt mielessä pieni jutun aihekin, saa nähdä missä vaiheessa jaksaisi laittaa ajatuksia paperille.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #364 : 30.01.2008 klo 22:15:47 »
Tästä Ryhmä-X -nostalgisoinnista on pyörinyt mielessä pieni jutun aihekin, saa nähdä missä vaiheessa jaksaisi laittaa ajatuksia paperille.

Laita kynä sauhuamaan, kuulostaa hyvältä.

Minä olen puolestani muutaman vuoden suunnitellut Ryhmä-X-lukukierrosta, jossa testaisin Claremontin jälkeisen ajan tehon. Luulen kuitenkin, että vauhtia pitää hakea niistä numeroista, joissa nostalgia vielä jyrää kunnolla.

Jussi Tyni

  • Jäsen
  • Viestejä: 187
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #365 : 30.01.2008 klo 22:55:32 »
Minä olen puolestani muutaman vuoden suunnitellut Ryhmä-X-lukukierrosta, jossa testaisin Claremontin jälkeisen ajan tehon. Luulen kuitenkin, että vauhtia pitää hakea niistä numeroista, joissa nostalgia vielä jyrää kunnolla.

Suosittelen. Melkoinen maratonhan tuosta tulee, mutta on se sen arvoista.

Itse aloitin alkukesästä 2007 ja pääsin maaliin ennen joulua. Luin yhteen putkeen kronologiaa noudattaen lähes kaiken mahdollisen Ryhmä-X:n ekasta byrnen numerosta lähtien (se Ryhmä-X:n tilaajalahja). Suomessahan lähes yhtenäinen putki saatiin Ihmesarjojen ja erikoisjulkaisujen avulla ulottumaan Chris Claremontin lähtöön saakka.

Kovimmin kolisivat juuri nuo tässäkin ketjussa paljon puidut JRJR kuvittamat tarinat. Magneton oikeudenkäynti, Rachel Summersin sekoaminen ja kuvioista poistuminen, Nimrod ja Morlokkien verilöyly. Kierrokset vain kovenivat ja kovenivat. Hyytävää kamaa. Myös Paul Smithin jutut toimivat nyt uudelleenluvulla paremmin, kun sai lukea ne yhteen putkeen ja oikeassa järjestyksessä. Aikanaan ne tulivat sinne tänne ripoteltuina erikoisjulkaisuissa ja Marvelissa.

Silvestrin ajasta jäi parhaiten mieleen yllättäen Rick Leonardin vierailut, sekä tyly Genosha-tarina, joka Suomessa julkaistiin tyhmästi hyppien. Nyt oikeassa järjestyksessä lukien se toimi ihan täysillä. Inferno oli myös komeaa luettavaa. Sen jälkeen toimivia tarinoita tuli harvemmassa. Claremont hajoitti Ryhmä-X:n, kuvittajat vaihtuivat ja tarinoita vähän pätkittiin. Viimeinen kunnollinen Claremontin tarina oli se avaruusseikkailu, missä Skrullit olivat soluttautuneet Shi-areiksi.

Jim Leen ja Whilce Portacion alkaessa osallistua tarinoiden kehittelyyn taso laski älyttömästi. Kuvitus oli kyllä komeaa. Jatkuvat cross-overit alkoivat riistäytyä hallusta. X-cutioners Songista olen aina tykännyt, mutta se Falangi-sekoilu maistui puulta jo silloin pentuna. Fatal Attractionsista jäi mieleen muutama komea kohtaus. Age of Apacalypse oli ihan turha suomennettuna, kun miljoona sivujuonta jäi näyttämättä. Samoin Onslaughista jäi aika vaisu kuva, kun mitätön juoni pysyi kasassa vain purkalla suomennoksen repaleisuuden takia.

Uudemmista jutuista erityisen hyviä olivat Alan Davisin kirjoittamat tarinat, jotka huipentuivat komeaan 12-kokonaisuuteen. Tästä tykkäsin aikoinaan kovasti ja se toimi vielä uudelleenluettunakin hyvin. Sen jälkeen seuraava hirvittävä Chris Claremontin toinen yritys on aivan älyttömän huono. Lukekaapa varsin ja ihmetelkää mistä jätkä niitä ideoitaan repi. Crimson Pirates, Neo ja Gootti, voi herran jumala mitä jämäporukkaa...

Grant Morrisonin X-miehet olivat sitten puhdasta loistavuutta. Igor Kordayn kuvitus hieman hidasti menoa, mutta muuten erittäin hieno pätkä, joka tulee jäämään X-miesten historiaan. Sen jälkeen meno on ollut taas vaisumpaa. Astonishing on toki ollut hyvä, mutta ei mitenkään erityisen muistettava. Saapa nähdä minkälaisen tiimin käsistä lähtee X-materiaalia, joka seuraavaksi säväyttää.




