Kirjoittaja Aihe: Valkoinen tiikeri  (Luettu 179439 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Vs: Valkoinen tiikeri
« Vastaus #150 : 11.10.2008 klo 14:01:50 »
Nyt vasta sain luettua Valkoisen tiikerin ykkösosan. Sarjan nauttima kehu oli nostanut ennakko-odotukseni niin korkeiksi, että vähän petyin. Pätevää, hyvin piirrettyä ja sujuvasti etenevää mutta käsikirjoitus oli suorastaan köykäinen.

Minä tiesin mitä odottaa joten en ole pettynyt mutta olen samaa mieltä että tämä tuntuu köykäiseltä, pitäisi saada lukea nämä kaksi albumia kerralla koska Valkoinen tiikeri on alkulämmittely ja esileikki (pun intended). Jyrkille sanoisin että kun ensimmäisen kerran tutustuin ko. herrojen tuotantoon (aikaisemmin mainittu Äventyr i guld Epix-lehdessä) se tuntui käänteentekevältä, Spirou-tyyliseen piirrokseen yhdistetään tuima seikkailu, tarkka ajankuva taustatutkimus sekä kiinnostavat aikuiset henkilöt. Nerokas konsepti jos mikä (liian nuorena kuollut  Yves Chaland on kai ainoa joka on pystynyt tässä mutanttigenressä samalle tasolle).

Ihan ajatusleikkinä, kuvitelkaa miten omituinen sarjakuva tämä olisi jos sen olisi piirtänyt joku William Vancen tapainen jäykän puiseva realistisen suunnan kaveri.

edit. nyt ei ole Epix-kokoelmaa käsillä enkä löydä googlestakaan mutta muistaako joku Epixissä olleen Yannin tarinan jossa lihava neekeri seikkaili Transylvaniassa?
Ihastuttavalla tavalla törkeä, rasistinen ja kaikin tavoin poliittisesti epäkorrekti viattoman näköinen sarjakuva jossa sekä neekerit että Balkanin kansat saivat haistaa orvokit. Kai siinä muitakin loukattiin, pitää lukea uudestaan.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2008 klo 14:15:28 kirjoittanut Antti Vainio »
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

pappa-sami

  • Bedevore
  • Jäsen
  • Viestejä: 845
Vs: Valkoinen tiikeri
« Vastaus #151 : 11.10.2008 klo 17:21:59 »
edit. nyt ei ole Epix-kokoelmaa käsillä enkä löydä googlestakaan mutta muistaako joku Epixissä olleen Yannin tarinan jossa lihava neekeri seikkaili Transylvaniassa?

Sarja on Yoyo. Piirtäjänä Frank Le Gall, joka on saavuttanut kulttimainetta Theodore Poussin -sarjalla (eka osa tullut suomeksi Parhaissa Sarjoissa) ja piirtänyt yhden Piko & Fantasio one shotin (Hergemäisellä tyylillä).

http://www.bedetheque.com/serie-4988-BD-Exploits-de-Yoyo-(Les).html

Lewis

  • Jäsen
  • Viestejä: 360
Vs: Valkoinen tiikeri
« Vastaus #152 : 17.10.2008 klo 23:57:59 »
Valkoinen Liikeri, eiku, Tiikeri arvio viimein etusivulla.

http://www.kvaak.fi/naytajuttu.php?articleID=1142

Joonas

Grezen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 853
  • ¡Viva Zapata!
Vs: Valkoinen tiikeri
« Vastaus #153 : 18.10.2008 klo 00:07:19 »
Mari Ahokoivun mainio arvio Valkoisesta Tiikeristä pelasti viikkoni. ;D

tertsi

  • Vieras
Vs: Valkoinen tiikeri
« Vastaus #154 : 18.10.2008 klo 11:02:31 »
väittävät että kakkososa vasta pelastaa senkin.

Lue pois.
Ei kakkonen mitaan pelasta, lopettaapa vain ykkosessa alkaneen patevan tarinan tyylikkaasti.

Yann ja Conrad osuvat suoraan hermoon, kuten marin hupaisasta
arvostelustakin voipi paatella.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2008 klo 11:07:29 kirjoittanut Tertsi »

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Valkoinen tiikeri
« Vastaus #155 : 18.10.2008 klo 11:54:08 »
Mari Ahokoivun mainio arvio Valkoisesta Tiikeristä pelasti viikkoni. ;D

Voi kun jaksaisi tehdä vielä Valittuja Sarjoja!
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

pappa-sami

  • Bedevore
  • Jäsen
  • Viestejä: 845
Vs: Valkoinen tiikeri
« Vastaus #156 : 18.10.2008 klo 12:25:58 »
Mari Ahokoivun mainio arvio Valkoisesta Tiikeristä pelasti viikkoni. ;D

Minustakin tämä neitseellisen lukijan arvio on tosi hauska. Hahmojen näköisyyteen on panostettu ja kaksi ekaa ruuturiviä muodostavat toimivan kokonaisuuden. Jatkossa tarinan lopetukseen voisi panostaa. Nyt se tuli hieman töksähtäen.

EDIT: nauroin todella makeasti. Marille luvassa arvostelukappale tokasta albumista.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2008 klo 12:40:11 kirjoittanut pappa-sami »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 878
Vs: Valkoinen tiikeri
« Vastaus #157 : 18.10.2008 klo 19:25:18 »
Tänään hankittu ja luettu. Liityn pettyneiden ryhmään. Yllättävän kevyttä ja harrastelijamaista matskua. Viittaan siihen että tätä on täällä hehkuteltu suurin piirtein parhaana mitä patonkimaasta tällä hetkellä saa.

Parasta oli piirtäjän kynäilemä henkilökuvaus sekä suomennos (Ainoastaan Sivulla 29 olisi ehkä toiminut paremmin: ...ejakuloin taas Yorkshiere-silkkialushousuihini.. Sivulla 39 taas sanottiin: ...Lady Flake ei omaa enää riittävää selvänäköisyyttä... Ymmärrän että haetaan koukeroista kieltä, mutta silti tuon olisi saattanut sanoa jouheammin.) Kinnunen tekee joka tapauksessa perinnnetietoisesti kunniaa Ruutu-ajan suomennoksille ja se oli tässä mukavaa.

Yleisesti ottaen albumi kompastelee kuitenkin juuri siinä mitä se yrittää esittää vahvuutenaan. Eri kulttuurien ja kansojen kuvauksessa. Francisin brittiläisyys vilahtelee tekstissä mutta varsinaiseen luonnekuvaukseen asti replat eivät kuitenkaan repeä yhdelläkään hahmolla.
Alussa kiinalaiset puhuvat kiinalaisin merkein, myöhemmin joku puhuu ärrää sortaen, kolmas ärrää sortamatta. Kielellinen sekamelska on selvästi ollut tekijöille liian ja haastava. Tuo koko Fang Pi -sotku on myös epäuskottava sekä puheet lihavasta tytöstä ja leidistä. Sekaannusfarssia on haettu, mutta minulle ei ihan uponnut. Muutenkaan en löytänyt tästä muuta kuin tahatonta komiikkaa, sori.

Täällä on jo mainittu brittiläisen temperamentin huonosta tuntemuksesta ja samaan syssyyn voisi liittää myös Kiinan. Eniten häiritsi avaussivu, se on monessa mielessä niin kökkö ja epäuskottava että albumi alkoi silmissäni saada oikeutusta olemassaololleen vasta tarinan loppupuolella.
Värittäjä tekee ranskalaiseen tyyliin hommansa pieteetillä. Kaikki muu sitten enemmän tai vähemän mättää. Juonenkuljetus toimi joten kuten, alussa tosin sivulla 10 kolmannessa ruudussa typistetyt jalat on piirretty niin oudosti (sivulta päin?!) että koko kuva menee vielä toisella ja kolmannellakin katsomisella ohi hilseen. Luulin alussa Zizhua Maoksi( Mainittu ruorimieshän ei sitten lopulta itse esiinny koko alpparissa). Sen verran miehen ja Maon näköinen on tuo hahmo.

Ai juu hyvää on myös se että Tiikeri tuo mieleen Chalandin työt ja Sammy Dayn. Mutta pääosin tuota graffaa katsellessa tulee armoton ikävä Franquinia. Olen vähän sitä mieltä että kolmirivisenä B.D.-tyyli ei toimi. Vähintään vauhti ja liike vaatisi eri muotoisia ruutuja, niitä matalampia (tai sitten amerikkalaiset tai japanilaiset merkinnät tuekseen).

Ääniefektien kanssa hapuillaan oudosti. Ratkaisu antaa ääniraita kaikelle muulle paitsi mätkimiselle on vähintäänkin outo? Tähdillä eristetyt sanaselitykset kaiketi kuuluvat B.D.-tyyyliin mutta viimeistään ne jähmettävät tämän tarinan lukemisen pahasti.

Kokonaisuudesta tulee vähän sellainen sormiharjoituksen fiilis. Ikään kuin tekijät eivät olisi tosissaan, eikä olisi ollut toimittajaa toimittassa (tarkistamassa että homma toimii).

