Kirjoittaja Aihe: Apu-lehden sarjisliite (1981)  (Luettu 6964 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poptique74

• Jäsen
Apu-lehden sarjisliite (1981)
« : 11.01.2018 klo 17:28:49 »
Hmm, en valitettavasti löytänyt aiheeseen liittyvää keskustelua (mikäli semmoinen on olemassa), mutta mielenkiinto heräsi kun onnistuin nyt kahdeksan liitelehteä nappaamaan Huutiksesta.

Apu-lehti julkaisi vuonna 1981 sarjakuvaliitettä (12-16 sivua?) jossa oli jatkosarjana mm. Musta Aukko, Lätsää, Katselija Metsässä yms. settiä.

Kuinka monta näitä aikanaan ilmestyi? Pitäähän ne nuo kaikki haalia kyllä kokoelmaan, opinhan lukemaan nimenomaan tuon mainitun Musta Aukko-sarjiksen avulla! ("Tulkaa joku auttamaan, en pysty liikkumaan" - vieläkin muistan tämän...)

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Vs: Apu-lehden sarjisliite (1981)
« Vastaus #1 : 11.01.2018 klo 22:41:03 »
Apu-lehden stripeillä on oma ketjunsa, mutta sieltä ei taida löytyä vastausta kysymykseen liitteiden määrästä. Liite kyllä ilmestyi tasan vuoden ajan. Kun siitä vähennetään lehden juhannuksen ja joulun kaksoisnumerot ja mahdollisesti jokin lehtilakon takia väliin jäänyt numero (muistelen hämärästi tällaista), eri kappaleita ilmestyi vajaat 50 kpl. Olen nähnyt sarjojen tarkkoja listauksia Huudossa silloin kun isompia eriä liitteitä on kaupiteltu kerralla. Muistaakseni Disney-sarjat on listattu Inducksissa ja scifisarjat Kvaakin jäsen Raudan vanhalla sivustolla. Muutamalla kvaakilaisella taitaa olla kaikki nämä liitteet.

jussih

• Jäsen
« Vastaus #2 : 11.01.2018 klo 22:51:45 »
Tässä keskustelua aiheesta:

Re: Etelän laulu (Song of the South) -sarjakuva
« Vastaus #19 : 24.11.2005, klo 20:38:29 »
Alkoi numerosta 25-26 ja päättyi seuraavan vuoden 25-26:een. Että noin 50 numeroa.

EDIT: 48 on tarkka luku.

Mulla on kans nuo liitteet, laitoin onneksi talteen jo niiden ilmestyessä... 8]

poptique74

• Jäsen
« Vastaus #3 : 12.01.2018 klo 17:09:01 »
Kiitoksia vaan vastauksista ja Jussille eritoten.

Jotenkin muistan Jack Kirbyn piirrosjäljen miellyttäneen enemmän omaa silmää kuin sen "itsenäisen" Musta Aukko-sarjiksen - oli pienelle kossille isompi pettymys kun ei ollutkaan samaa piirrosjälkeä. Mutta minkäs teet!

Oliko kenelläkään parempaa tietoa, että onko tuo Apu-sarjiksen versio ilmestynyt myös jossain muussa yhteydessä (sanomelehdessä?) kuin omana itsenäisenä sarjakuvana?

Laine, Jukka

• Jäsen
« Vastaus #4 : 12.01.2018 klo 18:32:56 »
Walt Disney's Treasury of Classic Tales - The Black Hole
by Carl Fallberg and Jack Kirby & Mike Royer
September 2, 1979 - February 24, 1980

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #5 : 12.01.2018 klo 18:58:19 »
Kiitoksia vaan vastauksista ja Jussille eritoten.

Jotenkin muistan Jack Kirbyn piirrosjäljen miellyttäneen enemmän omaa silmää kuin sen "itsenäisen" Musta Aukko-sarjiksen - oli pienelle kossille isompi pettymys kun ei ollutkaan samaa piirrosjälkeä. Mutta minkäs teet!

Oliko kenelläkään parempaa tietoa, että onko tuo Apu-sarjiksen versio ilmestynyt myös jossain muussa yhteydessä (sanomelehdessä?) kuin omana itsenäisenä sarjakuvana?
Mul on jossain Musta Aukko-lehti eli sarjakuva leffasta! Luultavasti toi on maalla olevassa sarjakuvahyllyssä.
Ja sit on Jenkki Musta Aukko purkkakuvavihko kanssa, mut siinä ei ole kaikkia tarroja kerättynä.

Mun tekis kanssa mieli etsiä jostain noi apu-lehden sarjakuvaliitteet, meinaa siinä on Tintin seikkailut - Seikkailu punaisella merellä.
Apu-lehti 25-26 - 52/1981 ja 1 - 25-26/1982.

Kesäsin vietin lapsuudessani maalla kesälomani, niin silloin tuli tota Apu-sarjakuvaliitettä luettua. Mun vaarin äiti eli vanha-mummo tilasi Apu-lehteä ja mä hain aina maantien laidasta postilaatikoilta sen postit...ennen vanhalle-mummolle viemistä luin aina sarjakuvat Apu-lehdestä.

Muistelen, että Flash Gordonkin seikkaili siinä.

Muistelen, että kävin katsoo Mustan Aukon melkein heti Imperiumin vastaiskun jälkeen. Oliko se sitten joku uusinta-kierros vai oliko Musta Aukko tyypillisesti vuoden myöhässä taas Suomen ensi-illassa.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Laine, Jukka

• Jäsen
« Vastaus #6 : 12.01.2018 klo 19:56:36 »
Tintti ei tullut kokonaan liitteessä. Apu julkaisi tarinan kyllä loppuun muuten.

Mustan aukon Suomen ensi-ilta oli 3.10.1980. Ei mitään tavatonta tuohon aikaan.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #7 : 12.01.2018 klo 20:27:48 »
Tintti ei tullut kokonaan liitteessä. Apu julkaisi tarinan kyllä loppuun muuten.

Mustan aukon Suomen ensi-ilta oli 3.10.1980. Ei mitään tavatonta tuohon aikaan.
Joo Imperiumin vastaiskun näin syksyllä Savoyssa. Koulut oli kyl alkaneet silloin, koska seuraavana päivänä me jotka oltiin nähneet leffan, niin brassailtiin siitä koulussa muille.

Musta Aukko tuli sit myöhemmin ja talven kynnyksellä nähtyä.
Miten mä muistan tämmöisiä, mut en muista ostaa vessapaperia kaupasta...taaskin melkein loppu...perk!

https://www.youtube.com/watch?v=hKYFa9FHEU4
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

jussih

• Jäsen
« Vastaus #8 : 12.01.2018 klo 20:32:11 »
Mul on jossain Musta Aukko-lehti eli sarjakuva leffasta! Luultavasti toi on maalla olevassa sarjakuvahyllyssä.
Ja sit on Jenkki Musta Aukko purkkakuvavihko kanssa, mut siinä ei ole kaikkia tarroja kerättynä.

Mun tekis kanssa mieli etsiä jostain noi apu-lehden sarjakuvaliitteet, meinaa siinä on Tintin seikkailut - Seikkailu punaisella merellä.
Apu-lehti 25-26 - 52/1981 ja 1 - 25-26/1982.

Kesäsin vietin lapsuudessani maalla kesälomani, niin silloin tuli tota Apu-sarjakuvaliitettä luettua. Mun vaarin äiti eli vanha-mummo tilasi Apu-lehteä ja mä hain aina maantien laidasta postilaatikoilta sen postit...ennen vanhalle-mummolle viemistä luin aina sarjakuvat Apu-lehdestä.

Muistelen, että Flash Gordonkin seikkaili siinä.

Muistelen, että kävin katsoo Mustan Aukon melkein heti Imperiumin vastaiskun jälkeen. Oliko se sitten joku uusinta-kierros vai oliko Musta Aukko tyypillisesti vuoden myöhässä taas Suomen ensi-illassa.
Tuo Musta aukko-lehti on varsin yleinen, ja sarjiksena Avun jatkikseen verrattuna melkoisen kökköä jälkeä. Meille tuli kans Apu noihin aikoihin ja jemmasin liitteet kans juurikin Musta aukko-jatkiksen takia. Liitteessä olivat Lätsä, Pulteri, Flash Gordon, Walt Disneyn tarinoita, Vili ja Bill, Jules Verneä, Tuhannen ja yhden yön tarinoita, Woody Allen, Taika-Jim, Tintti, Rasmus Nalle, Jonesin tytöt, Björn Borgin tenniskoulu, Justus,ja Roope Huti. Musta Aukko -purkkaakin tuli jauhettua ja siinä sivussa kerättyä kirja kuvia täyteen. Yhä sekin tallessa.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #9 : 12.01.2018 klo 23:01:46 »
Musta Aukko tuli sit myöhemmin ja talven kynnyksellä nähtyä.
Miten mä muistan tämmöisiä, mut en muista ostaa vessapaperia kaupasta...

Ja vaikka Musta Aukko ja wessapaperi ovat aika lähellä toisiaan  ;D
Musta-aukko -lehti on eri asia kuin se Apu-lehden versio. Lehtiversion teki Dan Spiegle ja sanomalehtiversion (Apu) teki se Jack King Kirby.

Timo

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #10 : 13.01.2018 klo 00:23:55 »
Muistaakseni Disney-sarjat on listattu Inducksissa ja scifisarjat Kvaakin jäsen Raudan vanhalla sivustolla.

Tässä linkki Raudan arkistoituun sivuun. Tuon mukaan Kirbyn piirtämä Musta aukko oli Avun numeroissa 39/80 – 16/81.

haplo

• Jäsen
« Vastaus #11 : 13.01.2018 klo 14:10:00 »
Tässä linkki Raudan arkistoituun sivuun. Tuon mukaan Kirbyn piirtämä Musta aukko oli Avun numeroissa 39/80 – 16/81.

Inducks antaa saman tiedon.

Olen kyllä Mustan aukon katsonut, mutta enpä tiennyt, että tästä on sanomalehtistrippikin olemassa. Mielelläni tämän jutun lukisin, mutta en kyllä viitsi alkaa vanhoja lehtiä sen takia etsimään kasakaupalla. Täytyy toivoa, että The Black Hole voisi tulevaisuudessa ilmestyä vaikkapa IDW:n Treasury of Classic Tales -sarjassa.

poptique74

• Jäsen
« Vastaus #12 : 17.12.2020 klo 17:42:50 »
Olen nyt onnistunut haalimaan näistä kasaan puolet (24kpl) ja kirjaimellisesti ärsyttävää kun lempijatkiksesta (Musta Aukko) puuttuu vielä alkua, väliä ja vähän lopustakin. :D

Oliko mitään uutista josko tuo sarja jostain kokonaisuudessaan löytyisi?

haplo

• Jäsen
« Vastaus #13 : 17.12.2020 klo 18:32:47 »
Ei varmaankaan löydy. Tuo aiemmin mainitsemani kokoelmasarja Treasury of Classic Tales ei ole tainnut edetä paria-kolmea kokoelmaa pidemmälle, eli kaukana ollaan Mustan aukon vuosista.

Edelleen tämän kovasti haluaisin lukea. Jos looginen vaihtoehto, eli tuo Treasury-sarja, ei etene, täytyy toivoa että tämä julkaistaisiin itsenäisenä teoksena.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #14 : 17.12.2020 klo 18:53:13 »
Olen nyt onnistunut haalimaan näistä kasaan puolet (24kpl) ja kirjaimellisesti ärsyttävää kun lempijatkiksesta (Musta Aukko) puuttuu vielä alkua, väliä ja vähän lopustakin. :D

Oliko mitään uutista josko tuo sarja jostain kokonaisuudessaan löytyisi?
Mustasta Aukosta löytyy myös ihan lehtikin ja sitten on myös se Jenkki purukumikuva-vihkonen.
Mulla on molemmat...lehti on vähän kärsinyt ja purkka vihkosesta puuttuu vähän tarroja!
Mutta nää varmaan tiiätkin. Oikeastaa itseänikin kiinnostaisi hankkia tuo Apun sarjakuvaliite...siinä oli paljon kivoja sarjakuvia.