Tha Man

  • Jäsen
  • Viestejä: 74
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #366 : 30.01.2008 klo 23:57:03 »
Minä olen puolestani muutaman vuoden suunnitellut Ryhmä-X-lukukierrosta, jossa testaisin Claremontin jälkeisen ajan tehon. Luulen kuitenkin, että vauhtia pitää hakea niistä numeroista, joissa nostalgia vielä jyrää kunnolla.

Jep. Itse kävin läpi kaikki suomalaiset ryhmä-x lehdet vähän aikaa sitten.

Aikaisempaan Byrne vs. JRJR keskusteluun liittyen, en tiedä nouseeko minun kapinallinen luonne tässä esiin mutta tässäkin potkin valtavirtaa haaroihin. Daredevileissä aina ylistettiin Millerin aikakautta (jota yhtään aliarvioimatta) mutta minusta Nocentin ja JRJR:n aikakausi oli hienompaa luettavaa.

Tosissaan Claremontin urakka ryhmä-x:n parissa oli jotain uskomatonta. Ei tainnut yhtään heikkotasoista tarinaa löytyä. Vasta Jim Leen mukaantulon jälkeen alkoi näkyä jo väsymisen merkkejä. Vuodet 94-96 olikin tällä lukukerralla sitten todellista roskaa. Vaikea uskoa että Lobdellin ja Niciezan annettiin sekoilla noinkin kauan X:ien parissa. Ainoa lukemisen arvoinen numero oli se missä Scott ja Jean pääsivät naimisiin. Teloittajan laulu, falanksi, leegiojahti, tuhon aika.. Ei näin. Ei ihme että lukijat kaikkosi ja lehti lopetettiin.

Onslaught tarina sitten oli taas perinteinen marvel cross over. Päätöntä menoa "dramaattisella" loppuratkaisulla. Muutaman keskinkertaisen spesiaalin jälkeen ryhmä-x palasi oman nimikkeensä alle. Alan Davisin kausi olikin sitten parasta ryhmä-x:ää sitten vuoden 1992. Mutanttien oma Tuho-cross over oli yllättävän onnistunut, varsinkin pohjustus. Wolverinen "kuolema", sisällisota nro 5/2001 aiheuttivat kylmiä väreitä. Loppuratkaisu oli mitä oli mutta kokonaisuus jäi hienosti plussan puolelle. Davisin kautta seuranneen Claremontin paluusta ei jäänyt oikein mitään käteen. Taika oli mieheltä kadonnut kokonaan.

Sitten! Morrison! Mies palautti ryhmä-x:n parhaimpien sarjakuvien joukkoon. Alku oli vielä vähän hakemista miehen näkemykseen mutanteista totuttautumisessa. Kun sitten lopulta otti miehen hahmot omakseen, jää Morrisonin kausi historiaan X:ien ehkä parhaana. Vuodet 1984-1992 kamppailee  Morrisonin kanssa siitä tittelistä. Ainoaksi miinukseksi jäi välillä vaihtuva kuvituksen taso. Quitelyn rinnalla nähtiin lähinnä surkeita kuvittajia, jos ei lasketa Bachalon ja Silvestrin upeasti piirtämiä tarinoita.

Taso on onneksi ollut Morrisonin kauden jälkeen kohillaan. Suomessa ollaan viime vuodet saatu nauttia mainioista tarinoista X:ien parissa. Toivottavasti sama jatkuu myös Shiar tarinan jälkeen...

Jaakko Pehkonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 357
  • Kvaak *hik*
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #367 : 31.01.2008 klo 18:57:51 »
Minä olen varmaan ainoa ihminen maailmassa joka ei hypi riemusta Grant Morrisonin tarinoiden äärellä. Tai sitten olen vaan niin helvetin juntti. En vain jaksa innostua vaikka kovasti olen yrittänyt Tuhopartiosta lähtien. (Voin kuvitella kuinka monet ajattelevat edellistä lukiessaan ettei "toi vaan älyä niitä, njäh njäh, Grant on kuningas".)

Ryhmä-X ei ole oikein kolissut Alan Davisin juttujen jälkeen, joku taika tästä nyt puuttuu. Meneillään oleva Shi'ar-stoori pääsee ehkä lähimmäksi R-X-fiilistä.

Pitäisiköhän itekkin tehdä kronologinen katsaus lehtiin, ei ole tullut vuosiin kelattua kuin jotain yksittäisiä lehtiä...
Jahka saan ne pikku skorpionit käsiini, niin koivumäen herra pääsee tanssimaan saksanpolkkaa heidän pieksämäellään!

Tha Man

  • Jäsen
  • Viestejä: 74
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #368 : 31.01.2008 klo 21:47:24 »
Minä olen varmaan ainoa ihminen maailmassa joka ei hypi riemusta Grant Morrisonin tarinoiden äärellä. Tai sitten olen vaan niin helvetin juntti. En vain jaksa innostua vaikka kovasti olen yrittänyt Tuhopartiosta lähtien. (Voin kuvitella kuinka monet ajattelevat edellistä lukiessaan ettei "toi vaan älyä niitä, njäh njäh, Grant on kuningas".)

Grant Morrison on myös minusta vaikea tapaus. Kaverin mielikuvitus on välillä liikaa minulle. Miehen tarinat nousee uudelle tasolle minun silmissäni vain hahmoilla jotka on minulle läheisiä. Vähäisen DC tuntemukseni takia taannoin suomessa nähty Morrisonin Oikeuden Puolustajat ei uponnut lainkaan. Samaa voisi melkein sanoa All Star Supermanista. Siinäkin Morrisonin tarina tahtoo mennä minulta ohi, vaikka yleisesti olen sarjasta pitänyt.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #369 : 31.01.2008 klo 21:56:52 »
Mielestäni Alan Davisin ensimmäinen pitempi sessio X-miesten ruorissa oli kovin vaatimaton tarinansa puolesta. Galactus-osuus toki piristi kummasti, mutta muutoin ei innostanut. Kuvituskin kärsi siitä paperista, joka imi värit mustaa myöten.

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #370 : 03.02.2008 klo 15:37:35 »
Tulipahan luettua tuo vanha Starjammerssin seikkailu ja oli ihan hyvä ja hauska tarina (Proffa Feenixinä kuvan laittaisin hauskoihin sarjakuvaruutuihin jos olisi skanneri) ja normaali 80-luvun kuvitus. Jatkumoon sitä on hiukka vaikeata asettaa.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

mastermind

  • Jäsen
  • Viestejä: 401
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #371 : 09.02.2008 klo 17:31:50 »
Tänään lähti mukaani Keskisen kyläkaupasta X-Meniä.
Ihan mukavaa menoa, vaikka välillä uutena lukijana ei meinannut mukana joka asiassa pysyä. Varsinkaan hahmoja en vielä oikein hyvin tunne, mutta eiköhän se tästä lähde rullaamaan.Seuravaan lehden jälkeen olen toivottavasti jo aivan koukussa.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #372 : 09.02.2008 klo 18:12:20 »
Aloitin pitkän projektin, jonka tarkoituksena on lukea kaikki omistamani X-lehdet, sekä Suomessa julkaistut että alkuperäisnumerot. Heitetäänpä alkuun haaste tämän foorumin X-fanaatikoille. Onko missään yhteydessä selvinnyt, mikä on Ryhmä-X 1/1984 sivun numero 4 tausta?

Alkuperäisnumeroon se ei kuulu, eikä sitä ilmeisesti ole myöskään Ihmesarja 2:ssa. On aivan kuin se olisi raavittu kasaan juuri tätä julkaisua varten. Painettiinko lehteä yhteistyönä jonkin maan kanssa? Mail-Manin palstalla asia ei mielestäni ole koskaan tullut esiin.

Edes Perunamaa ei osaa esittää kuin arvauksia tekijästä.

EDIT: Niin ja se tärkein jäi mainitsematta: tunnistaako kukaan, onko kuvia lainattu jostain yhteydestä. Jos kuvia on leikelty jostain, ne saattaisivat olla täällä jollekulle tuttuja. Kuvat näyttävät ainakin Pedon, Kyklooopin ja Ihmetytön kohdalla etäisesti tutuilta.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2008 klo 18:16:06 kirjoittanut Jiksi »

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #373 : 09.02.2008 klo 18:18:39 »
Mulla tuota lehteä ei ole, joten jos sais skannia, niin vois osallistua arvailuun.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: X-Men ja muut mutantit
« Vastaus #374 : 09.02.2008 klo 18:46:24 »
Kiitos selvityksestä, Surfferi. Ohessa kuva, jonka avulla voidaan jahdata alkuperäisiä kuvia. Ellei Kvaakin "kollektiivinen muisti" tätä ratkaise, ilmoitan jos luku-urakan aikana bongaan ne itse.

EDIT: Pahoittelen kuvan sumuisuutta, en vain tahtonut runnoa lehteä skannerissa.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2008 klo 18:48:08 kirjoittanut Jiksi »