Mun viisipenniseni:
Olennaista ei ole, onko kuva kopioitu vai ei. Paluu täsmälleen samaan tilanteeseen saattaa olla perusteltua kuten Curtvilen esimerkissä, jossa selkeästi halutaan luoda staattinen hiljaisuus jonka katkaisee vain tuolin siirtyminen kauemmas. Max Cannonissakin saman kuvan toisto on suunniteltua, samoin vaikkapa Rinta-Kannon FokIt'issä (joka onkin eräiden Lucky Luke -ruutujen ohella mainio esimerkki siitä, ettei se kopiointi siitä lopulta muutu yhtään jos kopioidaankin kynällä eikä koneella), molemmissa samasta syystä: jotta saataisiin periaatteessa täsmälleen samaan kuvaan eri tunne muttamalla kuvan ja tarinan suhdetta niin että vain toinen etenee. Ne kvaakkaajat jotka soittavat jotain soitinta, tuntevat saman ilmiön siitä kuinka muuttumattoman melodian alla soivia sointuja vaihdetaan ja melodian luonne muuttuu.
Sen sijaan se mikä Curtvilen esimerkissä, ja oikeastaan useimmissa nykyisissä tuon genren sarjiksissa näkyy ainakin jossain määrin, on se, että kun taustaa ja detaljeja kopioidaan kuvasta toiseen kuvan fokus katoaa. Tarinan kerronnan kannalta ei ole olennaista että joka ikinen ikkuna taustalla näkyy, eivät myöskään Hawkmanin sulat; niiden piirtäminen detaljitarkkuuteen on kaikki tarinan muusta kerronnasta pois. Kun kuvan tasot vielä ovat mikä mistäkin napattuja, ja niiden ainoa yhdistävä tekijä on perspektiivi ja maantieteellinen korrektius, kadotetaan kokonaan se, miten kuvan jokaisella elementillä on osansa tarinankuljetuksessa ja niiden tarkkuudella ajan hallinnassa. (Lisäksi jokainen turha yksityiskohta kuvissa vieraannuttaa lukijaa: tikku-ukko -mallinen auto on mikä tahansa lukijalle merkityksellinen auto ja tekee lukijasta auteur'in; Volvo Amazon 1965 taas vaatii luijalta suhteen Volvo Amazoniin ennen kuin sidos syntyy, ja vaikka sidos sitten on vahvempi, se on paljon epätodennäköisempi.)
DC-piirtäjä Freddie E. Williams II on kirjoittanut erittäin ansiokkaan ajansäästöoppaan "the DC Comics Guide to Digitally Drawing Comics". Se on samalla myös erinomainen esimerkki siitä, miten taidemuoto voidaan tappaa sisältä päin, miten kehittämällä teknisiä standardeja ja tasaisen varmoja työmetodeja itse asiassa estetään sen syvyyssuuntaisen kerronnan onnistuminen, mikä Sarjakuvassa taiteena on erityistä ja hienoa. Olen lukenut kirjan useita kertoja, samalla kertaa lumoutuneena ja kauhuissani. Se on kirjaimellisesti "ruutuja kopiokoneesta".
Mutta, kuten usein on sanottu, "your mileage may vary" - jollekulle joka tavoittelee sarjakuvalta esimerkiksi sitä kuuluisaa "melkein Marvel-tasoista" jälkeä pyrkimättä sen pidemmälle kerronnan hallinnassa, tuo oppi voi olla mitä parhainta. Taide kun on siitä kiva juttu, että sitä on ihan OK tehdä ja harrastaa ihan millä vaan tasolla, vaikkapa sitten kunnianosoituksena jo olemassa olevia tekijöitä kohtaan.
Ja tämä vain noin niinkuin omasta näkymästani...
Kivi