Äänestys

Nautin piirtämisestä/maalaamisesta enemmän

tietokoneella
33 (12.5%)
perinteisesti
230 (87.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 209

Kirjoittaja Aihe: Tietokone vai käsinpiirräntä  (Luettu 135312 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #225 : 20.09.2013 klo 12:49:22 »
Eli ei osaa tai jaksa maalata, sekoittaa värejä, huolehtia työkaluista, taistella sivellinjäljen kanssa ym.

Itselle suurin digipiirtämiseen siirtymisen syy oli nopeus, tavanomainen projektiin käytettävä aika ainakin puolittui. (Tietenkään laskutus ei puolittunut.)
Tässäpä tämä pähkinänkuoressa.
Kuulostaa kyllä huomattavan merkonomityyliseltä lähestymistavalta. Mutta siitähän tässä ketjussa on keskusteltu, että mikä on kenenkin pähkinänkuori. Itse valitsen välineen ainoastaan sillä perustein, millä kuvittelen saavani taiteellisesti laadukkainta jälkeä.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #226 : 20.09.2013 klo 12:57:26 »
Viisaammat ovat minulle sanoneet että pitäisi opetella niin hyvin kuin mahdollista esim. hiilellä ja muilla perusvälineillä. Hifistelyä sitten kun kaikki nismit on väännetty kaakoon.

Pähkinänkuorta tässä tavallani.

Itse vaihdan 8b,2b ja eri tusseja kun piirrän immeisiä. Ihmistä ei koskaa piirtää liian hyvin.
(Paitsi jos ei ole James jean)
Kello- viiden- tee.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #227 : 20.09.2013 klo 13:17:15 »
Viisaammat ovat minulle sanoneet että pitäisi opetella niin hyvin kuin mahdollista esim. hiilellä ja muilla perusvälineillä. Hifistelyä sitten kun kaikki nismit on väännetty kaakoon.
Tuo nyt on vähän sellaista vanhaan maailmaan kuuluvaa juubailua. Riippuu aika pitkälle siitä mihin tähtää, mitä välinettä kannattaa yrittää ensisijaisesti ottaa haltuun.

Vanhukset tavallaan kusettaa tuossa hiilellä hinkkaamisessa nuorempia. Uskoisin että siinä on takana sama perusidea kuin vaikkapa japanilaisessa tai kiinalaisessa (ja vanhasuomalaisessa) mestari-kisälli asetelmassa.
Taiteellista (ajattelun) kypsymistä on vaikea nuorelle mitenkään muuten opettaa kuin pakottamalla tai kannustamalla sitä tekemään ihan perusasioita yhä uudelleen ja uudelleen. Tietokone ohjelmineen usein näyttäytyy oikotienä (ei tarvitse opetella tekstaamaan jne.).
Taiteessa ei vain valitettavasti oikoteitä ole, vaan homma perustuu tai sen pitäisi perustua, henkiseen kypsymiseen. Eikä kypsymistä voi kauheasti nopeuttaa, ne viivat (oli väline mikä hyvänsä) on vain jokaisen jossain vaiheessa vedettävä ja siinä sivussa funtsailut funtsattava, jos meinaa johonkin päästä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

HTH

  • Jäsen
  • Viestejä: 59
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #228 : 20.09.2013 klo 13:17:42 »
Kuulostaa kyllä huomattavan merkonomityyliseltä lähestymistavalta.

Joo, tarkoitin tietenkin tätä itselle läheisintä sarjakuvatyyliä. Toki asiakas saa tilatessaan vaikka verellä ja possun päillä väsätyn teoksen, jos haluaa.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #229 : 20.09.2013 klo 15:08:04 »
Olen ollut vahvasti kallistunut ja puolustanut entisissä kommenteissani sitä, että perinteinen piirrostyyli on aina luontevampi vaihtoehto perinteisin  kynin ja siveltimin kuin tietokonepiirräntä.
On tullut aika korjata näkemyksiäni ja kommentointiani.

