Kirjoittaja Aihe: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)  (Luettu 67782 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)
« Vastaus #165 : 25.05.2018 klo 19:42:02 »
Monissa sarjakuvanteko-oppaissa neuvotaan vaihtelevien kuvakulmien käyttöön, jotta sivujen seuraaminen olIsi lukijasta mielenkiintoista. Ja näin asia epäilemättä onkin.

Mutta joskus voi onnistua tekemään luettavan ja viihdyttävän sivun vaikka kamerakulma on oikeastaan koko ajan sama. Ja tylsin mahdollinen, suoraan sivulta nukkekotimaisesti (ilman merkittävää sysyysvaikutelmaa). Mielestäni.



Ja on muistettava että tämä sivu on 1950-luvulta. Olisiko tällainen kuvakerronnallisten keinojen niukka käyttö mahdollista nykyään laajalevikkisessä mainstream-sarjakuvassa?
« Viimeksi muokattu: 25.05.2018 klo 19:54:57 kirjoittanut SkTV »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 362
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)
« Vastaus #166 : 25.05.2018 klo 22:12:21 »
"laajalevikkisessä mainstream-sarjakuvassa". Eihän semmoista ole enää.  :'(
No, mutta nykykatsannossa tuossa on kuitenkin liikaa tekstiä. Ja sivutaitto olisi aivan toisenlainen nykyään. Ja silleen.

Timo

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)
« Vastaus #167 : 25.05.2018 klo 22:42:38 »
Tekstin paljous kiinnitti minunkin huomioni. Ja teksti on aika isokokoista.

Saattaa johtua iästäni ja vanhoista lukutottumuksista, mutta vaikka kuvakulmien vaihdokset ovat aika minimaalisia, ovat nämä vanhat Franquinin Pikot ja Fantasiot omasta mielestäni sitä kaikkein parhainta sarjakuvaa.

Ruudut ja ruutujako on suunniteltu viimeisen päälle huolella. Niissä on juuri tarpeelliset asiat, jotta lukeminen on mitä miellyttävintä. Nykynuori voi olla eri mieltä...

Sieninevan keltainen paita (ja muut keltaiset) piristää  ja rytmttää sivun ilmettä kivasti.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2018 klo 22:45:01 kirjoittanut SkTV »

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)
« Vastaus #168 : 25.05.2018 klo 22:58:14 »
Vaikka sivutaitto on "tylsä", niin tapahtimien leikkaus on napakkaa ja ripeää. Kerronnassa ei ole yhtään löysää.

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)
« Vastaus #169 : 25.05.2018 klo 23:03:04 »
Eihän tuo mitään niukkaa kuvakerrontaa olekaan, vaan siinä on tavoitettu hyvin liikkeen tuntu, joka menee ruuduissa oikealta vasemmalle. Fantasio individualistisena vastarinnan kiiskenä sotii virtausta vastaan, loppukuvassa jäykästi kaatuen vastakkaiseen suuntaan.  

Marcinelle-traditiolle on tyypillinen kuvakulma tuo lattiatason perspektiivi, kokokuvat jossa hahmot astelevat ruudun alareunaa pitkin, tällä sivulla ruuduissa 3, 5, 6, 7, 8 (tavallaan myös 2). Se on perustavanlaatuinen ja hallitseva, ja siksi lähi- ja puolikuvat ym toimivat paljon tehokkaammin, koska niitä aina tiedostamattaankin vertaa oletusperspektiiviä vasten.

Kokonaan oma aiheensa on kuplien ja fonttikoon muutosten ym. sijoittelu ja dynamiikka...

En ole juurkaan nähnyt näitä asioita syvällisemmin pohdittavan, enkä huomioitavan sarjakuvaopetuksessa, vaikka ehkä syytä olisi.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 939
Vs: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)
« Vastaus #170 : 26.05.2018 klo 18:09:43 »
En ole juurkaan nähnyt näitä asioita syvällisemmin pohdittavan, enkä huomioitavan sarjakuvaopetuksessa, vaikka ehkä syytä olisi.
Kuvien purkaminen sanoiksi, tai siis se miten se ainoalla oikealla tavalla pitäisi tehdä, ei liene aivan yksiselitteinen juttu. McCloudhan sitä on hieman yrittänyt ja muutama muu. Sarjakuvaopetus keskittyy usein aivan muihin asioihin ja persoonallisia tapoja kertoa kuvilla on loputon määrä. Samoin erilaisia lähestymistapoja sarjakuvan tekemiseen ylipäätään. Miten syvälle siis edes olisi järkevä pohdiskelussa mennä.
Kivaahan se on ja opettavaista, mutta niin on moni muukin asia. (Ja perusasiat ensin.  :) )
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 865
Vs: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)
« Vastaus #171 : 26.05.2018 klo 19:07:41 »
tämä lienee siis hyvä hetki jakaa Strip Panel Nakedin suurelle yleisölle selkeyttämä esitys Hergen Tintistä ja kuvakerronnasta sivusommitelmalla

linkki vie youtuben ihmeelliseen maailmaan ja syö lähes seitsemän minuuttia elämääsi tuolla englannin möngertävällä kielellä.

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)
« Vastaus #172 : 26.05.2018 klo 21:17:26 »
Kuvien purkaminen sanoiksi, tai siis se miten se ainoalla oikealla tavalla pitäisi tehdä, ei liene aivan yksiselitteinen juttu.

Hyvä alku olisi käsittää että sarjakuvan peruselementti
ei ole kuva. Se on joko sivu tai strippi, ja kumpikin sisältää
aina kertomuksen.

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)
« Vastaus #173 : 26.05.2018 klo 21:42:16 »
ei ole kuva. Se on joko sivu tai strippi, ja kumpikin sisältää
aina kertomuksen.
Hyvin sanottu.

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)
« Vastaus #174 : 13.12.2020 klo 11:52:31 »
Sattuipa silmiini tällainen sivu het’ aamutuimaan.

Franquin on ratkaissut hienosti, kuinka saadaan vertikaalinen liike mahdollisimman tehokkaaksi, vaikka sivulla on neljä päällekkäistä ruuturiviä. Hän on sijoittanut putoavien purkkien vauhtiviivat linjaan ruutujen pystyreunaviivojen kanssa. Ja oikealla allekkain olevat purkit putoavat täsmälleen samassa linjassa.


Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)
« Vastaus #175 : 13.12.2020 klo 12:26:39 »
Tuo on hyvä huomio! Tuo sivu on muutenkin täynnä hienoja oivalluksia.

Luin tätä ketjua taaksepäin ja tämä kiinnitti huomioni:

Monissa sarjakuvanteko-oppaissa neuvotaan vaihtelevien kuvakulmien käyttöön, jotta sivujen seuraaminen olIsi lukijasta mielenkiintoista. Ja näin asia epäilemättä onkin.

Mutta joskus voi onnistua tekemään luettavan ja viihdyttävän sivun vaikka kamerakulma on oikeastaan koko ajan sama. Ja tylsin mahdollinen, suoraan sivulta nukkekotimaisesti (ilman merkittävää sysyysvaikutelmaa). Mielestäni.

Olen itse havainnut, että monessa (varsinkin amerikkalaisessa) sarjakuvassa viime vuosikymmeninä dynaaminen kuvansuunnittelu on mennyt liian pitkälle ja aiheuttaa sen, että selkeys katoaa. Kyllä tarinan kerronnan kannalta on tärkeää, että kuvakerronta on selkeää. Vaikka olisi kuinka paljon vauhtia ja vaarallisia tilanteita, lukijan pitää saada helposti selvää, mitä tapahtuu.

Toisaalta, en ole elokuvissakaan pitänyt niistä käsivaralta kuvatuista, joissa kaikki järki katoaa kun kuvaaja ei pysy vauhdissa mukana...
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)
« Vastaus #176 : 13.12.2020 klo 14:58:18 »
Oivalluksina pidän sitäkin, että purkkien ääni kovenee aina joka kerta. Kunnes viimeisessä osumassa ei kuulu mitään ja leikataan suoraan yleiskuvaan. Joka on vaakasommittelu kontrastina pystysuuntaisille säilykepurkeille.

Ja hienosti alarivissä kaikki kolme lokkia on ihan samassa nipussa. Ikään kuin nopeita elokuvaleikkauksia. Paitsi, että lukijalla kuluu aikaa keskimmäisessä ruudussa, koska puhekuplassa on paljon tekstiä. Lintu ehtii siis lentää ulos ikkunasta. Ja siirryttäessä viimeiseen ruutuun silmän liike on lähes pystysuora - vastakkainen liike verrattuna viimeisen pudotettavan purkin liikkeeseen. Aivan loistavaa, André!
« Viimeksi muokattu: 13.12.2020 klo 15:44:46 kirjoittanut STD »

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)
« Vastaus #177 : 13.12.2020 klo 16:42:44 »
Yleiskuvan sommittelu on myös hieno.

Mutta eniten kadehdituttaa tuo auto. Se on näennäisen yksinkertainen, mutta niin hyvän näköinen!

Ja hienosti alarivissä kaikki kolme lokkia on ihan samassa nipussa. Ikään kuin nopeita elokuvaleikkauksia. Paitsi, että lukijalla kuluu aikaa keskimmäisessä ruudussa, koska puhekuplassa on paljon tekstiä. Lintu ehtii siis lentää ulos ikkunasta. Ja siirryttäessä viimeiseen ruutuun silmän liike on lähes pystysuora - vastakkainen liike verrattuna viimeisen pudotettavan purkin liikkeeseen. Aivan loistavaa, André!

Tämä on sellaista tilannekuvausta, joka on helppo lukea, mutta vaikea tehdä. Ammattitaitoa kerrassaan.

Plus koominen ulottuvuus. Sekin on vaikea laji.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)
« Vastaus #178 : 13.12.2020 klo 16:51:38 »
Franquin tykkäsi piirtää autoja.  :)

Koska tuon auton nokka menee ulos ruudusta, ainakin minusta tuntuu, että siihen ruutuun ei leikata, vaan ikään kuin mennään ristikuvaa käyttäen. Onko tuo kaikki tietoista vai ei, en tiedä. Mutta hyvältä näyttää.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 939
Vs: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)
« Vastaus #179 : 18.12.2020 klo 12:39:50 »
Ja hienosti alarivissä kaikki kolme lokkia on ihan samassa nipussa. Ikään kuin nopeita elokuvaleikkauksia. Paitsi, että lukijalla kuluu aikaa keskimmäisessä ruudussa, koska puhekuplassa on paljon tekstiä.
Tässä sivussa on tosiaan paljon pureksittavaa. Tuo "nippu" on tosiaan hyvä huomio, mutta ruutujen muotoa lukuun ottamatta vaikuttaisi siltä että välttämättömyys (lukusuunta, tekstin määräa) on vain muuttunut hyveeksi. Tietenkin taitava tekijä saattaa intuitiivisestikin päätyä parhaaseen mahdolliseen ratkaisuun.

Koska tuon auton nokka menee ulos ruudusta, ainakin minusta tuntuu, että siihen ruutuun ei leikata, vaan ikään kuin mennään ristikuvaa käyttäen. Onko tuo kaikki tietoista vai ei, en tiedä. Mutta hyvältä näyttää.
Hyvältä näyttää ja ristikuvaefektikin on hahmotettavissa, mutta sitten taas jos ajattelee muita vaihtoehtoja... Mustangin "poikkaiseminen" tai laittaminen keskemmälle ruutua ei todellakaan toimisi. Ehkä huonompi tekijä kuvaisi auton sitten vaikka enemmän suoraan edestä tai takaa. Tuossahan ei muuten valitusta kuvakulmasta johtuen vielä paljastu se huumorielementti että kuka autoa ajaa.

Tuo pystysuora liike, josta ensin kirjoitit on kyllä jännä. Semminkin kun sivun alkupuoliskossa on kuitenkin hyvin vahva, komiikkaa luova rytmi, joka syntyy noista rinnakkain olevista ruuduista. Ja nuo pystysuorat pudotukset on ikään kuin vain bonusta, joka erottuu vain kun katsoo sivua kokonaisuutena. Ne tuo tapahtumiin, jonkinlaista, ties monettako ulottuvuutta.

Olen itse havainnut, että monessa (varsinkin amerikkalaisessa) sarjakuvassa viime vuosikymmeninä dynaaminen kuvansuunnittelu on mennyt liian pitkälle ja aiheuttaa

Toisaalta, en ole elokuvissakaan pitänyt niistä käsivaralta kuvatuista, joissa kaikki järki katoaa kun kuvaaja ei pysy vauhdissa mukana...
En ole uudempaa supersankarisarjakuvaa enää juuri lukenut, mutta onhan se tietyllä tapaa loogista että kun tyylittely viedään liian pitkälle, siinä katoavat sekä lapsi että pesuvesi. Mikä tahansa tyylittely. Ja tosiaan, toimintaelokuvissa on tapahtunut ihan samaa, kun on haettu aina vain lisää "tehoa".
Taisi olla joku Megatonin ohjaama pätkä, mitä vast'ikään ihmettelin. Siinä toimintakohtaus oli mennyt aivan mössöksi, kun nopeutettu kuva oli yhdistetty, nopeisiin leikkauksiin ja vaihtuviin liikesuuntiin. Ei sitä enää voi sanoa dynaamiseksi. Ihan kuin katselisi mitä tehosekoittimessa tai pesukoneessa tapahtuu. Kyllähän dynaamisuuden vaikutelman ensimmäinen edellytys on se että että liike/liikkeet pitää voida hahmottaa (ja toinen, että kohtauksen otokset/ruudut on mietitty/sommiteltu). No, kukin tyylillään.

Mangassa muuten usein tulee vastaan myös samaa. Joku Akira Toriyama on aivan suvereeni taistelukohtauksissa, mutta sitten on iso liuta tekijöitä, joilla on kyllä sarjiksissa vaikuttavia ruutuja, mutta dynamiikka (ja luettavuus) täysin hukassa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson