Äänestys

Hyväksytkö ruutujen/hahmojen kopioinnin?

Kyllä
9 (18.4%)
En
5 (10.2%)
Kyllä, varauksin
17 (34.7%)
En, varauksin
7 (14.3%)
En osaa sanoa
2 (4.1%)
Osaan sanoa
1 (2%)
Ehkä
3 (6.1%)
Riippuu
5 (10.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 40

Kirjoittaja Aihe: Hyväksytkö ruutujen/hahmojen kopioinnin?  (Luettu 6077 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne Kuusinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 921
  • I.L.S.J.K.P.(R)
Hyväksytkö ruutujen/hahmojen kopioinnin?
« : 25.09.2004 klo 01:22:02 »
Tämmöinen moderni ikuisuuskysymys tuli mieleen uutta Nemi-"albumia" selatessa. Myhrehän oli joissain stripeissä monistanut saman Nemin ja muuttanut vain suun. Eli samaa fuulaa kuin viimeisissä Morrisin nimellä tehdyissä Lucky Lukeissa. Homma on nykyään niin helppoa, kun on cut, copy, paste. Ennen joutui sentään ottamaan valokopioita ja lättäämään korjuulakkaa päälle.

Cannonin "Red Meat" lienee poikkeustapaus: sarja tavallaan perustuu kopioituun clip art-meininkiin, minimalismiin. Negatiivinen vastaava esimerkki lie Mika Mokanen.

Eli: pitääkö sarjakuvantekijän piirtää erikseen ja uudelleen joka ikinen samanlainen ruutu, vai saako hän hieman oikaista kopioimalla? Sattuuko silmään heti, jos ruudut ovat "liian samanlaisia?" Onko jollakin ehkä neuroosi asiasta, ja ruudut tulee tarkistettua suurennuslasilla tahi microskoopilla? (Apus!)

Itse vastasin "En, varauksin". Täytyy ymmärtää, että käyttösarjakuvan tekijällä on joskus kiire. Identtiset ruudut on kuitenkin hiukankin kunnianhimoisemmissa projekteissa mielestäni perusteltava jollain muulla kuin laiskuudella...

Ah, pakko mainita vielä Tardin "13.kerros"-albumi. Ekalla ja vikalla sivulla on samaa taloa esittävä oikein hieno ruutu, jonka tekemiseen on nähty vaivaa. Toinen ruutu vain on värjätty punaiseksi, talo pilkottaa värin alta.
 Oli pakko tarkistaa. Oli kopioitu.

Axuz

  • Jäsen
  • Viestejä: 413
  • Kvaak!
Re:Hyväksytkö ruutujen/hahmojen kopioinnin?
« Vastaus #1 : 25.09.2004 klo 02:37:36 »
Riippuu minun mielestä vähän sarjakuvastakin. Mutta hyväksynkö? Pakkohan se on. Hyväksymättä jättäminen tarkoittaisi sitä, etten ostaisi enkä kannattaisi kyseistä sarjakuvaa, eli boikotoisin sitä. Näin ei kuitenkaan voi olla, sillä suosikkeihini kuuluu monia sarjakuvantekijöitä, jotka harrastavat tätä hahmojen ja ruutujen kopiointia aika ajoin. Toisaalta samaan ryhmään kuuluu myös monia sellaisia, jotka ilmeisesti kopioivat kiltisti edes valopöytänsä avulla, eli kuvat ovat samanlaisia, mutta eivät siltikään identtisiä.

Joissain tapauksissa katson sen eräänlaiseksi rimanalitukseksi, mennään sieltä, mistä aita on matalin. Joskus se puolestaan on täysin tarkoituksella tehty tehokeino. Joskus puolestaan toistettava kuva on niin monimutkainen ja työläs, että olisi suoranaista hulluutta yrittää tehdä samanlainen kuva uudestaan. Joissakin novelleissa puolestaan näkee käytettävän myös sellaista tekniikkaa, jossa samaa kuvaa käytetään eri kokoisena toisiaan seuraavissa ruuduissa siten, että kohdetta joko zoomataan sisään tai ulos suoraan kopioimalla niin, että kuva-alan koko muuttuu. Aika ei siis välttämättä etene sarjakuvassa lainkaan tällä välillä. Joskus taas hahmot saattavat muuttua jatkuvasti, mutta ei välttämättä tausta, jos esimerkiksi sarjakuvassa kuvataan samalta kuvausständiltä etenevää jonoa tai vaikkapa vaihtuvia haastateltavia ostoskeskuksessa...

Olen huomannut myös sen, että se tuntuu jotenkin hyväksyttävämmältä silloin, kun sitä käytetään sarjakuvissa, joissa suurempi pääpaino on tekstillä, eli tekstipainoitteisissa sarjakuvissa, sillä kopioituvat tai edes osittain kopioituvat ruudut saattavat helpottaa lukemista ja juttuun keskittymistä. Tällaisissa tapauksissa kuvien voima on ollut juuri siinä, että vain aloituskuvalla ja viimeisellä kuvalla on todella merkitystä, koska vain niissä kuvissa kuvien sisältö olennaisesti muuttuu. Näissä tapauksissa ensimmäisen ja viimeisen kuvan välinen aika käytetään jutun kehittelemiseen ja nostamiseen, jossa kuvien on oltava neutraaleja, koska mitään muuta konkreettisesti havaittavaa ei tänä aikana välttämättä tapahdu.

Tämä on varsin vaikea ja monitulkintainen kysymys ja välillä on vaikeaa arvioida, milloin tällainen "kopiointi" on tapahtunut suoraan tekijän laiskuudesta/ajanpuutteesta johtuen ja milloin puolestaan se on tehollinen apukeino. Jotkut tapaukset ovat kuitenkin aivan selviä tapauksia ja totta tosiaan, nykytekniikka on suonut tämänkin vaihtoehdon useimmille vähän liiankin helpoksi ja houkuttelevaksi vaihtoehdoksi ja sitä käytetään surullisen usein. Tästäkin puheenvuorostani on siis rivien välistä luettavissa, etten minä sitä varsinaisesti arvosta. Jotkut kuitenkin säilyttävät osan viattomuudestaan edes siten, että vaivautuvat edes piirtämään jokaisen kuvan itse, vaikka sitten valopöydän avulla. He kuitenkin tekevät ne ruudut henkilökohtaisesti ja konkreettisesti piirtämällä toinen toisensa perään...

Räikein esimerkki tästä löytynee pilakuvien puolelta, jossa Pekka Saurin "just joo" -pilakuvissa käytettänee aina samaa kuvaa ja vain puhekuplien teksti vaihtuu. Kyllä tällaisissa jutuissa jo alkaa miettimään, pitääkö näissä olla minkäänlaista kuvaa ensinkään. Mitä enemmän tällaista "kopiointia" tapahtuu samassa sarjassa, sen enemmän se alkaa saamaan ainakin minun silmissäni liukuhihnatuotteen leimaa. Tällöin on vaikea enää puhua sarjakuvataiteilijasta, edes sarjakuvantekijästä. Enemmänkin kyseessä alkaa olla sarjakuvan tehdastyöläinen...

Itse käytän toisinaan samaa kuvaa tai osittain samaa kuvaa, mutta aina siten, että se on kuitenkin fyysisesti piirtämällä toistettu kuva. Joten kuva piirretään toiselle paperille alkuperäisestä ruudusta valopöydän läpi ja piirretään toistamiseen takaisin originaalin toiseen ruutuun uudelleen valopöydän läpi... helpomminkin asian voisi toki tehdä, mutta tässä säilyy hyvin vielä todellisen tekemisen fiilis. Olen sitä mieltä, että jos jokin kuva on äärimmäisen työläs ja sen suunnitteluun, viivojen oikealle paikalle saamiseen ja lopulliseen ulkoasuun saattaminen on ollut aikaa vievää ja hermoja raastavaa, niin kyllä minä sitten siitä kopion otan ja valopöydän kautta sen toistamiseen piirrän, jos sellainen kuva tai jokin sen osa pitäisi jossain kohtaa toistaa joko samankokoisena, pienempänä tai suurempana. Se on silti hieman erilainen kuin alkuperäinen, sillä sekä sen lyijykynävedot että tussaukset kulkevat hieman eri tavalla kuin alkuperäisessä kuvassa.

Lisäksi alkuperäisen piirroksen jäljentäminen valopöydän avulla auttaa pitämään uuden piirroksen mittasuhteet ja muutkin elementit samanlaisina. Seikka, joka on vaikea toistaa täydellisenä kerta toisensa perään vain suoraan mallista piirtämällä. Kuvitelkaa nyt vaikka jotakin monimutkaista ostoskeskuksen varastotiloja putkineen, kaapeleineen, lukuisine tasoineen ym. vastaavine roippeineen. Tällaisen piirroksen uudelleen piirtäminen jopa kymmenkuntakertaa vain siksi, että pomo ja varastotyöläinen riitelevät varastossa aukeaman verran, alkaa olla jo sellainen duuni, että taitaa jäädä koko sarjakuva puolessa välissä tekemättä, jos sen joutuisi joka kerta aloittamaan uudestaan tyhjältä pöydältä. Kyllä siinä edes valokopio paperin ja valopöydän välissä auttaa kummasti saamaan ainakin pääasiat samoille kohdille...

Sripeissä sen sijaan tällaisen näkeminen on yleisimmin jotenkin loukkaavampaa ja raivostuttavampaa kuin isommissa projekteissa, sillä strippien kuvainformaatiolle ei ole yleensäkään asetettu kovinkaan paljoa vaatimuksia. Ne piirretään yleensä nopeasti, niiden hahmot, miljööt ja taustat ovat yleensä vahvasti karrikoituja ja pelkistettyjä, taustat joskus olemattomia tai puuttuvat kokonaan. Kyllä tällaisissa tapauksissa kokee itsensä joskus petetyksi, jos sunnuntaisarjassa karvinen makaa kahdeksan ruutua laatikossaan samassa asennossa ja yhdeksännessä ruudussa sitten kääntää kylkeään ja sanoo jotakin "hauskaa"... Erityisesti, kun tietää, millainen tiimi senkin sarjan takana on sitä vääntämässä. Kyllä päivittäisstripin tulee olla nopeasti tehtävissä, tottakai... mutta miten nopeasti? puolessa tunnissa? Kyllä sen pitäisi riittää, että se yhdessä työpäivässä normaalisti valmistuu. Kuutta strippiä + sunnuntaisarja per viikko pidetään yleisestikin jo kovana ja vaikeana tahtina ylläpitää...

Jotkut osaavat käyttää tätä tekniikkaa harkiten ja viisaasti sekä ennen muuta tarkoituksenmukaisesti. Jotkut taas eivät lainkaan. Yksi todella huonokin puoli suoranaisesta kopioinnista on. Jos nimittäin piirtää alkuperäisen piirroksenkin jo alun alkaen väärin, sama virhe toistuu lukuisissa kopiokuvissa (erityisesti, kun kopiot ovat kopioita sanan varsinaisessa merkityksessään) ja niiden vierekkäinen toistuminen nostaa tämän virheen vieläkin räikeämmin esille kuin yksittäisessä kuvassa. Näistäkin on lukuisia esimerkkejä ja nolompaa henkilökohtaista tilannetta saa sarjakuvantekijä etsiä, kuin tilannetta, jossa tekijä ensinnäkin sortuu käyttämään valokopioitua toistokuvaa monessakin ruudussa ja kaiken lisäksi tämä kuva on piirretty räikeästi päin rämettä...  
« Viimeksi muokattu: 25.09.2004 klo 02:55:10 kirjoittanut Axuz »

tertsi

  • Vieras
Re:Hyväksytkö ruutujen/hahmojen kopioinnin?
« Vastaus #2 : 25.09.2004 klo 10:04:34 »
Hyväksyn sen niin kauan kuin se näyttää hyvältä. Jos se häiritsee, niin silloin on mennyt pieleen.

Mutta harvoin esim. hahmon suun muuttaminen toimii. Piirros on usein kokonaisuus, ja kun muutat yhtä, pitäisi sen jälkeen muuttaa toista.


MUTTA: Viisas pääsee vähemmällä!  ;)

jokela

  • sörsselsson
  • Jäsen
  • Viestejä: 777
  • .. I'm a devil in disguise ..
Re:Hyväksytkö ruutujen/hahmojen kopioinnin?
« Vastaus #3 : 25.09.2004 klo 16:13:45 »
Nakki vai makkara .. monipuitteinen pulma.

Ilman että koskaan on tullut valopöydän tai kopiokoneen kanssa tarkistettua, väittäisin että jopa Koiviston Mämmilässä esiintyy tämä ilmiö.
Nimittäin kylän yleiskuvassa lintuperspektiivissä. Tosin, työteliästä se olisi kaupunkikaavaa piirrellä monella lain. Tässä onkin hyvänä ratkaisuna luultavasti isohko yleiskuva josta Koivisto on käytellyt valittuja osia useimman kerran. Ja kaiketi piirtäen ne joka kerta vain puhtaana uusiksi.

Ja ilman tarkentamista, luulen että juuri Tardi harjoittaa myös tätä taustoissa. Enpä nyt väitä että suorina kopioina mutta muistikuva että on ilmiötä esiintyy. Ja eipähän tuo haittaa niin katukuvissa tai taustoissa sinänsä.

Ja jos huonoja esimerkkejä haetaan niin Gibbons Watchmen´issä on käyttänyt kopiokonetta. Onneksi vähän, mutta surkeella tuloksella.
Mutta jos hahmojansa alkaa monistamaan, mitä se on?
Muka Maccinen on suoraan sanoen hirvittävää.

Tekijähän tuon itse päättää mitenkä tekee. Mutta mielestäni se hiukan jokseenkin lukijaansa halveksimista jos laitetaankin esim. kolme samanlaista kuvaa riviin -- Ääh, ei se nii nuukaa oo eikä sill oo välii kummiskan .. Ja siitä voi herätä miete, onko kyse tekijän laiskuudesta vai pelkästä rahaa laskevasta, itseään toistavasta itsekkydestä. Vai jopa taidon puute?

Koska kuva on edelleen senverta tärkeä elementti kokonaisessa lukuelämyksessä että sen yksinkertaistaminen tai sekvenssillinen itsetoisto tai staattisuus saattaa johtaa sarjakuvat lopulta pahaan itsetuhon noidanympyrään .. Ja luulen että tästä väkisinkin lisääntyvä negatiivinen kritiikki ei olisi hyvää sarjiksille yleisesti. Sitähän onkin ollut jo ihan tarpeen viime aikoina.

Niinkös joku kai on sanonut -- kaikki uudet tuotanteet ovat huonoja kopioita joistakin aikaisemmista ..

-- j --

edit : En siis suosittelisi käytännössä, vaikka varauksin! (hyväksyminen tai ei onkin jo jyrkkää tuomitsemista)

edit 2 : tuli mieleen David Lynch´in (lyhyt ura?) sarjispiirtäjänä. Sama kuva (kuvat?) toistui aina. Koira kaulapannassa puutarhassa haukkumassa ja joku repliikki talonikkunasta. Onkos se hyvää sarjakuvaaa?
« Viimeksi muokattu: 25.09.2004 klo 16:29:10 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 051
  • <><
Re:Hyväksytkö ruutujen/hahmojen kopioinnin?
« Vastaus #4 : 25.09.2004 klo 16:26:57 »
Hyväksyn. Itse asiassa se voi olla oikein käytettynä hyvä efekti. Tietenkin negatiivisiakin puolia on...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522

Tuukka

  • Vaivainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 813
  • Words of wisdom ->
Re:Hyväksytkö ruutujen/hahmojen kopioinnin?
« Vastaus #6 : 25.09.2004 klo 18:15:48 »
En, varauksin.
Jossain Asterix- albumissa oli samaa taustaa kierrätetty (Cesarin palatsi Cesarin laakeriseppeleessä?), ilman että sitä huomasin, ennenkuin huomautettaessa.
Yleensä kuitenkin tulos on hirveää. P.A.Manninen oli jonkun teräsliljansa alussa monistanut kolme samaa ruutua peräkkäin. Tulos oli todella silmiinpistävä ja ruma. Pahimmat esimerkit olen kuitenkin löytänyt writhe&shine- sarjiksesta. Sarjan piirtäjä osasi kuitenkin vääntää tason äkillisen alenemisen vitsiksi tekemällä joukon orostetun kopioituja strippejä, joissa hahmot huutavat paperilta piiräjälle kuinka laiska tämä on. Tietokonekopiointi loppui sen jälkeen kuin sinään :D
Vaikka erot olisivat hiuksenhienoja ne tuovat kuvaan lisää elävyyttä.
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

xml

  • Jäsen
  • Viestejä: 177
Re:Hyväksytkö ruutujen/hahmojen kopioinnin?
« Vastaus #7 : 25.09.2004 klo 18:46:31 »
Ah, pakko mainita vielä Tardin "13.kerros"-albumi. Ekalla ja vikalla sivulla on samaa taloa esittävä oikein hieno ruutu, jonka tekemiseen on nähty vaivaa. Toinen ruutu vain on värjätty punaiseksi, talo pilkottaa värin alta.  Oli pakko tarkistaa. Oli kopioitu.

Ainakin 13. kerroksen suomalaisessa painoksessa on itse tarinan jälkeen vielä lisämateriaalia, jossa tuo taloa esittävä kuva on myös valokuvana.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2004 klo 18:50:12 kirjoittanut xml »

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 051
  • <><
Re:Hyväksytkö ruutujen/hahmojen kopioinnin?
« Vastaus #8 : 25.09.2004 klo 19:08:27 »
Laajennetaanpa aihetta, ehkä (toi Tardi saattaa olla tätä "laajennusta", mutta en tiedä, kun en ole nähnyt).

Eli mites se, että tekee muistelujakson ja kopioi siihen ruudun/ruutuja niistä tapahtumista, joita muistellaan?
Tätä olen itse käytellyt nyt, kun olen tehnyt PoAa. Ekassa numerossa tein yhden sivun siten, että koostin sen sitä edeltävästä lehdestä ja kakkosnumerossa käytin paria ykkösnumeron kuvaa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

tertsi

  • Vieras
Re:Hyväksytkö ruutujen/hahmojen kopioinnin?
« Vastaus #9 : 25.09.2004 klo 19:30:23 »
Laajennetaanpa aihetta, ehkä (toi Tardi saattaa olla tätä "laajennusta", mutta en tiedä, kun en ole nähnyt).

Eli mites se, että tekee muistelujakson ja kopioi siihen ruudun/ruutuja niistä tapahtumista, joita muistellaan?


Hieman tylsä ratkaisu on käyttää samoja kuvia. Näin lukijana minusta olisi kiva nähdä samat tapahtumat esim. hieman toisesta vinkkelistä kuvattuna muisteluversiossa.

No, joskushan on kiire, ettei ehdi piirtää uudestaan. Silloin kopiointi lienee ihan OK.

O.K.

  • Jäsen
  • Viestejä: 528
Re:Hyväksytkö ruutujen/hahmojen kopioinnin?
« Vastaus #10 : 25.09.2004 klo 22:29:59 »
Minä hyväksyn ainakin taustojen kopioinnin. En yhtään pidä, jos samana säilyvä tausta on joka kuvassa hieman erilainen, jään tuijottamaan noita pikku yksityiskohtia ja taustan toiston tehot katoavat siinä.

Itse tavoittelen tässä tietynlaista realismia: puun oksat ja lehdet saavat liikkua, pilvet saavat vaeltaa taivaalla, polkupyöräilijä ei saa polkea paikallaan, talojen tiilet ja halkeamat eivät saa vaihtaa paikkaa kuvasta toiseen... Sitä rataa.

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Re:Hyväksytkö ruutujen/hahmojen kopioinnin?
« Vastaus #11 : 26.09.2004 klo 19:42:16 »
Strippisarjalle kopsaus sopii, varauksin. Pitemmälle sarjakuvalle ei kyllä mitenkään. Vaikka minun sarjakuvani #enokone ei ole mitenkään "taiteellinen", olen kuitenkin huomannut että stripistä tulee itseä miellyttävämpi kun äijät tekee alusta asti värittämällä ja varjostamalla kuin käyttää kopiota. Hahmonihan ovat bittikarttoja eivätkä vektoreita, vaikka ne siinä ovatkin pohjalla että voi koostaa aina samanlaisen hahmon. Eihän kenenkään päänmuoto tai kasvot vaihtele. Patheja muuttamalla on helppo vaihdella kokoa ja pään sekä silmien asentoa.

Mika Mokanen on minusta typerä nimeä myöten ja tekijä on kai lukenut Kupla-akatemiaa liian tarkasti ainakin sen liioittelukehoituksen kohdalla... :D. Red Meat taas on täysin erilainen sarja, se on voimakkaan kontrastin aikaansaama staattinen kuvaus jossa eivät edes ilmeet vaihdu. Siksi onkin riemastuttavaa nähdä Bug Eyed Earl ilman yläosaa.

Sivuhuomatuksena muuten, amerikkalaisille alastomuus on aika lailla isompi asia kuin meille saunoville suomalaisille, siksi Earlin "totally nekkid" on paras kääntää (jos kääntää) "täysin munasillani" tai "perse paljaana" kuin nakuna tms.

Eli hyväksyn tietyin varauksin.

Tulikettu

  • Jäsen
  • Viestejä: 10
Re:Hyväksytkö ruutujen/hahmojen kopioinnin?
« Vastaus #12 : 26.09.2004 klo 21:11:21 »
Kyllä hyväksyn, jos työ on vain hyvin tehty. Miksipä en hyväksyisi?

Tuuk42

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 221
  • "En pidä minään"
Re:Hyväksytkö ruutujen/hahmojen kopioinnin?
« Vastaus #13 : 26.09.2004 klo 22:56:24 »
Hyväksyn, mutta varauksella. Aika lailla samoin perustein kuin muutkin. Eli riippuu täysin käytöstä. Tuo JJ Naasin esimerkki oli oikeastaan varsin tyhjentävä.
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re:Hyväksytkö ruutujen/hahmojen kopioinnin?
« Vastaus #14 : 21.10.2004 klo 11:13:20 »
Robert Crumbillahan (yksisivuisissa) oli hyvinkin usein tuo sama ruutu sama ruutu sama ruutu juttu, ks. Bo Bo Bolinski - sarjat. Chris Ware vie homman ulottuvuuksiin D ja C. Karvisesta nyt puhumattakaan. Mittees sitten teille kolisevat herrain Schuiten ja Peeters työt?  
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama