Kirjoittaja Aihe: Ankkalinnan autot  (Luettu 21036 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 868
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #45 : 29.06.2023 klo 08:44:31 »
Kaupunkilaisille suunnattu toki, koska maaseudulla ei todennäköisesti ollut sähköverkkoa vielä lainkaan.
Hmmmmm! Tässä piileekin homman ongelma. Onko maaseudulla ollut sähköverkkoa 1916-1950. Ei ehkä tuolloin 1916...edes Amerikoissa. Kuinka Mummo Ankka on autoaan ladannut. On pakko olla joku tuulivoimalla tomiva järjestelmä, mutta oliko niitä siihe aikaan ja pystyikö niilllä edes tommosta sähköautoa ladata.
Tietysti Mummo Ankka on tuntenut Pelle Pelottoman ja tämä on voinut kyhätä jonkun sähköntuottokoneen Mummolle.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Lueskelija

  • Jäsen
  • Viestejä: 67
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #46 : 29.06.2023 klo 11:31:56 »
Hmmmmm! Tässä piileekin homman ongelma. Onko maaseudulla ollut sähköverkkoa 1916-1950. Ei ehkä tuolloin 1916...edes Amerikoissa. Kuinka Mummo Ankka on autoaan ladannut. On pakko olla joku tuulivoimalla tomiva järjestelmä, mutta oliko niitä siihe aikaan ja pystyikö niilllä edes tommosta sähköautoa ladata.
Tietysti Mummo Ankka on tuntenut Pelle Pelottoman ja tämä on voinut kyhätä jonkun sähköntuottokoneen Mummolle.
Mutta jos auto on kerran hankittu 1910-luvulla, oliko Pelleä edes olemassa vielä? Toki Korhosen versiossa hän on nähtävästi Akua vanhempi, mikä jotenkin hämmentää minua, koska olen käsittänyt molempien olevan suunnilleen saman ikäisiä.

Reaalimaailmassa Pellen ensiesiintyminen (aikuisena sarjakuvahahmona) oli kuitenkin vasta 1952 eli sähköauto nähtiin jo aiemmin. Pelle ei siis riitä selittämään Barksin ajatusta, vaikka tarinassa se voikin jotain selittää.

Minun käsittääkseni Yhdysvallat sähköistyi Suomea aikaisemmin. Tosin en ole aivan varma. Vaikka olen opiskellut historiaa, en ole perehtynyt tähän asiaan.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2023 klo 12:32:32 kirjoittanut Lueskelija »

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 868
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #47 : 29.06.2023 klo 16:45:31 »
Mutta jos auto on kerran hankittu 1910-luvulla, oliko Pelleä edes olemassa vielä? Toki Korhosen versiossa hän on nähtävästi Akua vanhempi, mikä jotenkin hämmentää minua, koska olen käsittänyt molempien olevan suunnilleen saman ikäisiä.

Reaalimaailmassa Pellen ensiesiintyminen (aikuisena sarjakuvahahmona) oli kuitenkin vasta 1952 eli sähköauto nähtiin jo aiemmin. Pelle ei siis riitä selittämään Barksin ajatusta, vaikka tarinassa se voikin jotain selittää.
Mummo Ankka vuonna 1916 on tietenkin tuntenut Petteri Pelottoman, joka on Pelle Pelottoman isoisä. Luepas Roope Ankan elämä ja teot- kirja! Jooo Pelle ei voi olla kyseessä...liian nuori!

Voihan myös olla, että Mummo on kavereenannut Nikola Teslan kanssa ja hän olisi kehittänyt jonkin alkeellisen sähköhärvelin mummolle 1910-luvulla.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 060
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #48 : 29.06.2023 klo 18:08:59 »
Jotenkin minä olen saanut kuva, että Mummo ei asu ihan naapurissa, mutta silti tilalle on max. 1,5 h ajomatka, sillä sinne ei aina jäädä yöksi. Joskus kolmoset on nähty matkustamassa jopa junalla (Barksin tarina, Mummo on aina Mummo) Bussillakin pojat on lähetetty mummolaan. (Ja varsinkin vanhoissa taskukirjoissa sinne on pyöräiltykin, mutta se on minusta epäuskottavaa muiden vihjeiden rinnalla.)

Taliaferron Mummo kulki muistaakseni junalla Akun luo.

Totta. Kun Mummo vieraili ensimmäisen kerran Akulla sanomalehtisarjassa vuonna 1951, hän saapui ja lähti junalla. Tässä hänen lähtönsä sunnuntaisivulla.

Tosin samana vuonna myös Roope saapui Akun luo junalla, ja lähti lentokoneella. Siihen aikaan hänen hahmonsa ei ollut vielä vakiintunut ja ajateltiin, että hän asui kauempana kuin Ankkalinnassa, ehkä Karhuvuorella?

Lueskelija

  • Jäsen
  • Viestejä: 67
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #49 : 29.06.2023 klo 21:42:04 »
Totta. Kun Mummo vieraili ensimmäisen kerran Akulla sanomalehtisarjassa vuonna 1951, hän saapui ja lähti junalla. Tässä hänen lähtönsä sunnuntaisivulla.
Mummo saapui kylläkin Akun luo jo 1943. En ehdi nyt plärätä vanhempia, takakansitekstittömiä Päivästä päivään -albumeja, niin en osaa sanoa oliko tuo peräti ensiesiintyminen. Mummohan ei ollut Barksin keksintöä, joten hahmon on pakko olla Roopea vanhempi.

Mutta junalla siinäkin liikutaan, eikä mummo muutenkaan ole mikään tekniikan ihmelapsi esim. sekoittaessaan pölynimurin ja mattopiiskan.

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #50 : 04.07.2023 klo 19:33:47 »
Mummo saapui kylläkin Akun luo jo 1943. En ehdi nyt plärätä vanhempia, takakansitekstittömiä Päivästä päivään -albumeja.

Ainakaan Inducksista ei löydy vanhempaa esiintymistä kuin tuo alkup. esiintyminen.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Kääk13

  • Jäsen
  • Viestejä: 973
  • Tripla Kääk!
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #51 : 04.07.2023 klo 21:12:13 »
Mummo Ankan ensiesiintymisenä pidetään sunnuntaistrippiä, mikä julkaistiin alkujaan elokuun 11. 1940. Siinä hahmo näkyy taulussa, minkä taakse Aku aikoo laittaa pankista nostamansa säästöt turvaan.

Inducks listaa hahmon nimellä "Tuntematon isoäiti", mutta mm. Aku Ankan 36/2010 sisäkannen artikkelissa kerrotaan seuraavaa:
"Ankkain suvun matriarkka Kaino-Vieno Ankka, joka tunnetaan yleisimmin Mummo Ankkana, nähtiin ensi kerran Al Taliaferron sunnuntaisarjassa 11.elokuuta 1940, tosin vain seinällä riippuvana potrettina. Omana itsenään Mummo ilmaantui Ankkalinnaan Akun vieraaksi vuonna 1943 Taliaferron sanomalehtistripeissä."
« Viimeksi muokattu: 04.07.2023 klo 21:15:01 kirjoittanut Kääk13 »
Kääk13-kirjoittaa!

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #52 : 05.07.2023 klo 19:32:47 »
Nyt kun olen taas ajan tasalla Akuissa niin ei tuo Mummon auto sähköautolta vaikuttanut vaan bensavehkeeltä eli tarinan tekijöillä on puutteita Ankkahistoriasta.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 060
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #53 : 11.07.2023 klo 19:07:25 »
Mummo saapui kylläkin Akun luo jo 1943. En ehdi nyt plärätä vanhempia, takakansitekstittömiä Päivästä päivään -albumeja, niin en osaa sanoa oliko tuo peräti ensiesiintyminen. Mummohan ei ollut Barksin keksintöä, joten hahmon on pakko olla Roopea vanhempi.

Mutta junalla siinäkin liikutaan, eikä mummo muutenkaan ole mikään tekniikan ihmelapsi esim. sekoittaessaan pölynimurin ja mattopiiskan.

Kiitos korjauksesta, olet toki oikeassa. Sekoitin Mummon tulon vuonna 1951 Roopen ensiesiintymiseen sanomalehdissä vuonna 1951.

Etranger

  • Transvisionary tramp
  • Jäsen
  • Viestejä: 99
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #54 : 18.07.2023 klo 22:57:17 »
Hmmmmm! Tässä piileekin homman ongelma. Onko maaseudulla ollut sähköverkkoa 1916-1950. Ei ehkä tuolloin 1916...edes Amerikoissa. Kuinka Mummo Ankka on autoaan ladannut. On pakko olla joku tuulivoimalla tomiva järjestelmä, mutta oliko niitä siihe aikaan ja pystyikö niilllä edes tommosta sähköautoa ladata.
Tietysti Mummo Ankka on tuntenut Pelle Pelottoman ja tämä on voinut kyhätä jonkun sähköntuottokoneen Mummolle.

Jos se kuvitteellinen Calisotan osavaltio sijaitsee jossain Luoteis-Yhdysvalloissa, niin suhteellisen harvinaista herkkua maaseudun sähkönjakelu oli vielä 1930-luvulla:

    "In 1933, for example, 70 percent of Oregon farms were not yet electrified."

Lähde: Electrifying Rural America, encyclopedia.com, https://www.encyclopedia.com/economics/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/electrifying-rural-america

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 409
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #55 : 15.12.2023 klo 20:55:24 »
Bongasin tämän tämmöisestä meemieditistä enkä tiedä mistä tarinasta, mutta mobilistituntosarveni heräsivät: eihän tuo ole Ferrari, tuo on mallista piirretty Alfa Romeo Montreal.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 376
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #56 : 15.12.2023 klo 22:58:55 »
mutta mobilistituntosarveni heräsivät: eihän tuo ole Ferrari, tuo on mallista piirretty Alfa Romeo Montreal.

Ankan taskari 33, Roope-sedän ihmelääke. Suomalaisessa alkutekstissä ei mainita mitään automerkkiä. "Liukas reki!", "onko mahasi parempi?, "Ei tässä ehdi huomata."

Timo

J4N1

  • Jäsen
  • Viestejä: 194
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #57 : 14.10.2024 klo 17:47:13 »
Aku Ankka 42/2024 löytyy tarina Toiveiden täyttymys.

 Mummo Ankka kurvailee autollaan kaupungilla, kun perään juoksee hattupäinen herra, joka toteaa "Kärrynne kiehtoo mieltäni. Se on Detroit Electric vuodelta 1916, eikös?" Hepulla on ilmeisesti vanhoihin klassikkoautoihin erikoistunut liike sillä putiikin edustalla seisoo Citroen Ami ja viereinen kosla on luullakseni ottanut vaikutteita Triumph Vitessestä.

En muista, että olisi Aku Ankassa ennen mainittu mitään todellista automerkkiä. Taitaa muutenkin olla tuotemerkit aina keksittyjä.

Darzee

  • Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 326
  • Me likes prairie dogs!
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #58 : 28.10.2024 klo 12:13:12 »
En muista, että olisi Aku Ankassa ennen mainittu mitään todellista automerkkiä. Taitaa muutenkin olla tuotemerkit aina keksittyjä.

Tämä onkin ehdoton pääsääntö, mutta aina löytyy säännön vahvistava poikkeus, josta olen näemmä tähän ketjuun kirjoittanut aiemminkin. Auton satavuotisjuhlien kunniaksi espanjalaisvoimin laaditussa mutta juonesta päätellen ennen muuta saksalaismarkkinoille suunnatussa tarinassa "Roope-setä ja automobiilit" kaikki hyrysysyt ovat oikeita ja realistisesti piirrettyjä. Merkit ja mallit kerrotaan avuliaasti ruutujen välipalkeissa.