Kirjoittaja Aihe: Kemin sarjakuvapäivät  (Luettu 20916 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Divine

  • Sykkivä
  • Jäsen
  • Viestejä: 906
  • Rega flexis mur!
Vs: Kemin sarjakuvapäivät
« Vastaus #45 : 05.06.2011 klo 14:31:52 »
"siilen"

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • **
  • Viestejä: 18 818
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Kemin sarjakuvapäivät
« Vastaus #46 : 05.06.2011 klo 16:12:20 »
ai, ai, ai, nuoruuden "hubris"...


"Itse olen ajatellut että työni on liian hyvä Suomen markkinoille. Teen sen englanniksi ja lähetän näytekappaleen jenkkeihin.
Jos tulen kuuluisaksi Amerikassa, ennenpitkää tulen kuuluisaksi myös kotimaassani, ja siinä vaiheessa Suomen porukat tajuaa miten vituillaan koko systeemi on, kun suomalaisen pitää lähteä Amerikan kautta tekemään sarjakuvaa."


tästä: http://ylilauta.fi/art/res/4519+50.html

Tekijän näytetyö oli kuitenkin tyylilajissaan ihan pätevää ja ammattimaista jälkeä. Tosin noita on mainstreammarkkinat pullollaan ulkomailla. Teknisesti yhtä osaavaa ja helkutin pätevää porukkaa riittää. Onnea maailmalle.

Timo

tertsi

  • Vieras
Vs: Kemin sarjakuvapäivät
« Vastaus #47 : 05.06.2011 klo 17:17:04 »
Tekijän näytetyö oli kuitenkin tyylilajissaan ihan pätevää ja ammattimaista jälkeä.
Jep.
On todella sääli, että Suomessa ei ole näköjään tuon tasoiselle tekijälle mitään käyttöä.
Toivottavasti natsaa Ameriikan markkinoilla. Eihän siihen tarvita kuin ripaus onnea.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2011 klo 17:51:01 kirjoittanut Tertsi »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • **
  • Viestejä: 18 818
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Kemin sarjakuvapäivät
« Vastaus #48 : 06.06.2011 klo 09:40:31 »
Jep.
On todella sääli, että Suomessa ei ole näköjään tuon tasoiselle tekijälle mitään käyttöä.

Pelipuolella suunnittelijana, konseptikuvittajana, elokuvien storyboardaajana, mainospiirtäjänä... mutta ei sarjakuviin.

Timo

tertsi

  • Vieras
Vs: Kemin sarjakuvapäivät
« Vastaus #49 : 06.06.2011 klo 10:32:35 »
Pelipuolella suunnittelijana, konseptikuvittajana, elokuvien storyboardaajana, mainospiirtäjänä... mutta ei sarjakuviin.
Miten ihmeessä tuollaisiin hommiin pääsee (edes koe-ajalle)*? Ja maksetaanko niistä sen verran, että liksalla elää?

*= nimimerkki "Kiinnostunut"

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • **
  • Viestejä: 18 818
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Kemin sarjakuvapäivät
« Vastaus #50 : 06.06.2011 klo 10:53:46 »
Miten ihmeessä tuollaisiin hommiin pääsee (edes koe-ajalle)*? Ja maksetaanko niistä sen verran, että liksalla elää?

Keikkahommia tuppaavat suurimmalta osin olemaan. Rauhala on ainakin tehnyt noita storyboardeja, voisi kertoa varmaan enemmän. Miha puolestaan on tehnyt pelijuttuja. Pelifirmojen duuneista en tiedä ovatko projektikohtaisia lyhyitä rupeamia vai mitä.
Jaa, miten pääsee? Varmaan esittelemällä portfoliotaan niin paljon kuin ikinä jaksaa eri tahoille. Mutta tämähän taitaa olla nyt OT tässä ketjussa.

Timo

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 054
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Kemin sarjakuvapäivät
« Vastaus #51 : 06.06.2011 klo 12:07:19 »
Tekijän näytetyö oli kuitenkin tyylilajissaan ihan pätevää ja ammattimaista jälkeä.

Näin.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 16 741
Vs: Kemin sarjakuvapäivät
« Vastaus #52 : 06.06.2011 klo 12:09:23 »
Näin.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

?!?

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 054
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Kemin sarjakuvapäivät
« Vastaus #53 : 06.06.2011 klo 13:53:01 »
Mitä? Näyte oli postitettu Ylilaudalle.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 108
Vs: Kemin sarjakuvapäivät
« Vastaus #54 : 06.06.2011 klo 16:30:37 »
Keikkahommia tuppaavat suurimmalta osin olemaan.

Kyllä pelipuolen työt yleensä on ihan vakituisia hyväpalkkaisia töitä. Osaavista peligraaffikoista on ihan oikeasti pulaa. Konseptitaitelijoita tarvitaan vähemmän, mutta toisaalta ne firmat, jotka ovat sellaisia hakeneet, ovat yleensä joutuneet toteamaan että ei vaan löydy sopivia ihmisiä. Pelialalla kun kuitenkin on omat vaatimukset konseptitaiteen suhteen ja näkemykset pitäisi sopia pelisuunnittelijan näkemyksiin. Kaikki tietämäni graaffikot ovat työnsä saanee viime kädessä näytetöiden perusteella. Niiden näytetöiden on kuitenkin syytä olla ainakin osittain peligrafikkaa.

Mutta tämä tosiaan menee kovasti aiheen ohi.

Näyttää kyllä tuo linkissä ollut keskustelu kovasti tutulta Kemi keskustelulta.

VesaK

  • Avustava toimittaja
  • *
  • Viestejä: 15 831
  • Kuka mitä häh?
Vs: Kemin sarjakuvapäivät
« Vastaus #55 : 07.06.2011 klo 15:48:34 »
Voi sentään miten vuosittain verkkoon mätänee tuhansia sivuja ihan Marvel tasoista sarjakuvaa ja samaan aikaan kiroilevat siilet eikun porskuttaa.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Miha

  • Vieras
Vs: Kemin sarjakuvapäivät
« Vastaus #56 : 09.06.2011 klo 15:50:45 »
Pelialalla kun kuitenkin on omat vaatimukset konseptitaiteen suhteen ja näkemykset pitäisi sopia pelisuunnittelijan näkemyksiin. Kaikki tietämäni graaffikot ovat työnsä saanee viime kädessä näytetöiden perusteella. Niiden näytetöiden on kuitenkin syytä olla ainakin osittain peligrafikkaa.

Tai markkinoinnin näkemyksiin. Tai pelejä ostavien nörttien tottumuksiin.

Ikävä kyllä aika monessa -varsinkin 3D:tä tuottavassa- pelifirmassa arvostetaan ainoastaan fotorealistista, maalauksellista jälkeä. Niillä pääsee ainakin konseptigraafikoksi, vähäksi aikaa. Hyvä esimerkki siitä mitä perinteisissä pelipuljuissa yleensä kaivataan olisi joku tällainen. Maalaisjärjellä luulisi että mielikuvitus ja visio olisi tärkeämpää, valitettavasti todellisuus on usein toinen.

Joissain mobiilipuljuissa voi päästä tekemään sarjakuvatyyliä, jos on kyse 2D-peleistä. Silloinkin ihmisillä tuntuu olevan kumman jäykät näkemykset siitä mikä menee läpi.

Tai sitten voi opetella tekemään 3D:tä, jos on ylimääräiset 500 tuntia sijoitettavana. Liika mallintaminen saattaa kyllä jäykistää piirrosjälkeä, jos piirtäminen jää vähemmälle (nimim.kokemusta on). Lisäksi se on orjan hommaa jolla on lähitulevaisuudessa riski surkastua pelkäksi teknisen skriptinkirjoittajan hommaksi työkuvioiden automatisoituessa.

Reijo Valta

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 1 920
  • Haddadaa
Vs: Kemin sarjakuvapäivät
« Vastaus #57 : 20.05.2012 klo 17:50:30 »
Kemin sarjakuvakilpailun 2012 tulokset.

Muutamia kuvia tämän vuoden festareilta.

Damdidam

  • Sarjakuvafani
  • Jäsen
  • Viestejä: 10
  • God of Super Hero Comics is Stan Lee.
Vs: Kemin sarjakuvapäivät
« Vastaus #58 : 02.06.2012 klo 17:14:05 »
Oisin ite osallistunut kilpailuun, jos ois ollu muu aihe!

Reijo Valta

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 1 920
  • Haddadaa
Vs: Kemin sarjakuvapäivät
« Vastaus #59 : 30.10.2012 klo 15:06:06 »
Vuonna 2013 Kemin kansainvälisiä sarjakuvapäiviä ei järjestetä. Uutinen etusivulla.

Uutisen otsikointi on ehkä turhan dramaattinen. Yle Perämeren haastattelema Kemin kulttuurilautakunnan puheenjohtaja Kari Luokkala lupaili ainakin keskustelua, ja piti sarjakuvapäiviä kaupungille tärkeänä tapahtumana.