Eniten olin ymmyrkäisenä sen kuolevan vanhuksen kanssa (albumin loppupuolella
). Mieshän on varsinainen tietäjä! Ansaitsisi esiintymisestään kyllä helposti vuoden sivuhenkilö tittelin.
Albumin unijaksot olivat hyviä ja toimivia, hyvää niissä oli unimaisuus. Mutta kuitenkin olivat mielestäni kokonaisuuden kannalta turhia ja päälleliimattuja, eli liian suuressa roolissa, jotta niistä propseja tekijöille tippuisi.

Ratkaisu julkaista tarinan osat erikseen (eli surkea 46 -sivuinen alkuosa) on jotenkin ymmärrettävä Ranskassa, missä tähän on jumiuduttu, mutta että meilläkin? Tässä nyt saa suurin piirtein lehden verran matskua alpparin hinnalla. Höh.

Vai aikuisille? Kattia kanssa. Tämä on jotenkin niin 1900-luvulle jämähtänyttä matskua, että vain paatunein bedefiili-fanipoika osaa nauttia esim. tuosta huumorista? ...Tai sitten olen niin mangan poispilaama, että en enää ymmärrä tämän hyvyyttä? Tosiasia kumminkin on, että heppoisinkin suomeksi julkaistu markettimanga pesee tämän ranskalaisen hengentuotteen joka saralla mennen tullen. Valitettavasti.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

mari

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Vs: Valkoinen tiikeri
« Vastaus #158 : 18.10.2008 klo 19:52:50 »
Minustakin tämä neitseellisen lukijan arvio on tosi hauska.

neitseellisen?

Marille luvassa arvostelukappale tokasta albumista.

Ööö... kiitos?

Jos sellainen minulle lähetetään, niin lupaan hampaat irvessä sen lukea ja tehdä rehellisen sarjakuvakritiikin, tällä kertaa vähän enemmän aikaa käyttäen (olen samaa mieltä, että loppu arvostelussani töksähtää. Ei ollut aikaa pureutua kaikkiin niihin asioihin mitkä minusta valkoisessa tiikerissä mättää) ja oikeilla välineillä (en omista sivellintä tällä hetkellä, ja sellaista olisin ilmeisesti tarvinnut... ja paperikokokin oli ihan liian pieni. Eli pystyn piirtämään/kopioimaan vielä paremminkin pottunokkasarjista, vannon).

Mun mielipide siis albumista tiedetään, joten en nyt siitä rupea kirjoittamaan. Mut kiitos kun ootte lukenut kritiikkini, ja mukava kuulla että siitä on pidetty.

Ja mullehan saa lähettää muitakin sarjiksia kritisoitavaksi, ihan hauskaa hommaahan tuo on...

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Valkoinen tiikeri
« Vastaus #159 : 18.10.2008 klo 20:18:40 »
Hyvä ettette pitäneet.
Kaikesta ei ole pakko.
Itse en ymmärrä miksi kaikki keskittyvät epäolennaiseen albumissa: minusta seksiä ei albumissa ole paljoakaan ja huumoria sitäkään vähää.
Onko se piirrostyyli jonka perusteella tämä pitäisi olla hauskaa?
Reima ei taida lukea markettimangaa. Lähettäisin esim. Yotsuban mutta kun  tuli jo nakattua menemään niin ei onnistu.

Käännös ei ole kovin onnistunut minusta.
Hukkasi minusta sävyjä matkalle merkitysten ohella.
 Silti Berliinin kakkososan, Metallimuistin ja tulevan Blacksad Punainen sielu ohella parhaita tämän vuoden käännösalbumeja.
Kotimaisista edes lähelle tulevia ovat Kirottu lokki, Rauha ja Sota, Sarasvatin hiekkaa, Tirri ja Jää.
 Mutta minä nyt olen tosikko.


Mon of Olay

  • Fakta-police
  • Jäsen
  • Viestejä: 897
Vs: Valkoinen tiikeri
« Vastaus #160 : 18.10.2008 klo 20:27:26 »
Reima ei taida lukea markettimangaa. Lähettäisin esim. Yotsuban mutta kun  tuli jo nakattua menemään niin ei onnistu.

Reimahan on about ainoa foorumin sälleistä, joka on Yotsubaa sun lisäksesi täällä lytännyt. (ks. Tähtivaeltajan 25 parasta mangaa ketju).


Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Valkoinen tiikeri
« Vastaus #161 : 18.10.2008 klo 20:34:50 »
Reimahan on about ainoa foorumin sälleistä, joka on Yotsubaa sun lisäksesi täällä lytännyt. (ks. Tähtivaeltajan 25 parasta mangaa ketju).

Ei ihan. Kyllä Yotsuba-ketjussa on toinenkin järjen ääni. Ai niin, sälleistä....

Kieltämättä ongelmana on että tämä on kaksiosaisen tarinan alkuosa. Vaikka aika monelle sarjakuvalle ei tekisi pahaa jos jompi kumpi osuus; alku tai loppu,leikattaisiin menemään.

pappa-sami

  • Bedevore
  • Jäsen
  • Viestejä: 845
Vs: Valkoinen tiikeri
« Vastaus #162 : 18.10.2008 klo 21:15:51 »
neitseellisen?

Merkityksessä uusi ja ilman ennakkokäsityksiä kirjaan tarttuva.

Jos sellainen minulle lähetetään, niin lupaan hampaat irvessä sen lukea ja tehdä rehellisen sarjakuvakritiikin, tällä kertaa vähän enemmän aikaa käyttäen (olen samaa mieltä, että loppu arvostelussani töksähtää.

Ok, pannaan muistiin. Toiseksi viimeisessä ruudussa minua häiritsi myös hieman se, että mitään tuollaista joukkotappelua ei albumin lopussa ole. Viittasit varmaankin shaolin-harjoitukseen, mutta se tapahtuu ekan ja tokan ruuturivin välissä. Kiireessä tuollaista sattuu.

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Valkoinen tiikeri
« Vastaus #163 : 18.10.2008 klo 21:18:28 »
Ei ollut aikaa pureutua kaikkiin niihin asioihin mitkä minusta valkoisessa tiikerissä mättää) ja oikeilla välineillä (en omista sivellintä tällä hetkellä, ja sellaista olisin ilmeisesti tarvinnut... ja paperikokokin oli ihan liian pieni. Eli pystyn piirtämään/kopioimaan vielä paremminkin pottunokkasarjista, vannon).

Tämä sarjakuvien sarjismuotoinen arvostelu on ideana hyvä, mutta kaatuu lähes aina siihen ettei tekijä hallitse parodioitavaa tyyliä.

Marin arvostelu muuten hauskaa luettavaa. En taida uskaltaa sijoittaa rahojani Valkoiseen Tiikeriin vaikka piirrosjälki Kvaakin arvostelun näytekuvissa hiveleekin silmiä.
Kysymykseni kuuluukin josko kyseisiltä herroilta löytyy muuta vähemmän neitseellistä ja lukemisen arvoista tuotantoa englanniksi, ruotsiksi tai suomeksi jota Kvaakin bedefiilit suosittelisivat?
« Viimeksi muokattu: 18.10.2008 klo 21:25:49 kirjoittanut rama »
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 878
Vs: Valkoinen tiikeri
« Vastaus #164 : 18.10.2008 klo 21:22:59 »
Kiteytin perusteluani viestin alussa. Valkoisen tiikerin tekninen puuteellisuus ja lepsu ote niin monella saralla yllätti. Toki vaikutuksensa oli myös korkeilla odotuksilla, mutta en minä myöskään tuosta kyllä kovin paljon sisältöä löydä. Niinpä sitä pitää arvioida viihteenä.
Viihteeksi tarjottu manga on yleensä ammattitaitoisemmin tehtyä. Toki on mangoja, joita saattaa olla teknisten kämmien vuoksi yhtä vaikeaa lukea kuin tätä. Minusta sarjakuvan pitää olla looginen omassa maailmassaan ja jotenkin koherentti. Tästä ei ota selvää että onko lintu vai kala. Enkä usko esimerkiksi että sarjaa saisi sen rodullisten tyylittelyjen vuoksi julki esim. jenkeissä. Siinäkin mielessä tuo on jässähtänyt jonnekin 70-luvullle.

Ja jos jatketaan vertailua, on helppo nausreskella esim. sille miten hassu kuva monessa mangassa annetaan vaikkapa USA:n meiningeistä. Mutta kyllä Valkoisen tiikerin kiinakuva on vielä enemmän vinksallaan.

Tertsin postaamissa uudemmissa kuvissa Tiikeri on enemmän edukseen. Kolmososaa voisi harkita, jos säädöt olisi saatu kohdallee. Mulla vaan noissa aasiakuvauksissa kipuraja kulkee aika alhaalla. (Esimerkiksi Rei Shimuran seikkailujen lukeminen ei em. syystä tahdo onnistua.)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson