Kirjoittaja Aihe: Zoom Teufel esittää  (Luettu 33576 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 16 646
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #105 : 08.01.2020 klo 21:16:14 »
--
Vieläkö Zoom Teufelilta on tulossa jotain käännössarjakuvia ja jos on, onko niistä jotain tarkempia tietoja jo kerrottavaksi?


Kiinnostaisi täälläkin tietää.

Robert Saxille varsinkin toivoisi jatkoa. Sinitakeistakin tykkäsin.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 172
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #106 : 08.01.2020 klo 22:15:29 »
Vieläkö Zoom Teufelilta on tulossa jotain käännössarjakuvia ja jos on, onko niistä jotain tarkempia tietoja jo kerrottavaksi?

Nyt maksellaan jonkin aikaa vanhoja laskuja. Ehkä sitten taas jotain. Todennäköisesti yksittäisiä albumeita tai sitten jotain vanhaa.

Robert Saxista, Cognacista ja Saalistajien klubista tuli sen verran takkiin, että tuskin enää kokeilen vastaavia uusia sarjoja. Tämäntyyppistä käännössarjakuvaa ostava väki haluaa tuttuja juttuja.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • **
  • Viestejä: 18 739
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #107 : 08.01.2020 klo 23:18:53 »
Robert Saxista, Cognacista ja Saalistajien klubista tuli sen verran takkiin,
[...] Tämäntyyppistä käännössarjakuvaa ostava väki haluaa tuttuja juttuja.

No höh. Toisin sanoen... mitä? Non Stop ja Ruutu -sarjoja? Mutta Otava omistaa ne, eikä muita oikein ole.

Timo

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 404
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #108 : 09.01.2020 klo 00:45:23 »
No höh. Toisin sanoen... mitä?

Tuu joskus kattoon mitä mulla on tuolla hyllyssä. Uskoisin että on paljon muutakin kuin tuttua juttua. 😂


Edit: Hitsinvitsi, tuo ylläoleva sarjis onkin argentiinalainen. Vaikuttaa kyllä hyvältä.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2020 klo 11:00:25 kirjoittanut STD »
Kyllä se siitä.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • **
  • Viestejä: 18 739
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #109 : 09.01.2020 klo 01:22:36 »
Tuu joskus kattoon mitä mulla on tuolla hyllyssä. Uskoisin että on paljon muutakin kuin tuttua juttua. 😂

Mutta kun "Tämäntyyppistä käännössarjakuvaa ostava väki haluaa VAIN tuttuja juttuja".

Timo

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 404
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #110 : 09.01.2020 klo 01:42:34 »
Minusta Petterin analyysi on väärä.
Kyllä se siitä.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 507
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #111 : 09.01.2020 klo 06:20:33 »
Minusta taas oikea.
Paitsi kustantaja myös sarjakuvakauppias.
Ostovoimassa on toki niitä jotka ovat kaikkiruokaisia, mutta kun katsoo aiempia esimerkkejä kuten vaikkapa Apolloa on analyysi kuluttajakäytöksestä ainakin melko lähellä totuutta.

Tuttuus on arvo. Suurin osa hankkii tuotteen kuin tuotteen koska tietää tai on kuullut siitä jollakin tasolla.
Suuri ostava yleisö ei käytä sarjakuvaan edes 20€/km, vaan on erikoistuote. Pari kertaa vuodessa.
Tämä ei ole kvaakin ydinjoukko, joilla luku on huomattavasti suurempi.
(Kyllä, kirjastot rajattu ulos luvusta)

Totta kai kyseessä on karkea yleistys. Tähän on poikkeuksia mutta pääosin väite pitää paikkansa. Ankkaa lukevat eivät hanki merkittävästi eurosarjakuvaa tai supersankareita, mangaa lukevat eivät myöskään. Kaikista ryhmistä löytyy poikkeuksia.

Jos sarjakuvakenttämme olisi erilainen tilanne olisi eri.
Jos.

Itse olen tyytyväinen että kokeilu ja julkaisut tuli alun perin ylipäätään. Uuden sarjakuvan lanseeraaminen on haaste jonka realistinen tuotto-odote on vasta vuosien päässä.
Pienille toimijoille ja vallitsevalle kapitalistiselle mallille mahdoton sellainen.

Alejen ja halvimpien tarjousten odottaminen ei auta.
Thorgal oli lehtipiste ja kirjakauppa levityksessä eikä sitä pidetty kannattavana.

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 404
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #112 : 09.01.2020 klo 09:12:21 »
Olivatko Sax ja Cognac mielestäsi huippusarjakuvia edes jollakin mittarilla?

Edit
Lainasin kaikki Saxit ja Cognacit kirjastosta. Omasta mielestäni ne olivat niin keskinkertaisia ettei tullut mieleenikään ostaa niitä hyllyyn pölyyntymään. Kyse ei siis ollut siitä olivatko ne tuttuja vai ei, vaan siitä että ne olivat liian huonoja.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2020 klo 09:25:22 kirjoittanut STD »
Kyllä se siitä.

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Galleriataiteilija
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #113 : 09.01.2020 klo 10:50:20 »
Olivatko Sax ja Cognac mielestäsi huippusarjakuvia edes jollakin mittarilla?

Edit
Lainasin kaikki Saxit ja Cognacit kirjastosta. Omasta mielestäni ne olivat niin keskinkertaisia ettei tullut mieleenikään ostaa niitä hyllyyn pölyyntymään. Kyse ei siis ollut siitä olivatko ne tuttuja vai ei, vaan siitä että ne olivat liian huonoja.


Ääh. En halua suututtaa ketään, mutta...

On uskomattoman vaikeaa tietää, mikä myy. Nyt Petteri (niinkuin muutkin kustantajat) on uskaltanut julkaista jotakin ja takkiin tuli. En mitenkään voi ajatella että kukaan kustantaisi tarkoituksella jotain mihin ei itse usko.

Mielestäni Petterille (ja muillekin kustantajille) pitäisi antaa kiitosta uskalluksesta yrittää. Kaikilla on mielipide siitä mitä pitäisi saada suomeksi, mutta kuinka moni pistää uskaltaa pistää riskirahaa sarjakuvan kustantamiseen?

Tuli mieleen (Bakumania lukiessa), että maailmalla näemmä tehdään markkinakyselyitä ihan vakavissaan ohjaamaan kustannuspäätöksiä. Kenelläkään ei ole varaa tehdä kyselyä ns. virallisella tavalla, mutta kustantajat voisivat hyödyntää ehkä Kvaakkia siihen. Toki voi olla että olemme joka liian pieni ja liian ikääntynyt känkkäränkkälauma tähän, mutta ainakaan Kvaak-kysely ei maksa kuin tekemisen vaivan.

Olen itse pohtinut pienkustannusta monta kertaa, mutta kun ei ole ollut kapitaalia riskeerattavaksi, homma on joka kerran kaatunut siihen. Mutta jos jonain päivänä tilanne muuttuisi, kaikenlaisen potentiaalin (tai sen puuttumisen) kartoittaminen olisi luultavasti tehtävissä. Toki hyvä markkinointi voi luoda kysyntää miltei tyhjästä, mutta sellaiseen näillä painosmäärillä ei ole enää kellään varaa.

Tiedotus on muuten yksi asia, jota suurta yleisöä ajatellen voisi ehkä kuitenkin parantaa. Minulta menee huomaamatta ohi koko ajan julkaisuja, vaikka minä *yritän* seurata mitä tulossa on. Se tarkoittanee, että vähemmän aktiivisilta menee aika monta julkaisua ohi. Et voi kiinnostua julkaisusta jos et tiedä siitä...  ;D
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Reima Mäkinen

  • Avustava toimittaja
  • *
  • Viestejä: 9 476
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #114 : 09.01.2020 klo 11:07:35 »
Olivatko Sax ja Cognac mielestäsi huippusarjakuvia edes jollakin mittarilla?

Edit
Lainasin kaikki Saxit ja Cognacit kirjastosta. Omasta mielestäni ne olivat niin keskinkertaisia ettei tullut mieleenikään ostaa niitä hyllyyn pölyyntymään. Kyse ei siis ollut siitä olivatko ne tuttuja vai ei, vaan siitä että ne olivat liian huonoja.

Mitä olen muutaman vuoden hieman sivusilmällä seuraillut ranskankielisiä julkaisuja, niin on sieltä kyllä aika vaikea löytää mitään laadukasta (käsikirjoituksiltaan tasokasta ja huolella piirrettyä), mutta silti nostalgisen oloista (koska nostalgia oletettavasti ainoastaan uppoaa) uutta sarjakuvaa. Pastissit ovat pastisseja, eikä uusia franquineja uderzoja, giraudeja ja hergéjä kasva joka oksalla. Bulkkia on niin paljon ja markkinat ankarat. Tykkäsin periaatteessa Siegfriedistä, mutta hieman outoja, kiireestä tai toimittamisen puutteesta johtuvia nikotuksia siinäkin oli ja lopulta homma näytti kääntyvän turhan höyryiseksi myös tarinan osalta.

Ei ole BD-aluellaakaan enää oikein pätkislehtiä, jotka tekisivät sarjoja tunnetuksi ja lukijakunta on sielläkin pirstaloitunut. Pakko myöntää, että itsekin olen alkanut suosia yhä enemmän omaan makuun ja kiinnostuksen kohteisiin sopivia juttuja "yleissarjisten" kustannuksella.
(Muutenkin varmaan lienen hieman poikkeus sillä piirrosjälki ja puhtaat kustantajan tuotannolliset valinnat kuten paperi, painojälki ja tekstaus vaikuttavat ostopäätöksiini enemmän kuin ne vaikuttavat sillä muutaman sadan kappaleen normikuluttajajoukolla joka nykyään vielä BD:n parissa viihtyy.)
Vaikka digiaika on tuonut parannuksia ja laskenut kustannuksia on se luonut tuotantoon myös sudenkuoppia. Tietokoneella on niin helppo turmellakin se sarjis, oli kyse sitten tekstauksesta, puhekuplista tai taittoasetuksista. Kun on nähnyt parempaa, on itselleni vaikea näissä teknisissä jutuissa hyväksyä mitään takapakkia.

Sitä vain olen jäänyt ihmettelemään, että eikö esimerkiksi Mustanaamion kakkossarjoina tutuksi tulleille Lauffrayn merirosvosarjikselle (Long John Silver) sekä Jerome k. Jerome Bloche löytyisi yleisöä? Tai Gibratin jutuille, hän on kuitenkin jollain tavalla tuttu jo täällä (Pinokkio)? Siitähän en mitään tiedä että saisiko noihin oikeuksia tai mitä ne maksaisivat.

Pitäisi varmaan aloittaa taas markkinan rakentaminen ihan alusta, eli perustaa joku lehti "rakkaudesta sarjakuvaan", kertomaan hyvistä sarjiksista ja sitä kautta luoda kiinnostusta. Toisaalta alkuperäiskielisten nettitilaaminen on muuttanut kotimaisenkin kustannusskenen koko lailla lopullisesti.

Ja nuorisolle elokuvien, kirjojen ja vähän pelienkin kautta tuttujen vampyyri- yms fantasiatrendien hyödyntäminen sarjakuvissa ei tunnu toimivan sekään. (paitsi ilmaisissa nettisarjakuvissa) Itteäni Saalistajien klubin ja Raatelijoiden tyyliset sarjikset ei vois aiheensa puolesta vähempää kiinnostaa.

Arvostan kyllä suunnattomasti sitä että Jysäyksen, Apollon, Zoom Teufelin ja Sinisen jäniksen kaltaiset nyrkkipajat ovat ainakin yrittäneet taistella tutkainta vastaan.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 404
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #115 : 10.01.2020 klo 10:46:41 »
Oma veikkaukseni on että ei Herge ja Franquinitkaan myisi tänä päivänä niin kuin ennen. Sarjakuvien ostajakunta on supistunut rajusti.
Esimerkkinä hyvästä dekkarisarjakuvasta tulee heti mieleen Jacques Tardin Leo Malet -sovitukset (kaikkia ei ole julkaistu suomeksi) . Ja Reiman mainitsema J. Bloche.

Ja ihan varmaan laatutavaraa löytyisi enemmänkin jos vuoden aikana lukisi vaikkapa semmoiset viiskymmentäkin uutta eurosarjakuvaa.  Ja toki sarjakuvakustantajan soisi olevan alasta kiinnostunut ja kielitaitoinen.

Edit:
Suomen kokoisella markkina-alueella ollaan tietysti riippuvaisia yhteispainatuksista, mikä laskee valinnanvaraa huomattavasti.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2020 klo 10:51:39 kirjoittanut STD »
Kyllä se siitä.

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 404
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #116 : 10.01.2020 klo 10:58:35 »
Jysäys oli kunnioitettava yritys, mutta asiat eivät napsahtaneet ollenkaan kohdalleen. En oikein osaa sanoa mikä siinä meni metsään.

Jotenkin tuli mieleen Zoom, joka on minusta aina ollut jotenkin sekavanoloinen lehti, vaikka pitikin sisällään laadukkaita sarjoja. Ehkä Ruudun/Non Stop in vahvuus oli se, että Spiroun sarjakuvien piirrostyyli oli aika yhtenäinen pottunokkatyyli ja näin ollen lehtikin näytti tiukalta paketilta, toki lisättynä joillakin mausteilla (Corto Maltese👹) .
Kyllä se siitä.

Reima Mäkinen

  • Avustava toimittaja
  • *
  • Viestejä: 9 476
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #117 : 10.01.2020 klo 11:06:46 »

Kvaak-kysely ei maksa kuin tekemisen vaivan.
Kyselyt ei vain aina realisoidu ostopäätöksinä nekään.  :)

Olen itse pohtinut pienkustannusta monta kertaa, mutta kun ei ole ollut kapitaalia riskeerattavaksi, homma on joka kerran kaatunut siihen.

Tiedotus on muuten yksi asia, jota suurta yleisöä ajatellen voisi ehkä kuitenkin parantaa.
Sanoisin, että rahaa isompi investointi lienee aika ja muu vaiva. Sitä tarvitaan siihen että saa ne sarjikset myytyä. Toki Turun Sarjakuvakauppa levittää jo nyt aika hyvin, mutta sittenkin. Sarjiksen hoitaminen painoon ja painolaskun maksaminen on vain murto-osa kaikesta työstä ja kustannuksista (aika+raha) joita kustantamiseen liittyy. Myös tiedotus vaatii aikaa ja kenties myös rahaakin. Ilmeisesti siihen on syynsä mikseivät kustantajat käytä rahaa markkinointiin, eli osta mainostilaa. Sitä investointia saattaa olla mahdoton saada kuitattua myynnillä koska ostajakunta jää pieneksi riippumatta siitä miten paljon mainostat. 
Vaikea sanoa paljonko tilanne poikkeaa esimerkiksi 60-70 lukujen vaihteen tilanteesta? Silloin esimerkiksi Asterixin lanseeraaminen tuotti lähinnä tappiota, mutta potentiaalinen ostajajoukko oli kuitenkin olemassa (toisin kuin nyt).
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Galleriataiteilija
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #118 : 10.01.2020 klo 11:21:10 »
Kyselyt ei vain aina realisoidu ostopäätöksinä nekään.  :)

Totta, mutta saattaa antaa suuntaa, mikä "väkijoukkoja" (lol, Suomessa...) liikuttaa/kiinnostaa.

Sanoisin, että rahaa isompi investointi lienee aika ja muu vaiva. Sitä tarvitaan siihen että saa ne sarjikset myytyä. Toki Turun Sarjakuvakauppa levittää jo nyt aika hyvin, mutta sittenkin. Sarjiksen hoitaminen painoon ja painolaskun maksaminen on vain murto-osa kaikesta työstä ja kustannuksista (aika+raha) joita kustantamiseen liittyy. Myös tiedotus vaatii aikaa ja kenties myös rahaakin. Ilmeisesti siihen on syynsä mikseivät kustantajat käytä rahaa markkinointiin, eli osta mainostilaa. Sitä investointia saattaa olla mahdoton saada kuitattua myynnillä koska ostajakunta jää pieneksi riippumatta siitä miten paljon mainostat. 

Tämä on kaikki totta, itse lasken että aika ja vaiva on sama asia kuin raha. Eli jos olisi kapitaalia, kaiken voi tehdä tai teettää.

Vaikea sanoa paljonko tilanne poikkeaa esimerkiksi 60-70 lukujen vaihteen tilanteesta? Silloin esimerkiksi Asterixin lanseeraaminen tuotti lähinnä tappiota, mutta potentiaalinen ostajajoukko oli kuitenkin olemassa (toisin kuin nyt).

Luultavimmin potentiaalisen ostajan voi luoda nytkin, mutta ostajan mielenkiinnon herättäminen ja ostajan rahatilanne ovat varmasti isompi haaste nykyään. Tilanne voi kuitenkin muuttua.

Mielenkiintoinen pointti, jos miettii mikä muokkaa ajattelua: painotuote on varmasti luonnonvaroja tuhoava valmistusvaiheessa, mutta sen jälkeen hiilijalanjälki on olematon. Itselleni tämä on outo keskustelunaihe, mutta muutama nuori bussissa pitivät tätä tärkeänä. Mistäpä sitä tietää, jos kettutyttö yhtäkkiä innostuu Franquinista. (Juu, tämä oli vitsi.)
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 404
Vs: Zoom Teufel esittää
« Vastaus #119 : 10.01.2020 klo 11:21:39 »
"Silloin esimerkiksi Asterixin lanseeraaminen tuotti lähinnä tappiota,"

Ja Tinttikin lähti Suomessa lentoon vasta toisella yrittämällä. Vaikka se olikin varsinkin omana aikanaan parasta mahdollista sarjakuvaa.
Kyllä se siitä.