Sain tänään elämäni ensimmäisen tilaisuuden kokeilla piirtämistä Wacom pöydällä n. 15 minuutin ajan. Se oli minulle aivan uusi ja tajunnan räjäyttävä kokemus. Yhdellä painalluksella pystyin korjaamaan virheet palaamalla taakseppäin tai ottamalla salaman nopeasti uuden sivun ja vaihtaa työvälinettä siveltimestä kynään tai johonkin muuhun useista vaihtoehdoista.  Sain kokeilla useita erilaisia kynävaihtoehtoja. Se oli.... jotain  niin suurta ja ihmeellistä,  jota en osaa pukea sanoiksi. Täytyy sanoa, että jäin koukkuun. Ikävä kyllä minulla ei ole varaa ostaa tällähetkellä mitään tuollaista. Totean vain, että tietokonepiirräntä on hyvin moniulotteinen kokemus juuri teknisyyden ansiosta. Voit hetkessä saada efektejä, rastereita, kokeilla eri viivan paksuutta ihan mitä tahansa.
Se oli niin ihanan helppoa piirtää ja korjata jos joku ei kuvassa miellyttänyt. Ihmeellinen keksintö. ;D

Joten haluaisin kysyä, että onko Internetissä missään ihan suomenkielisiä saitteja, jossa kerrottaisiin että mistä Wacomin pöydän näytöruudulla olevista ruudukoista saa aikaiseksi minkä ominaisuuden. Siinä oli niin tuhottomasti kaikenlaisia ruutuja josta saa eri ominaisuuksia joista minulla ei ole minkäänlaista käsitystä. Eikä kokeilemallakaan saa kaikkea, koska pitäisi ensiksi tietää mistä tulee mikäkin ominaisuus käyttöön. Toivottavasti ymmärsitte mitä yritin kysyä?!
Olen ihan hermostunut nyt, kun en osaa käyttää tuollaista ihmeellistä Wacomia ja tiedä, mitä kaikkea sillä voikaan tehdä.  Ehkä joku kvaakkilainen joka tietää noista asioista laittaisi tänne hyviä linkkejä meidän kaikkien iloksi ja hyödyksi.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2013 klo 15:28:56 kirjoittanut Orjan May »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #230 : 20.09.2013 klo 16:58:21 »
Joten haluaisin kysyä, että onko Internetissä missään ihan suomenkielisiä saitteja, jossa kerrottaisiin että mistä Wacomin pöydän näytöruudulla olevista ruudukoista saa aikaiseksi minkä ominaisuuden.
Vähän vaikea ymmärtää kysymystäsi.

Ensinnäkin, tarkoitatko nyt piirtöpöytää vai tablet-tietokoneen tyylistä piirtonäyttöä? Firma valmistaa molempia (ja myös muut firmat kuin Wacom).

Toiseksi. Ainakin niillä Wacomeilla joita itse olen kokeillut käytetään ohjelmia ihan samaan tapaan kuin tietsikalla muutenkin. Vaihtoehdot riippuvat siis käyettävästä softasta. Laitteessa itsessään on muutama näpelöitävä "nappi" tai "ruudukko" joihin voi itse valita (ohjelmoida) sen mitä niitä painettaessa tapahtuu. Samaan tapaan kuin kynänkin painikkeiden funktiota voi muutella.

Kvaakin ketju Piirtopöydän käytöstä ja hankinnasta käsittelee näitä(kin) aiheita. Lyhyt johdatus aiheeseen ja sanastoon löytyy myös Mangan värit kirjan sivulta 93.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #231 : 20.09.2013 klo 17:17:41 »

Tuo kone on Wacom Cintig 22 HD ja  Adobe Creative Cloud ohjelmisto. Sitä on yhdessä paikassa Helsingissä yksi kone, jossa sitä voi käyttää varaamalla siihen aika. Olen siis tänään ensimmäisen kerran saanut sitä kokeilla ja ihastuin siihen. En tosiaan pysty ostamaan sellaista, mutta olen tosi iloinen, että olen nyt saanut sitä ainakin kokeilla. Voi kun se helpottaisi piirtämistä kovasti kun vain oppisi käyttämään. Minulle kaikki tietotekniikkaan liittyvä on aina ollut sanoisinko vierasta ja hankalaa oppia. Ja manuaalit ovat oaksuja kuin Tex Willerin El Muerto! Eikä tuolle koneelle riitä aikojakaan kun on niin suosittu. Mutta nytpä ainakin on kokeiltu millaista on piirtää tietokoneella.

Minua kiinnostaa siis kun kaikki kansiot näyttöruudulla Wacomin molemmilla reunoilla. Niistä voi valita erilaisia toimintoja. Tätä tarkoitin.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2013 klo 17:23:18 kirjoittanut Orjan May »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #232 : 20.09.2013 klo 17:32:44 »
Tuo kone on Wacom Cintig 22 HD ja  Adobe Creative Cloud ohjelmisto.
Minua kiinnostaa siis kun kaikki kansiot näyttöruudulla Wacomin molemmilla reunoilla. Niistä voi valita erilaisia toimintoja. Tätä tarkoitin.
Ne on tuon ohjelmiston (fotari ym.) toimintoja. Cintiqiä voi käyttää muillakin ohjelmilla mitä siihen kytketyssä tietokoneessa on asennettuna.
Kvaakin Cintiq- ketju.

Edit: Eiku. Cintiqiä vastaavien koneiden ketju olikin tämä.

Edit2: Ilmeisesti halvimmalla pääsisit lähelle tuota kokemusta hankkimalla iPadin. ks. edellinen linkki.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2013 klo 17:39:08 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #233 : 21.09.2013 klo 07:23:29 »
Orjan, varmasti epäilykseni digiavuista johtunee siitä etten ole koskaan kokeillut digipiirtämistä.
 Reima, juu. Varmasti jokainen vähänkään itsestään välittävä etsii ne avut ja opit mitä pystyy omaksumaan. Minä olen pääsääntöisesti viimeviikoina maalaillut.

Orjanin kommentista digipiirtämisen vaihtoehdoista alkoi kiinnostamaan.
(Saa katsoa ja kokeilla. En välttämättä tässä vaiheessa elämääni kykenisi hyödyntämään sitä kaikkea)
Kello- viiden- tee.

tertsi

  • Vieras
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #234 : 21.09.2013 klo 09:01:54 »
Ennen kuin ostin oman tietokoneen, luin photoshop-oppaan melkein kokonaan läpi ikään kuin lukisin romaania. En tietenkään tajunnut läheskään kaikkea, mutta jotain kuitenkin ja sitten itse ohjelman oppiminen oli melko helppoa kun siitä oli ennestään jonkinlainen käsitys.

Orjan, mene kirjastoon ja lainaa sieltä photoshop-opas. se on paljon helpompaa kuin kahlata läpi jotain nettisaitteja.

http://helpx.adobe.com/fi/photoshop/using/tools.html
« Viimeksi muokattu: 21.09.2013 klo 09:08:41 kirjoittanut Tertsi »

Furin

  • Pöhelö
  • Jäsen
  • Viestejä: 415
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #235 : 22.09.2013 klo 08:27:33 »

Edit2: Ilmeisesti halvimmalla pääsisit lähelle tuota kokemusta hankkimalla iPadin. ks. edellinen linkki.

Ei iPad ole piirtämisessä yhtä hyvä kuin Galaxy Note 10.1. Siinä on Wacomin paineentunnistus. Eroa on noin valovuosi käytettävyydessä.

Tämän tein ensikokeiluna Note 10.1:llä. Alkuperäinen A4 koko 600 dpinä.

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #236 : 22.09.2013 klo 11:22:36 »
Seuraavanin nettilaitteeni tulee olemaan iPad (ainakin näin oli suunnitellut) Harkitsen vakavasti digiapuja käyttämään edes layoutien tekemisessä jos digiavut sopisivat käyttööni.

Edellisissä viesteissä olen julistanut kuinka vastustan digitaidetta ylipäätään. Tuntuu nyt jälkiviisaana etten ole oppinut mitään. Digiavuilla voisi siirtää kokemus maailmaa ja taidettani parempaan ilmaisuun.

Furin, kiitos tiedosta Galaxyn suhteen. Johtuu ihan mikä on H-hetkenä mentaalitila ja lompakon vointi. Saataapi olla että Galaksia tulee ainakin kokeiltua.
Kello- viiden- tee.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #237 : 22.09.2013 klo 14:34:50 »
Orjan, varmasti epäilykseni digiavuista johtunee siitä etten ole koskaan kokeillut digipiirtämistä.
 Reima, juu. Varmasti jokainen vähänkään itsestään välittävä etsii ne avut ja opit mitä pystyy omaksumaan. Minä olen pääsääntöisesti viimeviikoina maalaillut.

Orjanin kommentista digipiirtämisen vaihtoehdoista alkoi kiinnostamaan.
(Saa katsoa ja kokeilla. En välttämättä tässä vaiheessa elämääni kykenisi hyödyntämään sitä kaikkea)


Minulle oli aivan uusi kokemus piirtää Wacomilla ensimmäistä kertaa tällä viikolla kuten sanoin.  Helsinkiin on hankittu Wagom kone ja sain sitä kokeilla. Minulla on varattuna aika maanantaina 2 tuntia, jolloin yritän jälleen kokeilla, millaista jälkeä saan aikaiseksi.  Kun yleensä piirrän musteella + terillä ja siveltimillä, niin vaikka kuinka yritän tehdä työni mahdollisimman puhtaasti, niin sotkua tulee. En tajua, miksi aina melkein joka kerta tulee jokin moka...muste leviää paperille tai jotain. Siksi oli uskomaton kokemus, että noilla Wacomeilla nappia painamalla sai korjattua sen, mitä viimeksi oli tehnyt. Ja työkalu, jolla piirsin teki niin kaunista jälkeä, että olin aivan ymmälläni. En pysty saamaan samaa jälkeä aikaiseksi siveltimellä. Jotenkin  Wacomin siveltimen työkalu oli elävää ja kaunista viivaa. Ainoa asia oli se, että minun pittää opetalla katsomaan samalla kun piirrän näyttöruutuun. Se tuotti hieman vaikauksia. Mutta Korro...tuo helpottaa kovasti piirtämistä kun sen vain oppii. En sano tätä morkatakseni itseäni, mutta minulle on aina tuottanut vaikeuksia tietokoneet ja niiden ohjelmistot.

Olen varma siitä Korro, että digitaalinen piirtäminen avaa sinullekkin uuden maailman. Minäkin mietin vain sitä, että oppisi käyttämään kaikkia ohjelman työkaluja josta minulla ei ole hajuakaan mitä kaikkea Wacomilla voikaan tehdä. Täytyy yrittää opetalla tota Photosopin käyttöä mistä Tertsi ystävällisesti mainitsi.
Siksi mielenkiinnolla katselen näitä kvaakissa olevia linkkejä mitkä sivuavat tietokone piirtäntää. Ehkä tulee joskus aika, että minäkin unohdan kynät, siveltimet, terät ja sotkuisen musteen ja siirryn digitaaliseen piirräntään. Mutta sitä saa vielä odottaa, sillä ois makeeta jos tuollainen kone olisi kotona. Koska varaa sellaiseen ei oo, niin täytyy tyytyä siihen, että voin varata konetta pariksi tunniksi silloin tällöin.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2013 klo 14:36:51 kirjoittanut Orjan May »

tertsi

  • Vieras
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #238 : 22.09.2013 klo 14:48:10 »

. Ainoa asia oli se, että minun pittää opetalla katsomaan samalla kun piirrän näyttöruutuun. Se tuotti hieman vaikauksia. 

Cintiqissähän on näyttö siinä pöydässä, ihan on kuin paperille piirtäisi??

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #239 : 22.09.2013 klo 15:58:46 »
Cintiqissähän on näyttö siinä pöydässä, ihan on kuin paperille piirtäisi??

Tuossa tosiaan näin on.